Вікторина для учнів 7 класів "У ріднім слові - цілий світ!"

Про матеріал

Мета заходу: повторити і закріпити знання учнів з лексикології, фразеології; вдосконалювати навички учнів, формувати усне і писемне мовлення школярів, збагачувати їхній словниковий запас;

розвивати розумові та мовленнєві здібності дітей, їхнє мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість;

виховувати культуру мовлення учнів, любов до української мови, до рідного краю, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу.

Перегляд файлу

У РІДНІМ СЛОВІ – ЦІЛИЙ СВІТ!

Вікторина для учнів 7  класів

 

Поряд зі сценою розміщено мультимедійний ек­ран, на який проеціюються назви конкурсів, цитати, слова, афоризми тощо.

Ти велична і проста. Древня ти і вічно нова...

Іван Багряний

 

 

Обладнання : на  стендахкартки із завданнями для учасників команд, вислови про мову:

                                                         « Як парость виноградної лози, плекайте мову»                                                                                                                                                     (М. Рильський)

 

                                                                                                                               «Листку подібний над землею,

                                                          Що вітер з дерева зрива,

                                                          Хто мову матері своєї,

                                                          Як син невдячний забува»

(В.Сосюра)

 

                                                         « Ти постаєш в ясній основі,

                                                            Як пісня линеш, рідне слово,

                                                            Ти наше диво калинове,

                                                            Кохана материнська мово»

                                                                                                                (Д.Білоус)

 

                                                          «Рідне слово…Ні, вітер огуди

                                                           Не затулить нам злякано рот.

                                                           Ми без нього такі собі  - люди,

                                                           А із ним  - український народ»

                                                                                                                  (В.Крищенко)

 

«О слово рідне! Шум дерев!

Музика зір блакитнооких,

Шовковий спів степів  широких,

Дніпра між ними левій рев…»

                                                                                                                   (О.Олесь)                                                        

 

                                                           «Слово рідне, мова рідна,

                                                           Хто вас забуває,

                                                           Той у грудях не серденько,

                                                           А лиш камінь має»                                                                                                               

 (С.Воробкевич)

 

Із слова починається людина.

Із мови починається мій рід…

Моя ласкава, мамина, єдина –

Щебече соловейком на весь світ

                                                               (Н.Рій)

 

 

 

1ведучий. Добрий день, друзі. Раді вітати вас у цій залі. Ми зібралися великою родиною, аби відкрити для себе глибини рідної мови, припасти до цілющого джерела неньчиного слова, зробити свій внесок у скарбницю нашої духовності та пізнати таємниці й силу української мови.

2-й ведучий (озвучує текст на слайді).

Не можна ходити по рідній землі, не чарую­чись виплеканою народом у віках рідною мовою.

Ю.Мушкетик

 

1-й ведучий (озвучує текст нa слайді).

Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич і могутність Бать­ківщини, хто збагнув відтінки й пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим ім'ям своєї родини.

В.Сухомлинський

 

2-й ведучий. Ми доведемо, що українська мо­ва, як писав О.Гончар, - «запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів».

 

1-й  ведучий. Ми ще раз переконаємось у красі та невичерпному багатстві рідного слова. Про­понуємо мовознавчу вікторину «У ріднім слові -цілий світ!»

2-й ведучий. Змагатимуться дві команди - «Віночок» і «Калинонька». Поціновувачі рідного слова випробовуватимуть свої сили в різних кон­курсах.

1-й ведучий. Побажаймо командам кмітли­вості, уважності та фортунності, а глядачам -приємного, цікавого й пізнавального відпочинку.

   Методом жеребкування визначимо команду, яка першою почне розминку.

 

1. Конкурс «Привітання команд» (5 б.)

 

Привітання команди «Віноч ок»

Привітання команди «Калинонька»

 

2. Конкурс «Найкраща у світі».

Умови конкурсу: кожна команда за 1 хв. повинна дібрати щонайбільшу кількість епітетів, якими можна схарактеризувати нашу мо­ву. Перед вами є засоби для письма - маркери та папір. Скористайтеся ними й передайте свою любов до рідного слова. Кількість записаних слів буде кількістю набраних балів.

Виконавши завдання, команди озвучують результати своєї роботи.

 

2-й ведучий. Два з половиною десятки епі­тетів на означення рідної мови зібрав у своєму вірші Валентин Бичко.

Рідна мова

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов'їна, барвінкова

Українська мова.

 

3. Конкурс «Бліц-турнір» (10 б.).

2ведучий. І «Віночок», і «Козаки» мають відповісти на 10 запитань, правильна відповідь на кожне з яких оцінюється 1 балом. Якщо команда дасть неправильну відповідь, то право відповісти мають суперники, за що дістають 1 бал. Коли ж і во­ни не справляються із завданням, на допомогу при­ходять глядачі.

Запитання

Для 1-ї команди.

1. Назвіть найменшу одиницю мови.

2. Скільки звуків у слові джміль?

3. Визначте число іменника коріння.

4. Який займенник не має форми називного відмінка?

5. Яка повнозначна частина мови є незмінною?

6. Утворіть вищий ступінь порівняння прислівника знизу.

7. Які числівники в усіх відмінках, крім називного і знахідного, мають закінчення -а?

8. Визначте число іменника двері.

9. До якого роду належить іменник біль.

10. Назвіть синонім до слова людяний.

 

Для 2-ї команди.

1. У якій статті Конституції України записано: «Дер­жавною мовою в Україні є українська мова»?

2. Скільки складів у слові яма?

3. Скільки букв в українському алфавіті?

4. Що спільного в буквах щ та ї?

5. Що вивчає морфологія?

6. Визначте рід іменника тюль.

7. Скільки відмінків в українській мові?

8. Утворіть вищий ступінь порівняння прислівника погано.

9. Назвіть найбільшу одиницю мови.

10. Яке закінчення у слові радіо?

 

4. Конкурс «І чужому научайтесь, й свого не цу­райтесь. ..» (10 б.).

  1ведучи й. Мова - це живий організм. Різні мови постійно взаємодіють між собою: елементи однієї проникають у систему іншої і т. д. Таке явище називається інтерференцією. Як наслідок, в укра­їнській лексикології сформувався шар запозиченої лексики. Та є й негативні сторони цього явища. На­ша питома лексика дуже багата, але під впливом мо­ди ми часто нехтуємо її і невиправдано використо­вуємо запозичені слова. Отже, наступне завдання: замініть слова іншомовного походження власне українськими відповідниками. Час на виконання завдання - 1 хв.

  • Слова-відповідники учасники команд записують на аркушах паперу, а потім зачитують їх. Як і в попередньому конкурсі, помилки виправляють суперники або глядачі, яким відповідно нараховуються додаткові бали.
  •         Степлер, офіс, фотографія, вертоліт, кур'єр, резо­нанс, модерний, креативний, кліп, престиж.

 

 

5. Конкурс «Жартівлива торбинка»

Гравці витягають з торбинки номери жартівливих запитань і відповідають на них.

(За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)

 

 1. До якого імені  потрібно додати одну літеру, щоб дістати назву крупи? (М + Анна)

 2. Як з буряка можна зробити бурю? (Відкинути звук к)

 3. З чого починається день ? (Зі звука д)

 4. Що стоїть між небом і землею? (Звук і )

 5. Якого каміння немає в морі? (Сухого)

 6. Географічна назва, до складу якої входить прикметник на позначення кольору? (Чорне море)

 7. Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі? (Мокра)

 8. Яка рослина убиває звіра? (Звіробій)

 9. Як написати одним словом “мати, батько, син, дочка”? (Сім`я)

10.Чого багато має болото, менше – море і зовсім не має річка? (Звука о)

 

6. Конкурс «Влучний вислів» (10 б.).

2ведучий. За допомогою міміки, жестів і предметів, що лежать на столі, ваші однокласники спробують передати зміст фразеологізмів. Пара­лельно деякі фразеологізми закодовано в слайдах.

Завдання учасникам: точно назвати їх і стисло по­яснити значення. Яка команда першою піднесе ру­ку, та й відповідатиме.

Фразеологізми

1. Зарубати на носі.

2. Волосся дибки

3. Водити за ніс.

4. Море по коліна.

5. Мухи не образить.

6. Водою не розлити.

7. Дивитися крізь пальці.

8. Як за кам’яною стіною.

9. Міцний горішок.

10. Тримати камінь за пазухою.

 

 

 

7. Конкурс «Говори українською правильно!» (10 б.).

1-й ведучий. Ми часто говоримо, не замис­люючись, чи правильно наголошуємо слова, буду­ємо словосполучення, вживаємо той чи той вислів. Тим часом це показник рівня культури нашого мовлення.

На екрані висвітлено словосполучення. За 1 хв виправте морфологічні й лексичні помилки, пра­вильні відповідники запишіть на папері.

  • Відкривати форточку
  • на слідуючий раз
  • моє осо­бисте відношення до...
  •  бувший студент
  •  розкрити очі
  •  повістка дня
  • Вибачаюсь
  • карманні розходи
  • у березні місяці
  • мені повезло

 

8. Конкурс «Не цурайтесь рідної мови!» (10 6.).

2ведучий. Команди підготували інсцені­зації, у яких покажуть, яку роль відіграє знання рідної мови й уміння користуватися нею.

 

9. Конкурс «Порахуймо, друзі!»

1 ведучий. Команди отримують текст. У ньому потрібно порахувати кількість дієслівних форм.

    Данило відсунув двері, вдихнув сірої пітьми, напоєної духом прілого сіна і насіння, що лишилося не висіяним, і сів на поріжку відчуваючи, що вже ніколи в світі, до самої смерті, не піде звідси, з

розсадника, що тільки і жив узимку такою мрією.     (9)

 

 

10. Конкурс “Відгадай прислів`я”

    Розставити за алфавітом картки зі словами. Якщо завдання буде виконано правильно, то останні  букви     слів складуть прислів`я

 

 (За правильно виконане завдання команди отримують по 10 балів)

 

 Слова для команд: степ, стебельце, вівчар, зала, жар, вилов, відліт, вище, хороше, удруге,  число, яйце, підріс, палац, питання, відступ, виступ, відплата, підрив, шарж, футляр, хром.

 Вилов

 Виступ

 Вище

 Вівчар

 Відліт

 Відплата

 Відступ

 Жар

 Зала

 Палац

 Питання

 Підрив

 Підріс

 Стебельце

 

 Степ

 Удруге

 Футляр

 Хороше

 Хром

 Число

 Шарж

 Яйце

 

 (Відповідь. Вперта праця все переможе)

 

 

11. Конкурс “Всезнайко”

 Команди виділяють по одному учаснику, які повинні продовжити зачитані ведучим початки прислів`їв

 (За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу)

                     1.                                                                                   2.

 

    Вчення світ,   а невчення тьма.                               Слово не горобець, вилетить не спіймаєш.

    Під лежачий камінь   вода не тече.                         Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.

    Краще синиця в руках,   ніж журавель в небі.       Рання пташка росу п`є, а пізня сльози ллє.

   Яблуко від яблуні   далеко не падає.                        Любиш кататися – люби й санчата  возить.

    Що посієш,   те й пожнеш.                                      Не плюй в колодязь – пригодиться води напиться.

   Друзі пізнаються   в біді.                                           Вік живи – вік учись.

   Зробив діло – гуляй сміло!

   Одна голова – добре,   а дві – краще.                      

 

13. “Поєдинок капітанів”

Капітани команд читають поезію про мову

 (Найбвищий бал – 12)

 

Підсумок проведення турніру. Слово надається журі конкурсу.

Ведучий. Нагородження проводитиметься у п’ятницю, 15 лютого.

2ведучий. Шановні друзі! Цінуймо, бе­режімо, розвиваймо рідне слово.

1в е д у ч и й. Не розчаровуйсь в Україні,

                             Немає єдності у нас

                             То наша головна провина

                             За весь неволі довгий час.

2в е д у ч и й. Не розчаровуйсь в Україні,

                             А зрозумій її печаль.

                            Що робиш ти для неї нині

                             У себе спершу запитай.

1ведучий. Не розчаровуйсь в Україні,

                            Вона - свята, а грішні - ми.

                            В її недолі часто винні

                            Її ж бо дочки і сини.

2в е д у ч и й. Не розчаровуйсь в Україні,

                              Ідеї волі певним будь,

                              Бо тільки той є справжнім сином,

                              Хто вміє неньки біль збагнуть

1

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку