Бесіда розрахована для учнів 5-класу спеціальної школи-інтернату з метою виховання любові для природи,вивчення правил поводження в навколишньому середовищі.
« Ми і природа»
Мета: формувати у дітей уявлення про природу як живий організм; вчити бачити красу світу; спонукати до спілкування з природою без завдання їй шкоди;формувати відповідальне ставлення до навколишнього світу; виробляти правила безпечної поведінки в лісі, на водоймі; прищеплювати почуття любові, вдячності до природи.
Обладнання: запис звуків лісу,кружечки для гри « Добре і погано», плакат « Значення води» плакат з кросвордом, малюнки з лісом, олівці.
ХІД ЗАХОДУ:
Вихователь. Чи задумувалися ви над тим, як багато об'єднує в собі одне слово — «природа»? Сонце, земля, вода, повітря, рослини і тварини — усе живе і неживе, воно нерозривно взаємопов'язане і називається природою. Степи, болота, гори й пустелі, моря й малі джерельця, найменша пташка і величезний слон, могутній дуб та тонка билинка не можуть існувати одне без одного.
Природа дає все необхідне для життя людини: їжу, воду, повітря. Вона є джерелом натхнення для художників, письменників, композиторів. Недарма природу називають ненькою. Всі ми – діти природи, та не всі однаково добрі до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи, охорони. Ми повинні берегти природу, охороняти її багатство.
Сьогодні у нас незвичайне заняття. Це буде година милосердя та спостережливості. Пройде вона під гаслом « Знай, люби, бережи» .
Адже чим більше ми пізнаємо природу, тим краще ми їй зможемо допомогти.
Учень. Ось повзе мурашка, ось хлюпоче річка.
Не зривай ромашку, не топчи травичку.
В зелені діброва, в китицях ліщина,
Глянь, яка чудова наша Україна.
Журавлі над лугом крилять рівним клином,
Будь природі другом, будь природі сином.
ВИХОВАТЕЛЬ. Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає в нас природа. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину.
Учень Природа рiдна — наша втiха,
Тож хай вона не знає лиха.
Ми всi — господарi природи,
Тож збережемо її вроду.
ВИХОВАТЕЛЬ. Але на сьогодні ми маємо значну кількість свідчень про те, що людина не є бережливим господарем, а є серед нас люди, які нищать природу: зривають квіти, руйнують пташині гнізда, ламають дерева, забруднюють водойми, повітря, щоб тільки задовольнити свої забаганки, збагатитися. Наймудріша на землі - природа. Люди, які живуть в злагоді з нею - найщасливіші.
Памятайте! Людина і Природа невіддільні. . Повітря, вода, птахи, звірі, дерева, квіти, овочі, фрукти - все це природа,без цього не буде нашого життя. Тож знищуємо природу – знищуємо життя.
Учень. Квіти хай квітнуть, співають пташки,
Хай всіх привітно стрічають стежки.
Кожна стежинка в майбутнє веде –
Радість і щастя планеті несе.
ВИХОВАТЕЛЬ. Щоб зберегти природу, потрібно її вивчати і берегти, знати як себе поводити в природі.. Існує ціла наука про проблеми природи та її збереження. Це – екологія. Вона вчить, що людина – це частина природи. Знищуємо природу – знищуємо самих себе, знищуємо життя на землі.
Учень. Все на землі, все треба берегти,
І птаха, й звіра, і оту тварину,
Не чванься тим, що цар природи ти.
Бо, врешті, ти – лише її частинка.
Гра «Екологічний світлофор»( роздати дітям кружечки з написом зеленим кольором « Добре» та червоним кольором « Погано» )
Поливати квіти, сміття на галявині, лікування пораненого птаха, вирубування лісу,саджати дерева, зривати квіти, вбивати птахів, саджати квіти, розкидати папір , закривати воду в крані, рвати книги,фантики,поліетиленові пакети,ламати гілки, зривати бур’ян, не загашене вогнище, ламати пташині гнізда,саджати дерева, ловити птахів.
Фізкультхвилинка. Трава низенька – низенька,
Дерева високі – високі,
Вітер дерева колише – гойдає,
І вправо, і вліво їх нахиляє,
Назад та вперед нагинає.
Птахи летять – відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
Вихователь. Діти, ось послухайте до нас надійшов Лист .
«Ми – птахи, звірі, рослини
– звертаємося до вас, діти, за допомогою.
Нам загрожує небезпека: забруднення повітря та води, знищення всього живого на землі!
Якщо ви виконаєте завдання - ви допоможете природі. Адже знання – перша сходинка допомоги природі. Бажаємо вам успіхів.»
Ну що ж, діти, допоможемо?
Діти, домальовують дерево, сонечко, звірят, метеликів, квіти …..
Звучить музика, спів пташок.
Музика стихає, і діти закінчують малювати та виставляють свої малюнки на дошку.
Коли ми розгадаємо кросворд, то дізнаємося про найдорожчий і найцінніший скарб у світі.
1.Це весняний ранній птах, називається він - …. ( шпак).
2.За вікном сніжок,піднялася віхола, та не страшно птахові, що сидить під стріхою. ( Горобець).
3.Хитра кума сліди замела.( Лисиця)
4. Вправні будівельники майструють дашок із соснових голок.( Мурахи)
5.Я найперша квітка в гаю, синім цвітом зацвітаю. ( Пролісок)
6.Влітку наїдається, взимку відсипається. ( Ведмідь)
7.Виростає шкода на кінці города
Хто до неї доторкнеться,
Як ужалений сахнеться.( Кропива).
Ключове слово: природа.
Вихователь. Ви добре впоралися із завданнями і будемо сподіватися, що ваші знання та вміння допоможуть природі. Але ж ви повинні знати, як поводитись у природі.
Учень. Вмійте природу любити
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти.
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблині радіти
В полі, у лісі, над яром –
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не рви для забави.
Оберігайте ж повсюди
птаха й ромашечку в гаї,
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю!
Вихователь. Щоб бути природі другом, не нищити її багатства та красу, а значить і наше життя на планеті Земля, потрібно дотримуватись правил поведінки в природі.
Діти, запам’ятайте!
Вихователь . Дотримання цих правил не перетворить відпочинок на біду для вас та не зашкодить матінці природі, без якої люди не зможуть жити.
Памятайте! Нищите природу – губите життя.
Підсумок.
Вправа « Закінчи речення»
-Я дізнався……( про що ми говорили на виховній годині?)
-Я зрозумів….. (Людина і природа невіддільні)
-Я запам’ятав…. (правила поведінки в природі )
-Я буду робити…. (які добрі справи ви можете робити, щоб зберегти та допомогти природі?
Висновок.
Вихователь. Ріки і гори, моря і поля –
Це наша рідна хороша Земля,
Будь їй ти другом, люби, бережи,
Приклад у цьому всім покажи.
- Наше заняття закінчилось, тож давайте прощатися.
Я всміхаюсь сонечку: « Здравствуй, золоте!»
Я всміхаюсь квіточці, хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику: « Лийся, мов з відра!»
Друзям усміхаюсь – зичу їм добра!
Кожен погляд, кожне слово має значення,
Ми прощаємось з вами : «До побачення!»