«У принципі всі батьки хочуть спілкуватися з дітьми, проте інколи їм не вистачає вміння»
Хейм Джинотт, дитячий психолог.
Важлива роль у формуванні особистості дитини, зокрема у розвитку її мовлення, належить сім’ї. Адже перші слова, перші речення дитина вимовляє в колі близьких людей.
Якщо ми любимо свою дитину, бажаємо їй добра, то не будемо байдуже ставитися до труднощів, які згодом можуть привести до вад мовлення!
Адже несвоєчасне виправлення мовленнєвих вад призводить до порушень і затримки загального розвитку дитини, спричиняє труднощі у сприйманні та аналізі як навчального матеріалу, так і реальних подій. От чому потрібно застерегти батьків від легковажного ставлення до проблем мовлення їхньої дитини.
Для дітей молодшого шкільного віку сім’я і школа – це два основні середовища, які суттєво впливають на психофізичний та мовленнєвий розвиток.
Але найчастіше причиною шкільних проблем дитини все ж є її недостатній мовленнєвий розвиток в дошкільному віці. Це проявляється в порушеннях звуковимови, малий словниковий запас, невмінні граматично правильно узгоджувати слова в реченні та інше. Подібні прояви у дошкільний період, як правило, не насторожують батьків, адже, на їхню думку, дитина достатньо вільно користується мовою.
Однак у школі до мовлення учнів висувають високі вимоги, і дитина з недостатнім мовленнєвим розвитком потрапляє у складне становище. Виникають труднощі в процесі оволодіння навичками читання і письма, з’являються стійкі специфічні помилки (пропуски чи заміна букв і складів, недописування або не-дочитування слів, переставляння частин слова та інше).
Коли на початку навчання не допомогти дитині подолати ці труднощі, з часом вони накладаються і, щоб їх розв’язати, необхідно затратити багато часу і зусиль логопедів, батьків та вчителів.
Успіх корекційного навчання багато в чому визначається тим, наскільки чітко організована наступність роботи логопеда, педагогів та батьків. В логопедичній практиці існують стабільні форми роботи з батьками, які є достатньо ефективними. Це батьківські збори, консультації, показ відкритих занять, оформлення стендів чи папок-пересувок.
Перша організаційна зустріч з батьками проводиться в кінці вересня. На цій зустрічі логопед в доступній формі:
Доцільно в переконливій формі розповісти про негативні наслідки несформованого мовлення в процесі оволодіння дітьми грамотою (можна використовувати зразки дисграфічних диктантів). При цьому необхідно підкреслити, що саме раннє виявлення мовної патології та надання дітям своєчасної допомоги допоможуть попередити труднощі при навчанні читати і писати. Цим самим логопед обґрунтовує необхідність корекційних занять кожній дитині зокрема.
Розкриваючи завдання та зміст логопедичних занять спеціаліст знайомить батьків з прийомами педагогічного впливу, які є необхідними для здійснення диференційованого підходу до кожної дитини. Доцільно відмітити особливу роль батьків в комплексі наступних заходів:
Таким чином логопед акцентує увагу батьків на свідомому включенні їх в корекційний процес.
В кінці навчального року на батьківських зборах підводяться підсумки корекційної роботи, дається аналіз повторного обстеження мовлення дітей, надаються рекомендації до подальшого їх навчання. Рекомендовано організувати святковий випуск дітей, під час якого кожна дитина зможе продемонструвати свої можливості та успіхи.
Впродовж навчального року для батьків систематично проводяться консультації. На них логопед показує прийоми корекційної індивідуальної роботи з дитиною, інформує про її труднощі та успіхи, підказує, на що доцільно звернути увагу вдома. У кожної дитини повинен бути зошит, де фіксується зміст логопедичної роботи. Батькам необхідно пояснити їх роль у допомозі дітям під час виконання домашніх завдань (замальовування чи штрихування малюнків, промовляння слів, речень чи текстів на задані звуки, переказуванні казок чи оповідань, записування придуманих речень, придумування своїх розповідей і т.д.).
Залучення батьків до корекційної роботи допоможе скоротити час її проведення, підвищить її результативність та допоможе відчути дитині бажання батьків їй допомогти.
Індивідуальне консультування набуває дуже великого значення для роботи з батьками, оскільки дозволяє реалізувати диференційований підхід. Індивідуальні консультації проводяться на запрошення логопеда або на прохання батьків. Логопед має консультувати батьків з наступних питань:
-на початку року повідомляє про результати логопедичного обстеження, про особливості мовленнєвого розвитку кожної дитини, підкреслюючи сильні й слабкі сторони;
-показує прийоми роботи з дитиною: навчає правильно виконувати артикуляційну і пальчикову гімнастику, закріплювати поставлені звуки;
-підкреслює успіхи і труднощі дитини, показує, на що потрібно звернути увагу вдома;
- інформує батьків про різні аспекти розвитку і виховання дитини.
Одним із завдань індивідуального консультування є навчання батьків способам виконання разом з дитиною домашніх завдань.
Залучення батьків до корекційної роботи допоможе скоротити час її проведення, підвищить її результативність та допоможе відчути дитині бажання батьків їй допомогти.