Єланецька загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів
Вчитель початкових класів Расторгуєва Т.М.
Навчальний посібник містить цікавий матеріал стосовно уроку як форми організації навчально-виховного процесу.
У посібнику розкривається погляд на сучасний урок у початковій школі, методичну та педагогічну структуру уроку: початок уроку, мотивацію навчальної діяльності, оцінку та цінування на уроці, новаторські способи закінчення уроку, задавання домашнього завдання; підкреслюється важливість використання поетичних рядків на різних етапах уроку.
Для вчителів початкових класів, керівників методичних об’єднань.
«Добре вчити дитину,
яка тягнеться до вас,
як соняшник до сонця»
О.Я.Савченко
Передмова
Підвищення якості навчання учнів, формування у школярів прийомів і способів самоосвіти, самостійного здобуття знань – найважливіші завдання сучасної школи.
На виконання саме цих завдань націлюють педагогічних працівників нормативні документи про перебудову шкільної освіти в Україні: положення Конституції України про освіту, Закон України «Про освіту», Державні Національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття), Національна програма «Діти України», Національна Доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті та інші.
Здійснення планів подальшого розвитку України вимагає, щоб молоде покоління отримувало найглибші та найміцніші знання. Зростання значення знань за сучасних умов визначає необхідність подальшого вдосконалення навчально-виховного процесу в школі, пошуку шляхів підвищення свідомості та активності в навчанні, підвищення якості знань учнів, збереження здоров’я дитини.
Робота вчителя початкових класів складна, і складність її полягає в тому, що дуже важко викликати в учнів інтерес до знань, навчити кожного з них вчитися, запевнити у своїх силах.
Загальновідомо, що інтерес до знань є своєрідним епіцентром активізації навчання, розвитку пізнавальної активності школярів, формування у них позитивного ставлення до процесу і результатів своєї праці.
Як активізувати пізнавальну діяльність молодших школярів? Які методи необхідно використовувати, щоб викликати інтерес до навчання, зробити його цікавим? Як допомогти розкритися багатству індивідуального світу дитини, що переступила поріг школи рік – два тому? Як організувати навчальний процес пізнання, щоб в очах не згасав вогник допитливості і навчання стало натхненною, захоплюючою працею?
З цією метою я кожен урок, кожен етап уроку починаю з нетрадиційної організації учнів до уроку, використовуючи поетичні рядки.
Що дають дітям
поетичні рядки на кожному етапі уроку?
Поетичні рядки:
Урок – це форма організації навчально-виховного процесу в школі
Як відомо, педагогічний процес має свою чітку, вивірену часом, структуру. До нього входять такі компоненти, як педагогічна мета, принципи, зміст, методи, засоби та форми його організації.
Першочергове та головне призначення уроку – організувати пізнавальний процес дитини, стимулювати його, направляти та розвивати.
Урок – це і форма організації пізнання дійсності самим учителем, та процес організації взаємодії та взаємозв’язку двох пізнавальних процесів – учителя та учня, такої взаємодії, при якій один процес переходить в інший при зміні ведучого. І, якщо учитель може організувати таку взаємодію на шляху просування до істини, тобто до повного пізнання предмета вивчення, то це учитель вищого пілотажу. Вся краса і правда уроку криється саме в цьому.
Урок треба уявити як педагогічний процес, який має свою структуру, динаміку, зміну стану його учасників, логічну послідовність дій. В основі будь-якого уроку лежить педагогічна структура.
Як же побудувати урок так, щоб він відповідав чіткій педагогічній структурі?
Мета уроку – це образна або понятійна модель результату взаємодії учбової діяльності учня та дидактичної діяльності учителя, це передбачення, прогнозування підсумку.
Принципи навчання – це ідеї, положення, якими вчитель керується під час підготовки та проведення уроку.
Це:
Методи, прийоми та засоби навчання на уроці дозволяють визначити суб’єктивні стосунки всіх його учасників.
Методична структура уроку
Методична структура уроку – це послідовність дій учителя та учнів щодо здійснення пізнавального процесу.
Методична структура уроку включає в себе наступні основні компоненти:
Методична структура може мати й більшу кількість компонентів, якщо їх поділити на менші частини.
Дуже часто в педагогічній літературі ці компоненти називають етапами.
Методичні компоненти – це лише набір дій учителя та учня, котрі при їх послідовному розташуванні стають етапами уроку.
Традиційно виділяють п’ять компонентів методичної структури уроку:
Педагогічна структура уроку
Педагогічна структура уроку має такі складові:
Крім педагогічної та методичної урок має і психологічну структуру, яка включає в себе створення таких умов діяльності учителя та учнів:
Проводячи та відвідуючи уроки в початковій школі, переконуємося, що на молодших школярів позитивно впливають чіткі поетичні рядки, які спонукають до організації класу, виховують чемність, охайність, мобілізують на роботу.
Привітання у віршах розвивають пам’ять, збагачують словниковий запас школярів, виховують у них елементарні навички етикету.
Початок уроку
Початок та кінець уроку з точки зору його якості мало вивчений. Найчастіше увага вчителя зосереджується на економії часу і, як правило, за рахунок скорочення організаційного моменту та часу на задавання домашнього завдання. Між іншим, є вчителі, які дотримуються іншої думки. Початку і кінцю відводять достойне місце. Особливо це важливо в початковій школі.
«Початок – половина цілого» – ці повчальні слова Піфагора стали афоризмом.
Початок будь-чого – це пролог, прелюдія, увертюра до опери чи балету. Це створення трампліну, від якого можна відштовхнутися в русі. Початок прокладає шлях, створює умови щодо попередньої роботи.
Початок уроку – це спеціальний його структурний компонент.
Без попередньої організації класу не можна починати урок, бо початок, який ми називаємо організаційним моментом або просто оргмоментом, вирішує дві важливі задачі:
Його рекомендації включають: обов’язкове привітання вчителем учнів як акт вихованості; вираз поваги, симпатії, як побажання добра; перевірку відсутніх, стан кабінету та робочих місць, коли це робиться неформально, дружелюбно, рівним спокійним голосом.
Початок уроку виконує такі функції по забезпеченню його якостей:
Тож, для реалізації всіх цих задач, учитель може використовувати різноманітні поетичні рядки.
Вірші-привітання
Налаштування на робочий день
Діти: Доброго ранку, – кожному зичу я.
Вчитель: Кому дозволено першим сісти?
Діти: Дівчаткам.
Вчитель: Так, спочатку – краса і ніжність, а потім
Діти: Сила та мужність.
Хай плещуть долоньки!
Хай тупають ніжки!
Працюють голівки!
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєм собі ми здоров’я й добра!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Діти: Так. Він покликав на урок!
Кожен з нас приготувався,
На перерві постарався.
Вчитель: Зараз сядуть всі дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
І дітей всіх привітало…
Доброго ранку, сонечко!
Доброго ранку, діточки!
Доброго ранку, квіточки!
Хай цвіте лужочок
І шумить гайочок…
Хай блищить ставочок…
Хай щебечуть пташечки,
Повзають комашечки…
Хай сміються діточки!
Доброго ранку ВСІМ!
На уроці нашім
Треба дружно працювати,
Щоб змогли на всі питання
Повні відповіді дати.
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: «Добрий, день!»
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити —
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний!
За це подякуєм йому!
У світлій затишній оселі.
Нехай урок наш для вас буде,
Як пісня – дзвінкий та веселий.
Створення емоційно-психологічного настрою
Голосистий наш дзвінок,
Всі зібрались в класі дружно
Почнемо урок свій мужньо.
Починається урок.
З маминої ласки,
Із шкільної казки.
Отож, всі сідайте
Та «12» заробляйте!
До роботи приступаємо.
Щоб помилок уникати,
Треба пильність розвивати.
До роботи швидше в клас!
Біля парти станем чемно –
Плине час хай недаремно.
Будемо уважні і старанні всі.
Сядемо рівненько на місця свої.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд.Часу не гаймо
І урок наш починаймо.
Починається урок.
Працюватиме старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти – просто молодці!
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну чудову, в країну відому,
Що нас чекає й збагачує мову.
Країна цікава, тож парти свої
Перетворіть у всюдиходи малі.
Всі сядьте рівненько, працюйте уважно,
Потрапить туди щоб було вам неважко.
Побажання вчителя на початку уроку
Трудіться, діти дорогі, до сьомого поту
Та дістаньте нагороду за свою роботу.
Пам'ятайте, нагорода — це оцінка гарна,
Здобута в чесному бою працею старанно.
Усміхнулися усі:
Всі готові до роботи.
Всі бадьорі. Молодці!
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок скоріше починаймо!
Коли до класу приходить новий учень
Кожен з нас тут не байдужий.
Станем всі одна сім’я:
Будем друзі – ти і я.
Після вихідних та свят
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей закликає,
Щоб успішно діток учить.
Підросли ви всі і зміцніли,
І цікавістю очі горять.
Дай нам, Боже, здоров’я і сили,
Щоб багато нового пізнать!
Я скучив за тобою дуже.
Не бачив цілі вихідні, –
Аж два таких предовгих дні!
Перед початком будь-якого свята
Хай живеться вам у мирі.
Хай лунає всюди пісня і дитячий сміх,
На свято вас запрошуємо всіх.
Привітання гостей
Добрий гість – дому радість!
Сподіваюсь, що і ви, як і я,
Раді нашим гостям.
Тож, давайте привітаємося:
– Раді вітати вас в нашій оселі!
Зичимо щастя, здоров’я, добра!
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у … клас!
Хай вам щастя – доля буде,
Не на день, і не на рік,
А на довгий-довгий вік!
Стрічаємо з хлібом, любов’ю і миром.
Для людей відкрита хата наша біла,
Тільки б жодна кривда в неї не забігла.
В добрий день і в добрий час
Завітали ви до нас.
Всіх ми вас вітаємо,
Подивіться, що ми знаємо.
У нашій світлиці.
І дарувати хліб
із золота – пшениці.
Серця в нас сповнені
Любов’ю і миром
Бажаєм, щоб зустріч
була щирою!
гостей зібралося багато.
Ану ж на них ви подивіться
І веселенько усміхніться.
А тепер тихенько поверніться,
один одному всміхніться,
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько , будем починати.
Мотивація навчальної діяльності
Мотивація – це сукупність внутрішніх та зовнішніх рушійних сил, які спонукають людину до діяльності, визначають її межі та форми, надають діяльності направленість, орієнтовану на досягнення певних цілей.
Мотивація буває двох типів: зовнішня та внутрішня. Першу (зовнішню) інколи називають «кнут і пряник». Сюди відносяться також ігри, батьківський авторитет тощо… все, крім самого предмету.
Проблема мотивації, по суті, це проблема співвідношення свободи та примушення у вихованні. Є внутрішня мотивація – дитина вільна, немає – дитина піддається насиллю. Внутрішня мотивація залежить від предмету, який вивчається і виникає внутрішня мотивація, коли дитині цікаво.
Прикро, але наша педагогіка вирішує проблему низької навчальної мотивації за допомогою зміни видів діяльності. Всією міццю учительського авторитету в учня формується поверхнє ставлення до справи, уривчаста манера вести справу та нездатність до впрацювання.
Компенсуючи «нестійкість дитячої уваги» зміною видів діяльності, педагогіка нездатна вирішити проблему привабливості навчального процесу. Але справа не у нестійкій дитячій увазі! Коли дитині цікаво, вона годинами займається улюбленою справою і навпаки.
Привітання-запрошення та мотивація навчальної діяльності відіграють певну роль.
На урок читання
І вітаю щиро вас.
І запрошую ласкаво
На урок читання в клас.
Казку люблять усі люди!
І дорослі, і малі,
Тобто, й наші школярі.
Будемо ми працювати,
Й руку вправно піднімати.
Казка кличе нас усіх,
Починаємо мерщій!..
Перешкоди всі пройдем,
А хто буде сумувати,
Із собою не візьмем.
Дзвени гучніш, гучніш,
І всім, хто любить казку,
Допоможи скоріш.
Ми тепер школярі — треба працювати!
А зараз дружно починаймо,
Скоромовку повторяймо!
На урок музики
Музика прийшла до нас.
В нас енергію вселяє
І на працю надихає.
На урок природознавства
У світ незвичайний ще кілька кроків.
Світ природи пізнати маємо,
Багато цікавого ми вже знаємо.
Що таке рослини. де живуть синиці…
Хочемо дізнатися…
(Де взялась вода в криниці)
На урок мови
У трави-веснянки, у гори крутої.
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
У класі ми зустрілися знову.
Про нашу мову чарівну
Ми поведемо розмову.
Починається урок,
Будемо старанно працювати
Щоб мову рідну гарно знати!
На урок математики
Ігри, приклади, задачі – все для вас!
Побажаю вам кмітливості,
За роботу, в добрий час!
У математику зробимо крок.
Це час міркувань. наполегливий час,
Й завдання давно вже чекають на вас.
На урок образотворчого мистецтва
Наче звук у тишу впав...
До Мокрелі-Акварелі
Завітати час настав!
Вірші про тему уроку
Тепер перевірю: уважні чи ні,
Хто тему уроку повторить мені?
На уроці тему... будемо вивчати.
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
І в скарбничку нашу, поки вивчим тему,
Різних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
Вірші про завдання на уроці
Про кого будемо читать,
Ви зможете усі сказати,
Лише кросворд (загадку) вам треба відгадать.
Наступне завдання пізнати.
Ось сніжинку я знімаю —
Вам завдання прочитаю.
Помилок не буде — факт!
Ми уважно поміркуєм,
Щоб вийшов добрий результат.
Не забудь перечитать,
Перевірить, переглянуть,
Помилки повиправлять!
* * *
З поетичної кринички.
До неї в гості завітаєм —
Секрети творчості пізнаєм.
* * *
З каліграфічної хвилинки.
Хвилинку каліграфії треба розпочати.
Та під нахилом кладу.
Я від вас не потаю –
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно, не зігнусь,
За роботу враз візьмусь!
То напишемо на диво
Чисто, рівно і красиво.
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Починаємо писать.
Ручку вправно поверну,
Зошит правильно кладу
І рівненько запишу…
Щоб були усі гарненькі,
Щоб залюбки дивився (дивилась) я,
Вчителька й моя сім'я.
Всім малятам покажу:
Ручку я ось так держу.
Сяду рівно, не зігнусь,
за роботу я візьмусь.
На питання хто? що?
залюбки відповідають.
Іменники різні бувають:
Є живі — це хто?
А неживі — це що?
Якщо один — це однина,
Якщо багато — множина.
Дітям пам'ятати слід,
Що іменник має рід:
Чоловічий — значить він,
А жіночий рід — вона,
Є й середній рід — воно.
Де не глянь,— іменник всюди,
Його найбільш вживають люди.
На питання який? яка? яке? які?
Залюбки відповідає,
З іменником він дружбу має.
При цьому позіхаю і пісеньку співаю.
Бо я — це дієслово, і діяти весь час —
Мого життя умова.
З іменником дружу, основою речення служу.
Що робити? Що зробити? —
Всім на світі розкажу.
Рахувати все я звик:
Скільки двійок у студента
І міністрів в Президента.
Все потрібно рахувати
І усьому вартість знати!
Всі смішні малі слова:
До, у, біля, перед, на,
Коло, із-за, понад, від,
Через, в, для, за, попід.
Хоч маленькі, та важненькі —
Всім це зрозуміло,
Бо потрібне в нашій мові
Роблять вони діло.
При іменнику стоять,
Зв'язують слова у лад.
Біля річки, до порога,
У садочку, на дорогу,
Перед сном, коло хатини,
Із-за гаю, для дитини,
За горою, попід ліс,
Від матусі, через міст,
Понад полем, в небеса —
Ось лічилочка і вся.
В кожнім слові розцвітають.
Перед «ка», «пе», «те», «еф», «ха»
Букви «зе» уже немає.
Завжди лише буква «ес»
Має тут свій інтерес.
То звук, буває, зміниться —
З новим ім'ям живе.
Це нелегке завдання
Ми звемо чергуванням:
Книга — книжці — книзі,
Рука — ручний — руці.
Якщо запам'ятали, то всі ви молодці!
* * *
Приклади ці розв'яжіть.
Прийшов час вже показати,
Чи вмієте ви рахувати.
Треба нам їх порівнять!
Щоб числа у задачі порівняти,
Треба, друже, віднімати!
Склади задачу без вагань.
Потім її розв'яжи — Дії, вираз запиши.
Девізи уроку
Девіз навчання
Та нам — не відступать!
Його вам розколоти допоможе і
Бажання ваше все на світі знать!
Девіз учня
Девіз уроку читання, рідної мови, природознавства
Не просто дивитись, а бачити.
Запам'ятовувати, відповідати.
Девіз уроку математики
Відповідаємо — точно!
Лічимо — правильно!
Пишемо — гарно!
Кінець уроку
Кінець уроку, його завершення технологічно складається з двох частин – інваріантної та варіативної. До інваріантної як загальної та однакової належать:
Варіативна частина закінчення сучасного уроку може складатися з:
Вірш наприкінці уроку
За роботу — по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у нас багато кроків
І цікавих, і важких уроків.
Завдання покличуть у майбутнє,
Найскладніше ж завдання — життя.
Так намагайтесь вправно все вивчати.
Пам'ятайте: учня скарб — знання!
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав.
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
Самостійно працювали,
І старанно всі писали,
Помилок не допускали,
Постарались всі – це факт,
Вийшов добрий результат
(Дуже швидко час біжить)
Але попереду у нас багато кроків,
І цікавих, і важких уроків.
Хто працював, той молодець!
Що сподобалось вам,
Поділіться вдома.
Що сумним було,
Пожалійтесь вдома.
Всі дружні й активні
Були увесь час
Хороші оцінки чекають на вас.
Чи було вам лінь?
Хочеш буть розумним,
Заглядай частіше
В чарівну глибінь.
Завтра вже ми іншу
Тему будемо вивчати,
Та знання здобуті
Треба пам’ятати.
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі!
Побажання гостям
Спасибі, що знайшли час
І прийшли на свято до нас.
Якщо буде ваша ласка,
То приходьте до нас ще,
Будь ласка!
Залишивши теплий світ у душі!
На все добре, батьки, хлопці й дівчата!
Хай у всьому вам
Завжди щастить!
Хай щастя оселиться в вашій родині.
Хай діти сміються у вашій хатині.
Хай голуб голубку кохає й шанує.
Повага та спокій в родині панує!
Доброго здоров’я зичимо усім.
Хай сонце вам сяє, а серце співає,
Хай смуток до хати дороги не знає.
Хай щастя вікує у вашому домі,
А радість хай буде завжди.
Здоров’я міцного і щедрої долі
Хай Бог посилає на довгі роки!
Пам’ятайте!
Справжній учитель намагається організувати класну кімнату так, щоб полегшити дітям навчання – поставити свіжі квіти, аби приємно пахли і додавали барв, повісити на стінах кольорові плакати і таблиці, підкреслюючи основні тези курсу словесно чи за допомогою малюнків – адже дуже правдоподібно, що більша частина навчального матеріалу засвоюється завдяки підсвідомості.
Щораз більше вчителів використовують музику на початку уроку для створення відповідного настрою, інші, окрім цього чіпляють ще й кульки та гірлянди, що майже нагадує святкову атмосферу. Загальна атмосфера не повинна лякати, а навпаки, налаштовувати позитивно.
Значення правильно скомпонованих кольорових таблиць і плакатів також годі переоцінити. Завдяки постійній присутності таблиць пам’ять засвоює їхній зміст, навіть, якщо про це не думати.
Варто пам’ятати і про роль кольорів у психології навчання. Червоний – це застережливий колір; блакитний – холодний (колір логіки); жовтий вважають кольором інтелекту; зелений і коричневий – заспокійливі. Не забувайте, що ефективні таблиці і плакати мають сильний вплив на довготривалу пам’ять, творячи в ній образи, які завжди можна відтворити в потребі, хоч цього ми й не усвідомлюємо.
Барвиста обстановка, кольорові плакати, наочність спонукатимуть до роботи тих, хто має візуальний стиль навчання.
Музика стимулює учнів, які найбільше сприймають на слух.
А от фізична активність налаштує на навчання тих, хто має кінестетичний стиль.
Поєднання цих засобів додасть упевненості, що активізовано три рівні мозку, які відповідають за мислення, почуття й діяльність.
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА………………..………………………………………………………….3
Урок як форма організації навчально-виховного процесу в школі……………...5
Методична структура уроку……………………………………..………………….....6
Педагогічна структура уроку…………………………………………………..……...7
Початок уроку……………………………………………………………….………..…8
Вірші-привітання………………………………………………………………...……...9
Мотивація навчальної діяльності………………………………………….………...14
Девізи уроку………………………………………………………………………..……21
Кінець уроку……………………………………………………………….....................22
Памятайте……………………………………………………………………………….25
1