Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Р.Бернс, Г.Гейне, К.Симонов. Поетизація високого почуття, розкриття його сутності. Виразне читання поезії

Про матеріал

Ознайомити учнів із зарубіжними поетами, що писали про дружбу та кохання:, розкрити особливості поетичного світу кожного з них, довести, що любов — першооснова життя, засіб бачення і пізнання світу та власної душі, допомогти зрозуміти, що кохання — найсвітліше, найніжніше почуття, що здатне творити чудо, робити людину доброю, чуйною, благородною; виховувати повагу до справжніх почуттів; удосконалювати навички аналізу й виразного читання поетичного тексту.

Перегляд файлу

Тема. Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Р.Бернс, Г.Гейне, К.Симонов. Поетизація високого почуття, розкриття його сутності. Виразне читання поезії

Мета:ознайомити учнів із зарубіжними поетами, що писали про дружбу та кохання:, розкрити особливості поетичного світу кожного з них, довести, що любов — першооснова життя, засіб бачення і пізнання світу та власної душі, допомогти зрозуміти, що кохання — найсвітліше, найніжніше почуття, що здатне творити чудо, робити людину доброю, чуйною, благородною; виховувати повагу до справжніх почуттів; удосконалювати навички аналізу й виразного читання поетичного тексту.

Обладнання: портрети поетів, підручник, збірки поетичних творів, комп’ютер та мультимедійний проектор, презентація до уроку.

Тип уроку:урок виразног очитання та аналізу поезій.

Епіграфи:

Коли любиш, то таке багатство відчуваєш, стільки ніжності, привітності, навіть на віриться, що так умієшлюбити

(А.П.Чехов)

Любов поєднує в собі всі добрі якості людини.

(О.Бальзак)

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Вчитель

— На попередніх уроках ми з вами говорили вже про дружбу та любов. Напевно, кожен із вас задумувався над тим, для чого ж людині потрібно мати друзів або що таке кохання. Виявляється, що це почуття - чи ненайголовніше у повсякденному житті. Для того, щоб збагнути, навіщо людині воно потрібно, треба передусім визначити, що це таке. Кожна людина кохання розуміє по-своєму, адже воно багатогранне.

- ЗАВДАННЯ 1.Асоціативна розминка

З чим у вас асоціюється слово кохання?

Ось декілька дитячих відповідей на запитання: “Що таке кохання?”

Оля, 8 років: “Це коли мама і тато не сваряться. Кохаючи, вони кажуть одне одному лагідні слова. Діти теж можуть закохуватися. Я, наприклад, люблю хлопчика Богдана.”

Вадим, 7 років: “Ну, я не часто закохувався. Коли люблять, кажуть хороші слова, дарують подарунки. Точно визначити, що таке кохання, не можу.”

Оленка, 3 роки: “Люблю тата й маму, а ще дідусів і своїх бабусь. А ще люблю своїх друзів, бо ми разом гуляємо і граємося.”

Вчитель. А як би ви відповіли на це запитання?

2. Робота з епіграфами.

3. ЗАВДАННЯ 2. “Цитатна доріжка”

Прочитайте вислови відомих людей про кохання. Висловіть власні  роздуми  та  узагальнення про те, що  таке  кохання.

4. Вчитель:

- Сподіваюся, що все сказане про кохання відомими людьми надихнуло вас на власні роздуми та узагальнення. То все ж таки, що таке кохання?

5. Прийом “Мікрофон”

6. Вчитель:

- Нині ми говоритимемо про найсвітліше, найсвятіше й найпрекрасніше почуття — кохання. У час матеріальної й духовної скрути, коли здевальвовано вічні моральні цінності, звернімося до цього вічного джерела відродження людства, відродження як духовного, так і фізичного. Торкнімося своїми серцями цього дива, що змінює увесь світ і нас у ньому, робить людей кращими, добрішими, благороднішими! Услід за митцями різних часів і народів увійдімо до казки любові, аби спробувати загадку її незнищенності.

Пригадайте щойно вивчену повість Шолом-Алейхема “Пісня над піснями”.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Вчитель:

- Нашу розмову про кохання ми продовжимо знайомством із зарубіжними поетами, що створювали свої вірші в різні часи, але писали про одне — про кохання. Ця вічна тема не могла залишати в спокої талановитих людей.

Генріх Гейне, Роберт Бернс, Костянтин Симонов. Вони різні за своїм походженням, уподобаннями, розумінням багатьох житейських речей, вони навіть жили в різні епохи. Але єднає їх одне: глибоке розуміння світлого й прекрасного людського почуття — кохання.

2. Послухаємо повідомлення про них (випереджальні завдання)

Завдання класу: прийом “Логічний ланцюжок слів”

3. Вчитель

2 а) Роберт Бернс — великий шотландський поет (29.01.1759-21.07.1796).

Його поезія нікого не залишає байдужим, він писав прості і гарні пісні, які співали по всій Шотландії. Він був чудовим ліричним поетом і міг писати гумористичні і сатиричні вірші, оспівуючи вірне кохання, дружбу і свою маленьку Шотландію.

“У мене не було бажання стати поетом, поки кохання не охопило всього мене, а потім уже прийшли Вірші і Пісні, вони стали тією безпосередньою мовою, якою говорило моє серце,”- так писав про себе Роберт Бернс в 1783р.

Вірші він присвячував багатьом жінкам. І в кожному з них він загострював увагу на соромязливості, ніжності, відданості, благородстві.

Прочитайте  вірш Р. Бернса «Любов» у перекладі С. Маршака.Чи однаково автори перекладів передали почуття ліричного героя?

Любовь, как роза, роза красная,
Цветет в моем саду.
Любовь моя - как песенка,
С которой в путь иду.
Сильнее красоты твоей
Моя любовь одна.
Она с тобой, пока моря
Не высохнут до дна.
Не высохнут моря, мой друг,
Не рушится гранит,
Но остановится песок,
А он, как жизнь, бежит...
Будь счастлива, моя любовь,
Прощай и не грусти.
Вернусь к тебе, хоть целый свет
Пришлось бы мне пройти!

 

Мов червона троянда кохання моє
теплим літечком розцвіло.
Дивувало мелодією й звуком своїм,
дарувало приємне тепло.

Як прекрасна й велична кохана моя,
ось так сильно й жадано люблю тебе я.
І любити я буду ще довго, повір,
поки сонце не зсушить всіх синіх морів.

Нехай всі висохнуть моря ,
нехай зупиниться земля.
Та до останньо їхвилини,
тебе любити буду я.

Я не кажу тобі - «прощай»,
кажу тобі лише – «бувай».
Хоч все життя іти потрібно ,
я скоро повернусь, ти знай

З чим асоціюється у вас цей вірш?(взаємність, весна, щирість, задушевність)

5.Зачитування вірша Р.Бернса, присвячених першому коханню –

“ПрекраснійНелл” в 15 років»

6. Вчитель:

-Що найбільше цінував поет в коханій Нелл у свої 15 років. (Сором’язливість) Прийміть собі до уваги, дівчатка.

«Палітра емоцій». ».Із поданого переліку вражень, почуттів оберіть три слова, що відповідають вашому  настрою  в цю хвилину: замріяність,  захоплення, спокій, переживання, радість, легенькийсмуток, розчарування, світла печаль, здивувавання, натхнення, умиротворення.

 

Вчитель: Повідомлення учня про збірку «Книга пісень»

Ми ознайомилися з творчістю Гейне. Виділіть декілька головних штрихів життя і творчості Гейне:

  1. Німецьки йпоет-романтик;
  2. Збірка поезій “Книга пісень” – це поетична розповідь про нещасливе, нерозділене кохання;
  3. Значне місце в “Книзі пісень” посідає природа, яка стає повноправною дійовою особою;
  4. зображуючи природу, поет відтворює свої настрої, поривання, мрії, страждання й радощі.

Виразне читання поезій“Співав соловейко, і липа цвіла...”

Яка пора року зображена в поезії?

Який настрій у вас викликав цей вірш?

Так, розквіт весни збігається з щасливим коханням героя, а холодна похмура осінь приносить кінець йог ощастю

“Чому троянди немов неживі”

Перекладач: ЛеонідПервомайський

Однією з особливостей збірки можна вважати пейзажні замальовки, де природа виступає як жива істота: подібно героєві вона сумує і радіє.

Які образи знаходимо у поезії?( образи фіалки, трави, жайворонка)

 

Як ви розумієте вислів поета “Я прагну добра, бо воно прекрасне і нестримно вабить мене, і зневажаю зло, бо воно противне й огидне мені. Всі наші вчинки повинні випливати з джерела безкорисливої любові.”

Вчитель:

-Чи згодні ви з поетом?

Складіть асоціативну характеристику до образу Гейне.

Г- геніальний

Е – енергійний

Н – ненав’язливий

Р – різноманітний

І – інтелігентний

Х – хоробрий

Читання напамять вірша “Жди меня”

Вчитель:

  •    Якому історичному періоду присвячений вірш? (ПеріодуВеликої Вітчизняної війни)
  •    На що саме поет звертає особливу увагу? (На ніжність, витримку, кохання)
  •    Чому вміння “ждати” так необхідне солдату-фронтовику? (Воно теплить його серце, надихає на нові подвиги)
  •    До чого закликає нас поет? (До розуміння понять “честь”, “обовязок”, “гідність”, “вірність”, “історична память”)

9. Презентація до теми “Лірика воєнних років”.

В якості військового кореспондента побував на всіх фронтах, був у Румунії, Болгарії, Югославії, Польщі, Німеччині, був свідком останніх боїв за Берлін

Одними з відомих військових творів Симонова стали: «Жди мене», «Війна», «Російські люди».

Після війни для Костянтина Симонова в біографії настав період відряджень: він їздив до США, Японії, два роки жив у Ташкенті. Працював головним редактором «Литературной газеты»(рос.), журналу «Новый мир»(рос.), входив до складу Союзу письменників. За багатьма творами Симонова були зняті фільми.

Вірші К.Симонова “Жди меня” і О.Суркова “В землянке” написані в 1941р. (на початку Великої Вітчизняної війни).

Читання вірша “Жди меня” самим К.Симоновим

  • Чи схвилював Вас вірш К.Симонова “Жди меня”?
  • Які почуття він викликав у вас?
  • Чи важливо писати про кохання, коли йде війна? (Вони з’єднували і тих, хто на фронті, і тих, хто в тилу. Зв’язок із домом, впевненість у тому, що ти захищаєш Батьківщину, а тебе люблять і чекають, давала сили воювати і вірити в перемогу).
  • Чому ж так важливо  тим, хто бореться за Батьківщину, бути впевненим, що їх чекають?

Запис пісні «В землянке»

К. Симонов присвятив свій вірш коханій жінці Валентині Сєровій, а Сурков — Софії Кревс. Але вони стосувалися всіх, хто вірив, сподівався, чекав.

Це цікаво! Вірш Костянтина Симонова «Жди мене…» знайшов відгук в серцях і душах не лише солдат, а й жінок, які вірно чекали своїх коханих з фронту, тому зауральські жінки написали відповідь на лист К. Симонова. Цей лист отримав назву «Жду тебе» і доброю звісткою полетів  на фронт.

11. Рефлексія

Сьогодні на уроці я дізнався…

Найбільше мене вразили поезії…

Я хотів би більше дізнатися…

12.Скласти сенкан до теми “Зарубіжні поети про кохання”

ІІІ. Підсумки уроку. Оцінювання

ІV. Домашнєзавдання:

Підготуватися до контрольної роботи. Повторити вивчений матеріал із теми “Дружба та кохання”

 

 

 

docx
Додано
1 серпня 2018
Переглядів
10596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку