На сучасному етапі розвитку нашого суспільства ставляться певні вимоги до особистості. Суспільство потребує людей, здатних до критичного мислення, до самостійного прийому рішень, людей комунікабельних, здатних до співпраці, яких можна характеризувати як креативних особистостей. Для придбання вищезгаданих якостей в контексті оволодіння робітничою професією необхідний креативний підхід. Основна мета сучасної педагогіки – це всебічний розвиток особистості, створення умов для її самореалізації й розвитку творчого потенціалу. Звісно для формування такої особистості треба використовувати у навчально-виховному процесі інноваційні методи і прийоми навчання, особливі завдання і вправи, які спонукали б учасників навчального процесу до творчої діяльності. Головним завданням у своїй роботі ми вважаємо застосовування таких методів навчання, які сприяють підтриманню інтересу здобувачів освіти до опанування професії, допомагають залучити учнів до самостійної діяльності, підвищують ефективність заняття. Об'єднання таких методів в одну концепцію дає можливість створити єдину структуру, що дозволяє максимально оптимізувати самоосвіту учнів.
Крім того, у зв'язку зі становленням інформаційного суспільства, зі швидким та постійним ростом об'єму інформації та знань, необхідно постійно опановувати нові знання та вміння. Однак неможливо постійно збільшувати строки навчання. Вирішення цієї проблеми потрібно шукати на шляху інтенсифікації освіти, саме тому застосування інноваційних методів навчання сьогодні є важливою складовою освітнього процесу.
Необхідність використання подібних методів та їх ефективність давно доведена вітчизняними та зарубіжними педагогами. Так, дослідження німецьких вчених довели, що людина запам'ятовує лише 10% того, що вона читає, 20% – того, що чує, 30% – того, що бачить, 50-70% запам'ятовується при участі в групових дискусіях, 80% при самостійному виявленні та вирішенні проблеми. І лише коли той, хто навчається, безпосередньо приймає участь у реальній діяльності, самостійній постановці проблеми, прийнятті рішення, формулюванні висновків та прогнозів, він запам'ятовує та засвоює матеріал на 90%.
Проблеми й питання організації навчального процесу в нових умовах, які закономірно виникають в учителів, потребують негайного розв'язання, на основі врахування рекомендацій спеціалістів з інших країн, яким ця проблема відома вже давно.
|
|
Міністерство освіти і науки України
Державний навчальний заклад
«Кременецький професійний ліцей»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
Використання проектного навчання для розширення знань, умінь та навичок учнів з професії "Штукатур"
Розробили:
Синюк І.В. – викладач спецтехнології
Трофимлюк В.В., Блищак О.А.
майстри виробничого навчання
Кременець
2022 рік
ЗМІСТ
Вступ 3
І. Використання сучасних інформаційних технологій на
заняттях з виробничого навчання 5
ІІ. Роль комп’ютерних технологій у підвищенні ефективності
навчального процесу 7
ІІІ. Метод проектного навчання та його роль у розвитку особистості учня 8
ІV. Приклад використання методу проектного навчання при
підготовці робітників за професією «Штукатур» 11
Висновки 12
Література 13
Додатки 14
Вступ
На сучасному етапі розвитку нашого суспільства ставляться певні вимоги до особистості. Суспільство потребує людей, здатних до критичного мислення, до самостійного прийому рішень, людей комунікабельних, здатних до співпраці, яких можна характеризувати як креативних особистостей. Для придбання вищезгаданих якостей в контексті оволодіння робітничою професією необхідний креативний підхід. Основна мета сучасної педагогіки – це всебічний розвиток особистості, створення умов для її самореалізації й розвитку творчого потенціалу. Звісно для формування такої особистості треба використовувати у навчально-виховному процесі інноваційні методи і прийоми навчання, особливі завдання і вправи, які спонукали б учасників навчального процесу до творчої діяльності. Головним завданням у своїй роботі ми вважаємо застосовування таких методів навчання, які сприяють підтриманню інтересу здобувачів освіти до опанування професії, допомагають залучити учнів до самостійної діяльності, підвищують ефективність заняття. Об’єднання таких методів в одну концепцію дає можливість створити єдину структуру, що дозволяє максимально оптимізувати самоосвіту учнів.
Крім того, у зв’язку зі становленням інформаційного суспільства, зі швидким та постійним ростом об’єму інформації та знань, необхідно постійно опановувати нові знання та вміння. Однак неможливо постійно збільшувати строки навчання. Вирішення цієї проблеми потрібно шукати на шляху інтенсифікації освіти, саме тому застосування інноваційних методів навчання сьогодні є важливою складовою освітнього процесу.
Необхідність використання подібних методів та їх ефективність давно доведена вітчизняними та зарубіжними педагогами. Так, дослідження німецьких вчених довели, що людина запам’ятовує лише 10% того, що вона читає, 20% – того, що чує, 30% – того, що бачить, 50-70% запам’ятовується при участі в групових дискусіях, 80% при самостійному виявленні та вирішенні проблеми. І лише коли той, хто навчається, безпосередньо приймає участь у реальній діяльності, самостійній постановці проблеми, прийнятті рішення, формулюванні висновків та прогнозів, він запам’ятовує та засвоює матеріал на 90%.
Проблеми й питання організації навчального процесу в нових умовах, які закономірно виникають в учителів, потребують негайного розв’язання, на основі врахування рекомендацій спеціалістів з інших країн, яким ця проблема відома вже давно.
І. Використання сучасних інформаційних технологій на заняттях з виробничого навчання
Останнім часом набуває великого значення питання про використання сучасних технологій. Це не тільки нові технічні засоби, але й нові форми та методи навчання, новий підхід до процесу навчання. Головна мета професійного навчання – це формування та розвиток робітничої культури, навчання практичного оволодіння уміннями та навичками. Не можна заперечувати значущість традиційних шляхів оволодіння професією, але ХХІ століття вимагає врахування сучасного стану науки та технологій, які дозволяють оптимізувати навчальний процес.
На сьогоднішній день найпоширенішим та дієвим способом опанування професії, безперечно, є методи виробничого навчання, які максимально наближені до реальних умов та вимог професійного середовища. Під методом виробничого навчання слід розуміти основні способи спільної взаємопов'язаної діяльності педагога та учнів, з метою досягнення учнями професійної майстерності, виховання у них сумлінного ставлення до праці, розвитку творчих здібностей.
Методи виробничого навчання мають свої особливості, що відрізняють їх від методів теоретичного навчання. Визначаються своєрідністю характеру, організацією навчально - виробничої діяльності учнів у майстернях, на робочих місцях на підприємстві. Це залежить і від розмаїття форм організації виробничого навчання, характеру професій та інших умов.
Однак виникає проблема повного охоплення учнівського колективу увагою педагога та існують складнощі при роботі з різними категоріями учнів, саме для подолання даного бар’єру слугує метод проектного навчання.
Одним із засобів реалізації цього методу є активне застосування комп'ютерних технологій, тому що саме вони відкривають доступ до нових джерел інформації, активізують навчально-пізнавальну діяльність здобувачів освіти, скорочують час вивчення теми, дають нові можливості для розвитку умінь, навичок та їх вдосконалення, значно підвищують ефективність самостійної роботи, а також допомагають реалізувати нові методи та форми навчання.
Сучасне суспільство ставить перед педагогами завдання розвитку важливих якостей учнів, а не тільки передачу знань. Знання виступають не як мета, а як засіб розвитку особистості. Оптимальні можливості для цього надають сучасні інформаційні комп'ютерні технології (ІКТ). Усе частіше педагоги застосовують на заняттях комп'ютер та смартфон, як засіб підвищення ефективності навчання. Немає потреби нагадувати зайвий раз про можливості ІКТ.. Це – найпотужніший засіб, який коли-небудь одержував педагог. Слід підкреслити, що застосовуючи комп’ютерні технології на заняттях виробничого навчання, можна не тільки забарвити викладання та пробудити у учасників навчального процесу інтерес до професії, але й привчити їх до самостійного пошуку, аналізу та узагальнення інформації.
Також важливим завданням є ознайомлення здобувачів освіти з правилами, прийомами, вимогами та порядком виконання роботи. Для виконання цього завдання велике значення має використання візуальних засобів (малюнок, текст, звукозапис, відеозапис, тощо). Знайомство з темою яка вивчається, відбувається через текст та ілюстрації до нього, поетапною інструкцією, або ще практичним відеофільмом.
На сучасному етапі професійного навчання значну увагу необхідно приділяти застосуванню мультимедійних технологій, в яких одночасно використовуються тексти, відеоматеріали, звукові ефекти, анімація – все це є сукупністю аудіо та візуальних ефектів разом з інтерактивним програмним забезпеченням, які впливають на емоційні сфери, сприяють більш ефективному засвоєнню матеріалу. Поєднання візуального зображення, тексту і звукового супроводження надає можливість для комплексного розвитку навичок діяльності учнів. Цей процес має інтерактивний характер завдяки двобічному зв'язку: можливості «спілкування» з комп'ютером, коли здобувач та комп'ютер можуть ставити питання та отримувати відповіді на них. Загальновідомо, що ефективність навчання збільшується при використанні наочних ілюстрацій, а мультимедійні засоби об'єднують відео, аудіоматеріали, ілюстрації, таблиці тощо на смартфоні чи планшеті. Завдяки таким технологіям з'явилися навчальні системи нового покоління, які перетворюють процес навчання в захоплюючу гру.
ІІ. Роль комп’ютерних технологій у підвищенні ефективності навчального процесу
Можна багато дискутувати з приводу ефективності та доцільності використання інформаційних технологій на заняттях, але не використовувати їх було б безглуздям. Ні для кого не є новиною, що дитина опановує комп’ютер раніше, ніж навчається грамотно писати та критично читати. Згідно з сучасною концепцією навчання дедалі більше уваги надається оптимізації та індивідуалізації освіти. Можливості сучасного заняття й системи освіти взагалі значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету. Нові інформаційні технології кардинально вплинули на всю систему освіти, зачепивши її зміст, форми й методи навчання, що призвело до зміни вимог в системі освіти.
Саме завдяки використанню інформаційних технологій в освіті учні зростатимуть по-справжньому сучасними людьми, повірять у власні сили, що в зрілому віці допоможе їм ефективно використовувати власний інтелектуальний потенціал на благо суспільства, відстоювати почуття власної гідності, творчо працювати й перемагати в найрізноманітніших ситуаціях.
На відміну від звичайних технічних засобів навчання інформаційні комп’ютерні технології (ІКТ) дозволяють не тільки надати здобувачам необхідних знань, але й розвивати інтелектуальні, творчі здібності учасників освітнього процесу, їхнє вміння самостійно здобувати нові знання, працювати з різними джерелами інформації.
Інформаційні технології – вимога сьогодення, що дозволяє створити суспільство, засноване на знаннях. Новітні інформаційні технології стрімко увірвалися в усі сфери нашого життя, стали такою ж реальністю, як телефонний зв’язок чи подорожування літаком. Вони спрощують спілкування та полегшують співпрацю.
ІІІ. Метод проектного навчання та його роль у розвитку особистості учня
Проектне навчання дедалі більше набирає обертів, оскільки є дуже ефективним і актуальним підходом до викладання та навчання. Дослідження вказують на те, що після його успішного впровадження в учнів покращується мотивація до навчання та підвищується рівень досягнень. Також така форма роботи допомагає реалізувати частково програму ранньої профорієнтації учнів, аби в майбутньому випускники свідомо обирали професію і навчальний заклад.
Що таке проектне навчання?
Проектне навчання – це метод, навчаючись за яким, учні, певний час досліджуючи і реагуючи на справжні, цікаві та складні питання, отримують потрібні знання та навички.
Навчання на основі проекту передбачає таке:
Такий формат навчання передбачає залучення учнів до систематизації та набування знань, створення власних продуктів. Він розвиває навички критичного мислення, співпраці, спілкування, міркування, синтезу та стійкості в умовах обмеженого часу та визначеної мети
Чому проектне навчання?
Оскільки навчання – це соціальна активність, яка відбувається в межах учнівських груп, культури та минулого досвіду, через проектне навчання учні мають можливість використовувати не лише знання з навчальних дисциплін, а й вчитися вести перемовини, ухвалювати спільні рішення, нести відповідальність відповідно до ролі в навчальній команді й разом інтерпретувати результати своєї діяльності.
Це також дає можливість вчителям побачити учнів у новому світлі, допомагати їм розвивати вроджені здібності в новий спосіб, що не вдається часом у традиційній системі уроку.
Крім того, часто проектне навчання реалізується через міждисциплінарні зв’язки, що виходять за межі програми одного конкретного предмету.
Це значно розширює можливості вчителя і сприяє креативності, а учні часто мають завдання, у процесі вирішення яких отримують практичні навички, непередбачені в теоретичній частині навчального процесу.
Тобто навчання відбувається природним шляхом, ненав’язливо, адже ціль – не вивчити, а виконати завдання, отримати результат, що дійсно мотивує дітей.
“Проектна наука – це захопливий спосіб вивчати навколишній світ. Зосереджуючи увагу на основних ідеях разом із практикою та перехресними поняттями, класні кімнати стають навчальними середовищами, де викладачі й студенти беруть участь у моделюванні та проведенні досліджень, формуванні та обговоренні гіпотез, що підтверджуються доказами й міркуваннями”.
Переваги проектного навчання
Для учнів:
Для вчителів:
Звичайно, на фоні очевидних переваг існує й певна небезпека застосування проектного навчання: виникає ризик не виконати навчальну мету і не досягти результатів. Але цього можна уникнути, якщо раціонально спланувати процес.
Планування навчального проекту:
ІV. Приклад використання методу проектного навчання при підготовці робітників за професією «Штукатур»
Застосувати метод проектного навчання ми вирішили, як при вивченні теорії так і на практиці. Тому учні виконували проект-дослідження, їх завданням стало обрати універсальну суміш для виконання робіт у одній з кімнат гуртожитку ліцею.
Види робіт:
Разом з викладачем на екскурсії до одного з будівельних супермаркетів діти вивчили асортимент сумішей та їх характеристики. Спираючись на отримані дані прийняли рішення, що оптимальним вибором є TIGOR TT-150 ЦПС. Цементно–піщана суміш для мулярних і штукатурних розчинів високої міцності (М150)
Як результат виконаної теоретичної частини проекту учні представили на уроці картку з характеристиками, призначенням та послідовністю виконання робіт. (Додаток 1).
Наступним етапом стало практичне застосування і вивчення суміші на уроці виробничого навчання. Під керівництвом майстрів виробничого навчання діти виконували ремонт однієї з кімнат учнівського гуртожитку:
Паралельно учні підготували відео-презентацією з описом характеристик, можливостями, технологією застосування суміші TIGOR TT-150 ЦПС, та продемонстрували це відео на уроці виробничого навчання. (Додаток 2)
Приклад застосування методу проектного навчання
З конкретним прикладом застосування методу проектного навчання на уроках теоретичного і виробничого навчання де описана вся послідовність реалізації проекту та продемонстровано результати роботи учнів ви можете ознайомитись у Додатку 3.
Завдання педагога, на нашу думку, полягає в тому, щоб створити умови практичного оволодіння професією, обрати такі методи навчання, які б дозволили кожному учаснику освітнього середовища виявити свою активність та творчість. Сучасні педагогічні технології забезпечують індивідуалізацію й диференціацію навчання з урахуванням здібностей здобувачів освіти, їх схильностей та інтересів.
Підбиваючи підсумок, варто сказати, що використання проектного навчання забезпечує:
Сучасному робітнику потрібно бути компетентним не тільки стосовно усіх аспектів виробництва, але й всебічно розвиненою людиною. Ми глибоко переконані у тому, що використання на заняттях інноваційних методів допомагає досягти більш ефективних результатів у навчанні, так як вони оптимізують навчальний процес – розвивають всі види діяльності одночасно, дозволяють працювати з великою кількістю учасників процесу; орієнтовані на особистісний підхід, підвищують мотивацію до опанування професії, вони є демократичними, оскільки всі здобувачі отримують однакову кількість уваги від педагога; розвивають вміння працювати індивідуально і бути відповідальним за результати своєї праці, підвищують самостійність, розвивають критичне мислення. Крім того, їх використання – це завжди творчий підхід до навчання, а творчість приносить задоволення, як учасникам освітнього процесу, так і педагогу. Адже без інтересу, захопленості своєю справою не може бути ефективного процесу навчання та очікуваних результатів.
Література
1 .Зазуліна Л. В. Педагогічні проекти: науково-метод. посіб. / Л. В. Зазуліна. — Кам'янець-Подільський: Абетка — НОВА, 2006. — 40 с.
2. Інформаційно-методичний портал «ЛИЦЮВАЛЬНИК-ПЛИТОЧНИК» https://sites.google.com/view/impnmcptosumy/головна/навчально-методичне-забезпечення-професій-і-предметів/навчально-методичне-забезпечення-професій/будівництво/лицювальник-плиточник
4. Скалій Л. Використання інформаційних технологій у формуванні професійної компетенції майбутнього вчителя. – 2003. – № 4. – С. 5 – 9.
5. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. – № 9 (2015)
Додаток 1. Картка з характеристиками, призначенням
та послідовністю виконання робіт
Посилання: http://surl.li/dtmac
QR КОД
Додаток 2. Відео-презентація з описом характеристик,
можливостями, технології застосування суміші
Посилання: https://youtu.be/x-JZUpE6CLM
QR КОД
Додаток 3. Приклад застосування методу проектного
навчання на уроках теоретичного і виробничого навчання
Посилання: https://youtu.be/HfBTMSuH840
QR КОД
1