Духовні скарби рідного краю… На мою думку, це стежка до рідного дому, мамина калина біля хвіртки, бабусина стародавня ікона та власноруч вишитий рушник, домоткані рядна та килимки. А ще – дбайливо зібрана бібліотека, трохи пожовтілі книжки, що купувалися за радянських часів у сільських магазинах. Ось дивляться на мене крізь скло розумні очі Франка, лагідно посміхається Остап Вишня, хмурить брови Тарас Шевченко, нерідко дає слушні поради неперевершена Ліна Костенко. Іноді, гортаючи сторінки, замислююсь над тим, скільки трагедій , розчарувань, непорозумінь і смутку ховається за цими постатями. Як іноді хочеться поставити питання авторові твору, що сподобався, про який довго думаєш і співчуваєш долі героїв…
Передмова
Духовні скарби рідного краю…
На мою думку, це стежка до рідного дому, мамина калина біля хвіртки, бабусина стародавня ікона та власноруч вишитий рушник, домоткані рядна та килимки. А ще – дбайливо зібрана бібліотека, трохи пожовтілі книжки, що купувалися за радянських часів у сільських магазинах.
Ось дивляться на мене крізь скло розумні очі Франка, лагідно посміхається Остап Вишня, хмурить брови Тарас Шевченко, нерідко дає слушні поради неперевершена Ліна Костенко. Іноді, гортаючи сторінки, замислююсь над тим, скільки трагедій , розчарувань, непорозумінь і смутку ховається за цими постатями. Як іноді хочеться поставити питання авторові твору, що сподобався, про який довго думаєш і співчуваєш долі героїв…
Науковці кажуть, що в наш час новітніх технологій незабаром не буде нічого неможливого: хворі органи людині будуть замінювати штучно вирощеними, роботи будуть вчити дітей у школах за спеціальними програмами, книжки замінять високотехнологічні комп’ютери із функціями «подорожі у часі».
А чи можна буде на деякий час відвідати Шевченка, поспілкуватися з ним, взяти інтерв’ю? Дізнатися щось новеньке, цікаве, почути голос, жарти письменника. Думаю, що все можливо у нашому житті… Отже віртуальна подорож починається.
У хвилястому та зеленому кутку Звенигородського повіту є два села: Моринці та Керелівка, яких до віку вічного не забуває наш народ. До цих славетних сіл і завітала наша знімальна група. Навкруги все так, як писав Тарас Шевченко у спогадах: « Наша бідна, старенька хата з потемнілою солом’яною покрівлею і чорним димарем, а біля хати на причілку яблуня з червонобокими яблуками, а навколо яблуні квітник - улюбленець моєї незабутньої сестри, моєї терплячої, моєї ніжної няньки! А біля воріт стоїть стара гілляста верба із засохлим верховіттям, а за вербою стоїть клуня, оточена стіжками жита, пшениці і різного всякого хліба, а за клунею по косогору, йде вже сад».
Пізнє літо. Дозрівають яблука, повертаються з поля потомлені, засмаглі на сонці люди. Біля нас зупиняється літній чоловік у полотняній одежі. Він сусід родини Шевченків, Остап Притика. Дивується нашому вигляду, але із задоволенням відповідає на питання:
Якщо б спробувати розфарбувати раннє дитинство Тарасика певними кольорами, то це були б кольори материнської і батьківської любові, турботи старшої сестрички Катерини.
Подякувавши, мандруємо далі…
Зустрічаємо дев’ятирічного хлопчика, сумного,зажуреного, на очах сльози. Так це ж Тарасик!
Я виганяю вівці рано,
І посміхаюся весні.
Шукає радісна Оксана
Мене в степу між бур’янів.
Шукає, кличе, наче ненька,
Не заблукав би де, бува,
Переді мной папір зім’ятий,
Де перші вилились слова…
***
Безперечно, перше почуття мало вплив на подальший розвиток юнака. Дороге ім’я він пронесе у своєму серці через усе життя і називатиме ним героїнь своїх творів.
***
А ми переносимось далі у часі, лишаючи квітучі сади та білі хати, співи мелодійні та дух волелюбний, козацький. Мандруємо за Шевченком , що виїхав у валці пана Енгельгардта до міста Вільно. Один з дворових робітників згадав, що проти прізвища «Шевченко» було записано, що може бути хатнім живописцем.
Навесні 1831 року Тарас Шевченко вже в Петербурзі.
отримати волю, перестати почувати себе залежним… Я іноді думаю, що все мені наснилося, прокинуся – нема нічого. А ось погляньте – мій товариш іде! Нехай він краще розповість, бо мені до цього часу важко.
Іван Сошенко.
Він був цілком щасливий. Радість його переходила у тиху радість, що усміхається… Брався до роботи, але робота не йшла! Покладе він свій малюнок у портфель, звідтіль витягне відпускну, перечитає її, перехреститься, поцілує і заплаче.
та ще під керівництвом такого вчителя, я писав вірші, за які мені ніхто і шага не платив і які, зрештою, позбавили мене волі. Прислухаючись вечорами до розмов, що велись у вітальні, я відчував, що можу писати, хочу писати і буду.
Особливо багато суперечок точилося навколо романтизму – літературного напряму, що охопив європейську літературу та мистецтво.
Я любив читати романтичну поезію. Вона відволікала від важких життєвих реалій, допомагала забутися у мріях. Романтики показували світ таким, яким його хотіли бачити. У романтичному творі все зображується, як у реальному світі, але самі картини змальовані дещо незвично. Світ природи бачиться укрупнено: дерева вищають, кольори, звуки і запахи увиразнюються, людські почуття стають сильнішими.
Тому перші мої твори – романтичні балади та поеми, в яких я прагнув відповісти на питання: хто винен у примноженні зла у світі? хто і що породжує зло? як протистояти злу?
***
Тоненька книжечка «Кобзар» вразила читачів. Це було щось зовсім нове, особливе, оригінальне. У Києві в 1844 – 1845 роках Шевченкові вірші читали в багатьох гуртках. Дехто вчив тоді українську мову лише для того, щоб читати й розуміти Шевченка Крім надрукованої книжки, ходили по руках зошити, що їх Шевченкові шанувальники переписували наперебій.
Згадує Микола Костомаров: «Тарас Григорович прочитав мені свої
недруковані вірші. Мене охопив страх. Я побачив, що муза Шевченка роздирала завісу народного життя. І страшно, і солодко, і боляче, і захоплююче було зазирнути туди!!! Він забуває, що він людина… І може загинути».
***
Україно! Україно!
Серце моє, ненько!
Як згадаю твою долю,
Заплаче серденько!
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім’я вечеря коло хати;
Вечірня зіронька встає;
Дочка вечерять подає...
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх,
Сама заснула коло їх.
Затихло все... Тілько дівчата
Та соловейко не затих.
Наш завзятий Головатий
Не вмре, не загине!
А Куліш виправив:
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине!
Так це місце і друкується у подальшому в усіх моїх творах.
***
Поезія Шевченка породжувала національний сором невситимим картанням перекиньства і мовчазного рабства, будила національну гордість славними історичними спогадами і одкровеннями любові, а ця гордість, щоразу наражаючись на смертельні образи принизливої дійсності, знову роз’ятрювала сором. Так постійно живили одне друге, одне в друге переливалися й одне друге помножували – сором і гордість, любов і ненависть, віра і безнадія.
Поет наче свідомо роз’ятрював національний сором: ним, як і національною гордістю, національними спогадами, він мовби хотів передати цілу націю, змінити її історичну долю. Як великий патріот , він переймає на самого себе її гріхи й безчестя, кличе себе за них до відповіді, карається тим, чим не завинив, говорить «ми» там, де міг і повинен був би сказати «ви»!
***
Не дуріте самі себе!
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває,
Того бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
Чужі люди проганяють,
І немає злому
На всій землі безконечній
Веселого дому.
***
У нинішньому нелегкому житті українського народу нам треба голосу Тараса. Голосу люблячого, ласкавого, доброго – до матері і дитини, до трудящої людини, згорьованої і стомленої.
І на оновленій землі
Врага не буде супостата,
А буде син, і буде мати,
І будуть люде на землі.
Нам треба наполегливості Тараса у відстоюванні людського добра, щастя і справедливості.
І день іде, і ніч іде,
І, голову схиливши в руки,
Дивуєшся, чому не йде
Апостол правди і науки?
Нам треба віри Шевченкової у те, що
Сонце йде
І за собою день веде.
І буде правда на землі.