Даний виступ "Екологічне виховання при викладанні предметів природничо-математичного циклу" на Кліматичному форуму мав на меті ознайомити українських колег з напрацюваннями наших вчителів в галузі екологічної освіти учнів.
Екологічне виховання при викладанні предметів
природничо-математичного циклу
(З досвіду роботи вчителів шкільного методичного об'єднання
загальноосвітньої школи)
Ми живемо на планет Земля. Для людства – це єдина домівка, єдине місце існування. Про те, що своє житло потрібно підтримувати в порядку, наводити в ньому лад, знають всі. А от про те, що потрібно підтримувати порядок на планеті, замислюється небагато…
Своїх дітей ми до порядку привчаємо мимовільно, вони просто повторюють наші дії. Українські та зарубіжні екопсихологи, зокрема, Антоніна Михайлівна Льовочкіна, вважають, що якщо з раннього дитинства навчати людей за спеціальними освітніми програмами, які передбачають “занурення” учнів у атмосферу постійного підвищення екологічної свідомості, то в них з’являються правильні установки стосовно довкілля, і вони готові діяти у відповідності з цими установками. Але для цього недостатньо включити “екологічний розділ” до курсу природничих наук. Діти повинні безпосередньо спілкуватися з природою під керівництвом вчителів, які можуть показати її красу та розповісти про наслідки насилля над середовищем досить яскраво та детально. Людина з раннього дитинства повинна засвоїти, що довкілля з його проблемами не існує десь окремо від неї, а починається саме всередині неї.
Зміст багатьох шкільних предметів передбачає відомості про екологічні проблеми, існує і окремо предмет екологія.
Перелік шкільних програм, в яких є екологічна складова:
Основи здоров'я для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Трудове навчання для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6 - 9 класи
Природознавство 5 клас для загальноосвітніх навчальних закладів
Біологія (6–9 класи) Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
Фізика (7-9 класів) загальноосвітніх навчальних закладів
Хімія (7–9 класи) Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
Один із документів, який вказує основні напрямки екологічного навчання та виховання, є Концепції екологічної освіти України, яка затверджена Міністерством освіти і науки України 20 грудня 2001 р.
Відповідно цієї Концепції основною метою екологічної освіти є:
Найголовнішими завданнями екологічної освіти мають бути:
Одним із стратегічних напрямків, визначених у Концепції, є поступове поетапне реформування екологічної освіти та виховання особистості на наукових і духовних принципах з урахуванням національних традицій, надбань та світового досвіду.
Я викладаю хімію у школі та є головою шкільного методичного об’єднання вчителів природничо-математичного циклу. Останнім часом великого поширення в нашій роботі набула проектна діяльність – як в урочний так і в позаурочний час. Спочатку це були предметні, невеликі проекти. Наприклад, постійно в школі відзначається День Землі. Я з учням підготувала та провела театралізовану виставу, а конспект цього заходу було надруковано в журналі видавничої групи «Основа» «Хімія». На заході в ігровій форму були показані основні проблеми планети: перенаселеність, зменшення та обміління річок, забруднення атмосфери та гідросфери. Родзинкою вистави став авторський вірш учениці 11 класу. В нашій школі вперше відкрився клас хіміко-біологічного профілю. Ми з колегою, вчителькою біології Кривохатько О. А., постійно співпрацювали разом з метою інтеграції та паралельного вивчення тем. Результатом такої діяльності стала робота, надрукована в 17 номері журналу «Біологія» того ж видавництва в 2015 році. Це був конспект уроку з біології на тему «Мінеральні добрива: значення для рослин, хімічні властивості, норми внесення» в 11 класі. Особливістю підготовки та проведення цього уроку було використання Google-сервісів: диску, робота з таблицями, створення спільної презентації. Так що можна розглядати це і як використання інформатики в навчальному процесі.
Вчителька праці Зубкова І. Б. на своїх уроках намагається показати учням, як повторно можна використовувати речі. Для пропаганди використання вторинної сировини був проведений захід «Екомода», матеріали якого були надруковані в журналі «Хімія» №10 2012 року.
Взагалі, Ірина Борисівна багато уваги приділяє екологічному вихованню на своїх уроках. Це і виготовлення ялинок із підручного матеріалу і осіннє свято «Гарбузове диво»
Багато з моїх колег проживають в приватних будинках, вирощуючи квіти на власних подвір’ях. А колега Бабич О. М. котрий рік намагається принести красу під стіни багатоповерхівки. На невеличкій ділянці розміщено безліч декоративних культур, виробів із шин, поробки із природніх матеріалів. Про неї та її захоплення неодноразово писали в місцевій пресі, показували телесюжети. І яким бувало її розчарування, коли фігурки, виготовлені власними руками, були розтрощені… Квіти – нещадно вирвані… Та кожного разу вона знаходила в собі сили починати все спочатку.
Вчителі нашої школи постійно співпрацюють з газетою «Сільський вісник», ми багато замовляємо посадкового матеріалу. Далекого жовтня 2013 року наша школа взяла участь в акції від цієї газети та посольства Нідерландів в Україні "Школа - рідний дім". Ми зробили колективне замовлення на продукцію з каталогів. А за це нам обіцяли подарувати насіння, цибулини квітів, декоративні кущі тощо... Як нагороду отримали чудові рослини та підставку для квітів. Дві троянди та сто цибулин гладіолусів були висаджені на подвір'ї, а підставка виконує свої функціональні обов’язки в учительській.
А в 2016 році той же «Сільський вісник» оголосив акцію "ПРАПОР УКРАЇНИ - ПРАПОР МИРУ". Я особисто та школа загалом закупили посадковий матеріал із петуній та чорнобривців і ми заходилися вирощувати рослини. Активну участь в цьому брали школярі. А в середині липня редакція газети надала в подарунок 540 рослин посадкового матеріалу. Рослини були в маленьких горщечках, а ми з учнями пересадили їх в більші. 24 серпня, на День незалежності, ці квіти в вигляді прапору України будуть виставлені в центрі міста.
Ми з колегами замислили масштабний проект для всіх вчителів природничо-математичного циклу. Це був проект «Пришкільна територія як об’єкт застосування знань з різних предметів».
На уроках математики учні вимірювали розміри ділянок, клумб, доріжок. На території школи розміщені круглі тумби, учні вчилися визначати їх об’єм. Також разом з вчителем біології розраховували кількість посадкового матеріалу. Також на уроках біології та екології визначали якісний та кількісний склад насаджень на пришкільній території, визначали корисність кожного виду рослин. Під керівництвом вчительки географії складали план місцевості, визначали географічне положення ділянки, склад ґрунтів. На уроках фізики розглядали ергономічний сільськогосподарський інвентар, застосування сапки, лопати, вил тощо як найпростішого важеля. Було цікаве дослідження групи учнів про плече сили в різних інструментах для обрізування дерев. На уроках праці проводилися роботи щодо впорядкування прилеглої території, висаджування та догляд за рослинами, збір врожаю та насіння.
Весь цей матеріал збирається, узагальнюється та вивчається. Наступний навчальний рік – останній в реалізації цього проекту. Маємо надію випустити збірку з нашими матеріалами.
Я та мої колеги – просто виконуємо свою роботу… Коли я збирала весь цей матеріал, розмовляла з колегами, радилася, то виявилося, що ми робимо велику справу. Просто у нас не прийнято вихвалятися. А тепер я показала нашу роботу перед зацікавленими колегами з усієї України. Ми все робимо, щоб наша земля стала кращою! Нехай нам щастить в наших справах!