Використання символів для розвитку звя’зного мовлення та альтернативної комунікації у дітей з порушеннями мовлення

Про матеріал
Розвиток освіти повинен базуватися на використанні нових сучасних педагогічних технологіях, впроваджених в навчально-виховний процес дошкільного закладу. Щоб здійснити це педагог має бути добре проінформованим досягненнями в педагогічній науці та практиці методики викладання практичних та теоретичних занять. Використання символів в різних видах діяльності – джерело розвитку розумових здібностей і творчості в дошкільному віці, особливо для дітей з порушеннями мовлення та інтелекту.
Перегляд файлу

Використання символів для розвитку звя’зного мовлення та альтернативної комунікації у дітей з порушеннями мовлення

Вчитель-логопед: Світонь Н.О.

 

Розвиток пам'яті базується на двох таких глобальних великих методах - Ейдетика і Мнемотехніка.

Ейдетика - це методика, яка дозволяє нам безпосередньо розвивати наше образне мислення. «Ейдос» в перекладі з грецького "образ".
На основі того, як ми притягуємо образи, вже нам відомі, у нас виходить запам'ятати щось нове.

А мнемотехніка - це безпосередньо ті методи і прийоми, за рахунок яких ми зможемо поєднати інформацію для того, щоб її закласти в довготривалу пам'ять.

Тобто, образ + метод запам'ятовування.

 Таким чином,  можна надовго, ефективно, якісно і в будь-який момент відтворювати те, що нам потрібно.

Ці два методи  використовуються для розвитку звя’зного мовлення  та ефективно впливають на корекційну роботу з дітьми, які мають порушення мовлення.

Альтернативна комунікація - це всі способи комунікації, що доповнюють або замінюють звичайне мовлення людей, за допомогою якого вони задовільняються своїм спілкуванням.

Тому для альтернативної комунікації дітей використовуються такі символи, як:

  1. Піктограми - це елементи візуальної комунікації, невеликі графічні символи, які передають певну інформацію (предмет – подія - дія) Наприклад: м’яч - чистити зуби - підняти руки).
  2. Леб-система - це система із 60 графічних зображень, розроблена німецьким педагогом Р. Лебом (1985-1994) для людей з інтелектуальною недостатністю, які мали суттєві труднощі в комунікації.
  3. Блісс-система – це система із 120 символів, розроблена у1949 році австрійським ученим, Чарльзом Бліссом, який створив єдину символьну систему для спілкування людей. Основні переваги Блісс-символіки - простота і доступність освоєння. Методика базується на графічних символах, більшість з яких інтуїтивно зрозумілі або логічно пояснити. Освоїти Блісс-символіку здатна практично будь-яка людина, з будь-якими порушеннями в стані здоров'я: ДЦП, ампутації, аутизм, наслідки ЧМТ, мовленнєві порушення і ін. В основі лежить створення індивідуальних карт спілкування, на які наносяться вивчені раніше символи, що дозволяє орієнтуватися на особливості кожної окремої дитини. Якщо ви не знайомі з Блісс-системою, ви можете прочитати над символами значення слів, зрозуміти, що хоче сказати вам дитина і навіть відповісти. При важких формах ДЦП, коли дитина не може виконувати вказівні жести руками, на її голову надягають шолом або пов'язку з лазерною указкою. Рухаючи головою, дитина може керувати лазерним променем, підсвічуючи необхідний символ.

Існує 4 групи символів:

  1. Піктографічна
  2. Ідеографічна (абстрактні почуття)
  3. Спільно Піктографічна та Ідеографічна
  4. Поопераційна (поопераційні картки, в яких простежується чітка послідовність дій, застосовується в роботі з аутистами. Наприклад: «Овочевий салат» - поетапне розташування символів)
  1. Система комунікації з допомогою карток PECS:

I етап навчання - формування навичок подавати картку з зображенним предметом або дією (і предмет, і картинку). Наприклад: «Дай карточку з цукеркою і отримаєш цукерку»

II етап навчання - закріплення і узагальнення навичок, отриманних на I етапі (1-24 картки має бути засвоєно на I етапі).

III етап навчання - навчання розрізнення карток (тільки мовчки). Диференціація: дитина із двох цукерок отримує ту, яку вибрала).

IV етап навчання - вибір між двома бажаємими предметами (різними).

V етап навчання - дитина вибирає сама собі потрібну картинку на дошці.

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
2356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку