ВІРТУАЛЬНА ДОШКА ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ САМОЕФЕКТИВНОСТІ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Вчені (О. Смалько, В. Тимчан, Н. Хміль) виділяють наступні напрями використання віртуальних дошок на уроках [3, 4]:
- презентація та демонстрація навчального матеріалу. Даний напрямок полягає у наочному зображенні навчального матеріалу. Інтерактивна дошка допомагає зобразити матеріал у живій та захопливій формі, а також зацікавлює за допомогою мультимедійних ресурсів подати нову інформацію;
- залучення учнів до активної діяльності на уроці, тобто даний напрямок допомагає залучити учнів за допомогою певної мотивації до активної діяльності. Робота з віртуальною дошкою допоможе учителеві краще перевірити знання учнів та розвивати певну дискусію під час пояснення нового матеріалу чи закріплення;
- темп уроку. Даний напрямок полегшує темп, планування та течію уроку. Навчальний матеріал можна підготувати заздалегідь на дошці. На ній можна легко коментувати, писати, малювати, пересувати різні об’єкти. До того ж можна приховувати певні об’єкти, а потім показати під час ключового моменту уроку.
В своїй професійній діяльності я використовую віртуальні дошки як:
− середовище зберігання матеріалів;
− платформа для планування та звітності;
− віртуальну екскурсію;
− засіб презентації напрацювань;
− інструмент для проведення дистанційного уроку; − віртуальну класна кімната.
З досвіду роботи хочу більш детально зупинитися на характеристиках трьох віртуальних дошок, якими особисто користувалася під час уроків математики: Padlet (https://padlet.com), Jamboard (https://jamboard.google.com) та CleverMaths (https://clevermaths.software.informer.com). Кожен із цих сервісів є унікальним і допомагають полегшити роботу вчителя на уроці.
Padlet – це безкоштовний сервіс, тому користуватися ним може хто завгодно. Окрім того, існують преміум пакети для закладів освіти та бізнесу. Важливим є те, що у використанні сервіс є легким та для застосування в навчанні у нього дуже багато можливостей. Щоб розпочати роботу з Padlet варто спершу зареєструватися на сайті або увійти в уже існуючий акаунт. Без реєстрації через 24 години сервіс заборонить вносити будь-які зміни до дошки.
Padlet дозволяє публікувати всі види вмісту: робити текстові нотатки, завантажувати файли (word, pdf, jpg, png), розміщувати гіперпосилання (посилання), знаходити їх безпосередньо у вбудованій пошуковій системі, робити знімки (знімки), записувати та публікувати відео та аудіо-анотації, додавати маркери, знаходити та додавати точки на карті (Padlet має вбудований доступ до Google Maps) , а за потреби – поширювати пряме покликання на іншу дошку Padlet. Особливо цікавою є функція вбудованого у Padlet інструмента для запису відео з екрану, завдяки якій можна зняти короткий скрінкаст і відразу ж розмістити його на онлайн-дошці. [5, с.70]
Вчені (Т. Кущова, Н. Лебідь) визначили особливості використання дошки Padlet на уроках, зокрема математики, які краще допомагають вчителеві створити урок та полегшити його роботу в умовах дистанційного навчання
(табл. 1). [3, 4]
Таблиця 1
Особливості використання дошки Padlet на уроках (Кущова Т., Лебідь Н.)
Особливість дошки Padlet |
Зміст |
Проведення опитування після вивчення певної теми |
Після проведеного опитування вчитель може побачити не тільки відповіді учнів, а й прокоментувати їх, також додавати тексти, файли |
Повторення вивченої теми |
Вчитель може помістити матеріали на дошку для того, щоб перевірити знання учнів |
Повідомлення теми, нової інформації |
Вчитель може викласти новий матеріал (схеми, малюнки, навчальне відео, систему завдань, тексти, файли, дидактичні ігри) |
Переваги Padlet:
- простий та зрозумілий інтерфейс;
- доступні додатки IOS, Android;
- можна додати будь-який тип файлу.
Недоліки Padlet :
- варто реєструватись, інакше не можна буде вносити жодних змін через 24 години;
- розширена версія платна;
- відсутня робота з електронною поштою.
CleverMaths – це програмне забезпечення, що надає користувачу можливість ефективного проведення уроку. Нажаль, програмний продукт не підтримує українську мову. Для зручності також доступні функції запису екрану та його знімок, що можуть бути передані учням. CleverMaths дає доступ до гуманітарної, хімічної, фізичної та математичної дошок. За допомогою CleverMaths користувач має можливість писати ручкою, вводити друкований текст, будувати лінії, відрізки, ламані, додавати на дошку різні геометричні фігури, як з планіметрії, так і стереометрії. Окрім розпізнавання тексту, існує також важлива функція розпізнавання формул, яка автоматично перетворює їх рукописний варіант в текст.
Даний програмний засіб надає доступ до різних математичних інструментів: косинців, лінійки, транспортира, циркуля, системи координат, графіків функцій та калькулятора. (Рис.1)
Рис.1. Віртуальна дошка CleverMaths
Варто зазначити, що CleverMaths – це педагогічне програмне забезпечення. Особисто для мене це є значним недоліком, адже всі вище перелічені можливості та інструменти – лише для вчителя.
Jamboard – це віртуальна інтерактивна дошка, призначена для швидкої
візуалізації будь-якої творчої ідеї, максимізації співпраці та спільної діяльності [1, с.71]. Даний сервіс належить компанії Google та має різний функціонал та зрозумілий інтерфейс, яким зручно користуватися не тільки вчителеві, а й учням. Дошкою можна користуватися через Zoom та Google Meet.
Віртуальна дошка Jamboard має вигляд білого полотна, та невеликий набір інструментів: олівець, гумка, фігура кола, щоб обрати певну геометричну фігуру, наліпки, лазерна указка, а також в налаштуваннях є: «обрати», «додати зображення» та «додати текст». (Рис. 2)
Рис. 2. Віртуальна дошка Jamboard
Інтерактивна дошка дуже зручна не тільки тим, що вона багата на інтерфейс, а ще й безкоштовна, що дає змогу працювати учням. Вона також відкриває для вчителя такі можливості:
- використання до 20 дошок (фреймів) на одному уроці;
- можливість інтегрувати дошку до Google Classroom;
- збереження результатів роботи у форматі PDF та окремих фреймів у форматі зображень. (Рис. 3)
Рис. 3. Дошки Jamboard
На даному етапі найчастіше на онлайн-уроках математики я використовую саме Jamboard. По-перше, через те, що усі мої учні безкоштовно мають доступ до дошки, а значить можуть бути залучені до усіх видів робіт, пов’язаних з нею, а це значно сприяє розвитку самоефективності. По-друге, даний ресурс не потрібно окремо встановлювати на комп’ютер як програмне забезпечення, а тому з будь-якого пристрою, де я можу увійти в свій Google акаунт, маю можливість працювати з дошкою.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Вовченко М. Використання віртуальних дошок для створення інтелекткарт на уроках математики в умовах дистанційного навчання. Інновації в початковій освіті: проблеми, перспективи, відповіді на виклики сьогодення: матеріали VІ Міжнар. наук.-практ. конф.(Полтава, 15-16 червня 2023 р.) /Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава : ПНПУ імені В. Г.
Короленка, 2023. С. 69-73.
2. Он-лайн-дошка в освітньому процесі : Методичні рекомендації, І. О. Смирнова (укл.). 2018. Суми. URL: https://u.to/IxIfHw.
3. Рижко Д. В. Технологія використання віртуальної дошки Padlet у навчальному процесі. 2018. URL: http://eprints.zu.edu.ua/28034/1/9.pdf.
4. Тимощук Г. В. Віртуальна дошка Pudlet як ефективний інструмент візуалізації в освітньому процесі. 2022. URL:
https://dspace.nuph.edu.ua/bitstream/123456789/28651/1/EURASIAN- SCIENTIFIC-DISCUSSIONS-1-3.08.22.pdf.
5. Червоненко К. Використання віртуальної дошки Padlet у процесі дистанційного навчання закладів вищої освіти. Науковий журнал Хортицької національної академії. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Випуск 1(6), 2022. С. 62-71.URL:
https://journal.khnnra.edu.ua/index.php/njKhNA/article/view/168/109.