вікторина у 5 класі на тему "Звуки мови і звуки мовлення "

Про матеріал
Тема уроку: Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки Мета уроку: - навчити учнів розрізняти голосні та приголосні звуки; - формувати: предметні компетентності: фонетичні, орфоепічні; ключові компетентності: спілкування державною мовою; спілкування іноземними мовами; соціальна та громадянська; екологічна грамотність і здорове життя; інформаційно-цифрова; обізнаність та самовираження у сфері культури; математична; технології навчання: компетентнісного, діяльнісного підходу; критичного мислення; ігрові; ІКТ; - поглибити й систематизувати знання із фоне¬тики, закріпити знан¬ня учнів про звуки мови і мовлення; - розвивати навички орфоепічної грамотності учнів; - зба¬гачувати словниковий запас учнів; - виховувати мовну культуру, естетичні почуття; - створити позитивний емоційний настрій. Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Перегляд файлу

Тема уроку: Звуки мови і звуки  мовлення. Голосні та приголосні звуки

 

Мета уроку:

  • навчити учнів розрізняти голосні та приголосні звуки;

     -     формувати:

предметні компетентності: фонетичні, орфоепічні;

ключові компетентності: спілкування державною мовою;

                                            спілкування іноземними мовами;

                                            соціальна та громадянська;

                                            екологічна грамотність і здорове життя;

                                            інформаційно-цифрова;

                                            обізнаність та самовираження  у сфері культури;

                                            математична;

технології навчання:        компетентнісного, діяльнісного підходу;

                                            критичного мислення;

                                            ігрові;

                                            ІКТ;

      -   поглибити й систематизувати знання із фоне­тики, закріпити знан­ня учнів про звуки

мови і мовлення;

-    розвивати навички орфоепічної грамотності учнів;

  • зба­гачувати словниковий запас учнів;
  • виховувати мовну культуру, естетичні почуття;
  • створити позитивний емоційний настрій.

 

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

 Методи і прийоми:  бесіда, робота з підручником, слово вчителя, тренувальні вправи, «Мозковий штурм», проведення досліджень, «Мікрофон»,  розв’язання компетентнісних завдань.

 

Форми навчання: групова, фронтальна.

 

Обладнання: аудіозаписи, малюнки, відеофрагменти, підручник, схема-опора «Голосні», «Приголосні», словники, мультимедійна презентація, картки з критеріями для самооцінювання.

 

Очікувані результати: після уроку учні зможуть:

  • зрозуміти різницю між поняттями «звук» і «звук мовлення»;
  • дати визначення поняттям «фонетика», «графіка», «орфографія», «орфоепія», «звук»;
  • розрізняти голосні і приголосні звуки;
  • розуміти значення звуків у слові;
  • покращити орфоепічні навички.

 

                                                   Хід уроку

 

І.  Організація класу та уваги учнів

 

1. Вправа «Побажання»

 

-   Діти, розпочнемо сьогоднішню зустріч із побажань.

- Петрику, я бажаю тобі гарної і відмінної роботи на уроці! (Діти продовжують побажання).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

1. Робота в групах

 

  • Щоб дізнатися, що будемо вивчати на уроці, треба розгадати кросворд.

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Винахід, який забезпечив людям спілкування на відстані. Сьогодні ми не уявляємо життя без цього пристрою. (Телефон)
  2. За допомогою цього приладу звук посилюється в декілька разів. (Мікрофон)
  3. Цей прилад був створений для слухання платівок на початку ХХ ст.. (Грамофон)
  4. У  наш час ця технічна апаратура слугує для запису й відтворення звуку. (Магнітофон)
  5. Цим словом називають колекцію звукозаписів. (Фонетика)

 

2. Проведіть дослідження. Робота зі словниками: російсько-українським, тлумачним, іншомовним

 

  • Яку спільну частину ми можемо знайти у словах-відповідях кросворду? (Фон)
  • Попрацюйте зі словниками:

що означає  слово «fone» в перекладі з грецької  мови? (Звук);

виділіть головне, користуючись словником, що  вивчають фонетика, орфоепія, орфографія та графіка?

як пишуться ці слова українською та російською мовою? З’ясуйте за російсько-українським словником.

 

3. Прослухайте аудіозапис

 

Звучить запис різних звуків: спів птахів, шелест листя, завивання вітру, робота двигуна, гомін вулиці, спів людини.

 

 4. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

 

-  Що ви почули, слухаючи аудіозапис?

-  За допомогою яких органів чуття можна сприйняти світ?

-  Поміркуйте, чим відрізняються звуки навколишнього середовища від звуків мовлення?

 

Підсумок виконаної роботи

 

  • Ви почули різні звуки. Узяті окремо, звуки мови не називають ні предметів, ні явищ, ні дій. Лише в певному поєднанні вони творять слова з певним лексичним значенням. Отже, зі звуків складаються слова.
  • Прочитайте текст с. 80. Поміркуйте, чому звуків мовлення більше, ніж звуків мови?

 

5. Робота з малюнками

 

- Ваше завдання вимовити звуки, за допомогою яких можна передати малюнок:

шум лісу; політ джмеля; сичання змії; роботу двигуна.

 

- Діти, то у чому полягає відмінність між звуком та буквою?

 Звуки, як музику, ми чуємо і вимовляємо, а букви, як картинку, – бачимо і пишемо.

 

Отже, звук – це найменша неподільна одиниця мови та мовлення. За допомогою звуків мови розрізняються слова та форми слів.

 

 

     ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

  1. Уведення учнів у понятійно-термінологічне поле «Мозковий штурм»

 

Робота в групах

 

  • Як називається наука, що вивчає звуковий склад мови?
  • Чим відрізняється звук від букви? Поясніть відмінність між звуком та буквою.
  • Що ми сприймаємо слухом, а що – зором?
  • Чи на кожен звук в українській мові є відповідна буква й навпаки? Наведіть приклади.
  • Чи залежить значення слова від порядку звуків? Свою думку підтвердіть прикладами.

 

Проведення самооцінювання за картками з критеріями.

 

     2. Робота з підручником. Вправа 187, с.80 (усно)

 

- Пригадаймо, з чого складаються слова? Які є голосні звуки в українській мові?

   

 ІV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Слово вчителя

 

Фонетика - розділ мовознавства, що вивчає звуки мови.

Звук – це найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо і чуємо.

Йото творять мовні органи (язик, зуби, голосові зв’язки і губи).

Саме за способом творення та особливостями звучання звуки мови поділяються на голосні та приголосні.

 

В українській мові 38 звуків: 6 голосних і 32 приголосних.

 

2. Перегляд відеофрагментів

 

Відіофрагмент 1. «Органи мовлення».

Відіофрагмент 2. «Голосні та приголосні».

 

3. Коментар щодо переглянутого

 

Відмінності між голосними й приголосними звуками.

Учні висловлюють своє бачення.

 

Голосні – це звуки, в основі яких лежить голос. Голосні бувають наголошені (якщо на них падає голос) і ненаголошені (якщо на них не падає наголос).

 

Схема-опора «Голосні»

 

Результат пошуку зображень за запитом "звуки голосні"

 

4. Творче завдання з проблемним питанням

 

  • Спробуйте заспівати українську пісню, використовуючи лише голосні звуки.
  • Чи можливе мовлення тільки за допомогою голосних звуків?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приголосні – це звуки, в основі яких лежить лише шум або шум з голосом.

 

Схема-опора    «Приголосні»

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "приголосні звуки"

 

 

5.  Робота з підручником. Виконати письмово вправу 189, с. 81. Від поданих слів утворіть якомога більше нових, змінюючи лише один звук.

 

  1. Вправа «Лови помилку». Серед поданих слів знайдіть ті слова, які записані

неправильно. Запишіть їх, визначте з скількох звуків вони складаються.

     Деннь, зоря, місяць, в ранці, висна, заметіль, зимля, дошч, ніченка,  соловїна.

 

   7. «Запам’ятаймо». Робота з підручником (опрацювання теоретичного матеріалу «Фонетична транскрипція» с.82)

Щоб передати на письмі звучання слова, користуються звуковим записом – фонетичною транскрипцією.

 

8. Мультимедійна презентація. Виразно прочитати текс. Зробіть звуковий запис виділених слів.

                                                          Шипшина

Чи бачив ти великий кущ у лісі? Весною він вкритий яскравими квітами. Восени на ньому дозрівають червоні плоди. На гілках куща гострі шпичаки. Це шипшина. Вона – рідна сестра садової троянди. Троянда стала красунею в руках людини. Але і шипшину люди люблять. Квіти її духмяні, а чай із плодів шипшини корисний.

 

     9. Індивідуальне завдання. З’ясуйте за тлумачним словником значення слова «шпичак».

 

     V. Закріплення вивченого матеріалу

 

1.Робота на дошці

  1. Виконайте звуко-буквенний аналіз слів: щастя, ялина, весна. Запишіть слова фонетичною транскрипцією.
  2. Робота за індивідуальними картками.

Підібрати слова за поданими схемами, а саме: за кількістю голосних і приголосних (наприклад: приголосний, голосний, приголосний – дощ):

  • голосний, приголосний, голосний, приголосний - учень;
  • приголосний, приголосний, голосний, приголосний - сніг;
  • приголосний, приголосний, голосний,приголосний, голосний – мряка.
  1. Змінюючи послідовно по одному звуку, перетвори вола на бика.

Віл – вал – бал – бак – бук – бик.

 

2. Вправа «У словник загляньмо»

- Користуючись оргфографічним словником, доберіть пари слів, які різняться одним звуком і запишіть їх.

 

     VІ. Домашнє завдання

 

 1.   Повторити правила c.80-82 , виконати вправу 194 (застосувати набуті знання: запишіть слова фонетичною транскрипцією).

 2.  Творче завдання на вибір:

- записати за алфавітом прізвища українських художників: Яблонська Тетяна, Шевченко Тарас, Гуменюк Феодосій, Божій Микола, Їжакевич Іван. Підготувати інформацію про твори одного із сучасних українських художників, організувати в класі виставку репродукцій його творів.

 

      VІІ. Рефлексія діяльності на уроці

 

Метод «Мікрофон»

 

  • Що вивчає фонетика?
  • З якими науками тісно пов’язана фонетика?
  • Що вивчає орфографія?
  • Що вивчає орфоепія?
  • Чим відрізняється звук від букви?
  • Скільки звуків в українській мові?
  • Скільки голосних звуків в українській мові?
  • Чим відрізняються голосні звуки від приголосних?
  • Як записуються звуки?
  • Чого ти навчився під час уроку?

 

 

 

docx
Додано
13 квітня 2023
Переглядів
1772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку