виступ логопеда на батьківських зборах. Тема: " ЗАЇКАННЯ З ТОЧКИ ЗОРУ МЕДИЦИНИ

Про матеріал
ЗАЇКАННЯ З ТОЧКИ ЗОРУ МЕДИЦИНИ Заїкання у дітей — ненавмисні зупинки, запинання в усному мовленні, що виникають внаслідок судомного стану мовної мускулатури. За науковими даними, на нього страждають близько 2% дітей і 1,5% дорослих. У хлопчиків заїкання трапляється в 3–4 рази частіше, ніж у дівчаток. Крім мовних судом, заїкання у дітей супроводжується порушенням вищої нервової діяльності, яке в одних випадках може бути пов’язане з невротичною реакцією, а в інших — з органічним ураженням ЦНС. Тому було б неправильно розглядати заїкання в дитини як суто мовну проблему; його вивчення та корекція у дітей неможливі без інтеграції знань з логопедії, неврології та психології. Класифікація заїкання у дітей.
Перегляд файлу

ЗАЇКАННЯ  З ТОЧКИ ЗОРУ МЕДИЦИНИ

Заїкання у дітей — ненавмисні зупинки, запинання в усному мовленні, що виникають внаслідок судомного стану мовної мускулатури. За науковими даними, на нього страждають близько 2% дітей і 1,5% дорослих. У хлопчиків заїкання трапляється в 3–4 рази частіше, ніж у дівчаток. Крім мовних судом, заїкання у дітей супроводжується порушенням вищої нервової діяльності, яке в одних випадках може бути пов’язане з невротичною реакцією, а в інших — з органічним ураженням ЦНС. Тому було б неправильно розглядати заїкання в дитини як суто мовну проблему; його вивчення та корекція у дітей неможливі без інтеграції знань з логопедії, неврології та психології.

Класифікація заїкання у дітей

Залежно від патогенетичних механізмів, що лежать в основі судомних запинань, виділяють дві форми заїкання у дітей: невротичну (логоневроз) і неврозоподібну. Невротичне заїкання у дітей є функціональним розладом; неврозоподібна форма пов’язана з органічним ураженням нервової системи.

За вираженістю мовних судом розрізняють легкий, середній і тяжкий ступінь заїкання у дітей. Легкий ступінь заїкання у дітей характеризується судомними запинаннями тільки в спонтанній мові; симптоми ледь помітні й не перешкоджають мовному спілкуванню. При середньому ступені тяжкості запинання виникають при монологічному та діалогічному мовленні. При тяжкому заїканні в дітей мовні судоми часті й тривалі; запинання трапляються у всіх видах мовлення, включаючи пов’язане і відображене; з’являються супутні рухи й емболофразія. У найтяжчих випадках через заїкання мова і комунікація стають практично неможливими. Ступінь тяжкості заїкання може бути мінливим в однієї і тієї ж дитини в різних ситуаціях.

Залежно від характеру перебігу виділяють такі варіанти заїкання в дітей:

хвилеподібний (заїкання посилюється і слабшає в різних ситуаціях, але не зникає);

постійний (заїкання має дещо стабільний перебіг);

рецидивуючий (заїкання виникає знову після періоду мовленнєвої норми).

Причини заїкання у дітей

Всі фактори, що пов’язані з виникненням заїкання у дітей, традиційно розділяють на сприяючі і причинові. До сприяючих (фонових) причин слід зарахувати спадкову схильність, невропатичну конституцію дитини, внутрішньоутробне ураження ЦНС. Спадкова схильність до заїкання найчастіше визначається природженою слабкістю мовленнєвого апарату. У дітей, які страждають на заїкання, часто виявляють енурез, нічні страхи, підвищену тривожність і вразливість. Перинатальні ушкодження головного мозку в дітей можуть бути пов’язані з токсикозами вагітності, гемолітичною хворобою плода, внутрішньоутробною гіпоксією й асфіксією під час пологів, пологовими травмами і т. д. До розвитку заїкання більш схильні діти фізично ослаблені, з недостатньо розвиненими почуттям ритму, загальними моторними навичками, мімікою й артикуляцією.

Збільшення частоти випадків заїкання, що спостерігається останніми роками, безпосередньо пов’язують із бурхливим запровадженням у повсякденне життя відеоігор, комп’ютерних технологій, величезним потоком аудіовізуальної інформації, що діє на незміцнілу нервову систему дітей. Слід пам’ятати, що процеси дозрівання кори великих півкуль, оформлення функціональної асиметрії діяльності головного мозку в основному завершуються до п’яти років життя, тому вплив будь-якого надмірного за силою або тривалістю подразника може призвести до нервового зриву і заїкання у дітей.

Також надзвичайними подразниками (або причинами) заїкання у дітей можуть бути тяжкі інфекції (менінгіт, енцефаліт, кір, коклюш, тиф та ін.), ЧМТ, гіпотрофія, рахіт, інтоксикації та ін. До безпосередніх причин заїкання у дітей також зараховують одномоментні психічні потрясіння або тривалу травматизацію психіки. У першому випадку це може бути короткочасний страх, переляк, надмірна радість; у другому — затяжні конфлікти, авторитарний стиль виховання і т. п. До виникнення заїкання у дітей може призвести наслідування осіб, що заїкаються, раннє навчання іноземних мов, перевантаження складним мовним матеріалом, переучування ліворукості. У літературі вказують на зв’язок заїкання у дітей з ліворукістю, іншими мовними порушеннями (дислалією, тахілалією, дизартрією, ринолалією). Вторинне заїкання у дітей може виникати на тлі моторної алалії або афазії.

Порівняльна характеристика невротичного і неврозоподібного заїкання у дітей

В основі невротичного заїкання у дітей лежать сильні психотравмуючі переживання, тому порушення мови виникає гостро, практично одномоментно. У цьому випадку батьки, як правило, точно вказують час появи заїкання у дитини та її причину. Невротичне заїкання зазвичай виникає у віці 2–6 років, тобто на момент розвитку порушення діти користуються розгорнутою фразовою мовою.

У дітей з невротичним заїканням відзначається зниження мовної активності, виражена логофобія і фіксація на важких звуках; переважають дихально-голосові судоми. Звуковимову, як правило, порушено, однак лексико-граматичний аспект мовлення розвивається нормально. Діти часто супроводжують своє мовлення роздуванням крил носа і супутніми рухами. Характер перебігу невротичного заїкання у дітей хвилеподібний; погіршення мови провокується психотравмуючими ситуаціями.

При неврозоподібному заїканні, що виникає на тлі органічного ураження ЦНС у перинатальному або ранньому періоді розвитку дитини, розлад розвивається поступово, поволі. Очевидний зв’язок із зовнішніми обставинами не простежується; батьки неспроможні визначити причини заїкання. Неврозоподібне заїкання у дітей з’являється з моменту початку мовлення або у віці 3–4 років, тобто в період становлення фразової мови.

Мовна активність дітей при цьому зазвичай підвищена, до свого дефекту вони не критичні. Мовні запинання викликані переважно артикуляційними судомами; мова монотонна, невиразна, її темп прискорений; звуковимова спотворена, лексико-граматичний аспект мовлення порушений. У дітей з неврозоподібним заїканням порушена загальна моторика: їх рухи незграбні, скуті, стереотипні. Характерна млява міміка, поганий почерк; часто виникають дисграфія, дислексія і дискалькулія. Перебіг неврозоподібного заїкання у дітей відносно постійний; погіршення мовлення можуть викликатися перевтомою, підвищеним мовним навантаженням, соматичною ослабленістю. При неврологічному обстеженні виявляють ознаки множинного ураження ЦНС; за даними ЕЕГ — підвищену судомну готовність.

Симптоми заїкання у дітей

До основних симптомів заїкання у дітей належать мовні судоми, розлади фізіологічного та мовленнєвого дихання, супутні рухи, мовні виверти і логофобія.

При заїканні затинання у дітей виникають при спробі почати говорити або безпосередньо в процесі мовлення. Вони викликані судомами (мимовільним скороченням) мовної мускулатури. За своїм характером мовні судоми можуть бути тонічними і клонічними. Тонічний варіант пов’язаний з різким підвищенням м’язового тонусу в губах, язиці, щоках, що супроводжується неможливістю артикуляції і паузою в мовленні (наприклад, “т — рава”). Клонічні мовні судоми характеризуються багаторазовим скороченням мовних м’язів, що призводить до повторення окремих звуків або складів (наприклад, “т-т-трава”). У дітей із заїканням можуть бути тонічно-клонічні або клоніко-тонічні судоми. За місцем виникнення мовні судоми можуть бути артикуляційними, голосовими (фонаційними), дихальними і змішаними.

Дихання при заїканні неритмічне, поверхневе, грудне або ключичне; відзначається дискоординація дихання і артикуляції: діти починають говорити на вдиху або вже після повного видиху.

Мова дітей із заїканням часто супроводжується мимовільними супутніми рухами: посіпуванням м’язів обличчя, роздуванням крил носа, морганням, розгойдуванням тулуба і т. д. Нерідко такі пацієнти використовують так звані рухові й мовні виверти, що мають на меті приховати затинання (посмішку, позіхання, покашлювання та ін.). До мовних хитрощів належать емболофразії (вживання непотрібних звуків і слів — “ну”, “це”, “там”, “ось”), зміна інтонації, темпу, ритму мови, голосу та ін.

Труднощі в мовному спілкуванні викликають у дітей із заїканням логофобію (боязнь мовлення в цілому) або звукофобію (боязнь вимовляння окремих звуків). У свою чергу, нав’язливі думки про заїкання сприяють ще більшому ускладненню мовленнєвого процесу в дітей.

Заїкання у дітей часто супроводжується різноманітними вегетативними розладами: пітливістю, тахікардією, лабільністю артеріального тиску, почервонінням або блідістю шкірних покривів, які посилюються в момент мовної судомності.

Діагностика заїкання у дітей

Обстеження дітей із заїканням здійснюють логопед, педіатр, дитячий невролог, психолог і психіатр. Для всіх фахівців важливу роль відіграє вивчення анамнезу, спадкової обтяженості, відомостей про ранній психо-мовний і моторний розвиток дітей, з’ясування обставин і часу виникнення заїкання.

У процесі діагностичного обстеження мовлення у таких дітей визначається локалізація, форма, частота мовних судом; оцінюються особливості темпу мови, дихання, голосу; виявляються супутні рухові й мовні порушення, логофобія; з’ясовується ставлення дитини до свого дефекту. В особи, яка заїкається, обов’язково проводиться обстеження звуковимови, фонематичного слуху, лексико-граматичного аспекту мовлення.

Логопедичний висновок повинен відображати форму і ступінь заїкання у дітей; характер судом; супутні порушення мови. Диференціальну діагностику необхідно проводити з тахілалією, дизартрією.

Для виявлення органічних уражень ЦНС невролог призначає ЕЕГ, МРТ головного мозку та ін.

Корекція заїкання у дітей

У логопедії прийнятий комплексний підхід до корекції заїкання в дітей, що передбачає проведення лікувально-оздоровчої та психолого-педагогічної роботи. Основна мета лікувально-педагогічного комплексу полягає в усуненні або ослабленні мовних судом і супутніх розладів; зміцненні ЦНС, впливі на особистість і поведінку пацієнта.

Лікувально-оздоровчий напрям роботи включає проведення загальнозміцнювальних процедур (водолікування, фізіотерапії, масажу, ЛФК), раціональної та сугестивної психотерапії.

Власне логопедична робота при заїканні у дітей організовується поетапно. На підготовчому етапі створюється щадний режим, доброзичлива атмосфера, обмежується мовна активність, демонструються зразки правильного мовлення.

На тренувальному етапі проводиться робота з оволодіння дітьми різними формами мовлення: поєднановідображеного, шепітного, ритмічного, питально-відповідального та ін. На заняттях корисно використовувати різні форми ручної праці (ліплення, конструювання, малювання, ігри). У кінці цього етапу заняття переносяться з кабінету логопеда в групу, клас, громадські місця, де діти закріплюють навички вільної мови. На фінальному етапі проводиться автоматизація навичок правильної мови та поведінки в різних мовних ситуаціях і видах діяльності.

Важлива увага в процесі роботи приділяється розвитку основних компонентів мови (фонетики, лексики, граматики), голосоподачі, просодії. У корекції заїкання у дітей велику роль відіграють логоритмічні заняття, логопедичний масаж, дихальна й артикуляційна гімнастика. Логопедичні заняття з корекції заїкання у дітей проводяться в індивідуальному і груповому форматі.

Прогноз і профілактика заїкання у дітей

При правильній організації лікувально-оздоровчої роботи у більшості дітей заїкання повністю зникає. Можливі рецидиви у шкільному віці і пубертатному періоді. Найбільш стійких результатів досягають при корекції заїкання у дошкільнят. Чим більший стаж заїкання, тим більш невизначений прогноз.

Для профілактики виникнення заїкання у дітей важливим є сприятливий перебіг вагітності, піклування про фізичне і психічне здоров’я дитини, її мовний розвиток, добір навчального та розважального матеріалу відповідно до віку. Для запобігання рецидивам заїкання слід дотримуватися всіх рекомендацій логопеда на етапі корекційної роботи.

docx
Додано
13 грудня
Переглядів
3
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку