Вікторина « Мої права та обов’язки».

Про матеріал
Мета: систематизувати і закріпити знання учнів про документи, що гарантують права дитини, формувати уявлення дітей про їхні обов'язки. Розвивати логічне мислення, мову дітей, збагачувати, активізувати, розширювати словник, кругозір, розвивати пам'ять, мислення, увагу, комунікативність. Виховувати почуття поваги до інших людей, інтерес до законів України та їх дотримання.
Перегляд файлу

                          Вікторина « Мої права та обов’язки».

Мета: систематизувати і закріпити знання учнів про документи, що гарантують права дитини, формувати уявлення дітей про їхні обов'язки. Розвивати логічне мислення, мову дітей, збагачувати, активізувати, розширювати словник, кругозір, розвивати пам'ять, мислення, увагу, комунікативність. Виховувати почуття поваги до інших людей, інтерес до законів України та їх дотримання.

 Вихователь: У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче побачити що це, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там, аж доти, поки всі не заглянуть.

То кого ви побачили в цій скриньці?

Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину - НАЙЦІННІШИЙ СКАРБ. Кожен з вас - людина. Неповторна особистість, людина ,яка живе сьогодні і, САМЕ ТАКОЇ БІЛЬШЕ НА ЦІЙ ЗЕМЛІ НЕМАЄ І НІКОЛИ НЕ БУЛО...

Дитина, як і кожна людська істота, від народження має права.

Права дитини — це певні можливості, які потрібні дітям для того, щоб жити і дорослішати. Дитиною вважають людину віком до 18 років. Саме діти внаслідок своєї фізичної і розумової незрілості потребують особливої охорони і піклування з боку батьків і суспільства.

Дитинство — найважливіший період у житті людини, коли вона формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуваючи необхідні знання, уміння і навички.

Права дитини захищені Конституцію України; Законом України «Про охорону дитинства»; Законом України «Про освіту», Конвенцією ООН про права дитини,

Згідно з Конвенцією, всі діти рівні у правах.

Права дитини не можуть бути обмежені ні за кольором шкіри, ні за релігією, національним чи майновим станом, ні за станом здоров’я чи за походженням.

Так давайте розглянемо основні права дитини.

1 учень

Як маленьке немовля

У світ двері відчиня,

То дарують йому слово,

Слово – це його ім’я.

- Про яке право йде мова?

Ім’я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.

2 учень

Не мекнуть зорі,

Йдуть у небуття,

Бо мають право вік світити,

Я ж маю право на життя,

Я гідно мушу жити.

- Про яке право йде мова?

Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може позбавити його життя.

 3 учень

Тато, мама, брат і я –

Моя дружняя сім’я

- Так, дійсно, тато, мама, брат  - це сім’я. Але ж і тут, у дитячому віці, у школі ми теж сім’я.

 4 учень

У сім’ї ми маєм право

На добре харчування

Харчування повноцінне

Для дитини незамінне.

- Як ви думаєте, про яке право розповідається у вірші?

5 учень

Бо всім відомо, що без школи

Без знань, що мусиш там набудь,

Не станеш у житті ніколи

Тим, ким з дитинства мрієш буть.

- Про яке право йдеться? Дитина має право на освіту.

 

6 учень

Якщо ж погано стало нам,

Батьки заб’ють тривогу.

Для цього право є у нас

На медичну допомогу.

- Про яке право йдеться? Право на медичну допомогу.

7 учень

Трішки ми попрацювали,

Наші сили підупали.

Отже слід нам відпочити,

Знову сили відновити.

 

- Відпочили? Всі веселі? От чудово. А тепер до праці знову.

- Яке право ми щойно використали? Право на відпочинок.

 І зараз ми відпочинимо, пограємо та одночасно згадаємо наші права.

 «Дозволяється – забороняється».

- А зараз, діти, я перевірю, чи добре ви знаєте свої права. Потрібно разом говорити: дозволяється чи забороняється.

 

Слухати думку дитини...

(дозволяється).

 

Ось в кутку стоїть хлопчисько,

Плаче, надривається,

Бити ремінцем дитину...

(забороняється).

 

З мамою діти повинні жити,

Квіти їй завжди носити.

Це...

(дозволяється).

 

Малювати та співати,

Якщо захворів – лікувати.

Це...

(дозволяється).

 

Ця дитина трудиться, надривається,

Мало сили в неї, ноги підгинаються.

У дитини тяжка праця.

Це...

(забороняється).

 

Разом дружно в мирі жити,

З різними дітьми дружити.

Це...

(дозволяється).

 

  «Захищаємо права казкових героїв».

Зачитуються уривки з відомих казок. Потрібно назвати які права, згідно Конвенції ООН про права дитини, були порушені).

Ситуація 1 

У якій казці була жінка, яка не любила дітей і погано до них ставилася? За це один малюк почав її називати «Домомучителька». Які права дитини вона по-рушувала? (Казка «Малюк і Карлсон», там було порушено право на любов і за-хист дітей, на піклування — адже вона дитину замкнула, а сама їла булочки.

Ситуація 2

 А тепер згадайте казку «Попелюшка». Зла мачуха весь час ображала Попелюшку, сестри не любили її. А чи мали вони право ображати дівчинку? Які саме права ДИТИНИ порушені в цій казці? (Права на любов і піклування, на сім’ю. Жодну дитину не можна примушувати до праці, порушувалося право дитини на відпочинок і дозвілля.)

Ситуація 3

—Давно колись жила маленька принцеса на ім’я Білосніжна. Вона була лагідна, добра і гарна. Жила вона зі злою мачухою королевою. Чому мачуха на-казала відвести Білосніжку до лісу? Які права дитини тут порушено? (Головне право — право на життя. А ще ми знаємо, що жодна дитина не може бути скривдженою і зневаженою.)

 Ситуація 4

— Карабас-Барабас тримає у неволі маленьких акторів-ляльок. Вони важко працюють на нього, а Карабас-Барабас ще і знущається над ними, б’є. Яке право порушено стосовно акторів? (Право на відпочинок і дозвілля. Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства, скривджена і зневажена, примусово залучена до праці.)

Ситуація 7

 Усі знають казку «Троє поросят». Яке право було порушено щодо поросят? (Право на життя, право на житло, право на родину.)

Ситуація 8

 Яке право було порушено у казці «Дюймовочка»? (Право на родину, право на життя, право на житло.)

Ситуація 9

 Яке право було порушено у казці щодо Гидкого каченя? (Право на життя, право на родину, право на ім’я)

Вихователь. Але окрім прав , які гарантовані і захищаються державою у кожної людини є ще обов’язки перед сім’єю, товаришами, однокласниками, суспільством. Учитель. Права нерозривно пов'язані з обов'язком.

 Що таке обов'язок? (Заслуховуються відповіді учнів.)

    Обов'язок –  це те, що ви маєте робити, щоб бути корисними собі та оточуючим.

Запам'ятайте: Права надаються, а обов'язки виконуються! Вони завжди поруч. Недарма кажуть , що обов’язки та права - усьому голова .

Обов’язки учнів викладені у Законі про освіту; Статуті школи; Правилах для учнів.

 Основні обов’язки :

1. Систематично та глибоко оволодівати знаннями та навиками (учитися).

2. Дотримуватися вимог законодавства України (не порушувати закону).

3. Дотримуватися моральних та етичних норм (слухатися старших, чемно себе поводити, допомагати слабшим тощо).

4. Виконувати вимоги статуту школи.

5. Берегти природу, пам’ятки історії та культури.

 

  «Виконуємо свої обов’язки».

Зачитуються уривки з казок, у яких герої не виконують своїх обов’язків. Потрібно назвати які.

1. О. Толстой «Золотий ключик, або пригоди Буратіно».

«Рано – вранці Буратіно поклав абетку в торбинку і підстрибом побіг до школи… До школи треба було повертати праворуч, музика лунала ліворуч. Буратіно почав спотикатися. Ноги самі повертали до моря, де грала музика.

- Школа ж нікуди ж не втече ж, - сам собі голосно промовив Буратіно, - я тільки погляну, послухаю – і бігцем до школи!

Що є духу він кинувся бігти до моря.»

 

(Перший обов’язок усіх дітей це учитися, систематично та глибоко оволодівати знаннями та навиками. Буратіно цього обов’язку не виконував)

2. Народна казка «Котик та півник».

«Були собі котик та півник, і були вони у великій приязні. Котик, було, йде їсти добувати, а півник сидить та хату глядить.

То котик наказує:

- Ти ж нікого не пускай та й сам не виходь, хоч би хто й кликав.

- Добре, добре – каже півник.

Навідала півника лисиця та й надумала його підманити. Прийшла раз уночі, насипала півникові під вікном золотої пшенички, а сама засіла під кущем.

Зранку глянув півник у віконце – бачить: нікого нема, тільки пшеничка попід вікном розсипана.

- Піду – но я трошки подзьобаю – нікого нема, ніхто мене не побачить, то й котикові не скаже.

Тільки – но півник за поріг, а лисичка його хап! – та й помчала до своєї хати.»

 

(Обов’язок усіх дітей – слухатися старших - батьків, учителів. Дотримуватися моральних та етичних норм. Півник забув про свою обіцянку Котикові, зачинитися у хатці і не виходити, не послухався його)

3. О. Толстой «Золотий ключик, або пригоди Буратіно».

« Буратіно сів до столу, підгорнувши під себе ногу. Мигдалеві тістечка він запихав до рота цілком і ковтав, не розжовуючи.

У вазу з варенням він заліз просто пальцями і з насолодою їх обсмоктував.

Коли дівчинка відвернулася він схопив кофейника і випив усе какао з носика. Захлинувся й пролив какао на скатертину.»

 

(Обов’язок усіх дітей – поводитися чемно за столом та в громадських місцях. Дотримуватися моральних та етичних норм. Буратіно не виконував і цього обов’язку)

4. Н. Забіла «Про ліниву дівчинку».

«Почула миша, що дівчинка плаче, підійшла до неї нишком та й говорить солодким голосом:

… - Якщо хочеш – будеш сита,

Я сама тебе навчу…

Лізь по дубу вгору – вгору,

Аж у білчину комору,

Там горіхи і гриби

Забери усі собі.

 Та не забудь зі мною поділитися в подяку за добру пораду.

«Ой, як же так? Хіба красти можна? Може, краще з голоду пропасти?» - подумала дівчинка. Але це вона тільки подумала, а сама полізла до білчиного дупла… Хутко скинула дівчинка фартушок, зробила з нього мішок та й забрала всі ягоди, гриби й горішки, не залишила білкам анітрішки!»

(Дівчинка не взяла до уваги заборону закону (вкрала у білочок запаси на зиму) Потрібно дотримуватися вимог законодавства України)

5. M. Носов «Пригоди Незнайка та його друзів».

«Незнайко з цікавістю дивився на все. Найбільше його вразила надзвичайна чистота. По всіх дворах працювали малючки. Одні підстригали ножицями траву, щоб вона була рівненька, інші, озброївшись мітлами, підмітали доріжки, треті вибивали пилюку з довгих підстилок. Цими підстилками в Зеленому місті застеляли не тільки підлоги, а навіть тротуари на вулицях.»

(Тут малючки виконують обов’язок , який говорить про те, щоб берегти природу, шанувати своє місто і опікуватися ним).

А тепер подивимся чи правильно ви зрозуміли, що таке права, а що обов’язки.

 «Правове дерево».

На зворотній стороні листочків написано право або обов'язок. Листочки права треба чіпляти з правої сторони дерева, а листочки-обов'язки — з лівої.

Діти поділені на команди, по черзі чіпляють «права» і «обов'язки».

                 Право                                                              Обов’язок

 Право на життя.

Дотримуватися правил поведінки у суспільстві.

 Право на піклування і турботу.

 Поважати і любити тих, хто тебе оточує Усі діти рівні у своїх правах.

Поводити себе так, щоб своєю поведінкою не порушувати права інших людей.

 Право на повноцінне харчування.

 Дотримуватися режиму харчування, поважати праце поварів.

Право на відпочинок і розваги.

Організовувати свій вільний час так, щоб було корисно і не заважати іншим.

Право на освіту Бути старанним, активним і самостійним учнем.

 Право на отримання інформації.

Самостійно знаходити інформацію із різних джерел.

 Право на медичну допомогу.

 Цінувати і піклуватися про своє здоров'я .

Право виражати свої погляди.

 Не нав'язувати свої погляди іншим, якщо ті з ними не згодні.

 Право на вільне спілкування.

 Поважати співрозмовників, дотримуватися правил мовного етикету.

 Особлива турбота — дітям без сімей.

 З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.

 Особлива турбота — дітям інвалідам.

Право на захист від примусової праці.

Виконувати усі види самообслуговування й роботу, яка не є небезпечною для здоров'я.

Підсумок.

• Я сьогодні зрозумів(ла) …

• Мені сподобалося …

• Із цієї виховної години я піду з …

• Я дізнався(лася), що …

• Мене здивувало, що …

 

Наостанок хочу ще раз нагадати : ЗНАЙТЕ СВОЇ ПРАВА І ПОВАЖАЙТЕ ПРАВА ІНШИХ, виконуйте свої обов’язки і будьте відповідальними.

 

 

1

 

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
950
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку