Діти покоління Z –
психологічні особливості та проблеми.
ПІДГОТУВАЛА :
Практичний психолог
Луківської ЗОШ І-ІІ ступенів
Попфалуші Олеся Андріївна
2017
Невдовзі шкільний дзвоник знову нагадає про щедроти місяця вересня та об’єднає нас задля найважливішої справи – навчання та виховання юного покоління. Цей навчальний рік особливий, оскільки є важливим етапом у справі розбудови національної освіти.
За час роботи кожен з нас стикався з різними проблемами . Це і робота з дітьми з особливими освітніми потребами, допомога вимушено переміщенм особам,робота з дітьми з девіантними проявами, допомога під час адаптаційних вікових перодів, соціальні сироти - всі ці теми є дуже актуальними, та вивченими. Але більша частина учнів, вихованців з якими ми працюємо – це звичайні діти, за яких ми часто можемо почути :зовсім неуважні,абсолютно безвідповідальні, з головою занурені у мережі Інтернету….
Світ глобалізується , а зміни проходять все швидше і швидше. Ці зміни впливають не тільки на нашу роботу, а і на юне покоління, яке сьогодні ми навчаємо і виховуємо. Зараз на Землі одночасно проживає шість поколінь.
Авторами теорії поколінь є Вільям Штраус та Ніл Хоув, які представили історію як цикл, що з часом повторюється. Під поколінням мається на увазі сукупність людей, що народилися в проміжок часу приблизно 20 років.
Теорія поколінь робить суспільство стереотипним, іноді нагадуючи гороскоп. Проте дослідження в різних країнах показують, що вона таки працює. Її беруть на озброєння практики бізнесу — маркетологи і соціологи, — вдало застосовуючи характеристики поколінь для роботи з клієнтами та кадрами. Тому цікаво розглянути теорію поколінь з точки зору взаємодії в освітянському просторі.
У педагогічній спільноті наразі працює три покоління, народжені в певні проміжки часу:
бебі-бумери (1943-63).
покоління Х (1963-84).
покоління Y (1984-2000).
Саме молоде – це так зване покоління Z. До нього відносяться діти та підлітки приблизно до 14-17 років. Вони з повним правом можуть називатися народженими цифровою революцією.
Факти говорять про те, що діти все раніше і раніше починають освоювати планшети, смартфони, користуватися інтернетом. Дослідження показують: майже 80% школярів використовують інтернет 3 години на добу. Кожен шостий проводить там близько 8 годин на добу. Сьогодні діти сприймають інтернет не як набір технологій, а як середовище проживання. Це вже не окрема віртуальна реальність, а частина їх життя. І цей спосіб життя розходиться з способом життя батьків.
Основні відмінності покоління «Z»
Учні «зет»: психологічні особливості
Особливості пам*яті
Інтернет для дітей виступає новим культурним знаряддям, яке впливає на формування психічних функцій. Раніше дитина розвивалася у взаємодії дини і дорослого або дітей між собою, сьогодні інтернет втручається в цю взаємодію
В дітей нового покоління пам*ять трансактивна. Вона починає працювати з іншими механізмами- запам*ятовується не сама інформація, а те , яким шляхом до неї дістатися .
Скоро ми будемо судити про освіченісь не по тому скільки ми знаємо енциклопедичних фактів або крилатих фраз, а по швидкості пошуку або за оцінкою достовірності того , що ми знаходимо в інтернеті.
Проблеми з увагою
Більшість педагогів наголошують на проблемах з увагою у сучасних підлітків. Є дослідження, які показують, що сучасний учень може концентруватися на чомусь лише 8 секунд, що значно менше, ніж у представників попередніх поколінь Зворотній погляд на цю проблему полягає в тому, що такі особливості уваги є не погіршенням психічної функції, а трансформацією, спричиненою історичними умовами. Адже представники цього покоління зростають у світі, де інформаційні можливості безмежні, а от часу не вистачає. Тож їхні психічні процеси адаптуються до необхідності дуже швидко оцінювати та фільтрувати великі обсяги інформації. Вони: швидко переключаються з однієї сторінки в соцмережах на іншу переходять за посиланнями вміють читати інформацію «діагонально», не заглиблюючись.
Кліпове мислення
З неуважністю пов’язана й інша особливість пізнавальної сфери «зетів» — так зване кліпове мислення. Це коли інформація сприймається краще, коли яскрава та невелика за обсягом, немов реклама в телевізорі. Тому учні сприймають:
Погано : тексти з лінійно-послідовною логікою викладення
Добре : інформацію, подану дозовано, невеликими обсягами, з візуальними образами та графікою.
Різноманітні, але неміцні комунікації
За теорією поколінь, зети повторюють за циклом «мовчазне покоління», яке формувалося до Другої світової війни, чиє дитинство прийшлося на епоху війни та репресій. А Зети є мовчазними через перевагу віртуального спілкування над реальним. В соцмережі вони знаходять собі друзів по всьому світі. Тому в контактах у дитини може бути кілька сотень друзів, яких вона як легко додає, але так само може легко і видалити. Тому є тенденція до неміцних комунікацій цього покоління — і в дружбі, і в особистих стосунках.
Водночас «зетам» властива толерантність. У них в друзях можуть бути люди різного статусу та значення:
* директор школи, пости якого вони постійно «лайкають»
*публічні люди, до яких вони самі «зафрендились»
*абсолютно невідомі, випадкові люди.
У такій нерозбірливості «зети» не вбачають нічого загрозливого. Їхнє особисте життя достатньо прозоре — вони діляться подробицями свого життя в мережі, не вбачаючи у цьому проблеми. Кордони між особистим та публічним у цього покоління розмиті.
Нетерплячість та егоцентричність
«Зетам» не доводилось, як поколінню «ікс», тиждень чекати улюбленого мультика по телевізору. На відміну від поколінь, яким дарували омріяні іграшки раз на рік, у Z багато ляльок та іграшок, дорогих і недорогих. Через переважання дітоцентричності у їх вихованні в сучасних родинах це покоління ще називають «ЯЯЯ». З дорослими — на рівних «Зети» не схильні до субординації, усіх вважають рівними. Тому часто педагоги стикаються з тим, що ці діти не розуміють необхідності тримати дистанцію, притаманну традиційній системі навчання, підкорюватися чиїмось вимогам тощо. «Зети» дотримують правил, якщо чітко розуміють їх мету або мають внутрішню потребу у цьому. Щодалі спостерігається тенденція випадіння «зетів» із традиційної системи навчання — батьки переводять дітей на домашнє навчання, за авторськими системами.
Головні ризики дітей нового покоління
Комунікаційні та технічні.
Технічні – це цифрова компетентність . Тому підвищення цифрової компетентності (не тільки дітей, а й вчителів та батьків) –це найважливіше завдання сьогодення.
Комунікаційні - один з видів сучасного насильства –троллінг або кібербулінг – систематичне і цілеспрямоване відправлення агресивних повідомлень з електронних носіїв. Жертви таких атак схильні до депресії, самоушкодження, суїциду
Кожна п*ята дитина є жертвою булінгу, а кожен четвертий –агресором.
Самотність - інша поширена проблема сучасних дітей . Хоча вони і мають доступ до всієї інформації, можуть спілкуватися з людьми з іншого кінця світу, подібний формат спілкування виключає фізичну взаємодію, тактильні відчуття. Тому діти найчастіше відчувають себе ізольованими
Особливості спілкування з дитиною покоління
«Зети», як ніхто інший, потребують ігрових підходів.
Також їх варто частіше хвалити — «лайкати» оцінками або нагородами.
На заняттях та уроках
інформацію — подавати переважно графічно
завдання — конкретні
лекції — зведені до мінімуму
Як поводитися з дитиною покоління зет
Застосування технік партнерської взаємодії.
Техніка «Я-висловлювання»
Техніка надихання
Техніка схвалення
Техніка спонукання
Техніка відновлення віри учня у власні сили.
- «Давай спробуємо ще раз. Попередню спробу сприйми як досвід , а не невдачу. Зосередься і повір у себе…»
Що ж чекає на це залежне від комп’ютерів, неуважне, егоїстичне покоління? Якщо ці якості стануть типовими поколінню, то, можливо, в контексті еволюції вони для чогось потрібні. Можливо, для чогось, чого ми не розуміємо зараз. Їхнє небажання жити в рамках та графіках, сприятиме тому, що багато з них стануть людьми вільних професій, розроблятимуть нові технології, працюватимуть онлайн. Рішення щодо вибору друзів, коханих або лідерів держави, не будуть нав’язані кимось, а здійснюватимуться за покликом серця.
Новий навчальний рік буде складним, напруженим, але водночас цікавим і багатим на нововведення. А тому бажаю усім колегам злагоди, любові, добробуту та затишку в оселях, наснаги, витримки і творчого горіння. Бо нам вершити святу місію: з наших учительських рук у бурхливий і суперечливий світ має вийти Людина, молодий творець майбутнього. І нехай він хоч на краплю людніє від теплоти наших небайдужих сердець.