Ознайомити учнів із зарубіжними поетами, що писали про дружбу та кохання:, розкрити особливості поетичного світу кожного з них, довести, що любов — першооснова життя, засіб бачення і пізнання світу та власної душі, допомогти зрозуміти, що кохання — найсвітліше, найніжніше почуття, що здатне творити чудо, робити людину доброю, чуйною, благородною; виховувати повагу до справжніх почуттів; удосконалювати навички аналізу й виразного читання поетичного тексту.
Тема. Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Р.Бернс, Г.Гейне, К.Симонов. Поетизація високого почуття, розкриття його сутності. Виразне читання поезії
Мета:ознайомити учнів із зарубіжними поетами, що писали про дружбу та кохання:, розкрити особливості поетичного світу кожного з них, довести, що любов — першооснова життя, засіб бачення і пізнання світу та власної душі, допомогти зрозуміти, що кохання — найсвітліше, найніжніше почуття, що здатне творити чудо, робити людину доброю, чуйною, благородною; виховувати повагу до справжніх почуттів; удосконалювати навички аналізу й виразного читання поетичного тексту.
Обладнання: портрети поетів, підручник, збірки поетичних творів, комп’ютер та мультимедійний проектор, презентація до уроку.
Тип уроку:урок виразног очитання та аналізу поезій.
Епіграфи:
Коли любиш, то таке багатство відчуваєш, стільки ніжності, привітності, навіть на віриться, що так умієшлюбити
(А.П.Чехов)
Любов поєднує в собі всі добрі якості людини.
(О.Бальзак)
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Вчитель
— На попередніх уроках ми з вами говорили вже про дружбу та любов. Напевно, кожен із вас задумувався над тим, для чого ж людині потрібно мати друзів або що таке кохання. Виявляється, що це почуття - чи ненайголовніше у повсякденному житті. Для того, щоб збагнути, навіщо людині воно потрібно, треба передусім визначити, що це таке. Кожна людина кохання розуміє по-своєму, адже воно багатогранне.
- ЗАВДАННЯ 1.Асоціативна розминка
З чим у вас асоціюється слово кохання?
Ось декілька дитячих відповідей на запитання: “Що таке кохання?”
Оля, 8 років: “Це коли мама і тато не сваряться. Кохаючи, вони кажуть одне одному лагідні слова. Діти теж можуть закохуватися. Я, наприклад, люблю хлопчика Богдана.”
Вадим, 7 років: “Ну, я не часто закохувався. Коли люблять, кажуть хороші слова, дарують подарунки. Точно визначити, що таке кохання, не можу.”
Оленка, 3 роки: “Люблю тата й маму, а ще дідусів і своїх бабусь. А ще люблю своїх друзів, бо ми разом гуляємо і граємося.”
Вчитель. А як би ви відповіли на це запитання?
2. Робота з епіграфами.
3. ЗАВДАННЯ 2. “Цитатна доріжка”
Прочитайте вислови відомих людей про кохання. Висловіть власні роздуми та узагальнення про те, що таке кохання.
4. Вчитель:
- Сподіваюся, що все сказане про кохання відомими людьми надихнуло вас на власні роздуми та узагальнення. То все ж таки, що таке кохання?
5. Прийом “Мікрофон”
6. Вчитель:
- Нині ми говоритимемо про найсвітліше, найсвятіше й найпрекрасніше почуття — кохання. У час матеріальної й духовної скрути, коли здевальвовано вічні моральні цінності, звернімося до цього вічного джерела відродження людства, відродження як духовного, так і фізичного. Торкнімося своїми серцями цього дива, що змінює увесь світ і нас у ньому, робить людей кращими, добрішими, благороднішими! Услід за митцями різних часів і народів увійдімо до казки любові, аби спробувати загадку її незнищенності.
Пригадайте щойно вивчену повість Шолом-Алейхема “Пісня над піснями”.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Вчитель:
- Нашу розмову про кохання ми продовжимо знайомством із зарубіжними поетами, що створювали свої вірші в різні часи, але писали про одне — про кохання. Ця вічна тема не могла залишати в спокої талановитих людей.
Генріх Гейне, Роберт Бернс, Костянтин Симонов. Вони різні за своїм походженням, уподобаннями, розумінням багатьох житейських речей, вони навіть жили в різні епохи. Але єднає їх одне: глибоке розуміння світлого й прекрасного людського почуття — кохання.
2. Послухаємо повідомлення про них (випереджальні завдання)
Завдання класу: прийом “Логічний ланцюжок слів”
3. Вчитель
2 а) Роберт Бернс — великий шотландський поет (29.01.1759-21.07.1796).
Його поезія нікого не залишає байдужим, він писав прості і гарні пісні, які співали по всій Шотландії. Він був чудовим ліричним поетом і міг писати гумористичні і сатиричні вірші, оспівуючи вірне кохання, дружбу і свою маленьку Шотландію.
“У мене не було бажання стати поетом, поки кохання не охопило всього мене, а потім уже прийшли Вірші і Пісні, вони стали тією безпосередньою мовою, якою говорило моє серце,”- так писав про себе Роберт Бернс в 1783р.
Вірші він присвячував багатьом жінкам. І в кожному з них він загострював увагу на соромязливості, ніжності, відданості, благородстві.
Прочитайте вірш Р. Бернса «Любов» у перекладі С. Маршака.Чи однаково автори перекладів передали почуття ліричного героя?
Любовь, как роза, роза красная,
Цветет в моем саду.
Любовь моя - как песенка,
С которой в путь иду.
Сильнее красоты твоей
Моя любовь одна.
Она с тобой, пока моря
Не высохнут до дна.
Не высохнут моря, мой друг,
Не рушится гранит,
Но остановится песок,
А он, как жизнь, бежит...
Будь счастлива, моя любовь,
Прощай и не грусти.
Вернусь к тебе, хоть целый свет
Пришлось бы мне пройти!
Мов червона троянда кохання моє
теплим літечком розцвіло.
Дивувало мелодією й звуком своїм,
дарувало приємне тепло.
Як прекрасна й велична кохана моя,
ось так сильно й жадано люблю тебе я.
І любити я буду ще довго, повір,
поки сонце не зсушить всіх синіх морів.
Нехай всі висохнуть моря ,
нехай зупиниться земля.
Та до останньо їхвилини,
тебе любити буду я.
Я не кажу тобі - «прощай»,
кажу тобі лише – «бувай».
Хоч все життя іти потрібно ,
я скоро повернусь, ти знай
З чим асоціюється у вас цей вірш?(взаємність, весна, щирість, задушевність)
5.Зачитування вірша Р.Бернса, присвячених першому коханню –
“ПрекраснійНелл” в 15 років»
6. Вчитель:
-Що найбільше цінував поет в коханій Нелл у свої 15 років. (Сором’язливість) Прийміть собі до уваги, дівчатка.
«Палітра емоцій». ».Із поданого переліку вражень, почуттів оберіть три слова, що відповідають вашому настрою в цю хвилину: замріяність, захоплення, спокій, переживання, радість, легенькийсмуток, розчарування, світла печаль, здивувавання, натхнення, умиротворення.
Вчитель: Повідомлення учня про збірку «Книга пісень»
Ми ознайомилися з творчістю Гейне. Виділіть декілька головних штрихів життя і творчості Гейне:
Виразне читання поезій“Співав соловейко, і липа цвіла...”
Яка пора року зображена в поезії?
Який настрій у вас викликав цей вірш?
Так, розквіт весни збігається з щасливим коханням героя, а холодна похмура осінь приносить кінець йог ощастю
“Чому троянди немов неживі”
Перекладач: ЛеонідПервомайський
Однією з особливостей збірки можна вважати пейзажні замальовки, де природа виступає як жива істота: подібно героєві вона сумує і радіє.
Які образи знаходимо у поезії?( образи фіалки, трави, жайворонка)
Як ви розумієте вислів поета “Я прагну добра, бо воно прекрасне і нестримно вабить мене, і зневажаю зло, бо воно противне й огидне мені. Всі наші вчинки повинні випливати з джерела безкорисливої любові.”
Вчитель:
-Чи згодні ви з поетом?
Складіть асоціативну характеристику до образу Гейне.
Г- геніальний
Е – енергійний
Н – ненав’язливий
Р – різноманітний
І – інтелігентний
Х – хоробрий
Читання напамять вірша “Жди меня”
Вчитель:
9. Презентація до теми “Лірика воєнних років”.
В якості військового кореспондента побував на всіх фронтах, був у Румунії, Болгарії, Югославії, Польщі, Німеччині, був свідком останніх боїв за Берлін
Одними з відомих військових творів Симонова стали: «Жди мене», «Війна», «Російські люди».
Після війни для Костянтина Симонова в біографії настав період відряджень: він їздив до США, Японії, два роки жив у Ташкенті. Працював головним редактором «Литературной газеты»(рос.), журналу «Новый мир»(рос.), входив до складу Союзу письменників. За багатьма творами Симонова були зняті фільми.
Вірші К.Симонова “Жди меня” і О.Суркова “В землянке” написані в 1941р. (на початку Великої Вітчизняної війни).
Читання вірша “Жди меня” самим К.Симоновим
Запис пісні «В землянке»
К. Симонов присвятив свій вірш коханій жінці Валентині Сєровій, а Сурков — Софії Кревс. Але вони стосувалися всіх, хто вірив, сподівався, чекав.
Це цікаво! Вірш Костянтина Симонова «Жди мене…» знайшов відгук в серцях і душах не лише солдат, а й жінок, які вірно чекали своїх коханих з фронту, тому зауральські жінки написали відповідь на лист К. Симонова. Цей лист отримав назву «Жду тебе» і доброю звісткою полетів на фронт.
11. Рефлексія
Сьогодні на уроці я дізнався…
Найбільше мене вразили поезії…
Я хотів би більше дізнатися…
12.Скласти сенкан до теми “Зарубіжні поети про кохання”
ІІІ. Підсумки уроку. Оцінювання
ІV. Домашнєзавдання:
Підготуватися до контрольної роботи. Повторити вивчений матеріал із теми “Дружба та кохання”