Матеріал спрямований на популяризацію історії рідного краю, покликаний мотивувати не лише учнів до творчо-пошукової діяльності, а й залучати педагогів.
Використання краєзнавчих матеріалів
при викладанні історії України
Історія України – один із складових всього спектра історичних наук, відіграє провідну роль у процесі формування високої історичної свідомості, людської особистості, інтелекту та політичної культури. Слід погодитися з твердженням, що можна не знати тисячі наук і все таки бути освіченою людиною, але не любити та не знати історію може тільки людина нерозвинута розумово.
Вже наші давні пращури гідно оцінювали значення історичного досвіду попередніх поколінь і необхідність його вивчення. Видатному римському оратору Цицерону належить слушний висновок про історію, яка є «великою наставницею життя». А наш безсмертний Кобзар, звертаючись до українців, закликав:
Подивіться лишень добре,
Почитайте знову
Тую славу. Та читайте
Од слова до слова
Не лишайте ані нитки
Ніже тії коми,
Все розберіть… та спитайте
Раді себе: що ми?
Чиї сини? Яких батьків?
Особливо злободенно це звучить в наш час, коли перед освітою постає питання збудити й активізувати історичну пам’ять кожного українця, звеличити героїчні діяння предків, вказати на гідні наслідування зразки патріотизму, героїзму, безоглядної самопожертви в ім’я вольності і свободи рідного народу. Краєзнавча діяльність сприяє вихованню патріотів України – людей високої культури та духовності. У процесі активного підняття історії рідного краю, витоків національної культури в учнів виховуються почуття чуйності, доброти, дбайливе ставлення до історії рідної землі.
Краєзнавство допомагає учням зрозуміти нерозривний зв’язок подій, що відбуваються в нашому краї, з подіями загальнодержавними, всеукраїнськими. Шляхом переосмислення історико-краєзнавчого матеріалу кожний учень визначає своє місце в житті.
Формування в учнів почуття національної свідомості і гідності здійснюється при розкритті трагізму і героїки нашої історії на уроках, спецкурсах, практичних тематичних заняттях у музеях.
У позааудиторній роботі насамперед використовуються форми, спрямовані на самостійну інтелектуальну діяльність учнів по формуванню національних цінностей. Серед цих найбільше визнання отримують:
В цілому вся краєзнавча робота ґрунтується на таких основних принципах:
Одним із таких творчих надбань є використання в процесі вивчення історії України краєзнавчих матеріалів. Завдяки їм інтерактивні методи отримують додаткове смислове значення і носять більш виражене виховне спрямування. І це невипадково, адже, щоб розуміти події сучасного життя і бачити величні перспективи дальшого розвитку, потрібно знати не лише загальні закономірності історичного процесу, а й конкретні події, які відбувалися в рідному краї. Вивчення місцевого історичного матеріалу збагачує уявлення учнів про епоху, активізує їх розумову діяльність на заняттях і створює кращі можливості для того, щоб вони не тільки зрозуміли, але й відчули особливості життя і побуту.
Звичайно, відомості з історії свого краю розглядаються тільки як допоміжні матеріали, але вони надають можливість ілюструвати і конкретизувати історичні події, зробити знання учнів міцнішими і глибшими.
Значне місце в навчальному процесі відводиться краєзнавчим екскурсіям. Сумщина – одна з яскравих, славних сторінок у літописі Української держави. Численні історичні, архітектурні, природні пам’ятки є красномовними свідками ратної і трудової звитяги багатьох поколінь. І без ознайомлення з ними неможливо сформувати як цілісну картину загальноісторичного процесу, так і вивчати історію рідного краю.
Залежно від вікових і психологічних можливостей пропонується завдання на екскурсію. Наприклад, відповісти під час екскурсії чи після підбиття її підсумків на запитання узагальнюючого характеру.
Вивчення світової історії та історії України слід починати з родини, адже пам’ять про своїх пращурів – не забаганка, а природна потреба триматися свого родоводу, оберігаючи в такий спосіб сімейні реліквії і традиції та передаючи їх у спадок наступним поколінням.
Історія родоводу вивчається учнями за такими рекомендаціями:
Крім того, проводяться бесіди:
В навчальній роботі неможливо обійти увагою історичне краєзнавство, яке є невід’ємним елементом отримання знань з історії, формування наукового світогляду та виховання почуття патріотизму. Історичне краєзнавство – невід’ємний елемент отримання знань з історії, формування наукового світогляду та виховання почуття патріотизму. Використання краєзнавчих матеріалів в процесі навчальної роботи сприяє утвердженню в свідомості молоді необхідності консолідації на основі національної ідеї, вихованню почуття чуйності, доброти, дбайливого ставлення до історії рідної землі. Активний спільний пошук вчителя і учня розвиває особистість і формує патріота своєї Батьківщини, дає можливість на конкретних прикладах ознайомитись з особливостями історичних явищ свого краю, сприяє формуванню світогляду, допомагає зрозуміти закономірності історичного процесу, нерозривний зв’язок подій, що відбуваються в їхньому краї з подіями загальнодержавними, всеукраїнськими.
У кожну історичну епоху виховують не абстрактну людину, а представника того чи іншого народу, носія нової національної культури. Це сприяє вихованню патріотів, громадян, здатних до відродження історії України, відновлення її генетичної пам’яті і давніх традицій народу.
Завдяки патріотизму, любові до рідного краю, його історії, подій, що відбулися в рідному селі та місті формується в учнів почуття любові і поваги до своєї Батьківщини, рідного краю, прагнення замислитися над змістом життя, показати своє розуміння і ставлення до подій та людей. Шляхом переосмислення історико-краєзнавчого матеріалу кожний учень визначає своє місце в житті.
ЛІТЕРАТУРА: