ВІКТОРИНА «О, РИМЕ! О, ВІЧНЕ МІСТО!»

Про матеріал
Вікторина містить матеріал з історії Давнього Риму, що вивчався на уро¬ках, а також додатковий, що сприяє не тільки закріпленню знань, але й за¬охочує учнів до вивчення історії стародавнього світу, стимулює до роботи з історичною та художньою літературою.
Перегляд файлу

ВІКТОРИНА «О, РИМЕ! О, ВІЧНЕ МІСТО!» 

 

Вікторина містить матеріал з історії Давнього Риму, що вивчався на уро­ках, а також додатковий, що сприяє не тільки закріпленню знань, але й за­охочує учнів до вивчення історії стародавнього світу, стимулює до роботи з історичною та художньою літературою.

 

Правила гри.

У грі беруть участь дві команди. Початок маршруту — 753 р. до н. е. Кожна правильна відповідь на запитання оцінюється в 1 бал. Перемагає та команда, яка першою прийде до фінішу — у 410 р. до н. е. — і набере най­більшу кількість балів. Змагання розпочинає та команда, яка швидше за іншу зможе назвати, чому саме ці дати були взяті за початок і кінець нашого історичного маршруту.

 

 І етап «Слідами Кроноса».

Команди отримують письмові завдання: розташувати в хронологічній послідовності події та скласти чайндат (ланцюжок із п'яти дат, у яких ос­тання цифра попередньої дати є початковою цифрою наступної дати), почи­наючи з 753 і закінчуючи 410 р. до н. е.

 

      Чайндат для першої команди.

1.Смерть імператора Октавіана Авґуста.

2. Заснування Риму.
3. Падіння Риму.

4. Указ імператора Константина про закріплення колонів до землі.

5. Закінчення Другої Пунічної війни.
Відповідь: 2—4—5—1—3; 753—332—201—14—410.


      Чайндат для другої команди.

1.Битва біля мису Акцій між флотами Антонія та Октавіана.
2.Заснування Риму.

3.Пожежа в Римі, під час якої Перон написав поему про загибель Трої.

4.Падіння Риму.

5.Зруйнування Коринфа та Карфаґена.
Відповідь: 2—1—5—3—4; 753—31—146—64—410.

 

II етап «Відповісти й позначити».

Команди відповідають на запитання та позначають відповіді на контур­ній карті.

 

Запитання для першої команди

1.Назвіть острів, який римляни отримали після перемоги в Першій Пунічній війні. (Сицилія.)

2.Де потрапив у полон і був убитий Красс? (Парфянське царство.)
3.Провінція, намісником якої був Юлій Цезар. (Ґаллія.)

 

 

Запитання для другої команди

1.Нова столиця Римської імперії від 313р. (Константинополь.)

2.Де були вбиті прибічники республіки? (Македонське царство.)

2.Де була розбита армія Ганнібала? (Місто Зама.)

 

III етап «Вислови крізь віки».

Команди визначають, кому належать наведені висловлювання та за яких обставин вони були сказані.

 

Завдання для першої команди.

 

«Прийшов, побачив, переміг!»

(Ю. Цезар у звіті до сенату після пе­ремоги в Сирії.)

«Царів обирати більше не будем, установимо республіку».

(Сенат у 509р. до н. е. після вигнання останнього царя Тарквінія Гордого.)

«Армія Ганнібала розбита. Карфаґен залишився без усіх своїх во­лодінь».

(Римський полководець Сципіон у 202 р. до н. е. після битви біля міста Зама.)

 

Завдання для другої команди.

 

«Карфаґен має бути зруйнований, і він буде зруйнований».

(Сенатор Катон сенату в 146 р. до н. е. після облоги римлянами Карфаґена.)

«Земельний закон прийнятий. Бідняки отримають землю».

(Тиберій Ґракх у 133р. до н. е. після прийняття земельного закону.)

«Жереб кинутий!»

 (Юлій Цезар сенату в 49 р. до н. е., коли йшов захоплювати владу в Римі.)

 

IV етап «Упізнайте героя».

Команди визначають римських імператорів за історичними портретами

та їхніми висловлюваннями.

 

Завдання для першої команди.

1. Йому належить вислів: «Краще бути першим у провінції, ніж другим у Римі». Його ім'я дало назву календарному місяцю, а родинним пріз­вищем почали називати всіх імператорів. (Юлій Цезар.)

2.Єдине, чим йому дорікали, — любов'ю до срібла. Син дорікнув йому,
що він увів податки на суспільні туалети, на що імператор відповів:
«Гроші не пахнуть». (Веспасіан Флавій.)

3.Був жорстоким, кожні десять днів страчував сотні людей, але обожню­
вав свого коня, якого призначив сенатором. Присутні гості проходили
повз коня, що був одягнений у білу тогу сенатора, і проголошували:
«Привіт, коню Цезаря, сенатору Інцитату!» (Ґай Каліґула.)

 

Завдання для другої команди.

1.Він із пихою заявляв: «Я прийняв Рим цегляним, а нащадкам зали­шаю мармуровим». За нього Римська держава стала називатися Рим­ською імперією. (ОктавіанАвґуст.)

2.Він улаштував пожежу в Римі для натхнення на написання поеми про
пожежу Трої. Щоб урятуватися від ворогів, наказав своєму служнику
вбити його і перед смертю виголосив: «Який великий артист поми­
рає!» (Нерон.)

3.Про його шляхетність складали легенди. Сам імператор, якщо за день
не зробив жодної доброї справи, говорив: «Друзі, я втратив день».
(Тит Флавій.)

 

V етап «Чи знаєте ви мистецтво?»

Команди визначають за ілюстраціями архітектурні споруди та відпові­дають на запитання.

 

Завдання для першої команди.

          І. Храм бога Януса. Із якою метою був споруджений цей храм?

 (Це був храм входу та виходу. Якщо римляни воювали, то двері храму ропахували на знак того, що Янус виступив на допомогу легіонерам, і зачинялися тільки тоді, коли військові дії закінчу валися.)

          2. Колізей. Яку другу назву має ця пам'ятка?

 («Амфітеатр Флавія», оскіль­ки був побудований у період правління імператора Веспасіана Флавія.)

          3.Терми. Як називалися найвідоміші «імператорські лазні»?

(Терми Каракалли, на честь імператора Каракалли.)

 

 Завдання для другої команди.

         1.Пантеон. Кому був присвячений цей язичницький храм?

(Пантеон — храм усіх богів, усередині якого стояли статуї 12 олімпійських богів.)

         2.Тріумфальна колона Траяна. Чиє ім'я має ця тріумфальна колона?

(Тріумфальна колона Траяна, на якій зображені барельєфи битв, у яких переміг Траян.)

         3.Форум у Римі. Це місце було зосередженням суспільного життя в Римі. На якому із семи холмів воно було розташоване?

(На Капітолійському холмі.)

 

VI етап «Крилаті вислови».

Команди пояснюють, що означають крилаті вислови, і розповідають іс­торію їх походження.

 

Завдання для першої команди.

 

«Підняти на щит».

(Означає — шанувати заслуги. У Римі, обираючи полководця, піднімали його високо на щиті над головами воїнів.)

«Гуси Рим урятували».

(Використовується для надання другорядним подіям надзвичайного значення. Гуси, піднявши галас, розбудили рим­лян, які відбили наступ ґальських племен.)

 

«Перейти Рубікон».

(Означає прийняття важливого рішення, відсту­питися від якого неможливо. Після роздумів Цезар вирішив перейти прикордонну річку Рубікон і розпочати боротьбу за владу в Римі.)

 

Завдання для другої команди.

 

«Ганнібалова клятва».

(Використовується в значенні клятви вір­ності, виконанню якій присвячують усе життя. Ще 9-річним хлоп­чиком Ганнібал, майбутній карфагенський полководець, дав клятву вічно боротися з Римом і дотримав свого слова.)

«Іти, Бруте!»

(Використовується як символ зради. У вбивстві Цезаря брав участь його найближчий друг — Брут. Цезар вимовив цю фразу, коли побачив його серед своїх убивць.)

«Піррова перемога».

(Використовується в значенні «досягти чогось величезною ціною». Цар Ефесу Пірр здобув перемогу над римлянами ціною величезних утрат. Після битви він сказав: «Ще одна така перемога  і я залишуся без війська».)

 

Наприкінці маршруту команди мають відповісти на завершальне запитання, присвячене падінню Риму: Коли римляни хотіли відкупитися від Аларіха, він запросив викуп: усіх рабів, 2 тис. кг золота, 12 тис. кг срібла, 4 тис. шовкових тунік, 3 тис. рулонів вовняної тканини, 1,2кг перцю, який дуже полюбляли ґоти. Посли спитали його: що ж тоді залишиться римля­нам? Що відповів Аларіх? (Життя.)

 

Експертна комісія підбиває підсумки. Учитель узагальнює результати роботи, оцінює гру команд та окремих гравців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перша команда

І етап «Слідами Кроноса».

 

1.Смерть імператора Октавіана Авґуста.

2. Заснування Риму.
3. Падіння Риму.

4. Указ імператора Константина про закріплення колонів до землі.

5. Закінчення Другої Пунічної війни.
 

II етап «Відповісти й позначити».

 

1.Назвіть острів, який римляни отримали після перемоги в Першій Пунічній війні.

2.Де потрапив у полон і був убитий Красс?
3.Провінція, намісником якої був Юлій Цезар.

 

III етап «Вислови крізь віки».

 «Прийшов, побачив, переміг!»

 «Царів обирати більше не будем, установимо республіку».

 «Армія Ганнібала розбита. Карфаґен залишився без усіх своїх во­лодінь».

 

IV етап «Упізнайте героя».

1. Йому належить вислів: «Краще бути першим у провінції, ніж другим у Римі». Його ім'я дало назву календарному місяцю, а родинним пріз­вищем почали називати всіх імператорів.

2.Єдине, чим йому дорікали, — любов'ю до срібла. Син дорікнув йому,
що він увів податки на суспільні туалети, на що імператор відповів:
«Гроші не пахнуть».

3.Був жорстоким, кожні десять днів страчував сотні людей, але обожню­ вав свого коня, якого призначив сенатором. Присутні гості проходили
повз коня, що був одягнений у білу тогу сенатора, і проголошували:
«Привіт, коню Цезаря, сенатору Інцитату!»

 

V етап «Чи знаєте ви мистецтво?»

         І. Храм бога Януса. Із якою метою був споруджений цей храм?

        2. Колізей. Яку другу назву має ця пам'ятка?

         3.Терми. Як називалися найвідоміші «імператорські лазні»?

VI етап «Крилаті вислови».

 «Підняти на щит».

«Гуси Рим урятували».

 «Перейти Рубікон».

 

Коли римляни хотіли відкупитися від Аларіха, він запросив викуп: усіх рабів, 2 тис. кг золота, 12 тис. кг срібла, 4 тис. шовкових тунік, 3 тис. рулонів вовняної тканини, 1,2кг перцю, який дуже полюбляли ґоти. Посли спитали його: що ж тоді залишиться римля­нам? Що відповів Аларіх?

 

Друга команда

І етап «Слідами Кроноса».

      Чайндат для другої команди.

1.Битва біля мису Акцій між флотами Антонія та Октавіана.
2.Заснування Риму.

3.Пожежа в Римі, під час якої Перон написав поему про загибель Трої.

4.Падіння Риму.

5.Зруйнування Коринфа та Карфаґена.
 

II етап «Відповісти й позначити».

1.Нова столиця Римської імперії від 313р

2.Де були вбиті прибічники республіки?

3.Де була розбита армія Ганнібала?

 

III етап «Вислови крізь віки».

1. «Карфаґен має бути зруйнований, і він буде зруйнований».

2.«Земельний закон прийнятий. Бідняки отримають землю».

3.«Жереб кинутий!»

 

IV етап «Упізнайте героя».

І.Він із пихою заявляв: «Я прийняв Рим цегляним, а нащадкам зали­шаю мармуровим». За нього Римська держава стала називатися Рим­ською імперією

2.Він улаштував пожежу в Римі для натхнення на написання поеми про
пожежу Трої. Щоб урятуватися від ворогів, наказав своєму служнику
вбити його і перед смертю виголосив: «Який великий артист поми­рає!»

3.Про його шляхетність складали легенди. Сам імператор, якщо за день
не зробив жодної доброї справи, говорив: «Друзі, я втратив день».
 

V етап «Чи знаєте ви мистецтво?»

1.Пантеон. Кому був присвячений цей язичницький храм?

2.Тріумфальна колона Траяна. Чиє ім'я має ця тріумфальна колона?

3.Форум у Римі. Це місце було зосередженням суспільного життя в Римі. На якому із семи холмів воно було розташоване?

 

VI етап «Крилаті вислови».

1.«Ганнібалова клятва».

 «Іти, Бруте!»

 «Піррова перемога».

 

Коли римляни хотіли відкупитися від Аларіха, він запросив викуп: усіх рабів, 2 тис. кг золота, 12 тис. кг срібла, 4 тис. шовкових тунік, 3 тис. рулонів вовняної тканини, 1,2кг перцю, який дуже полюбляли ґоти. Посли спитали його: що ж тоді залишиться римля­нам? Що відповів Аларіх?

 

doc
Додано
8 жовтня 2019
Переглядів
2819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку