Виступ "Інтеграція змісту кількох навчальних предметів навколо природничої теми"

Про матеріал
Виступ "Інтеграція змісту кількох навчальних предметів навколо природничої теми"
Перегляд файлу

image


image      Оновлення змісту освіти у ХХІ столітті вимагає розв’язання складної проблеми, як перетворити гігантський масив знань в індивідуальне надбання та знаряддя кожної особистості. На сьогоднішній день світ "інформаційного вибуху", який формує нові взаємовідносини між дитиною і знаннями, стає все складнішим, виникає потреба у вмінні розв’язувати складні проблеми, критично ставитися до обставин, порівнювати альтернативні точки зору та приймати зважені рішення. 

Тому головним завданням освіти є підготовка молоді до сучасного життя, тобто формування в неї необхідних компетентностей, а одним із засобів їх формування є інтеграція навчальних дисциплін.

     З досвідом роботи стає зрозуміло, що не можна дати знання якоїсь окремої науки незалежно від інших наук, що інтеграція, тобто органічне поєднання відомостей інших навчальних предметів навколо однієї теми, є однією з найперспективніших інновацій, яка закладає нові умови діяльності вчителів та учнів, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.

    Необхідність інтегрованого підходу до організації навчально-виховного процесу коментував великий педагог Я. А. Коменський:

"Всі знання виростають з одного коріння - навколишньої дійсності, мають між собою зв’язки, а тому повинні вивчатися у зв’язках".

    Інтегроване навчання є діючою моделлю активізації інтелектуальної діяльності та розвиваючих прийомів навчання. Воно зобов’язує до використання різноманітних форм викладання, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.

    Через інтеграцію здійснюється особистісно - зорієнтований підхід до навчання, тому що учень сам може обирати "опорні" знання з різних предметів з максимальною орієнтацією на суб’єктивний досвід, що склався в нього під впливом як попереднього навчання, так і більш широкої взаємодії з навколишньою дійсністю.

 

    Можливості впровадження інтеграції в навчальний процес:

 

-   поєднання спорідненого матеріалу кількох предметів навколо однієї теми, усунення дублювання у вивченні ряду питань;

-   ущільнення знань, тобто сконструювати фрагмент знань таким чином, засвоєння якого вимагає менше часу, проте підвищує якість навчального уміння;

-   опанування з учнями значного за обсягом навчального матеріалу, досягнення цілісності знань;

-   залучення учнів до процесу здобуття знань;

-   формування творчої особистості учня, його здібності;

-   дати можливість учням застосовувати набуті знання з різних навчальних предметів у професійній діяльності. 

 

 

 

 

 

Переваги інтегрованого навчання  для учнів і вчителів:

 

-   створюються умови для формування цілісного образу світу і розгляду явищ з декількох сторін; 

-   створюються умови для самореалізації, самовираження, прояву творчості, розкриття здібностей; 

-   навколишній світ дітей пізнається ними у різноманітті та єдності

-   розвивається потенціал, активізується пізнавальна активність;  - налагоджуються міжпредметні зв'язки, передбачені навчальними програмами; 

-   надається свобода вибору теми, змісту, засобів навчання; 

-   передбачається можливість нестандартних уроків, форм і прийомів навчальної діяльності.

 

   Застосовуючи в навчально-виховному процесі інтеграцію наукових знань, реалізуючи її в системі освіти, можна досягти таких результатів:

 

-   знання учнів набувають системності;

-   уміння стають узагальнюючими, сприяючи комплексному застосуванню знань, їхньому синтезу, перенесенню ідей та методів з однієї галузі науки до іншої, що, по суті, покладено в основу творчого підходу до наукової діяльності людини в сучасних умовах; посилюються світогляд на направленість пізнавальних інтересів учнів; - більш ефективно формуються переконання, досягається всебічний розвиток особистості;

-   інтегровані уроки сприяють інтенсифікації, оптимізації навчальної і педагогічної діяльності.

 

   Важливим принципом інтегрованого навчання є міжпредметні зв’язки.

 

image   Вони впливають на відбір і структуру навчального матеріалу цілого ряду предметів. Ідея міжпредметних зв'язків виконує свою організуючу роль: впливає на побудову програм, структуру навчального матеріалу, підручників, на відбір методів і форм навчання. Систематичне їх застосування, створює можливості широко користуватися дидактичними матеріалами та засобами наочності (підручниками, таблицями, приладами, картами, презентаціями, відеороликами), які належать до одного навчального предмета, при вивченні інших дисциплін. В організації навчання виникає потреба в комплексних формах, що мають міжпредметні зміст. Такі форми вимагають координації діяльності вчителів, вивчення навчальних програм з родинним преметам, взаємовідвідування уроків.

 

 

 

 

imageВажливим фактором використання інтеграції в навчально-виховному процесі є формування наступних компетенцій: ціннісно-смислових (розуміння мети уроку, важливості вивчення теми); загальнокультурних (культура мовлення, почуття патріотизму, історичні дані про рідну місцевість); інформаційних (робота з комп’ютером, вміння самостійно підбирати необхідний матеріал); комунікативних (вміння працювати в групах, вислуховувати, спілкуватися).

Інтегровані уроки бувають цілісні і фрагментарні. Але частіше можуть проводитися фрагментарні інтегровані уроки, що пояснюється повністю об’єктивними причинами: неспівпаданням загальних навчальних тем з різних навчальних предметів за

часом вивчення;

неможливість провести цілий урок інтегрованим, тому що на цьому уроці необхідно проходити і інший програмний матеріал, який не може бути інтегрованим з цим предметом.

   Залежно від дидактичної мети інтегровані уроки поділяють на:

-   уроки вивчення нового матеріалу;

-   уроки систематизації та узагальнення знань; - комбіновані уроки.

Вчителями спільно визначається тема, мета, задачі уроку, спільні для обох предметів та специфічні для кожного. Проведення уроку доцільне лише за умови наявності спільної мети. Залежно від теми, мети та завдань уроку визначається його тип. У відповідності до теми, задач, типу уроку добирається фактичний і дидактичний матеріал. Обирається найбільш ефективне поєднання методів і прийомів – відповідно до поставленої мети, змісту навчального матеріалу. Обмірковується структура уроку.

Акцент робиться на самостійній пізнавальній діяльності учнів (а не заучуванні готових висновків), створенні проблемних ситуацій з урахуванням логіки навчальних дисциплін. Визначається ступінь участі кожного з вчителів: або обидва працюють на рівних (відбувається діалог), або хтось із них “включається” в урок епізодично.

Практикуються проведення бінарних уроків (від лат. binaries – подвійний) – тобто такий різновид інтегрованого уроку, що органічно поєднує вивчення двох предметів, наприклад, ЯДС та математики, ЯДС та навчання грамоти.

 

 

 

 

 

 

 

 

Алгоритм оцінювання ефективності інтегрованого уроку:

-   якість знань учнів з виучуваної теми (повнота, системність тощо);

-   на яку оцінку заслуговує організація мислення учнів на уроці;

-   які форми мислення, мисленнєві операції (аналіз, синтез, порівняння та ін.) застосовувалися на уроці;

-   які творчі процеси ініціювались вчителями;

-   чи мало місце проблемне навчання;

-   яка була роль усієї групи й кожного окремо учня у вирішенні кожної з проблем; на скільки ефективними були способи організації пізнавальної діяльності учнів; - який був емоційний тонус уроку та рівень духовного спілкування вчителів і учнів;

-   якою мірою інтеграція двох предметів дала змогу реалізувати принцип нерозривності навчання і виховання. 

 

Алгоритм оцінювання діяльності учнів на уроці:

-   глибина й міцність одержаних ними знань;

-   здатність до мислення;

-   спроможність розуміти суть явищ, робити висновки й узагальнення;

-   розуміння глибоких, а не поверхневих зв’язків між інтегрованими предметами. 

 

Алгоритм оцінювання діяльності вчителя:

-   особистісні якості вчителя, які сприяли реалізації основної мети й задач уроку; - рівень ефективності дидактичної діяльності щодо об’єднання знань учнів у галузі інтегрованих предметів;

-   міра володіння вчителем поняттями інтегрованих дисциплін.

 

image   Використання інтегрованих уроків вносить певний вклад в підвищенні професійної майстерності вчителів, самоосвітній діяльності, сприяє прагненню та свідомій зацікавленості учнів в оволодінні загальноосвітніми предметами. Це впливає на рівень освідченості майбутніх випускників, їх конкурентоспроможність.

   Різні види діяльності, які притаманні урокам інтегрованого змісту, роблять їх цікавими, посилюють пізнавальний інтерес до навчання, допомагають активізувати розумову діяльність учнів. На таких уроках яскраво виражена прикладна спрямованість. Вони допомагають формувати науковий світогляд, сприяють встановленню логічних зв’язків між поняттями.

 

 

 

 

 

 

 

Інтеграція кількох навчальних предметів навколо природничої теми

image Варіанти інтегрованих уроків можуть бути різноманітними. Можна інтегрувати не тільки два, але навіть і три, чотири предмети на одному або декількох уроках. Це залежить від уміння вчителя провести інтегрований урок так, щоб не було перевантаження дітей враженнями, щоб він був не мозаїкою окремих картин, а саме слугував єдиній меті.

 

Можна визначити такі теми уроків інтегрованого змісту:

1.      "Казка осіннього лісу"

─ позакласне читання "Осінь-чарівниця",

─ ЯДС "Ознаки осені"

─ Мистецтво "Осінній ліс", «Кленовий листочок»

2.      Урок ─ мандрівка "В гості до Веснянки"

               ─ розвиток мовлення "А вже весна, а вже красна"                ─ Мистецтво "Фарби ранньої весни", «Звуки весни»                ─ ЯДС «Зміни в природі навесні». 

3.      "Зима ─ чарівниця"

             ─ ЯДС "Ознаки зими"

             ─ Мистецтво "Зимові розваги", "Казка зимового лісу"

4.      "Хто як зимує"

─ літературне читання " Хто так малював",

─ ЯДС "Ознаки зими"

─ Мистецтво "Зустріч зими"

5.      Урок ─ казка "Розмова на лісовій галявині"

                ─ Позакласне читання

                ─ розвиток мовлення "Про що говорять звірі?"                 ─ ЯДС та Мистецтво "У світі тварин".

6.      "День космонавтів"

ЯДС "День космонавтики"

розвиток мовлення "Складання казки за початком"

Мистецтво─ аплікація "Космос"

─ фізкультура "Ми ─ космонавти"

7.      "Транспорт" ─ основи здоров’я  "Транспорт"

─ ДІТ "Конструювання різних видів транспорту"

─ розвиток мовлення, ЯДС "Моя вулиця"

8.      "Професії наших батьків"

─ ЯДС «В світі професій»

─ ДІТ "Робота з тканиною", "Аплікація з паперу"

 

         Можна зробити висновок, що всі предмети початкової ланки мають своєрідний інтеграційний потенціал, і в межах свого власного змісту містять потенційні можливості для комплексної взаємодії на особистість учня.

 Успішне вивчення школярами одного предмета залежить від наявності у них певної бази знань і умінь. Ізольоване викладання теми на базі одного предмета нерідко є недостатнім, тому що світ єдиний, він має багато внутрішніх зв’язків, тому не можна торкатися жодного важливого питання, не поставивши при цьому багатьох інших. У таких випадках необхідними є порівняння, зіставлення, а це також є основою для інтеграції.

 

 

 

image

pdf
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
14 грудня
Переглядів
3
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку