Прийоми критичного мислення
Метод «Думай, збирайся, ділись»
Не всі прийоми критичного мислення мають величезний опис, займають цілий урок та потребують ретельного попереднього планування. Є прості та ефективні речі, такі, зокрема, як вправа «Думай, збирайся, ділись».
Для чого? На уроці, де використовується така методика, учні записують свої ідеї та обговорюють їх з напарником, перш ніж поділитися ними з усім класом.
Чому навчить? Насправді ефект від такої роботи довготривалий та дуже вагомий для учнів.
Діти навчаються:
● Думати, перш ніж говорити.
● Оформлювати свої думки у письмовому форматі.
● Вести конструктивний діалог з напарником.
● Брати до уваги чужі думки та на цій основі корегувати власні висновки.
● Виступати перед публікою, представляючи командне рішення.
Більш того, стратегія «Думай, збирайся, ділись» допомагає учням виховувати в собі
почуття довіри, стимулює до спілкування, що сприяє зваженому і продуманому
формулюванню висновків. Підходить абсолютно до будь-яких типів уроків та предметів.
Процес виконання:
1. Думай
Сформулюйте ключове чи дискусійне запитання, яке стосується теми уроку, виховної години чи будь-якого заходу. Попросіть учнів подумати над відповіддю та записати її у зошитах або на аркушах.
2. Збирайся
Попросіть школярів об’єднатися у пари. Це можуть бути сусіди по парті. Якщо комусь не
вистачає пари, створіть групу з 3 дітей. Повідомте, що учні в парі мають показати один
одному відповіді. Дайте 10 (чи менше) хвилин на обговорення. Зауважте, що вони
можуть корегувати свої відповіді за результатами розмови.
3. Ділись
Завершивши обговорення, опитайте учнів. Після завершення обговорень попросіть пари
озвучити свої відповіді, поцікавтесь, чи змінилися вони під час другого етапу роботи. Опитавши кожну пару, ви зможете побачити, як поступово змінюється думка усього класу. Можете також поцікавитись у когось з пари, що саме сказав напарник.
Таким чином можна перевірити, наскільки школярі хороші слухачі.
Описана стратегія фокусується на формуванні навички уважно слухати та сприймати
чужі ідеї. Хтось вже давно практикує таку вправу, хтось тільки пробуватиме. Але, як показує практика, велике складається з дрібниць. Й інколи такі нехитрі прийоми, як цей, допомагають досягати значних результатів.
Питання для вчителів: реформа НУШ: варто продовжувати реформування освіти чи доцільно повернутися до традиційних звичних методів навчання?