1
ДОНЕЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Очно-заочні курси з проблеми «Сучасна мовно-літературна освіта як засіб формування успішної особистості» для вчителів української мови та літератури (шифр 3.7.2.(4))
Сучасна мовно-літературна освіта як засіб формування
успішної особистості
Методичний кейс
Випускна робота
учителя української мови та літератури
навчально-виховного комплексу
«Загальноосвітня школа I-III ступенів-
дошкільний навчальний заклад»
Костянтинівської міської ради
Донецької області
Яни Чуфицької
м. Краматорськ
2021
Відповідно до Концепції НУШ спільними для всіх ключових компетентностей є вміння читати й розуміти прочитане, висловлювати думку усно та письмово, критично мислити, логічно обґрунтовувати позицію, виявляти ініціативу, розв’язувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення, конструктивно керувати емоціями, тому настав час на уроках української літератури застосовувати інструменти, що сприяють плеканню цих якостей: проблемне навчання (Дж.Дьюї), інтерактивні технології (О.Пометун, Л.Пироженко), проєктне навчання (Дж.Дьюї та В.Кілпатрік), «створення ситуації успіху» (В. О. Караковський, О. С. Газман, О. С. Бєлкін, В. О. Луценко) тощо.
Я вважаю, що технологія створення ситуації успіху використовується, коли потрібно підтримати колектив або окремого школяра, закріпити позитивне в їх розвитку, допомогти подолати невпевненість у своїх силах, змусити поглянути на себе по-новому. Саме тому я і вибрала тему цих курсів, тому що вважаю, що для дитини найголовніше - це успішне навчання.
Ситуація успіху - це комплекс умов, які забезпечують успіх, а сам успіх - це результат подібної ситуації.
Ситуація успіху - це ситуація, яку спроможний організувати вчитель, щоб дати кожному із своїх вихованців можливість пережити радість досягнення, усвідомлення своїх можливостей, повірити в себе.
Моє завдання як педагога— допомогти особистості дитини зрости в успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, переконатися, що скрізь необхідно докласти зусиль. І успіх буде еквівалентним витраченим зусиллям.
Для створення ситуації успіху важлива емоційна культура вчителя, його психологічна компетентність, тому я використовую такі висловлювання :
Працюючи за педагогічною технологією "Створення ситуації успіху", я ставлю перед собою такі завдання: створити оптимістичну установку дитини, забути на деякий час про її недоліки, побачити тільки перспективні лінії її розвитку. Безперечно, ця технологія заслуговує на пильну увагу з боку вчителів сучасної школи.
Я вважаю, що основними умовами створення психологічного комфорту є:
Моє завдання – навчити учнів вірити навіть тоді, коли вони самі в себе не вірять.
З метою формування успішної особистості у своїй практиці я використовую різні методи, прийоми та форми, які умовно можу розподілити так:
1. Методи диференційованого навчання (індивідуальні творчі проєкти):
-дають можливість проявити свою творчість;
-позбавити почуття страху;
-уселити впевненість у свої сили;
-дозволяє учневі працювати у своєму темпі;
-сприяє підвищенню інтересу до навчання.
2. Колективні (кооперативне навчання) форми навчання «Що одному не під силу, то легко колективу»:
-робота в парі, групі реалізує комунікативні потреби.
3. Поєднання репродуктивних, проблемно-пошукових і творчо-відтворюючих методів:
-проблемна ситуація.
Об’єктивна успішність діяльності дитини – це успіх зовнішній, оскільки якість результату оцінюється свідками дійства. Усвідомлення ситуації успіху самим учнем, розуміння її значимості виникає у них після здолання своєї боязливості, невміння, незнання, психологічного утиску та інших видів труднощів. Ситуація успіху особливо важлива в роботі з дітьми, поведінка яких ускладнюється цілим рядом зовнішніх і внутрішніх причин, бо дозволяє подолати у них агресію, ізольованість і пасивність.
Але досить часто виникає проблема , коли успішний учень, думаючи, що успіх йому гарантований попередніми заслугами , перестає докладати зусиль у навчанні. Тоді ситуація успіху поступово перетворюється на ситуацію «неуспіху» й першочерговим завданням для мене стає допомога такій дитині. Я створюю на уроці оптимістичну установку для дитини, забуваю на деякий час про її недоліки, бачу тільки перспективні лінії її розвитку. Завжди будую урок так, щоб клас увесь час обдумував, аналізував, зіставляв, тощо. Працюючи над структурою уроку, я передбачаю дітей яких груп залучити до виконання того чи іншого завдання, створити в класі відповідну атмосферу пошуку. Використовую схвалення, нагороди, визнання . Тільки тоді можна очікувати на позитивний результат.
Головне – успіх дитини в навчанні сьогодні – це успіх у житті людини в майбутньому!
Учитель розподіляє дітей по групах («Упевнені-невпевнені»). Протягом 5 хвилин учні створюють синонімічні пари, готують відповіді, потім презентують їх.
Авторські вислови Синонімічні вислови
1.Шерепа а) потворна жінка(лайливе слово)
2.Скоцорблена спина б) чавунний горщик, казан, глиняний посуд
3.Забаганка в) розділення чогось-небудь на частини
4.Баняки г) коли спина зігнута, це призводить до погіршення здоров’я
5.Потяти на шматки г) ненависна, огидна, бридка
6.Осоружна д) причуди, капризи, витребеньки
На мою думку, така організація роботи сприяє формуванню успішної особистості. Адже даний метод спрямований на розвиток ефективного спілкування, учні взаємодіють між собою, висловлюють власну думку та з повагою слухають інших. Це дає можливість налагодити відносити співпраці, взаємоповаги. Під час групової роботи діти почувають себе більш упевненими.
1.Дидактична гра «Якби я був (ла) прозаїком».
2.Українська література.
4.Тема уроку: Емма Андієвська «Казка про блискавку».
5.Етап уроку: узагальнення та систематизація набутих знань, умінь і навичок.
6.Обладнання: портрет Емми Андієвської, текст «Казки про блискавку», папір, ручки, маркери.
7.Перебіг роботи.
Учні вибирають довільне слово з тексту оповідання. Воно записується на дошці стовпчиком. На ці букви добираються нові слова, до слів – речення. На основі отриманих результатів складають оповідання, казку, веселу історію, вірш.
Зразок:
С – сніжок – настав ранок, прокинулась сніжинка;
Т – танок – закружляла у веселому танку;
І – іней – іней вкрив усе навкруги;
Н – небо – небо посилало сонячне проміння;
А – акація – сніжинка сіла на акацію перепочити
Б ула злива
Л юдина вирішила її перепочити.
И(І) хто він той чолов’яга ?
С ила любові заставила блискавку забути перестороги родичів.
К расиві очі людини запали їй в душу.
А ле чоловік зрадив блискавку.
В ін перетворив її на осоружну істоту.
К волою становилася вона.
А ле вдарити її він не зміг, вона дала йому такого ляща, від якого загинуло все людство
8.Формування успішної особистості.
Я вважаю, що такі вправи розвивають мовлення, допомагають у написанні яскравих оповідань про навколишній світ, навчають фантазувати, розвивають уяву, переборюють страх, надають упевненість, налаштовують на успіх, сприяють підвищенню інтересу.
1. Інтерактивна вправа «Даю шанс».
2. Українська література.
3. 6 клас.
4. Тема уроку: Емма Андієвська «Казка про блискавку».
5. Етап уроку: узагальнення та систематизація набутих знань,умінь і навичок.
6. Обладнання: текст «Казки про блискавку», мобільні пристрої.
7. Перебіг роботи.
Учитель пропонує учням приготувати мобільні телефони та перейти за посиланням https://wordwall.net/ru/resource/25042685/ для відповідей на питання. Відкрита інтерактивна дошка, де дитина може вибрати із трьох варіантів, запропонованих учителем, правильну відповідь.
8.Формування успішної особистості.
Завдяки такому виду роботи учні систематизують свої знання після прочитання та аналізу казки. Я вважаю, що вправа спрямована на формування успішної особистості, тому що сприяє розвитку творчих здібностей і дає шанс на повторне виконання цієї вправи. І тоді дитина відчуває успіх у навчанні.