ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ОСВІТНЬОЇ МНЕМОТЕХНІКИ ДЛЯ УЧНІВ РІЗНИХ ВІКОВИХ КАТЕГОРІЙ

Про матеріал
Актуальність теми: Сучасні вимоги розвитку освіти сприяють постійному збільшенню обсягу інформації у поєднанні з конкуренцією та вимогами суспільства, з одного боку, це сприяє інтенсивності розвитку освітнього процесу, а з другого, призводить до порушень здоров'я школярів. Тому актуальною проблемою сучасної освіти є оптимізація навчання через застосування новітніх освітніх педагогічних технологій, зокрема, мнемотехніки як одного з найефективніших методів засвоєння інформації.
Перегляд файлу

РОЗДІЛ 1

 МНЕМОТЕХНІКА ЯК КЛЮЧОВА ТЕХНІКА ЗАСВОЄННЯ ІНФОРМАЦІЇ

В СУЧАСНІЙ ОСВІТІ

 

          1.1.  Поняття мнемотехніки в сучасній освіті

  Мнемо́ніка (мнемотехніка) — сукупність спеціальних прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій. Заміна абстрактних об'єктів і фактів за допомогою понять та уявлень, які мають візуальне, аудіальне або кінестетичне представлення, об'єднання об'єктів з уже наявною інформацією в пам'яті різних типів для спрощення запам'ятовування  [22].

        Також термін «мнемоніка» вживається на позначення візуалізації (у вигляді зображення, набору символів або предметів) якогось об'єкта, суб'єкта або явища, досить повно описує його і полегшує його запам'ятовування або ідентифікацію.

Мнемотехніка (визначення в нових сучасних системах запам'ятовування) — система «внутрішнього листа», заснована для безпосереднього запису в мозок зв'язків між зоровими образами, що позначають значущі елементи інформації, яку запам'ятовуємо. Мнемонічне запам'ятовування складається з чотирьох етапів: кодування образів, запам'ятовування (з'єднання двох образів), запам'ятовування послідовності, закріплення в пам'яті [22].

       Аналіз наукових досліджень засвідчив розмаїття поглядів щодо поняття мнемотехніка, на думку психолога, бізнес-тренера, керівника Міжнародного центру освітніх технологій «Школи ейдотехніки», президента ГО «Асоціації розвитку творчої особистості «ВАРТО», голови оргкомітету Міжнародного форуму освітніх технологій «ПЕРСПЕКТИВА» Г.Чепурного: мнемотехніка– це технологія покращення засвоєння нової інформації через свідоме утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів та прийомів [16].

 Як   стверджує   психолог   Р.  В.   Павелків,  мнемічна   діяльність    це специфічно людський феномен, адже тільки в людини запам'ятовування стає спеціальним завданням, а заучування матеріалу, збереження його в пам'яті і пригадування- специфічною формою свідомої діяльності. При цьому людина повинна чітко відділити той матеріал, який їй було запропоновано запам'ятати, від усіх побічних вражень [12].

 Засновник вітчизняної школи нейропсихології О. Лурія, трактував визначення так: Мнемотехніка- методи, в основі яких лежить вербально-логічне мислення [12].

     Мнемотехніка відома з давніх часів і нараховує як мінімум дві тисячі років. Вона була об’єктом наукового дослідження багатьох вчених. Вважається, що термін «Мнемоніка» введено Піфагором Самоським в VI столітті до н.е. Першу працю з мнемоніки приписують Цицерону. Мнемотехніку вивчав, розробляв і викладав Джордано Бруно: нею цікавився Аристотель і навчав цьому мистецтву свого учня Олександра Македонського. Феноменальною пам'яттю, заснованою на мнемотехніці, володіли Юлій Цезар і Наполеон Бонапарт [8].

   Отже, аналіз наукової літератури дає підстави стверджувати, що сучасні трактування поняття мнемотехніки позначають сукупність прийомів і методів запам’ятовування інформації, що застосовуються в тій чи іншій системі, а сам термін має трактування як практичне застосування методів, визначених в даній конкретній мнемоніці.

 

       1.2.  Основні напрямки  мнемотехніки

На сьогодні можна виділити кілька напрямків мнемотехніки. В літературі присв'яченій питанням по тренуванню пам'яті  часто змішуються дуже різні, практично несумісні напрямки мнемотехніки. У результаті чого виходить своєрідний каламбур із прийомів запам'ятовування, в якому важко побачити цілісну систем [17].

 Сьогодні науковці вирізняють шість напрямків мнемотехніки:

- народна мнемотехніка;

- класична мнемотехніка;

- педагогічна мнемотехніка;

- циркова (естрадна) мнемотехніка;

- спортивна мнемотехніка;

-сучасна мнемотехніка [17].

    Доцільно проаналізувати кожний напрям.

  Народна мнемотехніка.

До цього виду мнемотехніки слід віднести ті прийоми запам'ятовування, які так міцно увійшли в наше життя, що багато людей їх навіть не помічають. Кожна людина протягом життя виробляє для себе свою власну систему запам'ятовування. Кількість прийомів народної мнемотехніки обмежена, їх можна перерахувати на пальцях. І ці прийоми у всіх приблизно однакові.

Класична мнемотехніка.

Класична мнемотехніка рекомендує запам'ятовувати інформацію, попередньо перетворивши її в зорові образи. Коли йде мова про  класичну мнемотехніку, потрібно звернути увагу на той факт, що образи можна не тільки запам'ятовувати, але їх можна і видаляти, змінювати.

      Педагогічна мнемотехніка.

Педагогічна мнемотехніка відмовилася від прямого використання зорових образів при запам'ятовуванні, і щоб замаскувати падіння ефективності запам'ятовування різко знизила вимоги до учнів. Педагогічна мнемотехніка не примушувала запам'ятовувати хронологічні таблиці, тому в учнів не було необхідності цього робити. Педагогічна мнемотехніка робить акцент на природне запам'ятовування при інтенсивному «пережовуванні» досліджуваного матеріалу.

Циркова мнемотехніка.

Циркова мнемотехніка використовує принципи класичної мнемоніки. Відмінною особливістю циркової мнемотехніки є ретельна розробка етапу кодування інформації. Інформація кодується там у що завгодно: у жести, слова, міміку обличчя, інтонацію голосу, в порядок слів у реченні .

Спортивна мнемотехніка.

Спортивна мнемотехніка має свою специфіку. По-перше, кожен учасник змагання, хоч і вміє запам'ятовувати широкий спектр інформації, як правило, спеціалізується на запам'ятовуванні чого-небудь одного.

 Сучасна мнемотехніка.

Відмінною особливістю сучасної мнемотехніки є наявність теоретичної бази. На основі теорії пам'яті, раніше відомі прийоми запам'ятовування істотно доопрацьовуються і об'єднуються в чітку систему запам'ятовування, спрямовану на вирішення тих чи інших завдань [17].

Отже, важливо зазначити що напрямки мнемотехніки не надто глибоко вивчені, і як правило, не всі  зрозуміють до кінця, які прийоми ефективніше застосовувати. Тому доцільно розглянути мнемонічні прийоми більш детально.

 

1.3. Сучасні прийоми мнемотехніки

           З плином часу наше життя вдосконалюється, йде вперед, осучаснюється, збільшується обсяг та кількість інформації. Нові, більш сучасні технології та прийоми навчання активно впроваджуються. Основні прийоми запам'ятовування:

  • запам'ятовування інформації за допомогою формування смислових фраз з початкових букв;
  • римування;
  • запам'ятовування довгих термінів або іноземних слів за допомогою співзвучних слів;
  • запам'ятовування інформації за допомогою знаходження яскравих незвичайних асоціацій (картинки, фрази);
  • Метод Цицерона на просторову уяву;
  • Метод Айвазовського заснований на тренуванні зорової пам'яті;
  • Методи запам'ятовування чисел [17].

   В  сучасній  методиці  викладання  треба  застосовувати мнемотехнічні прийоми,  які несправедливо забуті на сучасному етапі.

      Мнемотехнічні прийоми застосовують для покращення засвоєння великого обсягу складної інформації, яка не має встановлених логічних зв’язків між її

елементами з точки зору  людини, яка її запам’ятовує, і потребує певного зберігання та в подальшому відтворення, наприклад: геометричних фігур, історичних події, таблиць, віршів, формул для розв'язування задач, географічних термінів тощо. Застосування мнемотехніки покращує  показники обсягу та точності запам’ятовування і розвитку багатьох  інших пізнавальних процесів, підвищує зберігання тривалості та якості відтворення  інформації, яка була засвоєна.

            Якщо розмежовувати школярів за початковою, середньою та старшою ланками, у всіх є спільна проблема і «головна біль» – запам’ятовування  певного обсягу інформації по мірі збільшення її кількості.  Тож мнемотехніками  визначено ряд прийомів, які суттєво спрощують процес запам’ятовування і допомагають  у цьому аспекті.

      Перш за все варто сказати, що особливою різницею дітей віком від 10 до 15 років є те,  що у порівнянні із дітьми початкової ланки,  перші є більш врівноваженими,   сконцентрованими,   мають   більший спектр  хобі і більш   виразне логічне мисленням та добре використовують набуті власні навички.

     Для того щоб довести ефективність  використання мнемотехніки в освітньому процесі,   для   слідкування   розвитку  особистості   дитини  та   її  пізнавальних якостей потрібно завжди систематично проводити моніторинг, який допомагає стежити за результативністю, динамікою успішності навчання школярів.

    Потрібно розглянути   основні   теорії   запам’ятовування   та   їх   принципи використання   школярами   5-9   класів   під   час   уроків. Насамперед, кожен   вивчений   матеріал   потребує регулярного повторення, відтворення і комбінування.

    Важливо зазначити те, що у його дослідженні  пам'яті враховувався вплив довжини списку на час заучування, вплив вправ на навчання, вивчалося також заучування і  запам'ятовування  упорядкованих послідовностей  елементів. А в наш час заучування послідовностей набуло свого значення не тільки як процедура заучування, але як і метод поділу короткочасної та довготривалої пам'яті [5].

  Важливо розглянути  мнемотехнічні здібності учнів 5-9 класів.  По-перше,   не  існує загального алгоритму   для   закарбовування   у   пам’яті   необхідного   матеріалу. Учні краще запам’ятовують саме асоціативним шляхом. Перший прийом –це асоціативне запам’ятовування,  «Метод  послідовних асоціацій». Асоціації можна віднайти скрізь. Іноді достатньо знайти тільки звідки пішла така назва.

     Також, можна виокремити техніку запам’ятовування, яка є однією з класичних, це «Метод Цицерона, або римська кімната» – виділення об'єктів в добре знайомому приміщенні або на вулиці, і використання їх в якості  так званих умовних  "вішалок" для  запам’ятовування інформації.  

Український науковець Г. А. Чепурний є автором сучасної класифікації методів ефективного засвоєння інформації. Вона спирається на принципі групування прийомів мнемотехніки у методи залежно від функціонального призначення [16]. (Додаток Є)

   Відомо, що без повного усвідомлення матеріалу, його логічного зв’язку процес вивчення матеріалу  практично не дасть бажаних та очікуваних результатів. Звернемо увагу на те, що механічне зазубрювання тексту в  школі призводить до виникнення в учнів звички покладатися тільки на   механічне запам'ятовування, а не на розуміння про що інформація.

  Учні старшої ланки практично сформовані особистості із певною поведінкою і   свідомістю та певним власним досвідом. Навчання в 10,11-х  класах дається їм не легко, оскільки обсяг навчального матеріалу досить великий, треба опанувати програмний матеріал для успішного проходження державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання. Тому  важливо на даному етапі розвивати пам'ять в учнів, радити дієві методи запам’ятовування.

  У   зв’язку  з  цим потрібно розглянути «Метод Джордано» і прийому символізації.

  Система запам'ятовування «Джордано», створена в 1990 році. Це найрозвиненіша і сама практична система запам'ятовування. Вона спеціально була розроблена для ефективного запам'ятовування інформації, найбільш часто зустрічається в повсякденному житті та в процесі навчання різних дисциплін. На відміну від інших систем запам'ятовування, система «Джордано» вільна від зайвих і непрактичних прийомів [20].

      Перелік основних положень системи «Джордано», які відрізняють її від інших систем запам'ятовування [20]. (Додаток А)

Метод« Джордано» включає в себе 4 етапи:

1) кодування елементів інформації в образи;

2) запам'ятовування (з'єднання образів);

3) фіксація послідовності асоціацій (безпосередньо між собою або за допомогою систем опорних образів);

4) закріплення зв'язків в мозку (три способи уявного повторення) [21].

  Разом із   тим   головний спосіб запам'ятовування   в   системі "Джордано"      необмежене   поле  асоціацій,   що   складається   з   базису   і складових.

  Метод   запам’ятовування -  це   прийом   символізації.   Він є незамінним при вивченні абстрактних понять, слів, термінів, які  практично неможливо уявити.  Цей метод було розглянуто у спільній праці М. А. Зиганова, В. О. Козаренка «Мнемотехніка. Запам’ятовування на основі візуального мислення». Одне і те ж слово може бути по-різному закодовано в образи різними людьми. Але, як правило,   вдається   використовувати   для   кодування   різноманітні   символи, добре закріплені у свідомості більшості людей [8].

  Цей метод дає дуже  позитивні результати при запам’ятовуванні.

Таким чином, цікаво розглянути і проаналізувати  3  системи запам’ятовування «Метод послідовних асоціацій», «Метод Цицерона, або римська кімната», «Метод Джордано», якими можна   користуватися   не   лише  під   час  уроків, а й у повсякденному житті. Прийоми, які посилюють ефективність запам'ятовування певної інформації та  на опановування яких не потрібно прикладати багато  часу, варто лише зв’язати усі елементи в певні образи та підкріпити логічно. 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
16 січня 2022
Переглядів
1624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку