Використання нетрадиційних технік та матеріалів для розвитку креативності учнів на заняттях гурткової роботи

Про матеріал

Курсова робота на тему "Використання нетрадиційних технік та матеріалів для розвитку креативності учнів на заняттях гурткової роботи"

Перегляд файлу

Департамент освіти і науки

 

КВНЗ «Дніпропетровський обласний інститут

післядипломної педагогічної освіти»

 

Кафедра виховання та культури здоров’я

 

 

 

КУРСОВА РОБОТА

Використання нетрадиційних технік та матеріалів для розвитку

креативності учнів на заняттях гурткової роботи

 

 

 

 

Слухача очних курсів

(за індивідуальною формою навчання)

Литвиненко Ірини Володимирівни

Керівника гуртка Криворізького

навчально-виховного комплексу

«Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів –

дошкільний навчальний заклад» № 38

м. Кривого Рогу, Тернівського району

 

До захисту :

Консультант

 

Шабаєва Людмила Миколаївна, старший викладач кафедри виховання та культури здоров’я

 

м. Кривий Ріг-2017

ЗМІСТ

 

ВСТУП………………………………………………………………………………… 3

РОЗДІЛ І. РОЗВИТОК ТВОРЧІХ ЗДІБНОСТЕЙ ТА КРЕАТИВНОСТІ, ТВОРЧОГО САМОВИРАЖЕННЯ НА ЗАНЯТТЯХ ГУРТКОВОЇ РОБОТИ

1.1.Роль занять з образотворчого мистецтва у стимулюванні творчого, креативного самовираження на заняттях гурткової роботи…………………... 5

1.2 Креативність і творча фантазія……………………………………………….. 7

РОЗДІЛ ІІ. РІЗНОВИДИ НЕТРАДИЦІЙНИХ ТЕХНІК ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА ТА ЇХ МОЖЛИВОСТІ

2.1. Заняття з нетрадиційними техніками, як засіб розвитку творчих та креативних здібностей……………………………………………………………… 9

2.2. Аплікації як засіб розвитку креативної особистості дитини з досвіду роботи………………………………………………………………………………… 12

2.3. Види нетрадиційної аплікації………………………………………………… 13

ВИСНОВКИ…………………………………………………………………………. 22

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………….... 23

ДОДАТОК 1 ………………………………………………………………………… 24

ДОДАТОК 2…………………………………………………………………………..26

 


Вступ

У сучасному навчальному закладі відображені характерні ознаки нашого    часу — широкі можливості для власного вибору людини, реалізації її професійних та інших потреб; значна роль людини у забезпеченні власних інтересів і можливостей, різноманітних моделей діяльності. У зв'язку з цим найважливішим завданням сучасної школи стає забезпечення всіх необхідних умов для розвитку особистості учня, його самореалізації, набуття життєво-важливих компетенцій.

У сучасних умовах зростають вимоги виховання творчої та креативної особистості, здатної знайти своє місце на складних перехрестях життя, самовизначитися і реалізувати себе. Зросло значення виховання у людини таких особистісних якостей, завдяки яким вона поступово стає активним суб’єктом соціальної взаємодії. Ще більш важливого значення набуває проблема активізації самовиховання учнів, адже становлення суспільно активної та гармонійно розвиненої особистості великою мірою залежить від власних зусиль самої людини, спрямованих на самовдосконалення як неодмінної умови досягнення успіху в самовизначенні, самореалізації, життєтворчості.

Саме позашкільна діяльність, участь учнів у різних її видах - важлива сфера, у якій можливості для вияву самоактивності, а водночас і для особистісного самовизначення та самореалізації учнів є вельми широкими. Вільна від жорсткої регламентації, обов’язковості, позашкільна діяльність розкриває широкі можливості для вияву самостійності, самоактивності, що вельми імпонує учням підліткового і щонайбільше - раннього юнацького віку.

Творчість, звичайно, зумовлює всі дії дитини, оригінальної у спілкуванні, іграх, малюнках, розповідях. На жаль, розвиток творчих здібностей у дітей часто стає випадковим і здебільшого залишається на низькому рівні. Проте не треба забувати, що всі діти наділені здібностями, а тому потрібно їх виявляти і максимально розвивати. І це можна робити в позаурочний час на гурткових заняттях. Тобто, гурткову роботу учнів можна назвати чинником всебічного розвитку особистості школяра.

Особливо велика цінність позакласної роботи у вихованні моральних якостей дитини: волі, наполегливості в подоланні труднощів, доведенні до кінця розпочатої роботи, критичного ставлення до себе. Участь у позакласній роботі дає можливість оцінити красу думки чи способу розв’язку, а отже розвиває естетичні почуття.

Домогтися розквіту талантів і здібностей, які має в собі кожна людина, – ось що водночас відповідає й фундаментально гуманістичній місії освіти, і вимогам справедливості, якими повинна керуватися будь-яка освітня політика, а  також правдивими потребами ендогенного розвитку.

Проблема розвитку  творчості дитини набуває в наш час особливого значення. Як сформувати творчу, інтелектуально розвинену особистість? Для успішного вирішення цієї проблеми велике значення має розвиток творчих здібностей, дитячої активності та самостійності. І в цьому велику роль відіграє гурткова робота з учнями. [16]

Актуальність: вивчення основ образотворчого мистецтва займає одне з важливих місць у системі естетичного виховання. Залучення дитини до образотворчого мистецтва створює основу до формування та розвитку естетичних здібностей, та здатність здібностей сприймати світ і творити за законами краси - це дуже важлива складова формування людських якостей.

В останній час гостро стоїть проблема творчості та творчого самовираження: уяви, інтуїції, мислення, оригінальних засобів дій, відходу від шаблонів. Ведуться пошуки джерел креативності, умов, які сприяють розвитку творчого потенціалу.

Існує багато нетрадиційних технік зображення, і з появою нових матеріалів і ідей їх стає все більше.

Про нетрадиційні матеріали та техніки почали говорити не так давно. Тому, на жаль, дуже мало літератури, де можна знайти інформацію та методику роботи у цих техніках. З цією проблемою зустрічаються як вихователі дошкільних закладів, так і вчителі образотворчого мистецтва.

Тому темою нашого дослідження є «Нетрадиційні техніки малювання та використання їх можливостей у творчій роботі».

Метою курсової роботи є обґрунтувати та показати можливості нетрадиційної техніки на заняттях гурткової роботи.

Виходячи з мети курсової роботи поставлені наступні завдання:

  • вивчення й аналіз психолого-педагогічної, методичної літератури, яка стосується даної теми.
  • Вивчення наукової літератури з проблеми організації та проведення цікавих занять в аплікаційній техніці.
  • Вивчити зміст і специфіку художньої творчості дітей в техніці аплікації
  • Вивчити особливості методики організації та проведення цікавих занять інтегрованого заняття з аплікації .
  • Розробити та апробувати заняття цікавого характеру з аплікації для учнів гурткової роботи .

 

Об'єкт дослідженняучні 2 - 7 класів, які займаються в шкільному гуртку, їх художньо - творча діяльність.

Предмет дослідження - використання можливостей нетрадиційних матеріалів та технік у творчій роботі.

Курсова робота складається зі змісту, вступу, двох розділів, висновків, списка використаних джерел та додатків.

РОЗДІЛ І.

РОЗВИТОК ТВОРЧІХ ЗДІБНОСТЕЙ ТА КРЕАТИВНОСТІ, ТВОРЧОГО САМОВИРАЖЕННЯ НА ЗАНЯТТЯХ ГУРТКОВОЇ РОБОТИ

 

1.1. Роль занять з образотворчого мистецтва у стимулюванні творчого, креативного самовираження на заняттях гурткової роботи

 

Проблема творчого розвитку особистості та її самовираження в сучасному світі стоїть гостро. Кожна цивілізована країна або та, яка хоче бути цивілізованою, дбає про творчий потенціал суспільства загалом і кожної людини зокрема. Усе це разом пов’язане із рівнем загальної освіти, увагою до розвитку творчих та креативних здібностей особистості, надання їй можливості виявляти їх.   Окрім того, як свідчить досвід, людина, яка здатна генерувати ідеї, використовувати знання й уміння в нових ситуаціях, комфортно почувається в нестабільних соціальних    умовах - швидше знаходить своє місце в суспільстві.   Оскільки Україна перебуває на шляху становлення, то відповідно і потребує освічених громадян, креативних особистостей, здатних творчо підходити до вирішення будь-яких проблем. Перед навчальними закладами всіх рівнів постає дуже важливе завдання: сприяти, щоб кожна дитина в майбутньому стала не просто пасивним членом суспільства, а інтелектуальною, ініціативною, творчою, компетентною, суспільно корисною особистістю.

Виховний вплив мистецтва на особистість починається з раннього віку. Ми навіть і не помічаємо цього. Любов до рідного народу, героїзм, благородство, любов до добра і ненависть до зла, виникають у свідомості ще зовсім маленької дитини під впливом перших казок, пісень, малюнків. Мистецтво вчить людину правильно розуміти високі і прекрасні почуття, які ми трактуємо, як духовні новоутворення, необхідні людині. [6, с.27]

У педагогічній практиці образотворче мистецтво сприяє розвитку образного мислення, асоціативної пам'яті, художньої уяви. Воно певною мірою впливає на внутрішній світ дитини, залучає його до сфери людських емоцій, виховує здібність орієнтуватися в навколишньому житті, пробуджує сприйнятливість до прекрасного, креативно мислити.

Отже, завдання образотворчого мистецтва в сучасній школі полягають у: предмети художньо-естетичного циклу в школі спрямовані на розвиток емоційно-почуттєвої сфери учнів, формування їх художньо-образного, асоціативного, критичного мислення; створення сприятливих умов для продукування креативних ідей, реалізацію власних творчих потреб у художній діяльності та пізнанні. Водночас, через образний зміст творів мистецтва, відкриваються широкі можливості ефективно впливати на формування патріотизму, моралі та інших загальнолюдських цінностей. [1]

 

1.2 Креативність і творча фантазія 

Різні дослідження та  тестування  підводять до висновку, що психологічну основу креативної здатності становить творча фантазія, що розуміється як синтез уяви та емпатії (перевтілення). Потреба у творчості як найважливіша риса творчої особистості є не що інше, як постійна і сильна потреба у творчій фантазії. К. Паустовський писав: «... будьте ласкаві до уяви. Не уникайте його. Чи не женіться, не обсмикує і, перш за все не соромтеся його, як бідного родича. Це той жебрак, що ховає незліченні скарби Голконди ».

 Процес творчого фантазування зводиться до відходу від реальної дійсності до свого уявного «Я» і таким же умов (різниця ж між творчою фантазією творчої особистості і творчої фантазією нетворчої особистості, полягає в тому , що у першої йде непереборне прагнення до реалізації в реальності своїх вигадок, а у другої навпаки, можливо навіть вона боїться проявити серед інших  особистостей свої вигадки [4, 2]

Творчі здібності існують в кожній дитині. Творчість - це природна функція мозку, яка виявляється і реалізується у діяльності при наявності спеціальних здібностей у тій чи іншій конкретній діяльності. Творчість - це не тільки труд художника, артиста, вченого; вона може проявитися в іншій діяльності, результатом якої будуть конкретні ідеї і продукти, так і самі дії.[4]

Креат́ивність — (лат. creatio — створення) — творча, новаторська діяльність; новітній термін, яким окреслюються «творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і що входять в структуру обдарованості як незалежний фактор». [3]


РОЗДІЛ ІІ.

РІЗНОВИДИ НЕТРАДИЦІЙНИХ ТЕХНІК ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА ТА ЇХ МОЖЛИВОСТІ

2.1. Заняття з нетрадиційними техніками, як засіб розвитку творчих та креативних здібностей

Цікавими для теорії та практики навчання є нетрадиційні техніки виконання робіт. Вони відрізняються від традиційних тим, що не вкладаються в рамки вимог, вироблених й сформульованих дидактикою, на яких учитель (керівник) не дотримується чітких етапів структурування заняття, традиційних методів і прийомів роботи.

Ефективність нетрадиційних технік забезпечується за умов володіння вчителем методикою їх проведення та умілого використання таких технік у певній системі в поєднанні з традиційними формами роботи. [7]

Нерішучість, невпевненість у своїх силах, заважає вільно почувати себе, досягати успіхів в оволодінні практичними навичками та вміннями, гальмує творчий розвиток. Налякані «жорстокими» вимогами, ми підсвідомо недовіряємо своєму хисту до виконання робіт.

Тому саме від вибору вчителем методу виконання завдання залежить результат дитячої творчості. Доступні техніки допомагають дитині досягти успіху, активізувати свою творчість.

 Буває, коли у дитини щось не виходить з першого разу вона втрачає інтерес до діяльності, тоді треба зацікавити дитину.

      Тому завдання педагога те тільки в тому, щоб дати конкретні  уміння і навички. Потрібно намагатись допомогти дитині побачити світ, пережити з нею красу, вселити неї впевненість у своїх силах і запалити вогник радості творчості, які важливо підтримувати з самого початку творчого шляху. Вкладати в дитину віру у себе. Перша похвала і дитина чекає іншу похвалу. Тому не скупімося на неї. Дитина росте і разом з нею росте досвід. Потрібно менше говорити «ні», яке гасить вогник дитячої пізнання. [5, 46]

        Застосування нетрадиційних технік допоможе:

  • налагодити ефективну комунікативну взаємодію під час спільної художньо-творчої діяльності;
  • більш глибоко пізнати внутрішній світ кожної дитини, відчуття її неповторність, особливу своєрідність, визначити інтереси і потреби;
  • сприяти успішній соціалізації особистості.

Існує безліч інших технік, з кожним роком з появою нових матеріалів і креативних ідей з’являються нові техніки.

Гравюра - в образотворчому мистецтві вид графіки, в якому зображення є друкованим відбитком з малюнка, виконаного на спеціально підготовленій дошці.

Малювання пальчиками та долоньками. Спосіб одержання зображення: дитина опускає в гуаш долоньку або пальчик, або офарблює її за допомогою пензлика і робить відбиток на папері. Після роботи руки витираються серветкою, потім гуаш легко змивається.

Печатка. Спосіб одержання зображення: дитина притискає печатку до штемпельної подушки з фарбою й наносить відбиток на папір. Для одержання інших кольорів міняються й мисочка й печатка.

Свічка та акварель. Спосіб одержання зображення: дитина малює свічею на папері. Потім зафарбовує аркуш аквареллю в один або кілька кольорів. Малюнок свічею залишається білим.

Гратаж. Спосіб одержання зображення: дитина розмальовує аркуш паперу фарбами або олівцями різного кольору, натирає свічею аркуш так, щоб він весь був покритий шаром воску. Потім на нього наноситься туш з рідким милом. Після висихання паличкою вишкрябується малюнок.

Воскові крейди та акварель. Спосіб одержання зображення: дитина малює восковими крейдами на білому папері. Потім зафарбовує аркуш аквареллю в один або кілька кольорів. Малюнок крейдою залишається не зафарбованим.

Набризки. Спосіб одержання зображення: дитина набирає фарбу на кисть і вдаряє нею об картон, що тримає над папером. Фарба розприскується на папір. Кисть можна замінити зубною щіткою.

Плямографія звичайна. Спосіб одержання зображення: дитина зачерпує гуаш пластиковою ложкою на папір. У результаті виходять плями в довільному порядку. Потім аркуш накривається іншим аркушем і притискається. Далі верхній аркуш знімається, зображення розглядається:визначається на що воно схоже. Відсутні деталі домальовуються.

Плямографія з трубочкою. Спосіб одержання зображення: дитина зачерпує пластиковою ложкою фарбу, виливаючи її на аркуш, роблячи невеличку плямку (крапельку). Потім на цю пляму дує із трубочки так, щоб її кінець не торкався ні плями, ні паперу. При необхідності процедура повторюється. Відсутні деталі домальовуються.

Плямографія з ниточкою. Спосіб одержання зображення: дитина опускає нитку у фарбу, віджимає її. Потім на аркуш паперу викладає з нитки зображення, залишаючи один її кінець вільним. Після цього зверху накладає інший аркуш, притискає, притримуючи кінчик. Відсутні деталі домальовуються.

Мозаїка - зображення, зроблене на підготовленій основі зі шматків кольорового паперу.

Малювання з сіллю. Спосіб одержання зображення: нанести малюнок на папір так, щоб об’єкти відділялися один від одного проміжком. Розфарбувати аквареллю. Доки фарба не висохне, посипати малюнок сіллю. Сіль надасть роботі зернистості.

Імпасто - техніка. Спосіб одержання зображення: змішати у рівних пропорціях клей, гуашеву фарбу і пісок. Цю пасту нанести на малюнок. Стекою провести по готовій роботі роблячи її фактурною.

Монотипія - вид графічної техніки, пов’язаний з процесом друку. Суть монотипії - у нанесенні фарб на гладку поверхню дошки «від руки» - з подальшим друком на верстаті (завжди отримуємо один відбиток) [9,15].

 

2.2. Аплікації як засіб розвитку креативної особистості дитини з досвіду роботи

Аплікація (від лат. applicatio - прикладання) - створення художніх зображень наклеюванням, нашиванием на тканину або папір різнокольорових шматочків якого-небудь матеріалу; зображення, візерунок, створений таким способом.
Для аплікації можна використовувати самі різні матеріали: папір, тканина, нитки, черепашки та камінці, і навіть саму звичайну крупу.

Аплікація - одне із самих улюблених занять дітей. Їм подобається щось вирізати з паперу або тканини, клеїти, розфарбовувати і в підсумку отримувати творіння, зроблене своїми руками. 

Результати спостережень і експериментів переконливо доводять, що вправи з готовими площинними формами і зображеннями забезпечують якісний стрибок в різнобічному розвитку дитини.

Будь-яка творча діяльність, зокрема аплікація, має велике значення для розумового розвитку дітей, розширюється запас знань на основі уявлень про різноманітних формах і просторовому положенні предметів навколишнього світу, різних величинах, різноманітті відтінків кольорів. 

Для створення аплікації необхідно застосувати зусиль, здійснити трудові дії, оволодіти вміннями ліпити, різати, малювати предмет тієї чи іншої форми і будови, а також оволодіти навичками поводження з ножицями, з олівцем і пензлем, з клеєм, пластиліном. Правильне володіння цими матеріалами та інструментами вимагає відомої витрати фізичних сил, трудових навичок. Засвоєння умінь і навичок пов'язане з розвитком таких вольових якостей особистості, як увага, наполегливість, витримка, креативність. У дітей виховуються вміння працювати, домагатися отримання бажаного результату.
Отже, аплікація:

  • Розвиває художнє уяву і естетичний смак.
  • Розвиває конструктивне мислення - часто під час роботи дитині необхідно зібрати з частин ціле.
  • Розвиває дрібну моторику і тактильні відчуття, особливо, якщо крім паперу використовуються інші матеріали: тканина, крупа, сухоцвіти, соломка.
  • Допомагає вивчити кольори і форми.
  • Знайомить дітей з поняттям технологія: щоб отримати результат, необхідно виконати послідовність дій: вирізати деталі, змастити клеєм папір, посипати крупу, розмазати пластилін тощо.

2.3. Види нетрадиційної аплакації

Ось кілька нетрадиційних технік аплікації, які ви можете використовувати у роботі з дітьми.

Зворотна аплікація

Це аплікація навпаки. Вона виконується на гладкій і прозорої поверхні пластмаси або скла, і її виворіт стає лицьовою стороною. Найголовніше - зробити на папері хороший чіткий малюнок, який підкладається під перевернуту кришку. 

Щоб він не зміщувався, його потрібно прикріпити до кришки двома горошинками білого пластиліну. Чорним пластиліном викладається контур майбутнього малюнка, а відкриті ділянки послідовно заповнюються кольоровим пластиліном. 

Перевернуте гладкою стороною до себе виріб являє собою дивовижний малюнок для картини або панно. Після закінчення аплікація закривається кружечком кольорового картону. Ідея даної техніки належить Тетяні Просняковой, автора численних книг з художнього праці та творцеві інтернет-сайту «Країна майстрів».

Виконати таку аплікацію можна декількома методами: з викладанням контуру з джгутиків, мозаїкою з пластилінових кульок.

Мозаїка

Ще один дуже цікавий спосіб створення творчих робіт - це виконання мозаїки з вирізаних або рваних частин паперу, різнобарвною яєчної шкаралупи. 
Виконується двома способами: з окремо вирізаних дрібних різнокольорових фігур (квадрати, трикутники, трапецієвидні частини, смуги) та шляхом прорізання декількох шарів основи у візерунковій формі, змінюючи потім деталі за кольором в прорізах фону і скріплюючи їх клеєм.

Продумайте малюнок, позначте його карандашным контуром і, попередньо змазавши клеєм поверхню, засипте малюнок тим кольором, який вам необхідний для створення вашої задумки.

Айріс фолдінга - райдужне складання

Айріс фолдінга з'явився в Голландії. Цю техніку називають також "райдужним складанням". Її принцип полягає в наступному:

  • Необхідний фрагмент зображення вирізається по контуру.
  • Зі зворотного боку на малюнок наклеюються смужки кольорового паперу строго визначеному порядку, у відповідності із заздалегідь приготовленим шаблоном або до складеної вами схемою.
  • Виворітна сторона заклеюється чистим аркушем паперу.
  • Малюнок, якщо це необхідно, доповнюється деталями.

Перш ніж приступати до роботи, необхідно навчитися самим будувати шаблон або запастися готовими айріс-шаблонами.

Аплікації з вати і тополиного пуху

Аплікації з тополиного пуху однотонні, вони нагадують гризайлі (декоративний вид живопису, що виконується в різних відтінках якого-небудь одного кольору - частіше сірого). 

Вибираючи теми для аплікацій з пуху тополі, треба мати на увазі, що легше працювати, якщо мало деталей і якщо вони не дрібні.
Тварин, птахів, рослини краще вибирати з пухнастої фактури. Наприклад: зайченята, кошенята, каченята, курчата, плюшеві іграшки, голівки кульбаб. 
Легше робити аплікації з чорно - білих малюнків, контрастних фотографій.
У сюжетної аплікації вдаються зимові пейзажі, березові гаї, рибки в акваріумі. 
З допомогою аплікацій з вати або ж тополиного пуху можна зробити пухнастих, об'ємних звірів, сніг, зобразити пух рослин, хмари - простір для фантазії вельми широкий. З маленьких ватних катишків можна викласти пуделя і баранчика, з тонкого і розірваних шматків вати - хмари, з ватяних дисків можна робити курчат і квіти, сніговиків. Пам'ятайте, що вату можна підфарбувати аквареллю або гуашшю, і тоді простір для творчості і фантазії збільшиться в кілька разів.
Аплікація з конфетті 

Опис роботи:

1.Намалюйте, наприклад, контур метелика.

2. Запропонуйте дитині пензликом, а якщо у нього немає досвіду роботи з нею, то губкою, нанести клей по всій поверхні малюнка.

3. Дайте густо посипати весь аркуш паперу конфетті.

4. Струсіть зайве з аркуша паперу (можна просто перевернути аркуш "вниз головою").

5.Разом здивуєтеся виникла перед вами метеликом.

Аплікація з поролону

Поролон фарбують фарбою. Потім рвуть на дрібні шматочки. Поролон можна замінити зеленим папером або ватними кульками. 

Після цього малюють на папері простим олівцем те, що хочеться зробити вам або дітям. Змащують клеєм і приклеюють поролон.

Можна не малювати олівцем, наприклад, дерево, а дати дитині самому проявити уяву або складати дерево на клей з шматочків відразу.

Аплікація з ізоляційної стрічки

Запропонуйте дітям зробити аплікацію з допомогою ізоляційної стрічки. Наприклад, дорогу для машин. Покажіть, як користуватися скотчем-ізолентою і безпечними ножицями. І знову фантазуйте!

Незвичайний спосіб малювання вийде, якщо аплікацію з ізоляційної стрічки розфарбувати фарбами, а після того як фарба висохне, ізоляційну стрічку акуратно зняти з малюнка. За допомогою цієї нетрадиційної техніки малювання можна малювати як абстрактні картини, так і звичайні. 

Аплікація з піску або солі

Працювати з піском одне задоволення, а готові картини виходять просто шикарні.

Набори для аплікацій з кольорового піску продаються в будь-якому канцелярському магазині або у відділах для дитячого творчості. Але можна спробувати зробити кольоровий пісок своїми руками. Дітям будь-якого віку подобається возитися з піском: сипати його, вибирати кольори, розрівнювати, а головне струшувати. Чому ж, хоча б зрідка, не піти їм назустріч?
А, якщо, до того ж, ви дозвольте дітям пофарбувати пісок або сіль разом з вами, їм це принесе невимовне задоволення!

Для початку вибирайте прості аплікації з невеликою кількістю деталей, поступово ускладнюючи малюнок і збільшуючи число дрібних деталей.

Аплікацією з крупи   

техніка «посипання» і техніка «втискування»

 "посипання" - аплікація з крупи, виконана на основі контурного малюнка (шаблону).

1. Малюємо простим олівцем на кольоровому картоні або знаходимо зображення з чітким контуром (контурний малюнок) і роздруковуємо його на кольоровому папері. Який малюнок підійде? Фрукти або овочі, стилізовані квіти, тварини і птахи - будь-яка картинка з досить великими деталями, яка цікава і зрозуміла малюкові.

2. Крупа підійде будь-яка. У перший раз краще зробити саму-саму просту аплікацію, з одного виду крупи. Наприклад, курчати з пшона. У цьому випадку малюнок повністю намазуємо клеєм ПВА і посипаємо пшоном (пшоно трохи притискаємо пальцями, щоб краще трималося). Крупа повинна лежати в один шар. Око можна зробити з гречки, дзьоб і лапки - просто намалювати (або зробити з квасолі, як на фото). Для збереження круп'яного шару аплікацію можна зверху додатково промазати клеєм. 

Потім можна переходити до аплікацій з різних круп. Принцип простий: для кожної деталі ми використовуємо різні за кольором або фактурі матеріал. Намазуємо клеєм спочатку одну деталь, засипаємо її крупою, потім іншу і т. д. Наприклад, хмари добре виходять з рису, сонце - з пшона, небо - з манки, земля - з вівсянки і квасолі. При необхідності крупу можна пофарбувати (гуашшю або аквареллю)
Способи забарвлення крупи

  • На широкій тарілці розсипати пшоно, взяти пензлик, вмочити в гуаш з водою і пофарбувати її. Потім обережно пересипати крупу на целофан тонким шаром і просушити. Така крупа бруднить руки при роботі, зате аплікація виходить яскрава і неповторна.
  • Рис насипати в кілька стаканчиків, додати в кожну ємність води і гуаш різного кольору, щоб вийшов густий розчин. Залишити на ніч. Вранці воду вилити, а крупу розсипати на поліетиленові пакети, щоб добре просохла. Зберігати найзручніше в маленьких баночках з-під дитячого харчування, вітамінів або дитячого пластиліну. Така фарбування рису не забарвлює руки дитини, але і кольори виходять менш насиченими.
  • Манку практичніше перемішати з подрібненим в порошок кольоровою крейдою.

 Техніка «втискування»

1. Нам знадобиться заготівля: кольоровий малюнок або найпростіша аплікація з паперу. На фото в якості заготовки використовується саме паперова аплікація - силует дерева, приклеєний на кольоровий картон.

2. Потім примазываем кола з пластиліну, акуратно розрівнюючи краю.

3. Пропонуємо дитині декорувати кола крупою (або зернами кави, горіхами, насінням тощо) - втиснути їх у пластилін.

4. Так само робимо стовбур дерева. Примазуємо коричневий пластилін, формуючи силует дерева.

Якщо дерево зимовий, пластиліновий стовбур можна присипати крупною сіллю, а потім вдавити кристали солі у пластилін.

Пухнаста аплікація

Аплікація з скручених серветок - простий і доступний для будь-якого віку вид творчості, що сприяє розвитку дрібної моторики дітей.
Для роботи знадобляться паперові серветки різних кольорів, контурний малюнок майбутньої аплікації (для цього зручно роздрукувати на папері для принтера дитячі розмальовки), клей ПВА, кольоровий картон-основа аплікації. 
Серветки розрізаються на рівні квадратики, потім кожен квадратик з допомогою пальців скручується в кульку. 

Отримані кульки наклеюються по малюнку на клей ПВА. 
Спочатку аплікація виконується на принтерного паперу, на якій роздрукований малюнок. Готова аплікація повинна добре висохнути, після чого малюнок вирізається і наклеюється на фон - кольоровий картон. 

Остаточна оздоблення панно залежить від фантазії автора: в залежності від тематики роботу можна декорувати природними матеріалами, нитками, черепашками, стружкою тощо 

Окремі деталі композиції можна виконати з кольорового паперу - простий або оксамитовою.

Аплікація 3D

Тривимірна графіка 3D призначена для зображення об'ємних об'єктів. Тривимірна графіка - це віртуальне, уявне тривимірне простір, який відображається на плоскій, двомірної поверхні дисплея або аркуша паперу. 
Суть зображення 3D: ми бачимо кілька шарів, накладених один на одного в певній послідовності, що існують самі по собі і створені окремо один від одного. 
Але все-таки зображення в 3D - це не повний обсяг об'єкта в 360 градусів. І навіть не полуобъемное зображення предмета - це всього лише ілюзія предмета, зображеного з допомогою кількох обмежених площин. 

Відмінності аплікації 3D від об'ємної:

  1. Багатошаровість.
  2. Відмінність шарів один від одного за формою і кількістю.
  3. Кількість шарів не менше 3.
  4. Несоприкасаемость шарів один з одним.
  5. Ефект об'єкта «глибини» або «опуклості».
  6. Модель 3D - площинна модель.
  7. Відсутність клею (наявність двостороннього скотча).

Працюючи над аплікаціями в техніці 3D,необхідно виділити деякі правила послідовності виконання роботи аплікації:

  1. Визначити кількість предметів, які будуть виділятися шарами (різні об'єкти повинні знаходитися на різних рівнях).
  2. Вирізати перший шар предмета і в незмінному вигляді наклеїти його з допомогою одностороннього скотчу на основу.
  3. Другий шар предмета вирізати, змінюючи розмір і форму (кожен наступний шар повинен відрізнятися від попереднього меншим розміром).
  4. Наклеїти другий шар на перший, зміщуючи його на 1 мм (вгору, вниз, вліво, вправо - за вашим бажанням).
  5. Третій і четвертий шари вирізати і наклеїти за аналогією другого шару (шарів повинно бути не менше трьох).
  6. Частину предмета, якій треба надати найбільшу опуклість, повинна бути найменшого розміру.

Послідовність виконання:

  • Визначити кількість предметів, які будуть виділятися шарами.
  • Вирізати перший шар предмета і в незмінному вигляді наклеїти його з допомогою одностороннього скотчу на основу.
  • Другий шар предмета вирізати, змінюючи розмір і форму.
  • Наклеїти другий шар на перший, зміщуючи його убік на 1 мм (вгору, вниз, вліво, вправо - за вашим бажанням).
  • Третій і четвертий шари вирізати і наклеїти за аналогією другого шару.

Частину предмета, якій треба надати найбільшу опуклість, повинна бути найменшого розміру. [4]

Аплікація з макаронних виробів

Макаронні аплікації – це найбільш полюблені дітьми вид аплікації. Роботи виходять гарні, авторські, адже під час виконання роботи, дитина не задумуючись приклеює той чи інший різновид макаронних виробів, а робота – все одно бездоганна.

Під основу аплікації можна виготовити самому, а можна взяти речі які є у кожному домі: коробка від чаю, CD диск, ємність від кави; отримуємо чи шкатулку для дрібниць, чи рамка для фотокартки, чи стаканчик для олівців і ручок і багато іншого. (ДОДАТОК 1)

Аплікація із пряжі

На готову основу наноситься малюнок, намазується клеєм ПВА або «Дракон» і викладається пряжа в різних напрямках (по-контуру чи горизонтально, чи вертикально). Вид роботи клопіткий, але дуже ефективний. Під час виконання роботи дитина закріпляє знання з кольорознавства. ДОДАТОК 2

 

ВИСНОВКИ

 

Нетрадиційна образотворча діяльність відіграє важливу роль у загальному психічному розвитку дитини. Адже найкоштовнішим є не кінцевий продукт - малюнок, а розвиток особистості в собі, у своїх здатностях, самоідентифікації у творчій роботі, цілеспрямованість діяльності.

Для найбільшої результативності розвитку художньо-творчих здібностей необхідно застосовувати цікаві заняття. Мета цікавих занять - створювати стійку мотивацію, прагнення висловити своє ставлення, настрій в образі. Таким чином, заняття цікавого характеру, особливо з використанням нетрадиційних технік та матеріалів є вирішальним чинником художнього розвитку дітей. 

Таким чином, нетрадиційні види аплікації в гуртковій роботі - один з найбільш рідко практикуються видів образотворчої діяльності. Разом з тим в нетрадиційних техніках аплікації закладені колосальні виховні резерви і великі педагогічні можливості, які впливають на художньо-естетичне та образно-просторове сприйняття  навколишнього світу, на розвиток творчості та креативності дітей.

Нетрадиційні техніки є свідченням спроби вчителя вийти за межі шаблону в побудові методичної структури заняття. Використання, а тим більше створення нетрадиційних технік вчителем є виявом учительської творчості.

Нетрадиційні техніки ОТМ дозволяють урізноманітнювати форми й методи, створюють умови для виховання творчих здібностей та креативності школяра.

Використання нетрадиційних технік, особливо аплікація робить процес навчання цікавим, захоплюючим. Такі уроки, позакласні заняття сприяють розвитку творчості, креативності, формуванню власних поглядів на проблеми, які слід вирішити.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Закон України «Про освіту» - Режим доступу до документу: http://zakon.rada.gov.ua/
  2. Закон України «Про позашкільну освіту» - Режим доступу до документу: http://zakon.rada.gov.ua/
  3. Інтернет ресурс: http://ua-referat.com/сутність креативності
  4. Інтернет ресурс: bht.edukit.kherson.ua/
  5. Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей. М.: Академия, 2002. - с. 320
  6. Давыдова И.В. Творческая направленность нетрадиционных техник рисования// Начальная школа плюс и после. 2005 №4
  7. Іванчук М. Інтегрований урок як специфічна форма організації навчання // Початкова школа. - 2004. - № 5. - с. 10 - 13.
  8. Казакова Р.Г., Сайганова Т.І., Сєдова Є.М. та ін. малювання з дітьми дошкільного віку: нетрадиційні техніки.2008.
  9. Лебедева Л.Д. Арт-терапия детской агрессивности// Начальная школа. 2001 №2.
  10.                    Могильовський В. Від задуму до втілення. - Київ: Радянська школа, 1989. - с. 25-40.
  11.                    Нетрадиційні уроки в початковій школі Н.К. Редакція загально педагогічних газет. 2005. – с.5 – 35.
  12.                    Соломенникова О. Радість творчості. - М., 2005. - с.267
  13.                    Суботіна Л. Розвиток уяви у дітей - Ярославль, 1998. - с.123
  14.                    Тушева В. Формування творчої особистості дитини // Декоративно - прикладне мистецтво. - 2003. - № 5. - с. 27 - 35.


ДОДАТКИ

ДОДАТОК 1

Тема заняття: Виготовлення рамки для фотографії нетрадиційною технікою аплікації з макаронних виробів.

Мета занаття: ознайомити учнів із нетрадиційним матеріалом виготовлення фото рамки, формувати вміння, навички креативно мислити, естетичні почуття; розвивати фантазію, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.

Матеріали та інструменти: макаронні вироби різних видів і форми, 2 шт.CD диска, клей «Дракон», ножиці, емаль в аерозольній упаковці

Хід заняття

 Перш, ніж приступити до виконання роботи, вчитель проводить інструктаж з правил безпечної праці з ножицями, клеєм, аерозольною фарбою.

Картинки по запросу фотор рамка з дисківПослідовність виготовлення фото рамки:

  1. Беремо диск і відрізаємо заокруглу часнину на 1 см. (показано на фото)
  2. Необрізаний диск – це нижня частина рамки, а обрізана – верхня частина. Приклеюємо верхню частину рамки до нижньої. Дайте висохнуть.
  3. C:\Users\Iren\Desktop\Новая папка\IMG_20171011_00017.jpgОблеюємо макаронами фото рамку, можна використати крупу. Дати висохнути.
  4. Фарбуємо рамку аерозольною фарбою (бажано фарбувати дорослим і на вулиці).
  5. Обираємо фотокартку, обрізаємо її і приклеюємо до рамки.
  6. Фото рамка готова. C:\Users\Iren\Desktop\Новая папка\3.jpg

                     Тема заняття: Виготовлення казкових замків нетрадиційною технікою аплікації з макаронних виробів.

Мета занаття: ознайомити учнів із нетрадиційним матеріалом виготовлення, формувати вміння, навички креативно мислити, естетичні почуття; розвивати фантазію, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.

Матеріали та інструменти: макаронні вироби різних видів і форми, геометричні форми чи коробки від чаю різних за розміром, клей ПВА, ножиці, емаль в аерозольній упаковці

Хід заняття

 Перш, ніж приступити до виконання роботи, вчитель проводить інструктаж з правил безпечної праці з ножицями, клеєм, аерозольною фарбою.

C:\Users\Iren\Desktop\Новая папка\IMG_20171011_00020.jpgПослідовність виготовлення роботи:

  1. За основу беремо геометричні фігури чи картонні коробки від чаю, парфуму.
  2. Склеюємо їх між собою, формуючи фортецю чи замок.
  3. C:\Users\Iren\Desktop\Новая папка\IMG_20171011_00021.jpgОбклеюємо макаронними виробами різних за формою, розміром (можна обклеїти як повністю поверхню, так і частину).

C:\Users\Iren\Desktop\Новая папка\IMG_20171011_00016.jpgДодаємо декоративних елементів.

  1. Фарбуємо.
  2. Робота готова.

Картинки по запросу фото аерозольної фарбиКартинки по запросу фото аерозольної фарбиC:\Users\Iren\Desktop\Новая папка\IMG_20171011_00019.jpgC:\Users\Iren\Desktop\Новая папка\IMG_20171011_00018.jpg C:\Users\Iren\Desktop\Новая папка\IMG_20171011_0001.jpg


ДОДАТОК 2

 Тема заняття: Виготовлення роботи нетрадиційною технікою аплікації з пряжі.

Мета занаття: ознайомити учнів із нетрадиційною технікою та матеріалом виготовлення робіт, формувати вміння, навички креативно мислити, естетичні почуття; розвивати фантазію, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.

Матеріали та інструменти: пряжа різних кольорів, цупкий картон (основа), клей ПВА, ножиці, ескізний малюнок

Хід заняття

 Перш, ніж приступити до виконання роботи, вчитель проводить інструктаж з правил безпечної праці з ножицями, клеєм.

Картинки по запросу наклеивание нитки для вязания на рисунок фото Послідовність виготовлення роботи:

  1. Обираємо малюнок виконаний в кольорі.
  2. Картинки по запросу наклеивание нитки для вязания на рисунок фотоПереносимо його на основу (картон)

 

  1. Невеликими частинами намазуємо клеєм.

 

Картинки по запросу наклеивание нитки для вязания на рисунок фото

  1. Картинки по запросу наклеивание нитки для вязания на рисунок фотоОбираємо певного кольору нитки пряжі і приклеюємо їх до основи по контуру даної частини. (бажано не відрізати нитку відразу, а відрізати її на самій роботі)
  2. Працюйте акуратно та охайно, залишки клею на роботі псує зовнішній вигляд.

 

 

docx
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
5609
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку