«ВИКОРИСТАННЯ ПІСКОВОЇ ТЕРАПІЇ, ЯК НЕТРАДИЦІЙНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ З РАС»ПІДГОТУВАЛА ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ КЗ ЛОР НРЦ “ОБЕРІГ” ЖИЛА МАР’ЯНАWWW. REALLYGREATSITE. COMЗАПРОШУЮ ДО ПЕРЕГЛЯДУ→
Номер слайду 2
ВСТУПНЕ СЛОВОНа сьогоднішній день в арсеналі всіх, хто займається вихованням і навчанням дітей є великий практичний матеріал, застосування якого сприяє ефективному мовному розвитку дитини. У спеціальних журналах, в різних методичних і науково-популярних виданнях дефектологи, вчителі-логопеди, педагоги і психологи представляють нові нетрадиційні форми роботи з дітьми. Однією з таких форм є пісочна терапія."Часто руки знають, як вирішити загадку, з якою інтелект боровся марно" - К. Г. Юнг
Номер слайду 3
ІСТОРІЯ МЕТОДУце той метод, завдяки якому дитина з піску і невеличких фігурок будує свій індивідуальний і неповторний світ у мініатюрі. Граючись, вона виражає на піску те, що спонтанно виникає в її свідомості. Ігри з піском дають дитині змогу відчути себе впевненою і вмілою: вона створює нове, не боїться ламати старе і щось змінювати. У пісочниці створено оптимальні умови для розвитку творчого потенціалу дитини, активізації її просторової уяви, образно-логічного мислення, тренування дрібної моторики рук. У процесі колективних ігор дитина усвідомлює морально-етичні норми, у неї формується гармонійний образ світу.
Номер слайду 4
ПРИНЦИП МЕТОДУПринцип терапії піском запропонував Карл Густав Юнг, психотерапевт, засновник аналітичної психотерапії. Головним принципом, покладеним в основу роботи, він вважав створення вільного й захищеного простору, у якому дитина може виражати та досліджувати власний світ, перетворюючи свій досвід і свої переживання, що часто незрозумілі або турбують, у зримі та відчутні образи. Піскова терапія характеризується простотою маніпуляцій, можливістю винаходу нових форм, короткочасністю існування створюваних образів.
Номер слайду 5
ПЕРЕВАГИ МЕТОДУ: Гра з піском являє собою одну з незвичайних технік аналітичного процесу, під час якого дитина будує власний світ у мініатюрі з піску та невеличких фігурок. Ця інновація є дуже перспективною. Створення пісочних сюжетів сприяє творчому розвитку дитини та активізації власного «Я»ПЕРЕВАГА ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ У ТОМУ, ЩО ВОНА: сприяє процесу індивідуалізації; звільнює творчий потенціал, внутрішні почуття, сприймання й актуалізує спогади; забезпечує багатогранний досвід завдяки багатьом символічним значенням; сприяє поверненню дитини до минулого досвіду з метою повторного переживання; створює місток між несвідомим та свідомим, внутрішнім та зовнішнім, духовним і фізичним, невербальним і вербальним; забезпечує безпосередню гру, де немає жодного правильного або неправильного шляху; дозволяє позбутися контролю свідомості; є природною умовою для дітей; відсутні перепони для спілкування з людьми різного віку та інтелектуального статусу.
Номер слайду 6
ОСНОВНІ ПРИЧИНИ ВИКОРИСТАННЯ ПІСОЧНИЦІ В РОБОТІ З ДІТЬМИ З ООП:потреба у грі; розвиток творчих здібностей, емоційно-чуттєвої сфери;розвиток дрібної моторики, тактильно-кінестетичного відчуття;тісний зв’язок з природним середовищем; індивідуальний підхід. ПРАКТИЧНО КОЖНА ДИТИНА, НЕЗАЛЕЖНО ВІД СВОГО ВІКУ, СОЦІАЛЬНОГО ДОСВІДУ, МОЖЕ БРАТИ УЧАСТЬ У РОБОТІ З ПІСКОМ, ЯКА НЕ ВИМАГАЄ ЖОДНИХ СПЕЦІАЛЬНИХ УМІНЬ, ЗДІБНОСТЕЙ ДО ТАКОГО ВИДУ ДІЯЛЬНОСТІ;ПЕРЕВАГИ ПІСОЧНОЇ ТЕРАПІЇ: ПІСОЧНИЦЯ Є ЗАСОБОМ ПЕРЕВАЖНО НЕВЕРБАЛЬНОГО СПІЛКУВАННЯ. У БІЛЬШОСТІ ВИПАДКІВ РОБОТА В ПІСОЧНИЦІ ВИКЛИКАЄ В ДИТИНИ ПОЗИТИВНІ ЕМО- ЦІЇ, ДОПОМАГАЄ ПОДОЛАТИ АПАТІЮ І БЕЗІНІЦІАТИВНІСТЬ, СФОРМУВАТИ АКТИВНУ ЖИТТЄВУ ПОЗИЦІЮ, СПРИЯЄ СТИМУЛЯЦІЇ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ЗНИЖУЄ ВТОМЛЮВАНІСТЬ, НЕГАТИВНІ ЕМОЦІЇ.
Номер слайду 7
ЛЮДИ. ТВАРИНИ, ЯКІ ЖИВУТЬ НА ЗЕМЛІ. ПТАХИМЕШКАНЦІ ВОДНОГО СВІТУ;ЖИТЛА З МЕБЛЯМИ;ДОМАШНЄ НАЧИННЯ;ДЕРЕВА ТА ІНШІ РОСЛИНИ;ОБ'ЄКТИ НЕБЕСНОГО ПРОСТОРУ;ТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ;ФАНТАСТИЧНІ ПРЕДМЕТИ І ПЕРСОНАЖІ МУЛЬТФІЛЬМІВ. ЩО ПОТРІБНО ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ПОЧАТИ ГРУ З ПІСКОМ?.1 пісочниця – дерев’яний ящик. Традиційний його розмір у сантиметрах: 50 х 70 х 8 (де 50 х 70 – розмір поля, а 8 – глибина) пофарбований з середини в голубий колір (символізує небо і воду), який заповнений на 1/3, або 1/2 частину чистим просіяним піском. Уважається, що такий розмір пісочниці відповідає обсягу поля зорового сприйняття.2. чистий, просіяний пісок. Техніка безпеки вимагає «чистити» пісок мінімум раз на 2-3 місяці. Для цього пісок промивають або виставляють на сонці, додають новий чистий пісок; 3. колекція мініатюрних фігурок заввишки не більше ніж 8 см. Колекція розміщується на поличках, щоб зручно було дістати і бачити фігурки. У класичній пісочної терапії існує наступна класифікація предметів, використовуваних в процесі роботи з піском:
Номер слайду 8
CREATIVE PORTFOLIO
Номер слайду 9
CREATIVE PORTFOLIOПІЗНАВАЛЬНІ ІГРИ: Вони навчають дитину читанню, письму, лічбі, грамоті. Математичні, наприклад: «Числа і цифри» (діти знаходять горішки в піску чи інші предмети, лічать, класифікують, порівнюють: горішок - круглий, шишка - довга, горішок - гладенький, шишка - колюча і т. д.);
Номер слайду 10
Таким чином можна пропрацювати актуальну проблему. Дітям дається інструкція, наприклад, побудувати світ «зоопарк», «Моя школа» і т. д. (залежно від проблематики). Між фігурами можна вести діалоги, програвати мініспектаклі життєвих подій. ГРА «ТЕМАТИЧНИЙ СВІТ»
Номер слайду 11
P.11/15ІГРИ НА РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ
Номер слайду 12
ІГРИ НА РОЗВИТОК ТАКТИЛЬНО-КІНЕСТЕТИЧНОЇ ЧУТЛИВОСТІ ТА ДРІБНОЇ МОТОРИКИ РУК. Тактильно-кінестетичні відчуття напряму пов’язані з розумовими операціями. Пальчикові ігри у піску стабілізують емоційний стан дитини. Почуття, що виникають під час контакту з пісковою поверхнею, створює своєрідний чуттєвий досвід особистості, формує навички позитивної комунікації. Розвиток дрібної моторики руки корелює з розвитком мовленнєвої діяльності дитини.
Номер слайду 13
LEADERSHIPCREATIVITYCREATIVE PORTFOLIOВИВЧАЄМО ЕМОЦІЇ Заняття з елементами тренінгу. Діти позначають частини тіла, які реагують на емоцію. Наприклад, коли я злюся, то в мене волосся дибиться, брови зсуваються, очі мружаться, щелепи стискаються, дихання стає частим, серцебиття прискорюється, руки стискаються в кулаки і т.ін.
Номер слайду 14
ХУДОЖНЬО-МОВЛЕННЄВІ ІГРИ: - «Що відчуваєш?» (опис дітьми своїх відчуттів під час взаємодії з сухим та мокрим піском, порівняння); - «Казки Піщаної країни» (моделювання з піску казкових сюжетів із використанням дрібних предметів, переповідання змісту казок).
Номер слайду 15
ВИСНОВКИ: ГРА З ПІСКОМ – ЦЕ НАТУРАЛЬНИЙ І ПОСИЛЬНИЙ ДЛЯ КОЖНОЇ ДИТИНИ ВИД ДІЯЛЬНОСТІ. ДИТИНА, ЧАСТО, СЛОВАМИ НЕ МОЖЕ ВИСЛОВИТИ СВОЇ ПЕРЕЖИВАННЯ, СТРАХИ, І ТУТ ЇЙ НА ДОПОМОГУ ПРИХОДЯТЬ ІГРИ З ПІСКОМ. ПРОГРАЮЧИХВИЛЮЮЧІ ЙОГО СИТУАЦІЇ ЗА ДОПОМОГОЮ ІГРАШКОВИХ ФІГУРОК, СТВОРЮЮЧИ КАРТИНУ ВЛАСНОГО СВІТУ З ПІСКУ, ДИТИНА ЗВІЛЬНЮЄТЬСЯ ВІД НАПРУГИ. А НАЙГОЛОВНІШЕ ВОНА НАБУВАЄ БЕЗЦІННОГО ДОСВІДУ СИМВОЛІЧНОГО ВИРІШЕННЯ БАГАТЬОХ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЙ. Саме на таких корекційно-розвиткових заняттях дитина має змогу емоційно розвантажитись, розвивати творчі здібності, дрібну моторику, мислення.