ВІКТОРИНА-ЗМАГАННЯ З ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ
“Бережись вогню”(для учнів 6-7 класів)
Мета вікторини-змагання:
Місце проведення вікторини-змагання – спортивний майданчик або зал, навчальний клас.
Тривалість вікторини приблизно 2 години. Можна проводити естафету на майданчику або у залі, а іншу частину вікторини – у навчальному класі.
ПЕРШИЙ ЕТАП
Теоретична частина
1. Привітання команд («Пожежники», «Рятівники»)
Якими рисами характеру мають володіти пожежники, рятівники?
Максимальна кількість балів – 5.
2. «Хто найшвидше?»
Справжні рятівники на будь-яку небезпеку повинні реагувати дуже швидко та правильно. Тому правильна відповідь буде зараховуватися за швидкістю.
Правильна відповідь оцінюється 1 б.
1.Червона корова всю солому на чорне борошно змолола.(Вогонь, попіл)
2. На пожежі не зіваємо. Як пожежних викликаємо? (101)
3. Чим вогонь гасити будемо, якщо воду не здобудемо? (Пісок, земля, цупка тканина)
4. Маленька зірка відлетіла, багато лиха наробила. (Іскра)
5. До пори вишу, до пори мовчу,
А вогонь зачую і сичу, й лютую. (Вогнегасник)
6. Що за червона машина моргає синім оком?
Приїде вчасно – і біда людей обійде боком. (Пожежна машина)
7. Скільки б не їв, ніколи ситий не буде. (Вогонь)
8. Живуть у тісній темниці
Хлоп’ята яснолиці.
І мають душу щедру,
Хоч дерева сини,
Згораючи дощенту,
Вогонь дають вони. (Сірники)
3. «Твоя безпека – це твоя уважність»
Командам видається однаковий малюнок, тема якого “Дитина у кухні” (Додаток 1). Завдання команд – знайти максимальну кількість джерел можливих небезпек для дитини. Їх повинно бути не менш десяти. Скільки команда знаходить джерел небезпеки – стільки балів і отримує. На виконання завдання відводиться 4 хвилини. Команда, яка перша і без помилок виконує завдання – отримує додаткові бали (кількість додаткових балів визначає журі).
Правильні відповіді: (Перелік небезпек, що зображені на малюнку)
1. Маленька дитина сама на кухні в оточенні багатьох небезпек.
2. Кухонні рушники сушаться над плитою.
3. З крану ллється дуже гаряча вода.
4. Дитина торкається рукою сковороду з гарячою їжею.
5. Ручка сковорідки повернута зовні від плити.
6. У столі пляшки з отруйними рідинами.
7. Дріт електрочайника має пошкоджену ізоляцію.
8. В одну електричну розетку увімкнено декілька електроприладів.
9. Дріт електрочайника звішується зі стола.
10. Електрочайник стоїть на краю стола.
11. Сірники розкидані, дитина легко може до них дістатися.
12. Гачок на боковій стінці стола на рівні росту дитини.
13. У попільниці не загашені недопалки.
14. Ввімкнута електропіч.
15. Тостер перегрівся, знаходиться без нагляду.
16. Кухонний килимок має зморшки.
17. Через залишену біля дверей іграшку можна перечепитися.
4. «Вогонь – друг, чи вогонь – ворог?»
Народ з давніх-давен не міг обійтися без вогню. Тому це слово часто зустрічається в українському фольклорі, крилатих висловах, фразеологізмах. Ваше завдання – дати пояснення значенню фразеологізмів.
Учасники команд по черзі вибирають завдання. Правильна повна відповідь оцінюється 2 б.
1. Пройти крізь вогонь і воду (Зазнати багато поневірянь, випробувань у житті, загартуватися, прожити сповнене спогадами життя).
2. Чужими руками вогонь загрібати (Привласнювати наслідки чужої праці; недобросовісно користуватися чужою працею у власних інтересах).
3. Підливати масла у вогонь (підсилювати, розпалювати які-небудь почуття, переживання, збуджувати чимось).
4. Між двох вогнів (опинитися у такому становищі, коли небезпека або неприємність загрожує з обох боків).
5. Боятися як вогню (Дуже боятися, стерегтися).
6. Вогнем дихати на когось (Дуже сердитися на кого-небудь).
7. Вогнем і мечем (Безжальне знищення людей із застосуванням крайніх способів насильства).
8. Піти за кимсь у вогонь і воду (Йти на все, на будь-який самовідданий вчинок заради кого-небудь).
9. Гратися з вогнем (Про дуже небезпечний для самого себе вчинок).
10. Диму без вогню не буває (Про негативний, небажаний наслідок, якому завжди передує якась причина).
5. Конкурс капітанів – «Безстрашна людина сама собі порятунок»
У цьому конкурсі капітанам дається завдання на картках і вони повинні дати відповідь через 10 секунд. Повна правильна відповідь оцінюється 5б.
1. Які причини виникнення пожеж у побуті? (Залишені без нагляду електронагрівальні прилади, перевантаження електромережі при одночасному вмиканні у розетку декількох електроприладів, куріння у постелі, ігри дітей з сірниками, пустощі з вогнем, нагрівання або кидання у вогонь аерозолів, вибухонебезпечних або невідомих предметів).
2. У яких випадках при пожежегасінні використовуються вуглекислотні вогнегасники? (При гасінні всіх видів горючих матеріалів та електроустановок під напругою).
3. Чи можна гасити електроагрегат або електромережу, що горять, водою або пінним вогнегасником? (Ні, якщо вони під напругою. Перед гасінням їх слід знеструмити).
4. Ви знаходитеся на третьому поверсі будинку, що горить. Вихід на сходи – відрізаний. Затримка хоч на хвилину – і ви отруїтесь чадним газом. Ваші дії? (Взяти простирадла, зірвати гардини, міцно зв’язати їх між собою на 2-3 вузли, міцно прив’язати до батареї опалення, спустити кінець у вікно і спуститися по цій мотузці скільки зможете, відпустити її і стрибнути на землю).
6. «Щоб не сталося біди, подумай, а потім роби»
Робота з малюнками «Які правила пожежної безпеки порушено?»
Кожній команді видається картка з 4 малюнками, на яких зображено порушення правил пожежної безпеки. За 3 хвилини учасники гри мають визначити та записати ці порушення. Правильна повна відповідь за один малюнок оцінюється 2 б.
7. «Передбачати, уникати, діяти»
У даному конкурсі учасникам пропонується побувати у ролі інспекторів з пожежної безпеки та запропонувати за 5 хвилин заходи щодо профілактики пожеж вдома/у школі. Максимальна кількість балів – 10.
(Заходи щодо профілактики пожеж
У школі:
- відсутність джерел відкритого вогню;
- регулярні протипожежні перевірки стану електропроводки;
- наявність вогнегасників та інших засобів пожежегасіння;
- регулярний інструктаж учнів та працівників школи щодо правил пожежної безпеки;
- проведення виховних заходів на протипожежну тематику.
Удома:
- не гратися із сірниками, запальничками, петардами. Стежити, щоб цього не робили друзі та молодші діти;
- додержуватися правил пожежної безпеки під час користування бенгальськими вогнями;
- не нагрівати на вогні банки з-під фарб; аерозольні балончики, невідомі предмети;
- завжди вимикати телевізор після перегляду телепередач;
- не залишати без нагляду електронагрівальні прилади;
- додержуватися правил користування газовою плитою. Користуватися нею тільки під наглядом дорослих;
- не зберігати горючі матеріали на балконах;
- не гратися «сонячними зайчиками»;
- не заклеювати вікна «дзеркальними» плівками;
- не зберігати під дахами або поряд із джерелами тепла горючі й легкозаймисті матеріали;
- мати засоби пожежегасіння;
- не використовувати несправні або пошкоджені електроприлади).
Журі підводить підсумок гри, називає та нагороджує команду-переможця.
ДРУГИЙ ЕТАП
Практична частина
Естафета 1.
Учасникам естафети потрібно пройти болото (пересування по цій ділянці ускладнюється тим, що можна наступати тільки на спеціально перерізані невисокі пеньки) довжиною половини спортивної зали. Кожен необережний крок веде за собою до нарахування штрафних очок. Другу половину спортивної зали учасники здійснюють «вузький перехід» (проходять по лінії, наклеєній скетчем). Повертаються назад до команди звичайним бігом.
Команда-переможець за естафету отримує 3 бали.
Естафета 2.
В естафеті приймає участь 5 учнів.
Кожна команда отримує конверт із завданням:
Команда 1 – вибрати засоби пожежегасіння (вода, пісок, бензин, тюль, брезентові покривала, вогнегасник, ковдра з натуральних матеріалів, синтетичний килимок).
Команда 2 – вибрати легкозаймисті матеріали (паливно-мастильні матеріали, бетон, спирт, пластмаса, борошняний пил, глина, розчинники для фарб і лаків, деревинно-волокнисті плити).
На окремих партах розкладені картки-слова.
Учасник естафети читає умову завдання, біжить до парти, вибирає одну правильну картку, кладе у конверт, повертається назад до команди, передає завдання наступному учаснику і т.д.
Кожна правильна картка-слово оцінюється 1 балом.
Естафета 3.
Завдання командам – загасити пожежу (перенести воду з повного відра у порожнє). Перший учасник естафети бере порожню склянку (200мл), біжить до відра з водою (знаходиться на відстані половини довжини спортивної зали), набирає воду, швидко повертається назад до команди, не розливаючи воду, виливає воду у порожнє відро, передає порожню склянку наступному учаснику і т.д.
Команда-переможець за естафету отримує 5 балів.
Естафета 4 (конкурс капітанів)
Капітан кожної команди отримує конверт із завданням, читає його зміст та виконує.
Зміст завдання:
У кабінеті ___________ на _____парті лежить те, за допомогою чого ти можеш здобути знання з пожежної безпеки. Принеси його.
(Набір предметів: підручник «Основи здоров’я», диск «Абетка безпеки», «Довідник для вступників у ВНЗ», плакати з пожежної безпеки, сценарій виховного заходу «Бережись вогню», «Інструкція з дотримання правил пожежної безпеки в школі», контурна карта з географії).
Кожен правильний предмет оцінюється 1 балом.
Естафета 5 (комбінована)
Перший учасник естафети біжить на довжину спортивної зали, потім підтягується на перекладині (хлопець – 10 разів). Після виконання завдання учасник повертається до команди та передає естафету наступному гравцю. Той біжить до стільця у центрі зали, де знаходиться протигаз і швидко його одягає і у протигазі, проповзаючи під двома поставленими партами, застрягає. У цей час третій та четвертий учасники транспортують потерпілого при пожежі до місця старту. Наступні два учасники (дівчата) знімають із потерпілого протигаз та накладають пов’язки на руку та ногу.
Кожний етап естафети оцінюється 2 балами.
Журі підводить підсумок гри, називає та нагороджує команду-переможця.
Додаток 1.
1