Тема уроку: Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки
Мета уроку:
- формувати:
предметні компетентності: фонетичні, орфоепічні;
ключові компетентності: спілкування державною мовою;
спілкування іноземними мовами;
соціальна та громадянська;
екологічна грамотність і здорове життя;
інформаційно-цифрова;
обізнаність та самовираження у сфері культури;
математична;
технології навчання: компетентнісного, діяльнісного підходу;
критичного мислення;
ігрові;
ІКТ;
- поглибити й систематизувати знання із фонетики, закріпити знання учнів про звуки
мови і мовлення;
- розвивати навички орфоепічної грамотності учнів;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи і прийоми: бесіда, робота з підручником, слово вчителя, тренувальні вправи, «Мозковий штурм», проведення досліджень, «Мікрофон», розв’язання компетентнісних завдань.
Форми навчання: групова, фронтальна.
Обладнання: аудіозаписи, малюнки, відеофрагменти, підручник, схема-опора «Голосні», «Приголосні», словники, мультимедійна презентація, картки з критеріями для самооцінювання.
Очікувані результати: після уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організація класу та уваги учнів
1. Вправа «Побажання»
- Діти, розпочнемо сьогоднішню зустріч із побажань.
- Петрику, я бажаю тобі гарної і відмінної роботи на уроці! (Діти продовжують побажання).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота в групах
1 |
|
|
|
|
|
|
|||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Проведіть дослідження. Робота зі словниками: російсько-українським, тлумачним, іншомовним
що означає слово «fone» в перекладі з грецької мови? (Звук);
виділіть головне, користуючись словником, що вивчають фонетика, орфоепія, орфографія та графіка?
як пишуться ці слова українською та російською мовою? З’ясуйте за російсько-українським словником.
3. Прослухайте аудіозапис
Звучить запис різних звуків: спів птахів, шелест листя, завивання вітру, робота двигуна, гомін вулиці, спів людини.
4. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- Що ви почули, слухаючи аудіозапис?
- За допомогою яких органів чуття можна сприйняти світ?
- Поміркуйте, чим відрізняються звуки навколишнього середовища від звуків мовлення?
Підсумок виконаної роботи
5. Робота з малюнками
- Ваше завдання вимовити звуки, за допомогою яких можна передати малюнок:
шум лісу; політ джмеля; сичання змії; роботу двигуна.
- Діти, то у чому полягає відмінність між звуком та буквою?
Звуки, як музику, ми чуємо і вимовляємо, а букви, як картинку, – бачимо і пишемо.
Отже, звук – це найменша неподільна одиниця мови та мовлення. За допомогою звуків мови розрізняються слова та форми слів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Робота в групах
Проведення самооцінювання за картками з критеріями.
2. Робота з підручником. Вправа 187, с.80 (усно)
- Пригадаймо, з чого складаються слова? Які є голосні звуки в українській мові?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Фонетика - розділ мовознавства, що вивчає звуки мови.
Звук – це найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо і чуємо.
Йото творять мовні органи (язик, зуби, голосові зв’язки і губи).
Саме за способом творення та особливостями звучання звуки мови поділяються на голосні та приголосні.
В українській мові 38 звуків: 6 голосних і 32 приголосних.
2. Перегляд відеофрагментів
Відіофрагмент 1. «Органи мовлення».
Відіофрагмент 2. «Голосні та приголосні».
3. Коментар щодо переглянутого
Відмінності між голосними й приголосними звуками.
Учні висловлюють своє бачення.
Голосні – це звуки, в основі яких лежить голос. Голосні бувають наголошені (якщо на них падає голос) і ненаголошені (якщо на них не падає наголос).
Схема-опора «Голосні»
4. Творче завдання з проблемним питанням
Приголосні – це звуки, в основі яких лежить лише шум або шум з голосом.
Схема-опора «Приголосні»
5. Робота з підручником. Виконати письмово вправу 189, с. 81. Від поданих слів утворіть якомога більше нових, змінюючи лише один звук.
неправильно. Запишіть їх, визначте з скількох звуків вони складаються.
Деннь, зоря, місяць, в ранці, висна, заметіль, зимля, дошч, ніченка, соловїна.
7. «Запам’ятаймо». Робота з підручником (опрацювання теоретичного матеріалу «Фонетична транскрипція» с.82)
Щоб передати на письмі звучання слова, користуються звуковим записом – фонетичною транскрипцією.
8. Мультимедійна презентація. Виразно прочитати текс. Зробіть звуковий запис виділених слів.
Шипшина
Чи бачив ти великий кущ у лісі? Весною він вкритий яскравими квітами. Восени на ньому дозрівають червоні плоди. На гілках куща гострі шпичаки. Це шипшина. Вона – рідна сестра садової троянди. Троянда стала красунею в руках людини. Але і шипшину люди люблять. Квіти її духмяні, а чай із плодів шипшини корисний.
9. Індивідуальне завдання. З’ясуйте за тлумачним словником значення слова «шпичак».
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Робота на дошці
Підібрати слова за поданими схемами, а саме: за кількістю голосних і приголосних (наприклад: приголосний, голосний, приголосний – дощ):
Віл – вал – бал – бак – бук – бик.
2. Вправа «У словник загляньмо»
- Користуючись оргфографічним словником, доберіть пари слів, які різняться одним звуком і запишіть їх.
VІ. Домашнє завдання
1. Повторити правила c.80-82 , виконати вправу 194 (застосувати набуті знання: запишіть слова фонетичною транскрипцією).
2. Творче завдання на вибір:
- записати за алфавітом прізвища українських художників: Яблонська Тетяна, Шевченко Тарас, Гуменюк Феодосій, Божій Микола, Їжакевич Іван. Підготувати інформацію про твори одного із сучасних українських художників, організувати в класі виставку репродукцій його творів.
VІІ. Рефлексія діяльності на уроці
Метод «Мікрофон»