Вимоги та рекомендації щодо створення навчальних тестів з української мови
Мета: ознайомити учителів української мови з основними вимогами до написання навчальних тестів та пояснити, як вибирати якісні тестові завдання із запропонованих
Вимірювання якості знань - це проблема, над якою працюють науковці всього світу понад сто років. Для порівняння: у США аналог нашого ЗНО вперше було організовано у 1926 році. З того часу над створенням системи вимірювання знань працюють цілі інституції.
Звичайно, найточнішим методом оцінювання якості знань є не тестування. Спеціалісти з тестології стверджують, що найточніше можна виміряти якість знань усною бесідою. Під час усного опитування ви ставите питання від найпростішого до найскладнішого, зважаючи на відповіді вашого учня і таким чином можете з’ясувати, наскільки вивчено тему, навіть ураховуючи стать, темперамент та особливості характеру вашого вихованця.
Недоліки бесіди
Тестування розв’язує всі три проблеми, однак теж має певні прогалини.
Скільки часу в середньому потрібно на виконання одного тестового завдання?
Тестологи стверджують, що на проведення справжнього педагогічного тесту доцільно виділяти не більше 40 хвилин. Інформація про час здійснюваного тестування є одним із вирішальних критеріїв під час експертизи тесту. Існує чіткий зв’язок: що більше часу понад згадані 40 хвилин витрачено на контроль, то нижчою виявляється якість завдань і тесту загалом. На виконання 1 тестового завдання в середньому учень повинен витрачати 1 хвилину часу.
Кількість завдань у тесті
Зі зростанням кількості тестових завдань зростає точність вимірювання.
Кількість завдань у педагогічному тесті повинна бути не меншою, ніж 2.
Похибка у тестуванні - це один з основних недоліків цього методу. Її вимірюють, порівнюючи результати з використанням інших методів.
Кількість завдань |
ПОХИБКА |
400 |
5% |
100 |
10% |
25 |
25% |
Похибка 10% означає, що під час вимірювання якості знань за допомогою тестів в учнів з однаковим рівнем знань результати будуть відрізнятися. Наприклад, три відмінники напишуть тести на 10, 11, 12 балів.
Похибка 25% означає, що 4 відмінники з однаковим рівнем знань можуть написати тести на 9, 10, 11 і 12 балів. Щоб знівелювати таку похибку, потрібно, окрім тестів, давати завдання відкритого типу: міні диктант, граматичний розбір, коментар з 3-5 речень тощо.
Розподіл завдань за складністю
Складність тестового завдання – це успішність учасників тестування у виконанні цього завдання. Визначається як відношення кількості балів, що набрали всі учасники тестування за виконання даного завдання до максимальної кількості балів, яку вони могли б отримати за його виконання, виражену у відсотках.
Відсоток виконання |
Характеристика завдання |
Понад 80% |
Дуже легкі |
60-79% |
Легкі |
40-59% |
Оптимальні |
20-39% |
Складні |
Менше 20% |
Дуже складні |
Формати тестових завдань
Форматів тестових завдань є дуже багато, однак не всі з них можна використовувати для перевірки знань з мови.
Використання різних форматів тестів дає змогу уникнути високого відсотка вгадування.
І. Закриті:
ІІ. Відкриті:
Таким є повний перелік форматів тестових форматів, однак не всі з них можуть використовувати вчителі-філологи.
Тести з альтернативною відповіддю
НЕПРАВИЛЬНО:
1. Слово «вітер» - це іменник середнього роду. ТАК чи НІ?
2. Синтаксис – розділ граматики, що вивчає способи поєднання слів у словосполученні та реченні ТАК чи НІ?
КРАЩЕ:
1. Рід є визначальною категорією, яка допомагає у визначенні відміни іменника. ТАК чи НІ?
2. Будь-яке складнопідрядне речення можна перебудувати на безсполучникове, опустивши сполучник чи сполучне слово. ТАК чи НІ?
Цей формат можна використовувати для перевірки концептуальних питань, однак він є надто легким для дітей (імовірність вгадування – 50%)
З кількома варіантами (одна правильна відповідь)
Оптимальна кількість варіантів для тестових завдань такого типу 4 - 5
У тесті з 12 запитань кількість правильних відповідей:
А – 25% - 3
Б – 25% - 3
В – 25% - 3
Г – 25% - 3
Кількість варіантів |
Імовірність вгадування |
3 |
33,3% |
4 |
25% |
5 |
20% |
Імовірність вгадування - ще один недолік тестів. Якщо у тесті є 3 варіанти відповідей, то імовірність вгадування є дуже високою - 33,3%. Це означає, що, обираючи лише якийсь один варіант (наприклад, Б), ви зможете вгадати третину відповідей. Це за умови, що тест складений грамотно. Тобто на кожен з варіантів повинна припадати однакова кількість правильних відповідей. Укладаючи тест, створюйте не менше, ніж 4 варіанти відповідей, тоді учень, який буде вгадувати, не зможе набрати більше, ніж 2-3 бали.
Тестові завдання на встановлення відповідності
Такі тести створюємо за схемою 4 на 5 або 5 на 6:
Встановіть відповідність між фразеологізмом та його значеннями
А байдики бити 1) червоніти
Б накивати п’ятами 2) сумувати
В пекти раків 3) мовчати
Г тримати язик за зубами 4) втекти
5) ледарювати
У такому форматі тестових завдань обов’язково повинен бути 1 зайвий варіант відповіді, а пропорція не повинна бути більшою за 4 – 6 варіантів.
Тестові завдання на встановлення послідовності
Розташуйте послідовно прикметники за відмінками від родового до місцевого:
А яскравою
Б на високій
В рідного
Г тендітній
Д милу
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Такий формат не дуже популярний для української мови, його навіть немає на тестах ЗНО.
Для створення тестів різних рівнів знань найкраще використовувати наступні слова-маркери:
Під час складання тесту потрібно враховувати:
Під час вибору тесту потрібно враховувати: