Використання нейровправ на уроках

Про матеріал
Стаття "Використання нейровправ на уроках" містить теоретичне підгрунтя використання таких видів вправ під час фізкультхвилинок та зразки практичних завдань.Навчальна кінезіологія – це дуже проста та дієва методика. Виконання відповідних вправ не займе багато часу і неодмінно сподобається дітям! Особливо, якщо мова йде про початкову школу. Втім, такі вправи будуть корисними і більш старшим школярам, і самим вчителям.
Перегляд файлу

Використання нейровправ на уроках англійської мови

Урок англійської мови характеризується великою інтенсивністю та вимагає від учнів концентрації уваги, напруження. Варто зазначити, що вчитель, який бажає, щоб учні запам’ятали поданий матеріал, має потурбуватися про те, щоби якомога більше органів відчуття взяли участь у запам’ятовуванні. Різноманітні методичні засоби значно підвищують працездатність людей, бо залучають до роботи інші аналізатори, нові, не втомлені ділянки кори головного мозку. Проведення фізкультхвилинок є ефективним у вирішенні таких завдань, як зменшення втоми та зниження негативного впливу одноманітної робочої пози, активізація уваги учнів та підвищення можливостей до сприйняття навчального матеріалу, звільнення  на деякий час від напруження мозку. Після такої руханки учні стають активнішими, їхня увага активізується, з’являється зацікавленість у подальшому засвоєнні знань. Тож не варто нехтувати різноманітними видами вправ для здобувачів освіти різних вікових категорій.

Протягом дистанційного навчання я відкрила для себе та активно застосовую під час традиційних уроків вправи для зору та нейровправи. Нейробіка – це розумова гімнастика, спрямована на покращення розумової діяльності. Це комплекс простих вправ, які сприяють поліпшенню пам’яті, дають додаткову енергію і підвищують здатність нашого мозку до будь-якої роботи в будь-якому віці.

Ми маємо моторні та примоторні структури в головному мозку, які відповідають за контроль діяльності, рухову активність, координацію, мовленнєву рухливість, артикуляцію. Це – так звана зона Брока, мовно-рухова зона в передній лобній частині головного мозку, у нижній звивині домінантної півкулі. Вона відповідає за моторну організацію мовлення. Наприклад, для праворуких дітей домінантна півкуля – ліва, і навпаки.

Але біля неї, у моторинх і примоторних лобних долях, розташовані ділянки мозку, які відповідають за дрібну та загальну моторику. Ці ділянки мозкових структур взаємодіють між собою. Так, пожвавлюючи руки, ми пожвавлюємо зону Брока. А вона, зі свого боку, надсилає імпульс в органи артикуляції. Тоді вони краще рухаються – і мовлення покращується.

Чому фраза українського педагога Василя Сухомлинського “Розум знаходиться на кінчиках пальців дитини” така відома і як вона працює? Вочевидь педагог бачив, що, розвиваючи пальці, покращуються розумові здібності дітей. А відомий логопед і вчений Михайло Хватцев писав так: “Артикуляційні вправи не тільки покращують рухову функцію тих систем мозку, котрі відстають, але й задіюють у роботу інші мозкові системи, що розміщені поруч”. Так, розвиток дрібної та артикуляційної моторики – це не просто ігри й забави, а потужний інструмент для розвитку розумової активності дітей.

Процес енерго-інформаційного обміну лівої і правої півкулі головного мозку, що дозволяє злагоджено працювати півкулям мозку в єдиній інтегративній системі, має назву міжпівкульна взаємодія (міжпівкульний зв'язків).Розвивати міжпівкульові зв'язки у дитини необхідно для координації роботи мозку.

      Як відомо, кожна півкуля відповідає за певний вид діяльності:

ЛІВА

ПРАВА

Оперує поняттями

Оперує цілісними конкретними образами

Центри Верніке і Брока дозволяють розуміти мову і говорити

Функція сформована недостатньо

Відбувається послідовна обробка вхідної інформації

Здійснюється паралельна обробка даних

Дозволяє деталізувати і аналізувати інформацію, сприймати її локально, розглядати від загального до приватного

Визначає здатність до синтезу, розгляду інформації від приватного до загального.

Здійснює розмежування часу на минуле, сьогодення та майбутнє

Дає сприйняття моменту «тут і зараз»

Дозволяє сприймати і зчитувати карти і схеми

Дає змогу оцінити конкретний простір

Відповідає за запам’ятовування символів, цифр, імен, дат

Бере участь у запам’ятовуванні образів і подій

Дає розуміння сенсу

Дає розуміти емоційні реакції

Дозволяє сприймати реальність детально

Здійснює цілісне сприйняття

Визначає здібності до оптимістичного сприйняття навколишнього

Визначає песимістичне сприйняття світу

Відповідає за сприйняття ритму музики

Відповідає за визначення мелодії

Формує вербальний інтелект

Відповідає за невербальний інтелект

Ось декілька вправ для розвитку міжпівкульної взаємодії. Вони розвивають міжпівкульні зв’язки, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам’яті та уваги, полегшують процес читання і письма. Вправи стануть у нагоді для маленьких перерв в ході заняття, або для налаштування на роботу перед заняттям, або просто як гра у вільну хвилинку.

Їх  рекомендують поступово ускладнювати:

 прискорювати темп

 виконувати з легко прикушеним язиком і заплющеними очима    (вимкнення мовного і зорового контролю)

 підключати рухи очей і язика до рухів рук

 підключати дихальні вправи і метод візуалізації.

“Ліхтарики”

Покласти кисті на стіл. Одна – стиснута в кулак, інша лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаці, а ліва – долоня, то змінити на: права – долоня, ліва – кулак і так далі)

“Дзеркальне малювання”

На аркуші чистого паперу, взявши в обидві руки олівці або фломастери, чи на екрані пропонуємо дитині малювати одночасно обома руками дзеркально симетричні малюнки, літери, цифри. Рекомендується при виконанні цього завдання використовувати музику. Мережа інтернет пропонує безліч малюнків для дзеркального малювання двома руками

C:\Users\User\Desktop\08a75886cbc45cd30545192e6c1f6b2a.jpg

C:\Users\User\Desktop\8f85041126afbfe6a806be18249332c1.jpg

C:\Users\User\Desktop\5fbc268d046f1f7319a8688f4234ab27.jpg

C:\Users\User\Desktop\c3939152ddbe3b9982d9262c8426e3f1.jpg

C:\Users\User\Desktop\3c008f42414b8bda790a902cb4e04aac.jpg

C:\Users\User\Desktop\bd8bc6ec920fa5ba8223f8d22c335162.jpg

“Кільце”

Піднімаємо вгору обидві долоні і починаємо перебирати пальці на обох руках, поєднуючи в кільце з великим пальцем по черзі вказівний, середній, безіменний та ін. Виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім обома. Ведучий змінює темп виконання, то прискорюючи, то сповільнюючи його.

“Кулак – ребро – долоня”

Ведучий показує дитині три положення долоні на столі, які послідовно змінюють один одного: розкрита долоня на столі, долоня, стиснута в кулак, долоня ребром на столі. Спочатку вправа виконується разом з ведучим:

а) долонею правої руки; б) долонею лівої руки; в) обома долонями одночасно.

При цьому міняємо темп виконання, то, прискорюючи, то, сповільнюючи його. Потім дитина виконує вправу самостійно.

“Вухо – ніс”

Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, плескайте  в долоні, змініть положення рук «з точністю до навпаки». Ось декілька малюнків з іншими варіантами цієї втправи

C:\Users\User\Desktop\12ad41f4ee2ca749903731795013c27b.jpg

C:\Users\User\Desktop\ec62161f998b4833e99e3ce702d9c4c2.jpg

C:\Users\User\Desktop\61e5cca0c4d1acb95ee50e295fcc7992.jpg

 

“Перехресні рухи”

Виконуйте перехресні координовані рухи одночасно правою рукою і лівою ногою (вперед, в сторони, назад). Потім зробіть те ж лівою рукою і правою ногою.

“Горизонтальна вісімка”

Намалюйте в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім три рази спочатку однією рукою, потім іншою, потім обома руками одночасно.

Доступні безліч відео із нейровправами. 

 Креативні вчителі завжди знаходяться в пошуку та  впроваджують нові методики викладання для покращення якості дистанційного навчання. Використання фізкультхвилинок та нейровправ є доречним та необхідним етапом уроку, яким не варто нехтувати.

 

Список використаних джерел:

 

1.Вправи для розвитку міжпівкульової взаємодія . [Електронний ресурс] . – Режим доступу: http://mmr3.irc.org.ua/news/11-03-19-22-04-2020/

 

2. Фізкультхвилинки та руханки англійською для дітей та дорослих. [Електронний ресурс] . – Режим доступу: https://cutt.ly/ZUoiarN

 

3. Нейровправи https://www.pinterest.com/

 

docx
Додано
22 грудня 2021
Переглядів
5145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку