Основна мета працівників методичних кабінетів, адміністрацій шкіл педагогічних колективів: підвищити результативність роботи школи, зробити школу більш привабливою для учнів та їхніх батьків, привернути увагу до школи представників влади, підвищити якість освіти.
Вирішення даних питань багато в чому залежать від місцевих умов, а також від сформованої системи управління освітою в даному районі .А чи можна знайти один шлях, нехай не найлегший і не найкоротший, але саме той, який обов'язково приведе до бажаних відповідей на поставлені запитання? Цей шлях, на мою думку, моніторинг якості освіти, система інструментарію якого здатна оцінити ефективність освітнього процесу та передбачити подальші кроки до її підвищення.
Некрасова Тетяна Степанівна, методист Солонянського районного науково-методичного кабінету
«Використання освітнього моніторингу для вивчення якості освіти в загальноосвітніх навчальних закладах району та прогнозування їх подальшого розвитку»
Вступ
Розпочати свій виступ мені хочеться зі слів Вінстона Черчилля:
Чому корабель перемагає хвилі, хоча їх багато, а він – один?
Тому що у корабля є мета, а у хвиль – ні.
Якщо ми маємо мету, то завжди прийдемо, куди хочемо».
Основна мета працівників методичних кабінетів, адміністрацій шкіл педагогічних колективів: підвищити результативність роботи школи, зробити школу більш привабливою для учнів та їхніх батьків, привернути увагу до школи представників влади, підвищити якість освіти.
Вирішення даних питань багато в чому залежать від місцевих умов, а також від сформованої системи управління освітою в даному районі .А чи можна знайти один шлях, нехай не найлегший і не найкоротший, але саме той, який обов'язково приведе до бажаних відповідей на поставлені запитання? Цей шлях, на мою думку, моніторинг якості освіти, система інструментарію якого здатна оцінити ефективність освітнього процесу та передбачити подальші кроки до її підвищення.
Ще Василь Сухомлинський сказав
«Логіка педагогічного керівництва школою така,
що нам неможливо працювати,
якщо ми не аналізуватимемо постійно зв’язки сьогодення з минулим і майбутнім».
Діяльність методичного кабінету передбачає щорічний аналіз результатів навчально-виховного процесу, на основі якого формуються мета управління, основні проблеми та завдання, тобто вибудовується модель плану дій закладів освіти району на наступний рік як довгострокові управлінські рішення, це і незалежна експертиза стану освітянського процесу,система отримання данних для прийняття управлінських рішень,система збору та аналізу данних для управління, спостереження з метою контролю, оцінки та прогнозу, функція управління, яка забезпечує зворотній зв’язок.
На основі систематизованих даних районний методичний кабінет :
• може дати об'єктивну оцінку роботі адміністрації школи, вчителів в міжатестаційний період;
• надає рекомендації щодо планування змісу внутрішньо-шкільної методичної роботи,
• використовує ці дані для морального і матеріального заохочення вчителів;
• розглядає визначення рейтингу не просто як заповнення таблиць, а творчу співпрацю з кожним учителем.
Основна частина.
Методичний кабінет прагне, щоб моніторинг був реальним важелем впливу на покращення навчально-виховного процесу кожної школи зокрема,має за мету підвищити якість методичних систем, які використовують педагоги при цьому.
З метою вивчення якості освіти в загальноосвітніх навчальних закладах району та прогнозування їх подальшого розвитку Солонянський районний науково-методичний кабінет здійснює наступні відстеження :
1. Щорічний порівняльний аналіз динаміки якісного показника за результатами державної підсумкової атестації :
Середній якісний показник за підсумками ДПА - 2016 в 9-х класах :
№ п/п |
Назва школи |
ДПА-2013 9 клас |
ДПА-2014 9 клас |
ДПА-2015 9 клас |
ДПА-2016 9 клас |
розбіжність |
|
|
Башмачанська СШ |
45 |
51 |
28 |
24 |
-4 |
|
|
Березнуватівська СШ |
42 |
42 |
71 |
71 |
0 |
|
|
Військова СШ |
61 |
16 |
61 |
62 |
1 |
|
|
Дзержинівська СШ |
37 |
56 |
70 |
65 |
-15 |
|
|
Єлізарівська СШ |
34 |
29 |
19 |
38 |
19 |
|
|
Криничанська СШ |
63 |
53 |
- |
39 |
-14 |
|
|
Микіл.-на-Дніпрі СШ |
Відс. клас |
80 |
71 |
89 |
18 |
|
|
Мопрівська СШ |
80 |
70 |
71 |
79 |
8 |
|
|
Незабудинська СШ |
40 |
64 |
48 |
44 |
-4 |
|
|
Новопокровська СШ |
63 |
85 |
38 |
50 |
12 |
|
|
Олександропільський НВК |
53 |
30 |
67 |
0 |
-67 |
|
2.Якісний показник ДПА -2016 в розрізі навчальних предметів:
Назва школи |
Українська мова |
Історія України |
біологія |
математика |
правознавство |
географія |
Іноземна мова |
фізика |
Зарубіжна література |
|
Башмачанська СШ |
22 |
39 |
|
11 |
|
|
|
|
|
|
Березнуватівська СШ |
71 |
|
71 |
71 |
|
|
|
|
|
|
Військова СШ |
67 |
|
|
55 |
|
|
66 |
|
|
|
Дзержинівська СШ |
71 |
62 |
|
62 |
|
|
|
|
|
|
Єлізарівська СШ |
58 |
|
39 |
18 |
|
|
|
|
|
|
Криничанська СШ |
45 |
|
36 |
36 |
|
|
|
|
|
|
Микіл.-на-Дніпрі СШ |
67 |
|
|
100 |
100 |
|
|
|
|
|
3. Якісний показник ДПА з англійської мови в розрізі ЗНЗ
Якісний показник за результатами ДПА з української мови в розрізі ЗНЗ:
4. Відсоток випускників 11-х класів, які показали початковий рівень навчальних досягнень з української мови.
4 Порівняльна таблиця результатів річного оцінювання та ДПА у розрізі шкіл
Повна назва загальноосвіт- нього навчального закладу
|
Кількість учнів, які складали ДПА у форматі ЗНО з української мови
|
Показали результати за рівнями (кількість) |
|||||||
Рівні |
|||||||||
П. |
С. |
Д. |
В. |
||||||
Річна оцінка |
ДПА
|
Річна оцінка
|
ДПА
|
Річна оцінка
|
ДПА
|
Річна оцінка
|
ДПА
|
||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Криничанська СШ |
5 |
0 |
0 |
2 |
5 |
3 |
0 |
0 |
0 |
Березнуватівська СШ |
8 |
3 |
1 |
3 |
5 |
2 |
1 |
0 |
1 |
«Сурсько – Михайлівська СШ |
12 |
0 |
3 |
3 |
6 |
4 |
3 |
5 |
0 |
Мопрівська СШ |
7 |
0 |
3 |
4 |
4 |
3 |
0 |
0 |
0 |
Башмачанська СШ |
16 |
5 |
7 |
7 |
6 |
3 |
2 |
1 |
1 |
Микільська-на-Дніпрі СШ |
8 |
1 |
2 |
1 |
5 |
6 |
1 |
0 |
0 |
Незабудинська СШ |
6 |
0 |
1 |
1 |
2 |
5 |
3 |
0 |
0 |
Дзержинівська СШ |
8 |
0 |
0 |
1 |
3 |
7 |
5 |
0 |
0 |
Письмечівська СШ |
8 |
0 |
3 |
3 |
0 |
5 |
5 |
0 |
0 |
Єлізарівська СШ
|
7 |
0 |
1 |
5 |
4 |
2 |
2 |
0 |
0 |
Привільнянська СЗ |
11 |
1 |
1 |
5 |
5 |
4 |
4 |
1 |
1 |
Олександропільський НВК |
17 |
2 |
7 |
9 |
7 |
4 |
3 |
2 |
0 |
Новопокровська СШ |
12 |
1 |
4 |
3 |
2 |
8 |
6 |
0 |
0 |
Військова СШ |
7 |
0 |
5 |
5 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
5.Середній бал по школі за результатами річного оцінювання:
Назва школи |
Середній бал 2013\14 |
Cередній бал 2014\2015 |
Cередній бал 2015\2016 |
Рейтинг 16 |
Башмачанська СШ |
7,3 |
6,7 |
7,2 |
20 |
Березнуватівська СШ |
7,6 |
7,6 |
7,6 |
12-16 |
Військова СШ |
8 |
6,7 |
7,6 |
12-16 |
Дзержинівська СШ |
8,05 |
8,25 |
8,3 |
3 |
Єлізарівська СШ |
7 |
6,54 |
7,1 |
21 |
Криничанська СШ |
8,2 |
7,8 |
8,1 |
6-7 |
Микіл.-на-Дніпрі СШ |
7,9 |
8,2 |
7,9 |
8 |
Мопрівська СШ |
7,75 |
7,5 |
7,3 |
18-19 |
Незабудинська СШ |
7,7 |
7,84 |
7,7 |
11 |
Новопокровська СШ |
7,6 |
7,7 |
7,8 |
9-10 |
Олександропільська СШ |
7,8 |
8,1 |
7,6 |
12-16 |
Письмечівська СШ |
8 |
8 |
8,2 |
4-5 |
Привільнянська СШ |
6,96 |
6,8 |
6,8 |
23 |
С-Михайлівська СШ |
7,3 |
8,6 |
7,6 |
12-16 |
5. Рейтинг результати ДПА 11 клас -2016.
№
|
школа |
Загальна кількість учнів 11-х класів, які обрали предмет дляДПА |
Якісний показник ДПА англ. 11 за результатами дпа |
Якісний показник ДПА укр мова |
Якісний показник ДПА матем |
Якісний показник ДПА історія |
сума |
Середнє значення |
рейтинг |
1 |
Олександропільський |
17 |
47 |
1,7 |
11 |
0 |
59,7 |
14,9 |
11 |
2 |
Мопрівська СШ |
7 |
14 |
0 |
0 |
- |
14 |
4,6 |
14 |
3 |
Сурсько-Михайлівська СШ |
12 |
67 |
25 |
0 |
12 |
104 |
26 |
7 |
4 |
Привільнянська СШ |
11 |
63 |
45 |
0 |
33 |
141 |
35,2 |
3 |
5 |
Березнуватівська СШ |
8 |
37 |
25 |
- |
37 |
99 |
33 |
6 |
6 |
Письмечівська СШ |
8 |
37 |
62 |
75 |
0 |
174 |
43,5 |
1 |
7 |
Дзержинівська СШ |
8 |
50 |
62 |
0 |
28 |
140 |
35 |
4 |
8 |
Новопокровська СШ |
12 |
58 |
50 |
36 |
0 |
144 |
36 |
2 |
9 |
Криничанська СШ |
5 |
20 |
0 |
33 |
0 |
53 |
13,25 |
12 |
10 |
Незабудинська СШ |
6 |
83 |
33 |
17 |
0 |
133 |
33,2 |
5 |
11 |
Єлізарівська СШ |
7 |
28 |
28 |
14 |
- |
70 |
23,3 |
8 |
12 |
Військова СШ |
7 |
28 |
0 |
0 |
0 |
28 |
7 |
13 |
13 |
Башмачанська СШ |
16 |
50 |
21 |
0 |
11 |
82 |
20,5 |
10 |
14 |
Мик–ДніпріСШ |
8 |
75 |
12 |
0 |
0 |
87 |
21,7 |
9 |
6. Рекомендації:
За результатами державної підсумкової атестації :
1.Адміністраціям ЗНЗ району :
1.1 проаналізувати підсумки ДПА на серпневих засіданнях педагогічних рад,
до 01.09.16
1.3 Провести моніторинг навчальних досягнень учнів з предметів інваріантної складової за І та 2 семестри, здійснити їх поелементний аналіз,
протягом навчального року
1.5 Проаналізувати причини низької успішності учнів (професійний рівень вчителів, якість організації навчальної діяльності на уроках, повнота виконання навчальних програм, наявність умов для організації навчання: забезпечення підручниками, навчальними посібниками, використання інформаційно-комунікаційних технологій, тестових технологій оцінювання).
До 01.09.16
1.6 Здійснити порівняльний аналіз результатів річного оцінювання, результатів державної підсумкової атестації та зробити відповідні висновки.
вересень-жовтень 2016р.
1.7 З метою належної підготовки випускників приділяти особливу увагу
формуванню в них мотивації на отримання якісних знань, умінь, навичок.
постійно
2.Керівникам РМО та ШМО:
2.1 розглянути підсумки ДПА в 9-х класах на серпневих засіданнях районних та шкільних методичних об’єднань,
2.2 спланувати проведення районних та шкільних методичних заходів,
спрямованих на підвищення якості освіти,
до 01.09.16
2.3 під час організації діяльності РМО приділяти особливу увагу розвитку професійної компетентності вчителів щодо використання інноваційних технологій у навчально-виховному процесі та підвищенню якості кожного уроку,
постійно
2.4 приділяти більше уваги підвищенню методичної грамотності та професійної компетентності вчителів,
постійно
2.5 організувати обмін досвідом вчителів - предметників району, які можуть забезпечити високі показники якості знань та навченості учнів.
протягом навчального року
3.Вчителям - предметникам :
3.1 ширше впроваджувати тестові форми завдань на самостійних та контрольних роботах,
3.2 покращити якість роботи з обдарованими дітьми,
3.3систематично працювати над підвищенням рівня самоосвіти.
3.4 навчальну роботу на уроках направляти на підвищення рівня розвитку мислення; рівня розвитку пізнавального інтересу, пізнавальної активності; мотивації до навчання кожного учня.
3.5 оволодіти прийомами самодіагностики якості своєї роботи,
3.6 включити безперервне відслідковування якості освіти з предмета в календарно-тематичне планування,
3.7переглянути цілі уроків з позицій моніторингу,
3.8 планувати уроки із завданнями, що підвищують мотивацію учнів до вивчення предмета, розвивають пізнавальну активність,
3.9.планувати та здійснювати корекційні заходи за одержаними результатами моніторингу якості знань.
Висновок
Аналіз результативності роботи шкіл проводиться в кінці кожного навчального року. Матеріали аналізу та підсумкові таблиці, відповідні накази відділу освіти отримує кожна школа для підготовки до серпневої педради. Матеріали моніторигових відстежень також використовуються для внесення коректив у план роботи школи, для визначення стратегії змін,також виявляється динаміка ефективності організації навчально-виховного процесу та методичної роботи шкіл району. Апробована система моніторингу сприяє активізації методичної роботи, роботи з обдарованими дітьми, удосконаленню управлінських рішень, але в умовах реформування освіти вона поки ще не може бути еталонним варіантом, тому постійно доповнюється та коригується.
Введення моніторингових відстежень сприяло зростанню активності та ініціативи, розвитку в колективах інноваційного педагогічного мислення. Саме таке відстеження змушує навчальний заклад шукати слабкі місця у своїй роботі, знаходити шляхи їх усунення, а у керівників з’являється можливість саморегулювати управлінську діяльність.
Сьогодні перед суспільством взагалі і перед школою зокрема, як ніколи, гостро стоїть завдання осмислення та пізнання буття, створення нової філософії освіти, відкритої до таємниць життя людини, її прагнень, життєвого потенціалу. Мова йде про створення нової освітньої школи України ХХІ століття, школи, яка виховує творчу особистість, створює умови для її повноцінного фізичного, інтелектуального, духовного розвитку, для примноження культури та духовності.
Щоб бути гідною України ХХІ століття, освіта повинна бути націленою на майбутнє, на розв’язання проблем століття, розвиток творчих здібностей учнів, формування у них загальнолюдської культури, гуманних способів розв’язання світових проблем. Адже від сучасного випускника вимагається осмислено діяти в ситуації життєвого вибору, свідомо ставити перед собою завдання, досягати власної мети, діяти продуктивно в усіх життєвих сферах.