Розробка містить відомості про тваринний світ України. Матеріал викладений в ігровій формі, тому стане в пригоді під час проведення класної години.
Віртуальна подорож царством тварин
Мета:розширювати знання дітей про тваринний світ, про правила і норми взаємодії з природою, активізувати пізнавальну діяльність, розвивати пам'ять, увагу, уяву, усне мовлення та логічне мислення. Виховувати доброту,повагу, любов та бережливе відношення до природи.
Вихователь. Наша Батьківщина - Україна,яка може пишатися не тільки славетними людьми,а й неймовірно красивою природою.
Це і поля засіяні пшеницею,щоб на наших столах був завжди запашний хліб,і безкрайні степи з лікувальними травами,це і густі ліси, які багаті тваринним та рослинним світом,це і річки,озера та моря,які дають нам безцінне багатство води та різноманіття риб. Природа радує нас своєю красою,приносить нам користь,ми користуємося її багатствами,вона дає все необхідне для життя людини: їжу,воду,повітря…Не дарма природу називають ненькою, всі ми - діти природи та не всі однаково добрі до неї, природа потребує постійної уваги,турботи та охорони.
Живою частина природи є тварини. От і наше заняття присвячене Всесвітньому дню захисту тварин-братів наших менших. Яких потрібно знати,любити,берегти. Сьогодні ми з вами діти відправимося у цікаву подорож по Україні. Спочатку ми полетимо літаком,хочете політати в небі??тож вмощуйтесь зручніше,сіли і полетіли на цьому чудовому літаку.
(Малюнок літака)
Вихователь. Летимо ми для того, щоб познайомитись з тваринами, яких ми можемо зустріти під час польоту. Будьте уважні, дивіться навколо, і кого побачите, відразу ж кажіть.
(На дошці зображення птахів).
Вихователь. Птахів є дуже багато. На земній кулі їх налічується 8 тисяч 770 видів, а в нашій країні – майже 770 видів. Вони поділяються на перелітних і зимуючих. Перелітні – це птахи, які відлітають у теплі краї. Це – ластівки, шпаки,лелеки,журавлі, жайворонки та багато інших. Зимуючі – це ті, що залишаються в нас на холодний період. І хоча вони більш витривалі, але все ж потребують допомоги людини.
Вихователь. Так,люди люблять птахів, тож багато склали казок, легенд, оповідань, пісень, віршів про тварин, зокрема і про птахів. . Послухайте легенду «Як лелеки дітей врятували».
(Діти розказують вірші)
Вихователь. А зараз ми спустимось на землю і помандруємо пішки, щоб познайомитись із тваринами , які живуть на землі.
( Малюнок дітей – туристів)
Але перш ніж вирушити десь далеко, давайте походимо по своєму подвір’ю і поговоримо про тварин , які живуть поруч. Людина їх вирощує і піклується про них. І в багатьох із вас є хатні улюбленці.
За допомогою загадок ми згадаємо цих тварин.
Гра « Вгадай за загадкою»
( Картинки домашніх тварин)
Вихователь. Важко уявити людину без цих помічників та друзів. Вони є необхідною частиною людського життя.
Тварини — це цінні й необхідні продукти харчування: м'ясо, молоко, яйця, мед.
Тварини — це вовна та шовк для виробництва тканин, хутро для пошиття одягу, шкіра для взуття.
Тварини — це помічники людини у важкій роботі: коні, осли, верблюди, воли.
Тварини — це наші вірні друзі: собаки, коти.
Першою твариною, яку стародавні люди зуміли приручити став собака, якого використовували, як цінного помічника на полюванні.
І на протязі багатьох століть собака підтвердила свою вірність людині. Але ця тварина віддячує прихильністю тільки тому, хто дбає та піклується про неї, і ніколи не стане другом для того, хто хоч раз завдав їй болю та шкоди.
Багато написано творів, знято фільмів, під час перегляду яких ми відкриваємо для себе все нові і нові унікальні можливості цієї тварини та різні цікаві історії про відданість людині.
Учень. Вечірня зіронька сія...
Ми вдвох удома — пес і я,
І пес не іграшковий —
Живий, білоголовий!
Він по кутках не ловить ґав,
Вартує біля шибки,
Зачує кроки і «гав-гав!»,
І шерсть на спині — дибки.
Мені уже лягати час,
А пес не буде спати:
Від мами має він наказ
Мене охороняти.
Вихователь. Справжня людина завжди має залишатися людиною — і в ставленні до інших людей, і в ставленні до рослин, дерев, квітів і, звісно, до тварин. Беручи додому маленьке кошенятко чи кумедного песика, веселого хом’ячка чи кролика, ми відповідаємо за них, за їх життя.
Вихователь.
В хаті я мишей ганяю,
Вуса ще з дитинства маю,
Лапками чешусь щодня.
Я пухнасте...( кошеня)
Діти, мабуть, не має жодної домівки, де б не мешкав котик. Ви з раннього дитинства знайомитесь з цією твариною.
А чи знаєте ви, що коти добре відчувають, де у вашій оселі «погані», а де «хороші» зони. Якщо кіт заходить у пусту кімнату і лягає на певному місці, то це означає, що там не можна ставити ліжко чи обідній стіл. Це місце випромінює погану енергію для людини.
Кіт має 30 зубів, 4 з них — гострі ікла. Очі кота у темряві бачать у 6 разів краще за людські, а вуха чують навіть такі звуки, що людям видаються мертвою тишею. Хоча коти й нічні тварини, полювати їм допомагають вуса, за допомогою яких вони сприймають предмети на відстані кількох кроків. Тому обрізати вуса котам у жодному разі не можна, адже від цього кіт може померти.
Існує багато прикмет, пов’язаних із поведінкою котів.
Про котів написано багато веселих та повчальних віршиків. Наші учні-читці підготували сьогодні виразне читання таких творів. Послухаємо їх!
Учень. Лютує біла завірюха,
Кружляє.
Вітер холодить.
В кота позамерзали вуха,
Сидить під деревом, тремтить.
Мурка угледіла Іннуся.
До хати принесла кота.
Ласкаво погляда матуся:
«Сердечна доня вироста!»
Учень. – Не тягни за хвіст кота!
Ну, кому кажу?
– Та тож тягне він хвоста,–
Я тільки держу…
Учень. Чому це ти подряпаний?
Юрко Тимка пита.
Тимко йому вiдказує:
— Та я ж купав кота!
— А я от не подряпаний,
Хоч теж купав свого...
— Еге, ти ж не викручував
I не сушив його!
Вихователь. А тепер візьмемо на плечі рюкзаки і відправимось у подорож. Ми йшли, ішли і прийшли на галявину. Дивіться уважно, що ви бачите?
( Картинки метеликів)
Так, це метелики, які відносяться до комах, а комахи – це також тварини. Це найчисельніша група тварин на Землі. Головна роль комах — це запилювання рослин. Саме завдяки комахам, які запилюють плодові дерева, кущі та інші рослини, із квіток виростають плоди з насінням. Вони також слугують їжею для інших тварин. Тож, перш ніж нищити якусь комашку, подумайте про її користь.
Безперечна користь такої комахи для людини, як бджола. Бджоли єдині комахи на землі, які можуть виготовляти їжу для людини. Вони одні з найбільш працьовитих істот на нашій планеті. Здавна бджолу шанували в Україні оскільки неймовірно смачний та корисний мед завжди був чудовим джерелом вітамінів та ліками проти застуди взимку.
Учень. Бджілки літають із квітки на квітку,
Вони полюбляють солодкий медок,
Збирають його в маленькі відерця,
І пригощають дорослих й діток.
Учень. Медок в них дуже смачний і корисний,
Лікує нас від різних хвороб,
Ми дуже шануєм бджолину роботу
І дякуєм їм за солодкий медок.
Вихователь. Діти, погляньте, наші метелики незвичайні, вони принесли нам на крильцях загадки. Давайте їх відгадаємо.
( Загадки та картинки про тварин)
Щоб горішки в них ховати –
І тому зимові дні
Рудохвостій не страшні. (Білка)
Боюсь мисливської рушниці,
Тому від страху перед ними
Я сплю з відкритими очима. ( Заєць)
Досхочу малини мав,
А як впав глибокий сніг –
У барлозі спати ліг. ( Ведмідь)
Бо на спині має гострі спиці. ( Їжак)
Дуже любить землю рити.
Жолуді весь час шукає
Й малюків смугастих має.( Кабан)
В нього роги, як лопати,
Хто ж це? Здогадався хтось?
Це великий, дужий… (лось)
Вихователь. Діти, як можна назвати тварин, про яких ви відгадали загадки? Так, це дикі тварини. А де вони живуть? Тож ми уже дісталися лісу. Ліс – це особливе царство тварин, це їхня домівка. Це означає, що ми в гостях. Тож давайте повторимо правила поведінки в лісі.
Екологічна гра « ТАК і НІ»
Вихователь. Діти, я буду вам читати речення про вчинки людей, які шкодять лісу або сприяють його збереженню, а ви маєте їх доповнити по змісту словами «так» або « ні».
Перегляд відео «ДИКІ ТВАРИНИ»
Пам’ятайте! Не всі тварини безпечні для людини, але всі вони важливі для природи та якщо ви не будете становити загрозу для всього живого та багато знати про лісових мешканців, дотримуватись правил поведінки в природньому середовищі, то можете подорожувати та насолоджуватись красотою природи, користуватись її багатствами в розумних межах.
Про тварин складено багато казок, віршів, оповідань.
Гра « Відгадайте, з якої казки герой»
По каміннім мості,
На золотім хвості.
Котику-братику,
Порятуй мене.( Котик та півник)
— Ну, гляди: як вийде твій хазяїн із жінкою жати і вона дитину положить під копою, то ти. будеш близько ходити коло того поля,— щоб я знав, де те поле,— то я візьму дитину, а ти будеш віднімати від мене ту дитину, тоді наче я тебе злякаюсь, та й пущу її. ( Сірко)
Вихователь. Діти , цікава наша подорож? Подивіться, нас чекає цей чудовий корабель. Попливемо по морях і річках України.
В наших морях і річках водиться дуже багато видів риб. Риби теж відносяться до тварин і також є невід’ємною частиною водних просторів.
Риби діляться на морські та прісноводні. Особливо велике значення риби для людини в споживанні її в їжу. Адже в рибі та в риб’ячому жирі багато вітамінів та мікроелементів, які сприяють здоров’ю та запобігають багатьом хворобам.
Давайте і ми пограємо у гру « РИБОЛОВЛЯ»
( На вирізаних рибках з цупкого паперу написані загадки, «вудкою» (паличкою) потрібно «зловити» цю рибку та відгадати загадку)
Розгризе й залізні труби.
Свого рота роззявляє –
Риб малесеньких лякає.
Ось така у річці злюка,
Неприємна риба …. . (Щука)
Струмом ворога лякає.
Він – «електрики заряд» —
Риба електричний …. . (Скат)
Дарма часу не марнує.
Злу акулу проганяє –
Шкодити не дозволяє
Молодець, хоробрий він.
Звати молодця ……. . (Дельфін)
У дорогу нас зове.
Б’є фонтан зі спини його –
Покупає будь кого.
Шоколаду десять плит
Проковтне ротатий … . (Кит)
Тулуба воно не має.
Із отрутою хижак
Дуже сильний, не слабак.
Поміж рифами заліг
Восьминогий ……… . (Восьминіг)
Під водою все полює.
Лиш поверх води мелькнула
Плавником своїм ….. . (Акула)
Носом ріже та рубає.
Непотрібні ніж та вилка.(Пилка)
Рибонька нівроку, ну а зветься … (окунь).
Тільки вуса повертає, Що навколо – все він знає! (сом)
Наварити бараболі І гороху, що у полі…(короп)
Довгу морду вона має,
Гострі зуби, хижу вдачу –
В річці всі від неї плачуть.
У ставку найбільша злюка
– Це зубаста хижа…( щука)
Підсумок.
Вихователь. Під час нашої подорожі ми переконалися, яка багата природа нашої Батьківщини. Пам'ятаймо, що різноманіття звірів, птахів, комах — це невід'ємна частина нашого існування. Шануймо та оберігаймо це багатство!
Тварини відіграють надзвичайно важливу роль у природі.
Вони беруть участь у ґрунтоутворенні, розмноженні рослин, знищують шкідників рослин, очищують воду. Тварини мають також дуже велике значення у житті людини. Свійські тварини забезпечують нас цінними продуктами харчування — м'ясом, яйцями, молоком, медом, вовною, шкірами, використовуються як тяглова сила. Водночас людина здійснює полювання на диких звірів і птахів: диких качок, зайців, кабана, лисицю, козулю та інші, виловлюють прісноводну та морську рибу.
Але дуже інтенсивне та непомірковане використання природи – вирубування лісів, будівництво гідростанцій, розширення посівних площ і т.д. – призвела до того, що багато диких тварин опинилося у важких умовах існування, зменшилася їх кількість, деякі види стали рідкісними, інші зовсім зникли. Тому виникла потреба в їх охороні і була створена Червона книга України, це документ в якому зібрані матеріали про рідкісних рослин і тварин у нашій державі.
«Книгою тривоги і надії» називають Червону книгу. Понад 400 видів тварин занесені до неї. На жаль, список рідкісних і зникаючих тварин постійно поповнюється.
Книга складається з кольорових сторінок.
На чорних сторінках опубліковані списки вимерлих тварин.
Червоні сторінки містять перелік особливо рідкісних тварин.
Жовті сторінки присвячені опису тих видів, чисельність яких швидко скорочується.
На білих аркушах можна прочитати про тих, кого завжди було мало.
Сірі сторінки містять інформацію про маловивчені види.
Ну а про тих, кого вдалося врятувати, можна прочитати на сторінках зеленого кольору.
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО «ЧЕРВОНА КНИГА УКРАЇНИ»
Підсумок.
Вихователь. Кожна людина повинна дбайливо ставитися і цінувати всіх тих, з ким йому довелося жити на блакитній планеті. Тоді можна буде сподіватися, що в Червоній книзі не збільшиться кількість чорних листів, а її сторінки стануть тільки зеленими!...
Різноманітна матінка – природа:
Блакитні ріки, квіти і ліси,
Та, щоб не втратила
Вона своєї вроди,
Ти часточку душі в її збереження внеси.
Саджай квітник,дерева
Не ламай,
Оберігай тварин, пташок, комах
І біля річки сміття не
Лишай.
Краса настане у твоїх краях!