Сьогодні часто чуємо про новий напрямок освіти. Ми багато читаємо про STEM та STEAM-освіту. Це різні напрямки освіти, чи оди і той самий? Як правильно "STEM-освіта чи STEAM-освіта?" У своїй презентації намагалась пояснити, що саме ці абревіатури означають.
Зміни протягом останніх десятиліть викликають захоплення, але водночас й змушують нас хвилюватись. Щодня з'являються нові професійні галузі. Саме тому сучасні педагоги повинні замислитись, чи відповідають знання та навички, яким вони навчають, запитам часу. Чому саме потрібно вчити наших дітей сьогодні, щоб вони стали затребуваними спеціалістами у майбутньому? Для того, щоб забезпечити всесторонній та гармонійний розвиток дитини, вивчати тему, параграф чи правило з книжок недостатньо. Потрібно не лише володіти інформацією, а й вміти її аналізувати та застосувати на практиці. Педагоги всього світу шукають нові та ефективні методи та технології для формування компетенцій, необхідних сучасному підростаючому поколінню – компетенцій XXI ст. Однією з таких технологій наприкінці XX ст. виступила STEM-освіта. Це фото; автор: Невідомий автор; ліцензія: CC BY-NC-NDSTEM: Science (наука), Technology (технології), Engineering (інженерія) та Mathematics (математика) – це підхід до організації процесу навчання, який поєднує науку, технологію, інженерію та математику, які вивчаються не окремо, як ми звикли, а у комплексі. Система виникла за запитом бізнесу, тому що на сьогодні більша частина робітників не має навичок XXI століття та не в змозі швидко реагувати на зміни, які несе із собою прогрес.
Учні вчаться знаходити рішення не в теорії, а безпосередньо на практиці, шляхом спроб і помилок. STEM-освіта допомагає формувати у дітей критичне мислення, навички командної роботи, бачення цілісної картини світу та вміння застосовувати знання для розв’язання завдань з реального світу. На відміну від класичної освіти, навчаючись за STEM-методикою, дитина отримує набагато більше автономності. Дитина вчиться бути самостійною, приймати власні рішення та брати за них відповідальність. За методикою STEM у центрі уваги – практичне завдання. У школах, де використовується STEM-підхід, навчальний процес та вирішення практичних завдань знаходяться в центрі, а вчитель виступає не лектором, а модератором навчального процесу.
STEM – це лише для технарів? Зовсім ні. Останнім часом у цій системі активно розвивається й креативний напрям, який включає в себе творчі та художні дисципліни (Art). Саме він додає ще одну літеру до абревіатури – STEAM. І це цілком виправдано, тому що майбутнє, засноване виключно на науці та технологіях, навряд чи когось потішить. На сьогоднішній день в нашій країні STEAM-освіта в школі знаходиться в тренді. Щоб навчальний процес відповідав концепції STEAM, необхідно змінити звичну для нас форму викладання, коли урок побудовано у бік командної роботи самих учнів. Мета вчителя– продемонструвати та максимально просто пояснити зв'язки між процесами, а також – сприяти самостійності у навчанні.
Що STEAM-освіта дає дітям? Більш ефективне засвоєння навчального матеріалу; Комплексне розуміння предметів та процесів; Цікавий навчальний процес та мотивацію вчитися; Оригінальність мислення; Вміння формулювати дослідницькі питання та комплексно шукати рішення; Можливість здобути престижну вищу технічну освіту в кращих вишах та знайти високооплачувану роботу в будь-якій країні світу в подальшому. Фахівці, які отримали STEM-освіту є затребуваними на ринку праці.