Скороход Наталія Миколаївна,
Сумський ЗЗСО № 19 СМР
Віртуальна подорож – гра “ Екомобіль ”
Мета : розширити знання дітей про охорону навколишнього середовища, дослідити екологічний стан рідного міста ; розвивати спостережливість, допитливість, мовлення учнів ; довести необхідність бережливого ставлення до природи, виховувати любов до природи, до рідного міста.
Наш девіз :
Щоб з природою в гармонії жити,
Треба, діти, нам її любити !
Хід подорожі
Учитель. Сьогодні ми здійснимо заочну подорож по рідному місту. Нам потрібно вибрати транспорт, на якому ми будемо подорожувати. Оскільки наша гра носить екологічний характер, я пропоную обрати такий транспорт, який би менше всього шкодив природі рідного міста. Поміркуйте, який це може бути транспорт. ( Відповіді дітей ). Згодна, дійсно , тролейбус – екологічно чистий вид транспорту. Починаємо нашу заочну подорож. Будьте уважні! Після подорожі ви повинні будете відповісти на запитання : “ За що природа мого міста може подякувати мені, а за що – посварити ? ”
Звучить пісня “ Мої Суми ”( Муз. Є. Карпенка, сл. В. Мукменової )
Учень.
Стоять наші Суми на Сумці і Пслі,
Під небом блакитним стоять,
Віками на цій благодатній землі
Садами й гаями шумлять.
Твоя Батьківщина мала –
Цей край і родина,
На нитці блакитного Псла
Найкраща перлина. ( М. Петренко )
Учитель. Відгадайте загадку.
Куди ступиш – всюди маєш.
Хоч не бачиш, а вживаєш.
Так, це повітря.
Росла людина на Землі й поступово пізнавала цей загадковий світ. Брала від природи все : повітря – дихати, воду – пити, рослини – їсти. Людина навчилася добувати вогонь і приручила тварин. Чим краще людина пізнавала світ, тим більше будувала доріг, мостів, заводів, змінюючи цим природнє середовище, своє довкілля. Отож, наша перша зупинка – “ Довкілля рідного міста ”.
Учень.
А що таке довкілля ?
Все, що є навколо тебе :
Сонечко, хмаринка, небо,
Рослини, пташки, звірі,
Пісок, каміння, води –
І люди – часточка природи.
Учитель. Поміркуйте : чи можемо ми обійтися без довкілля? Проведемо такий експеримент : вдихнемо багато повітря, а тоді закриємо руками свій носик і ротик і подивимося, на скільки нам його вистачить. Довго протрималися? Треба швидше вдихнути! Отже, довкілля – це в першу чергу повітря! Повітря необхідне людині, тваринам і рослинам, щоб дихати, а значить – жити !
Чи завжди ми дихаємо чистим повітрям? Що забруднює повітря нашого міста ? ( Відповіді ).
Так, це автомобілі, які викидають у повітря вихлопні гази. Вчені підрахували, що один автомобіль за 100 км пробігу спалює річну норму кисню для однієї людини. А скільки машин в нашому місті? Дуже багато! Уявіть собі, скільки спалюється чистого кисню!
Наша наступна зупинка – підприємства міста. Суми – місто промислове. В нашому місті працює понад 50 великих і малих підприємств. Разом з тим, що вони виготовляють велику кількість необхідної для людей продукції, буває , що у повітря потрапляють шкідливі гази. Керівники підприємств встановлюють очисні споруди, насаджують дерева, кущі, сіють траву, квіти. Все це, безумовно, сприяє очищенню повітря. А матінка – Природа намагається очистити довкілля власними силами. Скажіть, чому ліси називають легенями Землі? ( Відповіді дітей ).
Наша зупинка – зелені насадження міста, ліси навколо міста.
Учень.
Дерев посадимо багато, і буде ліс рости.
І квітка в ранішню годину захоче зацвісти.
Повітря стане дуже чисте для тебе і для всіх.
Пісні лунатимуть пташині, і задзвенить там сміх.
Планета стане в нас зелена, пустелі пропадуть.
В лісах пташки, звірята різні пристанище знайдуть.
Бо ліс – це диво, ліс – це казка, зелена й росяна.
Красивий в кожну пору року, найкращий, як весна!
Учитель. Яке було б сумне наше довкілля без рослин! Сіре каміння, гарячий пісок, асфальт … Неприємна картина. Інша справа – квітучі сади, правічні ліси, безкраї степи, співучі діброви.
( Перегляд фотографій, дитячих малюнків ).
піснями, щедрим урожаєм ягід та грибів.
Звучить пісня “ У лісі – лісі темному ” ( муз. Л. Бекман, сл. І. Неходи )
Учитель. Наша подорож триває. Наступна зупинка – “ Тваринний світ ”. Ліси навколо нашого міста багаті не тільки рослинним, а й тваринним світом. Проведемо вікторину “ Хто живе у наших лісах ? ”
По деревах стриб та стриб. ( Білка )
У нашому місті живе багато різних пташок. Відгадайте , що це за птахи.
По дворах стрибає, крихти підбирає. ( Горобець )
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. ( Ластівка )
Учитель. З приходом зими все важче стає пташкам. Чому? Як ми можемо їм допомогти? ( Відповіді дітей ).
Пташки будуть вдячні нам за допомогу і навесні звеселятимуть нас своїми чудовими піснями.
Наш екомобіль – тролейбус везе нас далі.
Відгадайте загадку.
Тече, тече – не витече,
Біжить, біжить – не вибіжить. ( Річка )
Наша зупинка – “ Річки нашого міста ”
Учень. Наша річка
Сама собою річка ця тече,
Маленька річечка, вузенька, як долоня.
Ця річечка – Дніпра тихенька доня,
Маленька річечка без імені іще.
Вона тече в городі в нас під кленом,
І наша хата пахне їй борщем.
Цвіте над нею небо здоровенно
Солодкими хмаринками з дощем.
Ця річечка тече для клена і для мене,
Її й тоді я бачу, коли сплю.
Я річечку оцю в городі в нас під кленом,
Як тата й маму, і як мед люблю.
Учитель. Які річки протікають у нашому місті? Назвіть їх. Яку роль відіграють річки у житті нашого міста та його мешканців? ( Відповіді учнів ).
Так, діти. Воду використовують у своїй роботі всі підприємства, водою користуємося ми, нею поливають поля і городи, люди люблять відпочивати біля річок, озер, ловити рибу, плавати. А ще річки – це окраса нашого міста, його блакитні стрічечки. Але люди забруднюють річки. Основними забруднювачами є хімічні, нафтопереробні заводи. Люди ставлять під загрозу саме існування річки. ( Розгляд
фотографій ).
Запам’ятайте : треба берегти воду, не забруднювати береги річок, розчищати джерельця, бо вода – основа життя.
( Звучить пісня “ Тече вода ” ).
Учитель. Наше місто дуже красиве. Усіх, хто вперше потрапляє до Сум, приємно вражає його зелене вбрання і чистота. Справжньою окрасою міста є його парки і фонтани.
Наша остання зупинка – “ Парки міста ”.
Дитячий парк “ Казка ” і парк культури і відпочинку ім. І. Кожедуба – улюблені місця відпочинку сумчан. ( Перегляд фотографій ). Тут проводяться різні свята і народні гуляння. Взимку у парку заливають ковзанку, проводяться змагання із зимових видів спорту, а влітку – концерти, фестивалі, виставки.
Своєрідною візитною карткою міста є альтанка. Ця восьмигранна відкрита споруда з високим куполом має неповторний виразний силует. Навколо альтанки ростуть дерева, кущі, квіти. ( Перегляд фотографій з видами альтанки у різні пори року ).
Є у Сумах унікальна пам’ятка природи. Це парк по вул. Троїцькій, створений на кошти купця Асмолова в кінці 19 ст. Тут росте понад 70 порід дерев з різних природних зон : кримська сосна, голуба ялина, амурський бархат, ялівець та інші. За парком дбайливо доглядають його працівники. Тут завжди чисто і красиво. ( Перегляд фотографій ).
Прикрашає наше місто і фонтан “ Садко ”, побудований на честь 40 – річниці визволення Сум від німецько-фашистських загарбників. ( Перегляд фотографій ).
Щоб у місті було чисто і красиво, великих зусиль докладають
працівники “ Зеленбуду ”. Щороку вони висаджують близько 6 тисяч дерев, безліч квітів.
Так люди допомагають природі відновлювати свої сили. А що можемо зробити ми, щоб наше місто було зеленим і красивим? ( Відповіді дітей ).
Учитель. Природа – наша ненька. Ми – діти природи. А щоб нам було затишно й добре, треба поводитися мудро, оберігати довкілля. І ми це вміємо!
1 учень. Посади дерево, щоб воно очищувало повітря.
2 учень. Посади квіти, щоб вони радували твій зір.
3 учень. Розчисти джерельце, воно чекає твоєї допомоги.
4 учень. Зроби з татусем годівничку для пташок.
5 учень. Люби своє місто, люби цей світ! Вони чекають твоєї доброти, захисту, любові!
Звучить пісня “ Трояндове місто ” ( муз. І.Весніча, сл. Л.Ромен )