Випускна кваліфікаційна робота на тему: «Використання ІКТ при викладанні технічного креслення у ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації з метою підвищення мотивації студентів до навчання»

Про матеріал
Зміст роботи: ВСТУП РОЗДІЛ 1. Мотивація - джерело до пізнання. РОЗДІЛ 2. Використання комп’ютерних технологій у викладанні предмета «Технічне креслення». РОЗДІЛ 3. Загальні методичні рекомендації щодо використання комп’ютерних технологій на заняттях технічного креслення. ВИСНОВКИ
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Бердянський державний педагогічний університет

 

 

 

 

 

 

 

ВИПУСКНА КВАЛІФІКАЦІЙНА РОБОТА

 

На тему:

 

«ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ПРИ ВИКЛАДАННІ ТЕХНІЧНОГО КРЕСЛЕННЯ У ВНЗ І-ІІ РІВНІВ АКРЕДИТАЦІЇ З МЕТОЮ ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО НАВЧАННЯ»

 

 

Костюкович Вікторія Володимирівна

викладач технічного креслення

Бердянського економіко-гуманітарного коледжу

Бердянського державного педагогічного

університету

___________________________________________

 (дата проходження курсів підвищення кваліфікації)

 

 

 

 

Бердянськ – 2018


ЗМІСТ

 

Вступ

РОЗДІЛ 1. Мотивація - джерело до пізнання

1.1. Мотивація в процесі навчання

РОЗДІЛ 2. ВИКОРИСТАННЯ комп’ютерних  ТЕХНОЛОГІЙ У

ВИКЛАДАННІ ПРЕДМЕТА «ТЕХНІЧНЕ КРЕСЛЕННЯ»

2.1. Сутність використання комп’ютерних технологій на уроках креслення

Розділ 3. Загальні методичні рекомендації щодо використання комп’ютерних технологій на ЗАНЯТТЯХ ТЕХНІЧНОГО креслення.

3.1. Рекомендації щодо застосування засобів мультимедіа у навчальному процесі

3.2. Можливості програми PowerPoint при створенні мультимедійних засобів для підвищення мотивації у навчанні

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

 

 

 

 


Вступ

Актуальність дослідження. Сьогоденний потужний потік інформації, яку викладачі ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації повинні доносити до студентів у рамках обмеженого академічного часу, вимагає шукати нові і більш ефективні методи навчання, використовуючи сучасні інноваційні технології.

В основу таких пошуків покладено залучення різноманітних електронних засобів. Швидкі темпи розвитку комп’ютерних технологій, які все більш проникають у наше повсякдення та усі сфери діяльності, поступово стають також і невід’ємною частиною професійної діяльності педагога. Завдяки комп’ютерним досягненням аудиторні заняття стають більш інформативно наповненими, а самостійна робота студентів – більш творчою та оригінальнішою, що знаходить своє відображення у підвищенні якості освіти. Тому робота викладача повинна передбачати залучення комп’ютерних засобів у навчальний процес.

Найбільш цікавим, є використання можливостей комп’ютерних досягнень під час проведення аудиторних занять. У якості прикладу можна навести проведення заняття з використанням мультимедіа, що є новим віянням у сучасній педагогіці протягом останніх років.

Сутність мультимедійного заняття полягає у тому, що під час викладання матеріалу педагог використовує електронні варіанти малюнків, схем, фотографій тощо, які демонструє на мультимедійному екрані (або моніторі комп’ютера у разі невеликої аудиторії); супроводжує свій виступ мультимедійною презентацією, фото сесією. Такі заняття набувають більш динамічний і яскравий вигляд, ніж традиційний голослівний виступ викладача. Тут спрацьовує народна мудрість про те, що краще один раз побачити, ніж сто разів прослухати. Деякі явища та об’єкти взагалі неможливо описати словами так, щоб у слухачів сформувалася правдива наукова уява про них.

Навчальна програма з технічного креслення має передбачати певний рівень оволодіння студентами сучасними інформаційними технологіями навчання. Нині необхідні гнучкі, прискорені і надійні технології навчання, які при оптимальних витратах забезпечили б гарантовану якість підготовки кваліфікованого фахівця (В. Аніщенко). Застосування нових інформаційних технологій навчання під час вивчення технічного креслення дуже ефективно впливає на якість підготовки майбутніх фахівців. Дослідження багатьох науковців (В.П.Агеєв, О.В.Ващук Б.С.Гершунський, Р.С.Гуревич, М.І.Жалдак, Г.М.Клейман, Ю.І.Машбиць, Є.С.Полат, В.К.Сидоренко, М.Л.Смульсон,  О.О.Чекмарьов та інші фахівці) спрямовані на розкриття можливостей нових інформаційних технологій навчання та створення систем автоматизованого навчання. Разом з тим, проблема формування графічних знань, умінь та розвитку технічного мислення за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій поки що не розв’язана.

Широкі технічні можливості комп’ютера відкривають принципово нові шляхи підготовки конструкторської документації та навчання графічної грамотності. Комп’ютер стає надійним інструментальним засобом при виконанні різноманітних зображень (креслень, ескізів, рисунків, схем тощо), автоматизуючи та полегшуючи графічну діяльність людини. Комп’ютер дає можливість створити принципово нові умови для викладання графічних дисциплін та внести інновації у традиційні технології навчання. Методичні рекомендації з викладання технічного креслення мають включати, відповідно до послідовності тем у тематичному плані, приклади виконання вправ і графічних робіт на комп’ютері у середовищах графічного редактора, наприклад, AutoCAD, КОМПАС, тощо.

Для підготовки викладача до заняття технічного креслення пропонується використання програми Power Point. З можливостями програми PowerPoint лекційне та практичне заняття набувають сучасного вигляду, підвищується їх ефективність, емоційність, образність, що є запорукою більш якісного навчання. Також важливим є те, що у студента зростає мотивація до навчання. Презентація – досить ефективний вид застосування інформаційних технологій.


РОЗДІЛ 1. Мотивація - джерело до пізнання

 

Будь-яка діяльність передбачає наявність компонента мотивації. Це стосується і навчальної діяльності, яка буде успішною за умови позитивного ставлення студента до навчання, наявності пізнавального інтересу, потреби у здобутті знань, почуття обов'язку й відповідальності.

Для формування мотивів навчальної діяльності використовують весь арсенал методів навчання: словесні, наочні і практичні, репродуктивні і пошукові, індуктивні і дедуктивні та ін. Кожен із цих методів, окрім інформаційно-навчального, здійснює також мотиваційний вплив. Проте існують специфічні методи стимулювання і мотивації, спрямовані на формування позитивних мотивів учіння, стимулювання пізнавальної активності і водночас сприяння збагаченню студентів навчальною інформацією. Вони передбачають єдність діяльності викладача й слухачів: стимулів педагога і мотивів студентів.

В організації сучасного освітнього процесу велике значення відіграє мотивація студентів. Вона є одним із найскладніших педагогічних проблем сучасності. Мотиваційними процесами щодо навчання студентів можна й потрібно управляти: створити умови для розвитку внутрішніх мотивів, стимулювати студентів. Дамо визначення, що таке мотивація та мотивація до навчання.

Мотивація - це так звані психічні явища, що стали спонуканням до виконання тієї або іншої дії, вчинку, що визначають активність особистості та її спрямованість на досягнення запланованого результату.

Мотивація до навчання – одна із головних умов реалізації освітнього процесу. Вона не тільки сприяє розвитку інтелекту, але й є рушійною силою удосконалення особистості в цілому. Формування мотивації у студентів до навчально–пізнавальної діяльності є однією з головних проблем сучасного начального закладу.

 

1.1.Мотивація в процесі навчання

 

У сучасних умовах перед педагогами стоїть нелегке завдання не лише правильної подачі матеріалу, який буде легко та ефективно засвоюватися студентами, а й пошуку шляхів мотивування студентів до якісного його засвоєння та досягнення високого рівня навчальної успішності.

Проаналізувавши останні дослідження і публікації можемо відмітити, що мотиваційному аспекту навчання приділяється велика увага педагогів та науковців. У вітчизняній та зарубіжній психолого-педагогічній літературі є чимало напрацювань таких учених, як М.Алексеева, Л.Божович, А.Бреннен, Б.Вайнер, Р.Гін, О.Ковальов, Г.Костюк, О.Леонтьєв, Т.Мак Девітт, В.Мерлін, С.Рубінштейн, І.Синиця, В.Сухомлинський та інших. Незважаючи на це, проблема мотивації студентів потребує подальшого вивчення у зв'язку зі всезростаючими вимогами сучасного суспільства до процесу та результатів навчання, новими умовами освітнього процесу у навчальному закладі, які мають узгоджуватися з реаліями сьогодення.

У науковій літературі є чимало визначень терміна «мотивація». У найбільш загальному значенні вона визначається як рівень зусиль, які особа готова зробити для досягнення певної мети. Мотивація надихає, спрямовує та формує певний тип поведінки особи, необхідної для реалізації поставленої мети. У психології під мотивацією розуміють формування, спрямування, інтенсифікацію та підтримку певного виду поведінки людини. Теорії мотивації включають біхевіорестичну, пізнавальну, гуманістичну та біологічну.

Говорячи про мотивацію студентів до навчання, варто відзначити, що її слід розглядати окремо з кожного навчального предмета, адже мотивація щодо вивчення тієї чи іншої навчальної дисципліни у студентів різна. Відповідно, висновки і рекомендації педагогів та учених щодо покращення мотивації теж будуть різними. Мотивація студентів залежить як від внутрішніх, так і зовнішніх факторів, які можуть впливати на формування, підтримку, підсилення та заохочення певного типу поведінки і діяльності слухачів.


РОЗДІЛ 2. ВИКОРИСТАННЯ комп’ютерних ТЕХНОЛОГІЙ У ВИКЛАДАННІ ПРЕДМЕТА «ТЕХНІЧНЕ КРЕСЛЕННЯ»

 

Сьогоднішній стрімкий розвиток інформаційного суспільства в усьому світі, вдосконалення досягнень науки, техніки та новації в освітній діяльності невід'ємно пов'язані з використанням комп'ютерних технологій. Зміни, що відбулися в комп'ютерній галузі за останні роки, справді є феноменальними, оскільки досягнення комп'ютерної індустрії, без сумнівів, значно впливають і будуть впливати на всі сфери нашого життя, включаючи і сферу освіти. Не є винятком в даному аспекті і системи вищої освіти.

Не є таємницею, що на сьогоднішній день відомі дві основні моделі використання комп'ютерів у навчанні, які набули широкого використання, зокрема і в системах вищої освіти:

  1.          технічна модель (навчання роботі з комп'ютером та програмування);
  2.          інтегративна (навчання з комп'ютером).

Підвищенню якості графічної підготовки студентів у великій мірі сприяє чітка, цілеспрямована і методично продумана система викладу знань в години навчальних занять. У навчальний процес необхідно впроваджувати нові, найдосконаліші методи викладання та навчання, розумно залучати технічні засоби навчання. Підвищення ефективності навчання з предмета «Технічне креслення» багато в чому залежить від використання на заняттях дидактичних матеріалів, дидактичних ігор і комп'ютерних технологій. Процес інформатизації сучасного суспільства вимагає від кожної людини уміння користуватися персональним комп'ютером.

Жодне з досягнень науки і техніки не викликало такого тривалого і болісного пошуку застосувань у процесі навчання, як персональний комп'ютер. Швидкість впровадження комп'ютерів в освітній процес досить висока і відповідає темпам розвитку комп'ютерних технологій. Успіх у застосуванні комп'ютерних технологій залежить, насамперед, від того, які нові інформаційні технології допоможуть покращити викладання традиційних, добре забезпечених методично, навчальних дисциплін. Реальне застосування комп'ютер знайде в предметі «Технічне креслення» при вивченні універсальних комп'ютерних технологій: текстових редакторів, електронних таблиць, графічних редакторів і так далі, так як будь-яке виробництво йде по шляху поступового, але неухильного розвитку автоматизованого виробництва.

Якщо використовувати інформаційні технології при вивченні технічного креслення, то: активізується процес навчання, формується навички роботи з комп'ютером; економія часу заняття; можливість збільшення обсягу нового матеріалу на занятті та скорочення часу на його пояснення, скорочується час на підготовку до заняття; створюється можливість виконання віртуальних демонстраційних показів.

Для підготовки викладача до заняття технічного креслення, пропонується використання програми Power Point. Це досить поширена і порівняно легка в освоєнні програма. Вона проста в управлінні, і не вимагає навичок програмування, для створення барвистих, насичених і цікавих занять. Презентації, як наочні посібники, допомагають педагогу викладати навчальний матеріал, розвивають навички спостереження і аналіз форми предметів, забезпечують міцне засвоєння студентами знань, підвищують інтерес до предмета. Презентації набувають специфічного призначення на всіх етапах заняття при виконанні графічних і практичних робіт. Слайд-фільм дозволяє показати на одному слайді умови пропонованої задачі, а на іншому - її рішення (поетапне виконання). Це допомагає скоротити час при перевірці домашніх завдань, повторенні і закріпленні старого, і викладі нового матеріалу, відвести більше часу на виконання практичних та графічних робіт, правильно зрозуміти мету і хід майбутньої роботи, попередити багато графічних помилок, прискорити процес виконання завдань. Демонстровані слайди служать зразками для правильного графічного виконання роботи.

Вживання презентацій на заняттях дає можливість за допомогою анімації, кольору, шрифту, нахилу, розміру змінити і виділити найбільш значимі елементи. Так, наприклад, при поясненні утворення перерізів і розрізів, студенти бачать, як проходить розрізання деталі січною площиною, відкидається частина деталі, що знаходиться між січною площиною і спостерігачем, як виглядатиме частина деталі, що залишилася.

Перш ніж готуватися до заняття (незалежно від теми і програми, по якій викладач проводить свої заняття) важливо згадати загальну схему побудови заняття. На занятті обов'язково повинні бути представлені репродукції картин, креслення, тривимірні зображення. Можуть бути виділені якісь основні терміни, які студенти повинні запам'ятати і записати або зарисувати. Обов'язковою є наявність прикладів готової роботи і проміжних креслень, що пояснюють поетапний хід роботи.

Найбільш продуктивні презентації ті, в яких після пояснення матеріалу застосовують вправи на закріплення. Ці вправи студенти можуть виконувати колективно, прямо з екрану або за допомогою тестових програм.

Це дозволяє скоротити час при перевірці домашнього завдання, повторенні, закріпленні та викладанні нового матеріалу, відвести більший час для виконання практичних і графічних робіт, правильно зрозуміти мету і хід майбутньої роботи, запобігати багатьом графічним помилкам, прискорювати процес виконання завдань.

Демонстровані слайди служитимуть зразками для правильного графічного виконання роботи.

Електронні презентації на заняттях дають можливість:

  • конструювати заняття, змінюючи порядок показу слайдів, їх кількість, диференціювати матеріал залежно від рівня підготовленості студентів, навіть по ходу його проведення;
  •   забезпечувати кожен слайд додатковими візуальними ефектами (побудова слайду, перехід слайду тощо), що дозволяє оживити слайд при демонстрації.

Використовуючи інформаційні технології на заняттях технічного креслення, також можна звернутися до програм AutoCAD, КОМПАС та інші.

Природно виникає питання про те, чи не замінить машинна графіка повністю традиційні методи виконання креслень. Тенденцію згортання викладання традиційного креслення, мабуть, можна вважати помилковою. З впровадженням і розширенням сфери застосування інформаційних технологій потреба в професійній майстерності креслярів і конструкторів не може відпасти або скоротитися. Робота з комп'ютером вимагає від конструктора бездоганного володіння технікою виконання креслярських робіт, знання правил оформлення конструкторської документації, особливої геометричної підготовки, загостреного почуття просторових форм і комбінаційного мислення. Тому комп'ютер розглядається як досконалий інструмент кресляра і конструктора, що забезпечує сучасний рівень підготовки виробничої, графічної і текстово-графічної документації, її зберігання, передачу і розмноження.

Робота з комп'ютерними технологіями в курсі технічного креслення дозволяє студенту реалізувати свої ідеї: представивши собі вигляд завдання, що розробляється, студенту не слід побоюватися, що один його невірний рух змусить виконувати роботу заново.

Для проведення модульного контролю знань студентів можуть бути використані програми електронного тестування. Ці програми дозволяють створювати контролюючі тести з кожного предмету, що складаються з десяти запитань з вибором правильного з чотирьох відповідей на кожне питання. Викладач має можливість задавати критерії оцінки і час виконання тесту.

Комп'ютерні технології природно не заміняють традиційні заняття технічного креслення, на яких студент отримує початкові навички виконання креслень. Однак, після того, як студент опанує прийомами виконання креслень, доцільно частину навчального матеріалу з креслення виконувати на комп'ютері.

Використання інформаційних технологій дозволяє надати студентам більше можливостей для самостійної та незалежної роботи. Разом з тим, подібно використанню традиційних підручників, застосування навчальних інформаційних технологій, збагачує стратегію викладання лише в тому випадку, коли викладач не тільки поставляє інформацію, але також і керує, підтримує, і допомагає студентам у навчальному процесі.

Використання інформаційних технологій у навчальному процесі забезпечує реалізацію інтенсивних форм і методів навчання, організацію самостійної навчальної діяльності, сприяє підвищенню мотивації навчання за рахунок можливості використання сучасних засобів комплексного представлення і маніпулювання аудіовізуальною інформацією, підвищення рівня емоційного сприйняття інформації.

Таким чином, використання інформаційних технологій на заняттях технічного креслення надають найширші можливості підвищення ефективності процесу навчання.

 

2.1. Сутність використання комп’ютерних технологій на заняттях технічного креслення

 

Передавання знань є складовою людської діяльності, тому застосування новітніх інформаційних технологій у галузі освіти зумовлені двома чинниками. З одного боку, це необхідність підготувати студента до його майбутнього робочого місця, а з іншого - необхідність більш ефективної передачі знань, до швидкого сприйняття й обробки інформації, яка надходить, успішно її відображати і використовувати.

Сьогодні гострою є потреба розробки і впровадження нових технологій формування знань, умінь і навичок, нового змісту, методів, засобів навчання, дидактично-методичного забезпечення в цілому. Впровадження інформаційних технологій в освітню систему України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору – одні з пріоритетних напрямів сучасної державної політики. Технології повинні бути наповнені предметним змістом: вони мають стати для студента засобом, який полегшує процес набуття нових знань і вмінь.

Використання на заняттях технічного креслення інформаційних технологій дає ряд переваг:

  •                 підвищення мотивації до навчання, інтересу учасників навчального процесу до занять;
  •                 економія часу;
  •                 можливість багатогранної і комплексної перевірки знань студентів;
  •                 можливість студентові обирати свій темп роботи;
  •                 самостійність роботи та ін.

Використання на заняттях інформаційно-комунікаційних технологій допомагає вирішувати наступні задачі:

  •                 забезпечення диференційного підходу до навчання;
  •                 організація колективної та групової  роботи;
  •                 підвищення наочності занять технічного креслення (використання ілюстративного матеріалу, схем, статистичних даних);
  •                 моделювання процесів, що вивчаються (інтерактивні плакати, відео фрагменти; презентації; рекламні ролики; ТВ – програми);
  •                 пошук інформації з різноманітних джерел (використання мультимедійних енциклопедій, відкритої багатомовної мережевої енциклопедії Вікіпедії; електронних підручників);
  •                 забезпечення зворотного зв’язку, контроль та перевірку засвоєння навчального матеріалу (тести різних рівнів, як на CD – дисках, так і тренажерів, випробуваних тестів ресурсу Internet);
  •                 пошук необхідних ресурсів для занять (Інтернет тощо);
  •                 забезпечення міжпредметних зв’язків при викладанні (інформатика, робота з програмами – Power Point, Microsoft Word, Excel, Publisher, WinRAR).

Інформаційно-комунікаційні технології є одними із основних видів креативних технологій, важливою властивістю яких є інтерактивність, що надає користувачеві можливість зворотного зв'язку, можливість підвищити зацікавленість до предмету (за допомогою анімації, показу відеороликів, красивих зразків виробів), можливість використання різноманітних прийомів та методів при проведенні занять та сприяє кращому засвоєнню матеріалу.


Розділ 3. Загальні методичні рекомендації щодо використання комп’ютерних технологій на ЗАНЯТТЯх ТЕХНІЧНОГО креслення

3.1. Рекомендації щодо застосування засобів мультимедіа у навчальному процесі

Метою створення і застосування засобів мультимедіа є забезпечення навчального процесу з технічного креслення сучасними засобами навчання, зокрема засобами унаочнення навчального матеріалу, які можуть бути використані як складові навчального середовища нового покоління. Засоби мультимедіа на заняттях технічного креслення дозволяють розв’язати такі основні завдання:

- формування у студентів технічного світогляду, закріплення на практиці знань про технологічну діяльність, спираючись на закони та закономірності розвитку природи, суспільства, виробництва і науки;

- ознайомлення студентів з місцем і роллю комп’ютерних технологій у сучасному виробництві, повсякденному житті;

- ознайомлення та залучення студентів до різних видів діяльності, формування необхідних для цього знань і вмінь, навчання студентів способам використання різноманітних засобів праці.

Досвід показує, що ідеальної моделі навчання не існує, разом з тим, викладачу в процесі планування кожного заняття з технічного креслення варто намагатись відшукати раціональне співвідношення між репродуктивною та творчою діяльністю студентів. Разом з тим, завжди більш ефективним є навчальний процес, у якому активно використовуються засоби унаочнення навчального матеріалу.

Кожне заняття, маючи певні цілі та завдання, забезпечує розв’язання задач процесу навчання студентів. Перед викладачем виникає проблема, як побудувати процес навчання для вирішення дидактичних задач, та як раціонально розподілити час заняття. Нині значна увага приділяється інтерактивним методам навчання, що здійснюються із застосуванням навчальних комп’ютерних програм, які реалізують діяльнісний підхід до навчання. Засобами реалізації зазначеного підходу слугують комплекси програмно-апаратних засобів (комп’ютер, мультимедійний проектор та сенсорна дошка), які забезпечують можливість організації навчально-пізнавальної діяльності шляхом інтерактивного навчання. Мультимедійні засоби навчання захоплюють студентів, пробуджують у них цікавість та стимулюють мотивацію, навчають самостійного мислення та дій. Ефективність і сила впливу на емоції і свідомість студентів залежить від умінь, стилю роботи конкретного викладача. Вона вимагає проектування і розроблення таких засобів навчання, які б дозволили поєднати різні види інформаційного середовища (тексти, музику, графіку, звук, реалістичні зображення) з діяльнісною (інтерактивною) формою навчання, що дає можливість підвищити мотивацію навчання за рахунок комп’ютерної візуалізації, мультимедійного подання об’єктів вивчення, імітаційних моделей та тренажерів.

 

3.2 Можливості програми PowerPoint при створенні мультимедійних засобів для підвищення мотивації у навчанні

Основне завдання методики викладання технічного креслення – створення та використання засобів навчання, що забезпечують досягнення педагогічних цілей. Це здійснюється за допомогою цілого комплексу засобів навчання. Найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття і запам’ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів було активізовано. К.Ушинський стверджував: «Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття – око, вухо, голос, чуття мускульних рухів і, навіть, якщо можливо нюх та смак, взяли участь в акті запам’ятовування... За такого дружнього сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам’ять». Саме цим пояснюється роль мультимедійних засобів навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп’ютерів, якісних навчальних програм, розвинутих комп’ютерних систем навчання в діяльності сучасного закладу освіти. Пропонуємо значення окремих термінів:

 - мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відео зображення, графічне зображення та анімацію, мультиплікацію;

- анімація (від латинського “animation” – оживляю) - метод створення серії знімків, малюнків, кольорових плям, ляльок або силуетів у окремих фазах руху, за допомогою якого на екрані виникає враження оживлення мертвих форм заняття;

- презентація – це набір слайдів, в якому є текст, графічні об’єкти, малюнки.

У різних ситуаціях мультимедійні засоби навчання можуть мати різні дидактичні функціональні призначення: служити опорою (слуховою, зоровою) для подальшого засвоєння студентами знань, ілюстрацією або засобом повторення та узагальнення навчального матеріалу, замінити традиційний посібник-книгу. У будь-якому випадку мультимедійний засіб навчання є основним або додатковим джерелом знань та уявлень. Викладач має врахувати конкретні умови навчальної роботи, рівень знань студентів, їхній життєвий досвід. Мультимедійний супровід повинен містити багатий фактичний та ілюстративний матеріал, який може бути використаний у навчальних цілях, мати чітке дидактичне призначення, педагогічну спрямованість, адекватно відповідати навчальній програмі й легко активізуватися на комп’ютері. Навчальна інформація, подана через мультимедійні засоби, не повинна містити наукових помилок. Спрощення допустиме лише в тій мірі, в якій воно не впливає на жодну із сутностей того, що описується. Система понять має подаватися на логічній, науковій основі. Одним із головних аспектів програми MS Power Point є застосування анімаційного ефекту. Використання анімації дає можливість більш дієво впливати на емоції студентів. Така ж робота з текстом, уміщеним у підручнику, записаному на звичайній дошці чи в зошиті є менш ефективною, бо неможливо зосередити увагу навчальної групи на конкретній частині тексту, а це призводить до зниження рівня засвоєння знань. Ще одним, на наш погляд, позитивним моментом є те, що якість ілюстративного матеріалу, який використовується завдяки наявності демонстраційної дошки, набагато вищий, ніж той, що демонструється через монітор чи з екрана телевізора. Зображення, по-перше, значно більше за розміром, а, по-друге, зберігає природні кольори. Отже, усі вищенаведені факти дають зрозуміти, що завдяки можливостям програми PowerPoint заняття набуває сучасного вигляду, підвищується його ефективність, емоційність, образність, що є запорукою більш якісного навчання. Також важливим є те, що у студентів зростає мотивація до навчання. Презентація – досить ефективний вид застосування інформаційних технологій. Інформація подана у формі презентації, дуже добре запам’ятовується, завдяки візуалізації, яскравим слайдам, та ефектним звуковим переходам, що в загальному результаті, впливаючи на органи чуттів, добре запам’ятовується. Єдина вимога – презентація повинна являти собою єдиний інформаційний, логічно закінчений блок. Слайди повинні бути розміщені в контексті того матеріалу, який вивчається.


ВИСНОВКИ

 

Отже, в організації навчального процесу велике значення відіграє мотивація студентів. Вона є одним із найскладніших педагогічних проблем сучасності. Тому використання інформаційних технологій у навчальному процесі забезпечує реалізацію інтенсивних форм і методів навчання, організацію самостійної навчальної діяльності, сприяє підвищенню мотивації навчання за рахунок можливості використання сучасних засобів комплексного представлення і маніпулювання аудіовізуальною інформацією, підвищення рівня емоційного сприйняття інформації.

Таким чином, використання інформаційних технологій на заняттях технічного креслення надають найширші можливості підвищення ефективності процесу навчання.

У даній роботі розглянуто програму PowerPoint для проведення занять технічного креслення з метою підвищення ефективності, візуалізації, що є запорукою більш якісного навчання. Також важливим є те, що у студентів зростає мотивація до навчання.

Мультимедійні засоби надають нові можливості в організації навчального процесу викладачеві, а студентові у виявленні і розвитку його творчих здібностей, а також сприяють формуванню самостійної роботи під час навчальної діяльності. Організаційні можливості засвоєння самостійно навчального матеріалу при використанні мультимедійних засобів, без сумніву, набагато вищі ніж у традиційних, бо вони у першу чергу забезпечують полісенсорне сприйняття матеріалу: зорове, слухове та чуттєве, а таке поєднання подачі матеріалу сприяє мобілізації активності студентів, стимулює їх мисленнєву діяльність, викликає інтерес до навчання, довільна увага перетворюється у мимовільну, розвиваються всі види пам'яті і таким чином створюються належні умови для творчого розвитку уяви, яка спонукає кожного студента, незалежно від його індивідуальних задатків, до раціонального пошуку найоптимальніших кроків для самостійного оволодіння матеріалом. По-друге, вони сприяють формуванню мотивів навчання через виявлення потреб та інтересів під час попереднього контролю, який проводиться з метою встановлення вихідного (початкового) рівня знань, умінь та навичок слухачів, бо якщо студент не усвідомлює потреби в навчанні, якщо в нього немає пізнавального інтересу, він, як правило, не проявляє розумової активності, тому й навчальний процес буде перебувати на стадії «затримки», і водночас не буде давати належного результату. Адже сформувати у слухача мотиваційну сферу – означає виробити в нього систему цінностей розкрити індивідуальну суть навчання, бо студент починає усвідомлювати, що навчання допомагає йому визначити своє місце у житті.

 

 


СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1.      Сліпчишин Л.В. Психолого-педагогічні основи впровадження сучасних підходів до навчання у ПТНЗ: навчально-методичний посібник. Львів: СПОЛОМ, 2008. – 148 с.
  2.      Верхола А. П. Системний аналіз процесу навчання графічних дисциплін у технічному університеті / А.П. Верхола // Вища освіта України. – 2005. – № 3. – С. 70–73.
  3.      Шевчук Л.Д. Методика застосування технологій прикладної інформатики в школі та вищому педагогічному навчальному закладі / Л.Шевчук // Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди: наук.-теорет. збірник. – 2009. – Вип. 18. – С. 273–277.
  4.      Занюк С. С. Психологія мотивації : навч. посіб. / С.С.Занюк. – К.: Либідь, 2002. –304 с.
  5.      Головань М.С. Зміст дидактичних принципів в умовах навчання на основі нових інформаційних технологій / Головань М.С. // Педагогічні науки. Збірник наукових праць. – Суми: СДПУ ім. Макаренка, 2000. – С.17-25.
  6.      Гороль П.К. Мультимедійні засоби навчання. Лабораторні роботи. Навчально-методичний посібник / Гороль П.К.,  Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю., Шестопалюк О.В. – Вінниця ТОВ „Ландо ЛТД”, 2008. – 633 с.
  7.      Гуревич Р.С. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: посібник для педагогічних працівників; студентів педагогічних вищих навчальних закладів / Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю. – Вінниця, ДОВ “Вінниця”, 2002. – 116 с.
  8.      Основи інформаційних технологій навчання: посібник для вчителів / [Б.І.Машбиць, О.О.Гокунь, М.І.Жалдак та ін.] ; за ред. Ю.І.Машбиця / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К.: ІЗМН, 1997. – 264 с.

1

 

doc
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
1937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку