Клас. 9.
Тема. Виробництво чавуну, сталі, прокату в Україні. Основні центри виробництва кольорових металів. Практична робота 6. Позначення на контурній карті сировинної бази та основних центрів виробництва чорних металів.
Мета: формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про технологічний процес виплавки чавуну, сталі, прокату та кольорових металів в Україні, вдосконалити навички роботи із візуальними та статистичними матеріалами, роботи з контурними та тематичними картами, роботи з текстом підручника,
формування ключових компетентностей: володіння державною мовою – розвивати уміння тлумачити поняття, факти, погляди,
компетентності у галузі природничих наук і технологій – вдосконалювати вміння аналізувати статистичні дані щодо обсягів виробництва та експорту металургійної продукції в Україні,
інформаційно-цифрова компетентність - використовувати сучасні цифрові
технології та онлайн-ресурси для отримання інформації та перевірки знань, шукати, обробляти та зберігати інформацію географічного характеру, критично оцінюючи її;
уміння вчитися впродовж життя - організовувати й оцінювати свою навчально-
пізнавальну діяльність, зокрема самостійно чи в групі планувати
ініціативність і підприємливість - генерувати ідеї й ініціативи щодо винахідницької
діяльності, ефективного використання отриманих навичок;
соціальна і громадянська компетентності – виховувати інтерес до економічного життя країни, почуття гордості за певні економічні досягнення.
Тип уроку: комбінований за методикою «Ротація за станціями».
Обладнання: підручники, маршрутні листки, атласи, практичні зошити, гаджети, парти переміщені для роботи у групах.
Опорні та базові поняття: металургія, чорна металургія, кольорова металургія, чавун, сталь, прокат, комбінат.
ХІД УРОКУ.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ.
Всі учні стають у коло. Об’єднання у 3 групи за принципом «чавун-сталь-прокат».
Емоційне налаштування на плідну роботу у групах на незвичному уроці.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Вчитель. Пригадайте і поміркуйте, які чинники сприяють розвитку металургії в Україні.
Металургійне виробництво не лише забезпечує потреби України в чорних і кольорових металах, а й створює експортну продукцію. За обсягами експорту чавуну країна займає провідні позиції у світі.
Знайдіть в Інтернеті, яке місце посідає Україна за експортом чавуну. (9 місце, 13 місце – за експортом сталі). Про чорну та кольорову металургію України сьогодні на уроці.
- Ви працюватиме самостійно, звісно, що не розумієте, питаєте в мене. Параграф для опрацювання 24.
Клас поділений на станції: «Перевірка вивченого», «Дізнаємось нове», «Практична», «Інформаційна станція» (інтерактивна панель).
На кожній станції ви виконуєте завдання, за які отримаєте бали. Уважно читайте, яке завдання виконуєте у групі, а яке кожен самостійно. Підсумовані бали будуть переведені в оцінки. Дотримуйтеся тиші, змінюйте станції, не заважаючи працювати іншим групам. Не забудьте записувати бали у таблицю.
Ото ж вперед до нових знань!
ІІІ. РОТАЦІЯ ЗА СТАНЦІЯМИ (перевірка вивченого, виконання практичних завдань, опрацювання нового матеріалу, перевірка знань, аналіз інформаційного повідомлення)
Команди отримують маршрутні листи, в яких чітко вказані завдання на кожній з чотирьох станцій, таблиця балів. Учні у групах працюють самостійно, вчитель як фасилітатор дає чіткі та змістові підказки, слідкує за часом.
СТАНЦІЯ 1. «ПЕРЕВІРКА ВИВЧЕНОГО». 10-15 хв
1. Виконайте онлайн-тест (кожен учасник групи, але можете працювати разом). Результат запишіть у таблицю, скрін (кожен учень) вишліть мені у Вайбер.
https://naurok.com.ua/test/start/33135
2. Позначте на контурній карті АЕС та ГЕС в Україні.
Таблиця результатів на станції 1.
№ п/п |
Прізвище та ім’я
|
Кількість балів за тест |
Кількість балів за карту |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
СТАНЦІЯ 3. «ПРАКТИЧНА». 10 хв
1. Складіть ментальну мапу.
МЕТАЛУРГІЯ
Чорна металургія _____________________
- виплавка ____________ - виплавка _______________
________________________ ________________________
- сировина - ____________ - включає підприємства
_____________________ з видобутку, _____________
- паливо - ____________________ _______________________
2. У практичних зошитах робота 6. Позначити три райони чорної металургії: Придніпров’я, Донбас, Приазов’я, та центри: Кривий Ріг, Дніпро, Кам’янське, Запоріжжя, нікополь, Маріуполь, Краматорськ, Алчевськ.
Таблиця результатів на станції 3.
№ п/п |
Прізвище та ім’я
|
Кількість балів за ментальну мапу |
Кількість балів технологічний ланцюжок |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
СТАНЦІЯ 2. «ДІЗНАЄМОСЬ НОВЕ». 15-18 хв.
Опрацюйте текст параграфа 24 і дайте відповіді на питання:
1. Скільки металів та сплавів дає сучасна металургія? _________
2. Ця галузь передусім впливає на _________________________________________.
3. Металургія поділяється на ____________ і _____________.
4. Вагома роль чорної металургії визначається передусім виробництвом ______________________________.
5. Чавун виплавляється у ______________ печах з підготовленої сировини _________.
6. Заключний етап повного металургійного циклу – це _______________________.
7. Для виробництва сталі використовують ___%рідкого чавуну та ___% металобрухту.
8. В епоху НТР спостерігається тенденція до зниження ______________________, зростає __________________________________, посилюються заходи з охорони довкілля.
9. Що пропущено у ланцюгу «Стадії виробництва кольорових металів»?
- видобуток та збагачення руд
- металургійний переділ
- _____________________
- виробництво сплавів та прокатів.
10.Особливістю сировинної бази кольорових металів є те, що руди кольорових металів здебільшого ______________, на відміну від інших корисних копалин.
11. Латунь – це сплав міді з __________, бронза – міді з _____________.
12. Найпоширеніший сплав алюмінію _____________. Найкращими рудами алюмінію є ____________, _________________, _____________.
Таблиця результатів на станції 2.
№ п/п |
Прізвище та ім’я
|
Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
СТАНЦІЯ 4. «Інформаційна». 3-5 хв
Перегляньте відео та дайте відповідь, за що нагородили «Запоріжсталь».
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
Вчитель. Всі завдання ще раз перевірю, звірю, чи співпадає з вашими балами у таблицях та переведу у 12-бальну шкалу оцінювання. Практичне завдання завершіть вдома.
Чи сподобався урок? Що було найважче? Чи зрозуміли тему уроку? Дякую всім за роботу. Вдома ще раз опрацюйте параграф 24.