16 червня о 18:00Вебінар: Збереження здоров’я дітей з особливими освітніми потребами

Виникнення українського козацтва та запорізьких січей. Дмитро Вишневецький

Про матеріал

Матеріал даного уроку допоможе сформувати уявлення про козацьку республіку - Запорозьку Січ; охарактеризувати особливості військово-політичної організації козацтва; пояснити причини виникнення українського козацтва; продовжувати розвивати вміння працювати з історичною картою, вчити показувати на карті місця Запорозьких Січей - фортець та володінь Запорозької Січі; давати характеристику особливостям військово-політичної організації козацтва; пояснювати причини виникнення українського козацтва; визначати хронологічну послідовність основних подій.

Перегляд файлу

Новгородківська ЗШ I-III ступенів

 

 

 

 

 

 

Урок на тему: Виникнення українського козацтва та запорізьких січей. Дмитро Вишневецький

 

 

 

Підготувала: Панкова О. В., учитель історії та правознавстка, спеціаліст вищої категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

Тема: Виникнення українського козацтва та запорізьких січей.

(слайд1)

Мета: сформувати уявлення про козацьку республіку - Запорозьку Січ; охарактеризувати  особливості  військово-політичної  організації  козацтва;  пояснити причини  виникнення  українського  козацтва;  продовжувати  розвивати  вміння працювати з історичною картою, вчити показувати на карті місця Запорозьких Січей - фортець та володінь Запорозької Січі; давати характеристику особливостям  військово-політичної  організації  козацтва;  пояснювати  причини  виникнення  українського  козацтва;  визначати  хронологічну  послідовність  основних подій;  застосовувати  та  пояснювати  на  прикладах  поняття  «Запорозька  Січ», «козацька республіка»; показувати на карті місця Запорозьких Січей -фортець та володінь Запорозької Січі. (слайд2)

Обладнання: підручник  «Історія України. 8 клас» В.С. Власов,  2008 рік, видавництво «Генеза»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 8 клас»

Тип уроку: комбінований.;

Основні терміни та поняття: «козак», «Запорозька Січ», «козацька республіка», «гетьман», «кошовий отаман», «козацька рада», «кіш», «курінь», «клейноди». (записуємо на дошці)

Основні дати:

1492 р. - перша писемна згадка в історичних джерелах про українських козаків;

1556 р. - заснування українським православним князем Дмитром Вишневецьким на о. Мала Хортиця першої Запорізької Січі

(Записані на дошці)

Історичні особистості: Дмитро Вишнивецький

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • Визначати  особливості  козацької держави  -  Запорізької Січі, показувати на карті її  територію;
  • Визначати роль Січі – столиці у військово – політичному житті запорізьких земель, житті та побуті козаків – січовиків;
  • Описувати на основі історичних джерел традиції та звичаї запорізьких козаків;
  • Характеризувати князя Дмитра Вишневецького як людину та історичного діяча, давати оцінку  його діяльності;

І. Організація навчальної діяльності.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Добрий день, діти. Сьогодні у нас дуже цікава тема: Виникнення українського козацтва та запорізьких січей.(Слайд1) Запишіть тему у зошит, а епіграфом нашого уроку я взяла слова видатного поета Т. Рильського «Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього. Хто не шанує видатних людей свого народу, той сам не вартий поваги»

Епіграф: « Так ось вона Січ. Ось те гніздо звідки вилітають усі ті горді і дужі як леви. Ось звідки розливається воля і козацтво на всю Україну.» (Слайд2)

М. Гоголь 

Як ви вважаєте що вони означають? Зверніть увагу на дошку( акцентуємо на датах та термінах) Після цього уроку ви будете мати такі знання та вміння (перелічуємо очікувані результати)

Добре, а зараз давайте згадаємо які події привели до того, що в степах України виникли перші січі та з’явилося козацтво.

Опитування проводять самі учні, які готували по 5–7 питань до вивченої теми.

А тепер діти прослухавши невеликий уривок вірша давайте уявно перемістимося до безкраїх запорізьких степів та налаштуємось на матеріал нової теми  (відео про козаків)

Все проходить, все колись минає,
Що було – навіки відгуло.
Хто сьогодні достеменно знає, що було і як воно було?
Та тремтіла Порта й Кримське ханство,
Коли вів Сірко свої полки.
Україна, віра, християнство – ось за що вмирали козаки.
Їх могил давно уже немає,
Стали полем, лугом, солонцем.
Але Україна є! І знає, кому бути вдячною за це.
Тим, хто за неї став тоді горою,
Хто за першим покликом до бою йшов на бій.
На переможний бій!

 

Отож, працювати ми будемо за таким планом (Слайд3)

План

  1. Виникнення українського козацтва. 
  2. Виникнення перших козацьких січей. Діяльність Д.Вишневецького
  3. Життя та побут козаків.

Запишіть план роботи у зошит. А тепер відкрийте підручник на с.21, прочитайте текст та дайте відповіді на питання.

  1. Чим було зумовлене виникнення козацтва
  2. Як стосувалася виникнення українського козацтва Туреччина – Османська імперія?
  3. Що означає слово «козак»?
  4.  Як ви зрозуміли: козаками народжувалися чи ставали?
  5. Чому хибним є уявлення про козаків тільки як про воїнів?
  6.  До якого століття належать перші відомості про українських козаків у писемних джерелах?         (Слайд5)

Діти на дошці написані слова, як ви вважаєте, що вони означають.?( Діти відповідають, що це терміни, які потрібно записувати на протязі уроку) .       Виходячи з вищесказаного проблемне питання нашого уроку : Чи є  хибним  уявлення про козаків тільки як про воїнів?

Учитель. А тепер переходимо до слідуючого етапу нашої роботи.

З к. 15 ст. набіги татар на українські землі стали постійними. .Щоб захиститися козаки починають будівництво січей. Більшість козацьких січей знаходилась на Дніпровському Низу. Пізніше козаки починають освоювати Великий Луг та Запоріжжя. Причинами формування козацького устрою стали (слайд6)

Причини формування

  • Необхідність захисту населення Південної Київщини і Східного Поділля від набігів татар.
  • Неспроможність Польсько-Литовської держави захистити українські землі.
  • Посилення соціального і релігійного гноблення, запровадження кріпацтва.
  • Організаторська роль міщан, прикордонних землевласників та урядовців. (Записати причини до конспекту)

 Відкрийте будь-ласка атласи на с.  Знайдіть на карті територію Запоріжжя.

 У с. 16 ст. уряд почав використовувати досвід козаків на південних кордонах для будівництва  фортець для відсічі нападам татар.  Зверніть увагу запорізькі січі козаки будували за суворими дніпровськими порогами. Без провідника туда дістатися було неможливо. (слайд7)

Але реалізувати цю ідею вдалося лише князю Д. Вишневецькому (слайд8). Зараз ми послухаємо його біографію. Під час виступу продумайте питання до нашого героя.

( Завдання-гра.  Під відповідну мелодію діти слухають виступ підготованого учня та задають йому питання.)

Отож діти ми з вами запам’ятаємо цього славетного лицаря- козака і переходимо до слідуючого етапу уроку життя та побут козаків.  У народних піснях і легендах отак поетично визначалися родичі запорожця: «Великий Луг– батько, Січ– мати, шабля –дружина, кінь – вірний товариш».

Про побут та звичаї козаків, їхнє життя написано дуже багато різних книжок. Це і художня література і історична. До вашої уваги деякі з них на виставці у нашому кабінеті.

 Переходимо до творчого завдання наших домашніх груп. Невеличкі доповіді на задані теми.    ( Слухаємо та даємо запитання)               

                                             1-а група – «Козацьке житло»

·                    2-а група – «Козацька зброя»

·                    3-я група – «Військове мистецтво»

·                    4-а група – «Звичаї козаків»

(Учні уважно слухають та задають питання групі)

Про козаків писали багато легенд, дум, пісень та навіть казок. І завжди вони виступають в них героями, захисниками рідної землі. Давайте згадаємо з вами усну народну творчість та дамо відповіді на такі запитання

1.Які ви знаєте прислів’я та приказки про козаків.

2. Які українські автори писали про козаків та козацьку епоху.

3.Які художні фільми ви переглядали по даній темі.

Але як історики ми повинні довіряти лише історичним фактам, які ми з вами можемо знайти лише в історичних документах. Працюємо з першоджерелами. С. 24, с. 25 пит. 10(читають документ, відповід. на питання.)

Отож дітіи ми з вами вивчили сьогоднішню тему та давайте попрацюємо творчо. Запрошую вас до диспуту.

Питання для творчого завдання:

  1. Назвіть позитивні та негативні риси козацького життя та устрою. Яких рис на вашу думку було більше.
  2. Чи вважаєте ви козаків справжніми героями. Свою думку поясніть.
  3. Деякі дослідники вважають козаків-розбійниками, а та їх спосіб життя незаконним. Чи згодні ви з такою точкою зору. Відповідь обґрунтуйте.

Завершивши диспут ми можемо дати відповідь на проблемне питання. Чи є  хибним  уявлення про козаків тільки як про воїнів? Висловіть вашу думку, як вплинуло виникнення Запорозької Січі на подальшу історію України, зокрема, на процес державотворення в сучасній незалежній Україні.

А тепер давайте поглянемо на картину автора О. Сластіона « Проводи на січ» (слайд 8)

1.Що ви бачите на картині.

2. Яка козацька атрибутика на ній присутня?

3. Якими рисами характеру  наділений козак на задньому плані картини.

Наш урок добігає кінця. І щоб закріпити новий матеріал давайте з вами назвемо, не повторюючись (один за одним – ланцюжком), суттєве для матеріалу уроку слово (словосполучення) – своєрідний «пароль», що дає змогу кожному потрапити на перерву. Усі справились із завданням тому після звоника можете бути вільні

А зараз спробуйте визначити своє враження від нашого уроку, користуючись словами 

Я знаю, що …

Я вмію..

Я хочу дізнатися про..

 

Домашнє завдання. П.3, питання для самоперевірки с. 25, написати міні-твір на козацьку тему.

Рік народження Дмитра Вишневецького невідомий. Походив він з нащадків великого князя Литовського Ольгерда, котрі поріднилися з українськими магнатами. Вишневецькі володіли багатьма маєтками в Україні. Спочатку батько, а з 1551 року і сам Дмитро стає старостою Канівським і Черкаським. У цей час посилюються татарські набіги в Україну. Південний кордон Речі Посполитої виявився незахищеним. Польський король був занепокоєний цим становищем. Польській владі потрібна була людина, здатна організувати протидію навалам Кримського ханства. Одним із кандидатів був Дмитро Вишневецький. Вже на цей час він виявив себе непересічною натурою, головними рисами якої були: лицарство, хоробрість, авантюризм. Це про нього пише історик Бантиш-Каменський: «Муж розуму палкого, відважний вправний вояка». Ставши визнаним ватажком, він вирушає на Дніпровське пониззя і на острові Мала Хортиця 1552 року «ставить замок і громадить навколо себе козаччину». Зразу це було невеличке укріплення, а згодом у 1556 році воно перетворилося на могутню фортецю. Короля Сигізмунда Августа не на жарт стурбувала активність князя. А тим часом Дмитро Вишневецький налагоджує зв’язки з Московією. Разом з московськими загонами він здійснює кілька походів. Одним з найвдаліших був похід 1559 року у Крим, під час якого було звільнено кілька тисяч українських невільників. Московський цар втягнув Вишневецького у своє суперництво за Молдавський престол. Та похід на Молдавію 1563 року коштував йому життя, бо під час цієї кампанії він потрапляє до молдавського полону.

 

Адріан Кащенко «Оповідання про славне військо запорозьке низове»

Історія України в особах ІХ-ХУІІІ ст.

Д. Яворницький «Історія запорізького козацтва»

Учень – літературознавець

Молдавський господар видав Д. Вишневецького туркам. Як описують літературні джерела, зокрема «Пісня про Байду», турецький султан, знаючи про звитягу та військовий хист Вишневецького, пропонує йому  перейти на службу.

      Ой ти Байдо, та славнесенький,

      Будь мені лицар та вірнесенький,

      Візьми в мене царівночку,

      Будеш паном на всю Вкраїночку!

На що Байда відповідає:

      Твоя, царю, віра проклятая,

      Твоя царівночка поганая.

Розлючений султан наказує піддати князя страшним катуванням. Байду схопили, зв’язали і зачепили за гак ребром. Та навіть після цього козацький улюбленець не зрадив ні своєї віри, ні козацького побратимства. Він просить свого джуру подати йому тугий лук та стріли.

      Ой, бачу я три голубочки,

      Хочу я вбити для його дочки.

      Ой як стрілив – царя вцілив,

     А царицю в потилицю,

     Його доньку в головоньку.

  • Отож, тобі царю,

         За Байдину кару.

За легендою, його було скинуто на залізні гаки, вмуровані у прибережну стіну у Константинополі. Було це 1563 року. Життя Байди та його походи й боротьба з бусурманами лишили по собі чималий слід на Запорожжі і в усій Україні.

 

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
7 травня 2018
Переглядів
928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку