Якщо ти досі не знайшов те, що шукав,
продовжуй пошуки. Не зупиняйся. Оскільки це стосується
суті речей, ти не пропустиш момент,
коли дійсно знайдеш це.
Стів Джобс
Сьогодні немає жодної сфери людського життя, де комп’ютерні технології не відігравали б провідну роль і не забезпечували б основну складову частину їх прогресу й розвитку. Ці технології стають визначальними і в освіті [31].
Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій є пріоритетним напрямом розвитку педагогічної освіти. Уже сьогодні технології навчання конкретизуються в нових інформаційних, модульних і дистанційних формах навчання. Як наслідок, відбувається зміна ролі вчителя, якому, окрім високого рівня професіоналізму в своїй предметній сфері, необхідно бути готовим до діяльності в новій системі відкритої освіти. Учитель повинен уміти сам розробляти інформаційні матеріали та використовувати інші ресурси зі сфери інформаційних технологій.
Навчальні заклади не стоять осторонь нових інформаційних технологій, а упроваджують їх та намагаються реалізувати всі інновації в організації навчально-виховного процесу. Комп’ютерна технологія навчання є могутнім науковим напрямком, інструментом пізнання світу та сприяє:
- підвищенню ефективності, якості, результативності процесу навчання;
- забезпеченню спонукальних стимулів, що зумовлюють активізацію навчальної діяльності;
- стимулювання мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи;
- поглиблення міжпредметних зв'язків [2].
Комп’ютер є універсальним засобом навчання, його використання дає можливість учителям формувати в учнів не тільки знання, уміння і навички, а й розвивати набагато важливіше завдання – формувати творчу особистість учня, задовольняти його пізнавальний інтерес.
Упровадження новітніх інформаційних технологій і можливостей сучасних комп’ютерних систем відкривають необмежений простір для педагогічної творчості, дозволяючи модернізувати існуючі й упроваджувати новітні технології і форми навчання [13].
Аналіз наукових джерел і педагогічної практики дозволяє виділити наступні типи програмних продуктів для супроводження процесу навчання:
- комп’ютерні підручники;
- навчальні програми;
- імітаційні й моделюючі тренажери;
- електронні підручники, словники, енциклопедії;
- система самопідготовки та самоконтролю;
- система контролю знань і тестування.
Технічні характеристики мають відповідати сучасному рівню розвитку техніки, що сприятиме забезпеченню ефективності навчального процесу.
Сучасні технічні засоби навчання поєднують такі форми навчального матеріалу:
- статистична проекція (схеми, фотографії, графіки, діаграми тощо);
- динамічна проекція (анімаційні зображення, відеофрагменти, динамічні керовані моделі);
- відтворення звуку (звуковий супровід, відео- й анімаційне зображення, динамічних керованих моделей) [35].
Під час занять фізичною культурою слід активніше використовувати сучасні педагогічні технології: комп'ютеризоване навчання, інтерактивні види і форми роботи. Вони збільшують пізнавальну самостійність учителів, учнів та їх батьків, мотивують потребу розвитку їхньої інноваційної культури.
Комп'ютери, як відомо, використовують сьогодні практично в усіх галузях суспільного життя, тому вміння працювати із сучасними інформаційними технологіями розглядаються в нашій державі як обов'язкові та необхідні для кожної особистості. Можливості використання цих технологій у навчальному процесі, на мою думку, є невичерпними. Інтернет дає можливість безкоштовно як учителям, так і учням отримати доступ до своїх оцінок, домашнього завдання, презентацій, анімаційних зображень, книг, методичних посібників та інших матеріалів, які раніше були доступні в паперовому вигляді. Беззаперечною перевагою Інтернету є постійний доступ до найновішої, "найсвіжішої" інформації, тому її доцільно активно використовувати на уроках фізичної культури. Але варто звернути увагу на те, що для вчителя використання ІКТ дає необмежений простір творчості, його розвитку й розв’язання комунікативної функції.
Через об’ємність комп’ютера його важко використовувати. У цьому випадку доречним стає постійний розвиток ІКТ, ми зупинили свій вибір на планшетному комп’ютері (Рис. 1).
Рис.1. Планшетний комп'ютер
Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги, він стає таким електронним документом і носієм усієї необхідної для вчителя інформації, що дозволяє збільшити ефективність, якість та результативність процесу навчання.
Планшетний комп’ютер може використовуватися вчителем на всіх етапах: до уроку, під час занять та після уроку.
Використання планшетного комп’ютера |
||
До уроку |
Під час уроку |
Після уроку |
1. Підготовка наочних матеріалів. 2. Використання ресурсів Інтернету. 3. Створення динамічних моделей. |
1. Демонстрація відео- та фотофрагментів.
2. Використання динамічно керованих моделей. |
1. Оцінювання навчальних досягнень учнів. 2. Перевірка домашнього завдання. 3. Аналіз фото- та відеоматеріалів уроку |
Під час підготовки до уроку фізичної культури за допомогою планшетного комп’ютера, використовуючи необмежені можливості Інтернету, можемо підготувати наочні матеріали, презентації, створити динамічні моделі, використати можливості спеціальних програм (наприклад, Anatronica 3D). Створення та підготовка до уроку електронних планів-конспектів завдяки своїй компактності дозволяють учителеві не займатися переписуванням та друкуванням паперу, а більш відповідально підготуватися до заняття й бути готовим до швидкого реагування до динамічних змін на уроці. Так само вирішується питання індивідуального підходу до кожного учня через їх індивідуальне сприйняття матеріалу та відповідність їх запитам Рис. 2).
Рис.2. Використання планшетного комп’ютера
під час підготовки до уроку
Підготовлені матеріали використовуються під час уроку в залежності від теми заняття:
- при засвоєнні теоретично-методичних знань демонструються відео- та фотопрезентації, навчальні відеофільми, використовуються тестові завдання;
- при практичному набутті вмінь і навичок доречним стає застосування медіатехнологій (техніка рухів і елементів фізичних вправ розглядається при кожному кроці виконання).
Одночасно розв’язується питання правильності та користі для здоров’я виконаних вправ.
Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволяє вчителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня.
Для вихованця важливо те, що відразу після виконання тесту (коли ця інформація ще не втратила свою актуальність) він отримує об'єктивний результат із зазначенням помилок, що неможливо, наприклад, при усному опитуванні (Рис. 3).
Рис.3. Використання планшетного комп’ютера під час уроку
Варто окремо зупинитися на технології динамічних керованих моделей. Використання цього виду моделей залежно від теми заняття дозволяють у зручний спосіб учителю та учню розібрати кожен елемент вправи або техніку рухів, що підвищує якість заняття.
Після закінчення уроку вчитель виставляє оцінки та задає домашнє завдання, використовуючи можливості всеукраїнської шкільної мережі «Щоденник» або, за його відсутності, скористатися послугою Gmail. Ця мережа – інструмент, який багато в чому робить процес управління освітою більш оперативним і зручним, дозволяючи швидко й одночасно інформувати про поточні зміни в навчальному закладі всіх учасників освітнього процесу.
Завдяки мережі «Щоденник» учні та їх батьки в будь-який час можуть ознайомитися не лише з навчальними досягненнями сина або дочки, а й із можливими помилками у вправах, домашнім завданням тощо (Рис. 4).
Рис.4. Відображення оперативної інформації
про перебіг навчального процесу
Завдяки використанню комп’ютерних технологій учні можуть отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання, не тільки силою уяви розсовуючи стіни спортивного залу, але за допомогою новітніх технологій дозволяє зануритися в яскравий барвистий спортивний світ. Таке заняття викликає в учнів емоційний підйом, навіть слабо фізично розвинені учні охоче працюють із комп'ютером.
Електронні презентації, навчальні відеофільми, електронні тести, анімаційні зображення – усе це невичерпний потенціал для використання на уроках фізичної культури. Для забезпечення належного рівня впровадження електронних засобів навчання потрібно формувати та вдосконалювати таку професійну рису педагога, як ІКТ-компетентність. Виділення ІКТ‑компетентності як окремої складової професійної компетентності педагога зумовлене активним використанням ІКТ у всіх сферах людської діяльності, у тому числі і в освіті.
Сучасне життя досить складно уявити без використання комп'ютерної техніки. В умовах значного зростання кількості нової інформації традиційний навчально-методичний супровід не спроможний забезпечити виконання таких освітніх завдань, як оновлення змісту освіти, забезпечення особистісно-орієнтованого навчання, активізації процесу розвитку творчих здібностей, умінь та навичок учнів, застосування набутих знань для розв'язування нетрадиційних завдань.
Сучасні комп'ютерні технології дають можливість учителю в процесі підготовки до уроку якісно поліпшити процес викладання матеріалу. Насамперед, актуальним є питання реалізації ідеї "педагогіки співпраці". Об'єднання зусиль учнів і вчителів надає можливість якнайкраще розкрити індивідуальні особливості кожної дитини, зацікавити її, визначити сутність досліджуваної проблеми, досягти взаєморозуміння.
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у галузі освіти і безпосередньо в діяльності вчителя стало загальною необхідністю. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес навчального закладу забезпечить поступовий перехід освіти на новий, якісний рівень. Нові інформаційні технології позитивно впливають на всі компоненти системи навчання: мету, зміст, методи та організаційні форми навчання, засоби навчання, що дозволяє вирішувати складні й актуальні завдання педагогіки для забезпечення розвитку інтелектуального, творчого потенціалу, аналітичного мислення та самостійності педагогів. Для ефективної модернізації освіти та оновлення технічного арсеналу засобів навчання необхідно оптимізувати реалізацію державних програм, спрямованих на інформатизацію, комп’ютеризацію та оновлення матеріально-технічної бази учбових закладів, надання всім вільного доступу до мережі Інтернет. Підготовка вчителів до сучасного уроку за допомогою ІКТ є дієвим складником ефективного освітнього менеджменту.