Урок «Другорядні члени речення» ( з інтеграцією елементів українознавства у роботу вчителя-словесника)

Про матеріал

З досвіду роботи

На допомогу вчителю-словеснику

Розробка уроку допоможе поглибити знання про другорядні члени речення,удосконалити навички синтаксичного розбору та дізнатися про традиції святкування найулюбленішого свята зимового циклу-Дня Святого Миколая.

Перегляд файлу

Тема. Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина.

Мета:  повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про головні та другорядні члени речення; розвивати вміння визначати головні та другорядні члени у реченні, робити синтаксичний розбір речень; формувати орфографічну та пунктуаційну грамотність; удосконалювати усне та писемне мовлення учнів; виховувати повагу до традицій свого народу.

Тип уроку: комбінований ( з інтеграцією елементів  українознавства )

Обладнання: мультимедійний проектор, дидактичний матеріал, підручник, презентація

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

 

І.І.  Психологічна настанова

 

Вправа  "До успіху"

 Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

А  завдання наші ,нехай стануть  девізом  уроку:

 

ДЕВІЗ УРОКУ

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Сьогодні на уроці ми   закріпимо  та поглибимо знання  про другорядні члени речення, удосконалимо навички синтаксичного розбору речень   та дізнаємось більше про традиції святкування  найулюбленішого свята зимового циклу.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

3.1. Вступне слово вчителя

- Яке  свято кладе початок усім новорічним святам ?

  (Відповіді дітей)

Свято Миколая в Україні відзначають дев’ятнадцятого грудня. Воно пов’язано з постаттю Миколая Чудотворця, який за легендою був доброю людиною та допомагав бідним та знедоленим. Його вшановують християни в усьому світі.

Святий Миколай – не вигаданий казковий персонаж, а легенда української історії.  Це реальна особа, яку за  благородні вчинки і гідне життя нарекли Святим.

Миколай  народився у заможній родині, однак, замість того, щоб зневажливо ставитися до тих, кому пощастило менше, він намагався щось зробити для них.

Усе своє  життя присвятив Миколай добрим справам, зціленню хворих, захисту людей від незгод та небезпеки, а молитви звернені до нього – здатні творити чудеса.

Тому з давніх-давен  люди Миколая любили та шанували, відзначали його свято та просили про  допомогу і заступництво.

Під покров Миколая потрапляють  діточки, студенти, мандрівники, водії, торговці та моряки. Звертатися до Миколая у молитвах можуть і ті, хто перебуває у скруті, а також заміжні жінки, які просять чудотворця про спокійне сімейне життя.

3.2.Перевірка домашнього завдання

 Діти, на попередніх уроках ми вивчали головні члени речення, способи їх вираження. До сьогоднішнього уроку ви мали дібрати речення, пов’язані зі святом Святого Миколая. Зачитайте.

(Діти зачитують речення про святкування Святого Миколая в Україні, прислів'я та прикмети).

Очікувані відповіді:

  1. Сьогодні дуже часто проводять паралелі між Святим Миколаєм і Дідом Морозом та Санта Клаусом. Але це абсолютно різні персонажі.
  2. Діяння Святого стали причиною появи багатьох легенд та переказів.
  3. Святого Миколая вважають другим після Бога охоронцем людей
  4. Який день на Миколу зимового, такий і на Миколу літнього (мається на увазі день Святого Миколая, що відзначається навесні – 22 травня).
  5. У кожному році два Миколи: до першого Миколи не буває холодно ніколи, а до другого Миколи не буває тепла ніколи.
  6. Як впаде великий іній – на гарний врожай хліба.
  7. Як на Миколу піде дощ, то врожай на озимину.
  8. Морозяний день – на уроду хліба й городини.
  9. З цього дня підходять другі морози – Миколині: «На Студеного Миколу снігу навалить гору».
  10.                      Якщо в день Миколая замітає слід, дорозі не стояти від Миколи до Різдва.
  11.                      Скільки дає день Миколая снігу, стільки буде трави на Миколу теплого.

3.3.Пунктуаційний тренінг.

- А тепер перевіримо, як ви засвоїли пунктограму, що  вивчали на попередньому уроці (тире між підметом та складеним іменним присудком).

Запис речень  з коментуванням.

Рабство-в’язниця душі. Європейські цінності-це свобода,відповідальність,

самореалізація,  толерантність, взаємодопомога. Істинне красномовство-це вміння сказати необхідне. Розум-джерело життя. Дурість-кара для безумних.

3.4 Теоретичний диктант «Такні»

1. За способом вираження підмети поділяються на прості і складені.

2. Складений дієслівний присудок складається з інфінітива і допоміжного дієслова.

3.  Складений іменний присудок складається з іменної частини і прислівника.

4. Між групою підмета і групою присудка може ставитись двокрапка.

5. Крім іменника, іменною частиною складеного іменного присудка може бути особове дієслово.

6. У складеному іменному присудку в теперішньому часі дієслово-зв’язка зазвичай пропускається.

(Відповіді: 1 – так, 2 – так, 3 – ні, 4 – ні, 5 – ні, 6 – так).

Перевірка диктанту (відповіді на екрані). Аналіз помилок.

ІY. Вивчення нового матеріалу

4.1. Бесіда з елементами розповіді

Які  члени речення, окрім головних Вам відомі?

Яку синтаксичну роль виконують другорядні члени речення?

Як називаються речення, у яких є другорядні члени?

  1.        Метод «Прес»

Завдання : доведіть або спростуйте тезу.

«Слово другорядний означає менш важливий, не основний.  

Отже, другорядні члени речення менш важливі, ніж головні.»

 

( Відповіді  учнів)

 

Отже, ми з вами сьогодні на уроці маємо переконатися в тому, що другорядні члени речення не менш важливі, ніж головні, пригадати їх визначення та практично засвоїти знання з теми.

 

4.3.Лінгвістичний експеримент

Спробуйте розповісти про побачене непоширеними реченнями

 ( Портрет Святого Миколая).

Отже, другорядні члени речення роблять мовлення більш виразним, образним, яскравим, емоційно забарвленим, влучним, конкретним.

 

Y. Поглиблення, узагальнення, систематизація вивченого

  1.        Робота в групах  

Група 1.

Завдання : у поданому тексті знайти  та підкреслити  додатки.

Скласти опорну схему (що означає додаток, на які питання відповідає, способи вираження).

 

                                        ВОРОЖБА НА МИКОЛАЯ

 Дівчата збирались ближче до вечора, а то і зовсім вночі, аби дізнатись свою майбутню долю. Брали з собою «магічні» предмети, на яких прийнято ворожити у такі дні: перстні, голки, дзеркальця, нитки, гребінці тощо. Вони вірили , що у цей день можна визначити, наскільки великою буде твоя майбутня родина: треба було стати напроти дзеркала, а дзеркало направити у бік вікна, з якого видно місяць. Відображення з вікна розмивалось і у дзеркалі виднівся не один місяць, а декілька. Скільки їх дівчина нарахувала, стільки членів родини у неї буде у майбутньому.

 

Група 2

Завдання : у поданому тексті знайти  та підкреслити  означення.

Скласти опорну схему (що означає означення, на які питання відповідає, способи вираження).

 

                                                СВЯТИЙ МИКОЛАЙ ДЛЯ ДІТЕЙ

Не було в Україні жодної хати, де не було б ікони Святого Миколая. Народ шанує його як заступника усіх бідних та знедолених. Та найбільше його люблять діти, для яких він є почесним охоронцем. З сивою бородою, у довгій золотистій накидці він заходить до кожної хати та розкладає подарунки. А неслухняним дітям він лишає різочки у кутку. Існує традиція напередодні писати листа Миколаєві, в якому розповідати про бажані подарунки, які б хотілося отримати.

 

Група 3

Завдання : у поданому тексті знайти  та підкреслити  обставини.

Скласти опорну схему (що означає обставина, на які питання відповідає, способи вираження).

                                                      ТРАДИЦІЇ СВЯТКУВАННЯ

До Святого Миколая  готувалися заздалегідь , з особливою ретельністю та відзначали з розмахом, майже як Різдво. Зранку молодь ходила  на ярмарки та базари ,які розпочиналися саме в цей день. Ввечері люди збиралися за столом, а після гуляли селом з піснями та привітаннями. До свята пекли спеціальне печиво з медом, яке називалося миколайчиками,варили кутю та узвар.

 

  1.        Складання опорної схеми «Другорядні члени речення» ( дошка)

( Представлення опорних схем доповідачами, узагальнення про другорядні члени речення)

  1.        Робота з підручником

Опрацювання теоретичного матеріалу.

  1.        Робота в групах.

Синтаксичний розбір речень

Група 1

На Святого Миколая молоді дівчата  готувалися стати під вінець, наводили лад  у скринях.

Група 2

У день Святого Миколая люди пробачають  старі образи та просять вибачення  за свої вчинки.

Група 3

На Святого Миколая  господарі кропили свяченою водою та зіллям  свійських тварин  і  просили вберегти  від напасти  й лиха.

 

5.5.Робота в  групах

Стилістичне дослідження . Робота з деформованим текстом.

Завдання : відновити текст, дібравши слова з довідки. Визначити стиль тексту. Зробити висновок про роль другорядних членів речення .

                                 СУЧАСНІ ТРАДИЦІЇ СВЯТКУВАННЯ МИКОЛАЯ

……………………, Святий   ……………….  сам у  зовсім ………………. віці  осиротів, тому став покровителем   усіх ……………. Тож з часів Незалежності ………………., відродилась ………………. святкувати цей день, вітаючи сиріт у ………………. будинках. Тож …………………. люди, які хочуть послідкувати за прикладом …………………. Святого, йдуть до дитячих будинків, влаштовують ……………. свято, ставлять ……………….., а також дарують ……………

(Довідка:юному,за легендами, вистави,дитячих,сиріт,України, благородного,

дітлахам,традиція, 19 грудня, подарунки, Микола )

Орієнтовні відповіді:

За легендами, Святий Миколай сам у зовсім юному віці осиротів, тому став покровителем усіх сиріт. Тож з часів Незалежності України, відродилась традиція святкувати цей день, вітаючи сиріт у дитячих будинках.

Тож 19 грудня люди, які хочуть послідкувати за прикладом благородного Святого, йдуть до дитячих будинків, влаштовують дітлахам свято, ставлять вистави, а також дарують подарунки.

5.6.Творче завдання

Використовуючи поширені речення, написати листа до «Резиденції Святого Миколая»

 

5.7.Хвилинка-цікавинка

На території Національного природного парку “Гуцульщина” з 2003 року реалізується проект “Туристично-мистецький комплекс “Маєток Святого Миколая”. З цього ж року працює Пошта Чудотворця. Щороку на її адресу надходять тисячі листів від дітей з усіх куточків України, а також й інших країн.

 

Детальніше: http://mykolaj.if.ua/sendletter/

 

YІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

6.1.Вправа «Мікрофон»

   Що нового дізналися?

 Які види робіт сподобались найбільше?

На сьогоднішньому уроці для мене відкриттям було…

6.2. Рефлексійна карта

( Заповнення рефлексійної  карти (прикріплення смайликів)

Зелений-упевнений у своїх знаннях,але прагну дізнатися більше

Помаранчевий- сьогодні мої знання кращі ,ніж учора

Синій-потрібно ще багато працювати

Червоний-було складно зрозуміти

 


 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 листопада 2018
Переглядів
1580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку