Виступ на педагогічній раді містить опис з досвіду роботи над впровадженням теми "Акметехнології у початковій школі"
Спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №24 ім. О. Білаша з
поглибленим вивченням іноземних мов
Акметехнології
у навчанні основних видів мовленнєвої компетенції на уроках англійської мови у початковій школі
Виконала: Маньківська С.Ф.
Київ
2021
Зміни в системі освіти є наслідком суспільно-економічних перетворень, що відбуваються в нашій країні й зумовлюють нові вимоги суспільства до випускника школи і його соціально спрямованої діяльності. Очевидно, що виникає потреба у фахівцях, здатних продуктивно організувати взаємодію і взаємовідношення в соціокультурній системі. Підготовка школяра до життя в суспільстві, розвитку його емоційного, творчого, професіонального рівня є основним завданням сучасної школи. Сьогодні конкурентоспроможність випускника визначається його професійною компетентністю, у якій спеціальні знання мають інтегруватися з комунікативними навичками, основами особистісного зростання. Здатність учня до примноження своїх знань та вмінь, рівень розвитку значущих особистісних якостей, спрямованість на творчий саморозвиток і самореалізацію є показниками якості освіти, її цільовими орієнтирами. Ця проблема стосується предмета акмеології освіти, основним завданням якої є педагогічний пошук шляхів розвитку потенційних можливостей для досягнення досконалості. Як визначають більшість науковців, які працюють у цьому напрямку, реалізація цього підходу в освіті відкриває нові шляхи мотивації, стимулює творчий потенціал виявлення й плідне використання особистісних ресурсів за допомогою акмеологічного спрямування особистості. Як відомо, акмеологія («акме» – вершина, «логос» – наука) – напрямок соціально-педагогічних наук, що інтегрує знання про людину на етапі її зрілості, вивчає закономірності досягнення людиною вершин у різних видах життєдіяльності, у тому числі в освіті, самоосвіті й у професійній діяльності.
Акмеологія – наука, що виникла на стику природних, суспільних і гуманітарних дисциплін і вивчає закономірності й феномени розвитку людини на етапі її зрілості й особливо при досягненні нею найбільш високого рівня в цьому розвитку. Акмеологія шкільної освіти досліджується багатьма науковцями, оскільки первинне завдання, яке стоїть перед школою – виховати учня нового покоління, того, якого вимагає час і суспільство, який зможе стати успішним і досягти вискої мети у житті. Їхні праці присвячені створенню нової наукової акмеологічної концепції. Метою статті є характеристика акмеологічного підходу до навчання, дослідження проблеми практичного застосування технологій навчання якісно нового, акмеологічного рівня для забезпечення успіху у вивченні іноземних мов.
Акмеологічний підхід дає змогу здійснювати комплексне дослідження та створення цілісності людини, коли її індивідуальні, особистісні та суб’єктно-діяльнісні характеристики вивчаються у єдності, усіх можливих взаємозв’язках та опосередкуваннях для того, щоб сприяти їй у досягненні вершин. У сучасних умовах змінюється роль учителя: він виступає не як носій знань, а як той, хто передає досвід, той, хто супроводжує навчання, взаємодіє з учасниками процесу навчання. Кожен сучасний учитель має добре пам’ятати відомий постулат Кембриджського університету «It is impossible to teach, but one can learn» («Навчити не можна – можна навчитися»). Йдеться про необхідність самостійного навчання, вироблення здатності до самоорганізації та планування часу, відповідальності, комунікабельності, уміння працювати в команді й найголовніше – уміти застосовувати знання. Учень не повинен отримувати готові знання, він має їх здобувати самостійно й зрозуміти, як діяти, щоб досягти результату, успіху. Набуває значення пошук шляху вирішення проблеми. Для цього учень має діяти творчо й самостійно. Якщо головним завданням учителя була підготовка учня до майбутнього життя, то на сьогодні вчитель має усвідомити, що шкільне життя і є самим життям дитини. Школа є простором можливостей і реалізації потреб та інтересів, культури, життя й самовизначення учня. Не варто готувати до найближчого майбутнього, варто вчити досягти успіху. Знання не можуть бути відірваними від життя; сучасний учитель-акмеолог має орієнтувати свого вихованця на розв’язання конкретних проблем людини, суспільства. Головною метою навчання має лишатися не просто здобуття знань, а оволодіння життєвими компетенціями, соціальними й життєвими ролями, розуміння знання як засобу, інструменту для розв’язання проблем особистісних та соціальних. Для створення основи акмеологічного зростання учнів педагог має спочатку вивчити потенційні можливості кожного, їхні інтереси. Це дасть змогу пропонувати школярам цікаві доступні завдання з поступовим ускладненням так, щоб кожний зміг реалізувати свої можливості й окреслити перспективу подальшого росту.
При акмеологічному підході організації навчання домінує проблематика розвитку творчих здібностей, особистісних якостей. Для цього застосовуються акмеологічні технології, спрямовані на розвиток внутрішнього потенціалу, підвищення професіоналізму й адаптивних можливостей людини. До числа акмеологічних можна віднести такі технології: ігрові (дидактична гра, технології ігромоделювання), розвивального навчання, особистісно орієнтованого навчання, метод проектів, технології навчання у співпраці. Акмеологічний підхід вимагає постійного вдосконалення форм навчання. Тобто поруч із традиційними для активізації позиції учня варто практикувати інноваційні форми навчальної діяльності. Так, у 4-х класах навчальна діяльність спрямована на створення умов для активного засвоєння нової лексики та використання її ж у диспутах, зокрема, з таких питань: «Сучасні засоби комунікації: за і проти», «Інтернет у моєму житті» тощо. Вільна, демократична й водночас конкурентна атмосфера на уроці сприяє не лише вдосконаленню знань учнів з англійської мови, але й розширює їхнє світосприйняття, розвиває навички спілкування у сфері «суб’єкт – суб’єкт», виховує лідерські якості, уміння аргументовано відстоювати власну точку зору. І все це завдяки використанню акмео-технологій, спрямованих на розвиток зрілої особистості випускника школи. У 4 класі переважають проблемно-пошукові методи з навчально-пізнавальною мотивацією. Працюючи в групах над темою «Особиста культура» учні відтворюють ситуації новизни з опорою на життєвий досвід. Відчуттям успіху в навчанні став підсумковий урок із теми «Магазини. Шопінг», на якому відбувся захист творчих робіт із представлення опису колекції одягу, що була створена під час роботи в групах. Метод «Навчаючись – учуся» дає можливість учням взяти участь у навчанні та передати свої знання іншим. Прийом інтерактивного навчання «Магазин самообслуговування» варто застосовувати в 3 класі при вивченні теми “Допомога по господарству», суть якого полягає в тому, щоб учні із запропонованих запитань теми обрали питання для відповіді (об’єкти для опису) за власним бажанням. Метод «Якби...» спрямований на роботу з учнями, здатними до передбачення, прогнозування. Використовувати даний метод можна індивідуально, у групах та колективно. Не менш важливим на сьогоднішній день у сучасній школі є самооцінювання як засіб формування акмеологічної свідомості у процесі вивчення іноземних мов. Одним із найефективніших інструментів, що допомагає розвинути в учня здатність до самооцінювання в іншомовному навчанні є Європейське мовне портфоліо. Загальноєвропейські рівні володіння мовою є базовими для Європейського мовного портфоліо. Його завданнями є навчити учнів вивчати мови самостійно, протягом усього життя, реально оцінювати власний рівень володіння мовними навичками й демонструвати їх у тих умовах, де вони будуть працювати або продовжувати навчання. Вони забезпечують основу для учнівського самооцінювання та слугують матеріалом для постановки навчальних цілей. Використовуючи Європейське мовне портфоліо у своєму іншомовному навчанні учні старших класів не тільки знайомляться із загальноєвропейськими рівнями володіння мовою, але й на практиці вчаться працювати з ними – з одного боку, займаючись плануванням власної навчальної діяльності з визначенням конкретних цілей за допомогою дескрипторів в оціночних шкалах, із другого – займаючись самооцінюванням, яке є результатом ефективної учнівської рефлексії власного процесу навчання мови.
У педагогічній діяльності необхідно дотримуватися цілісності трьох компонентів акмеотехнологій: методологічного, що відповідає професійній компетентності вчителя; дидактичного, що відповідає за підбір матеріалів та форм; інформаційно-технологічного (використання різноманітних засобів). За допомогою таких видів роботи на уроці, як формування мовних (діалогічних та монологічних), лексичних, граматичних, писемних навичок, широкого тематичного обсягу матеріалу, сконцентрованого на розуміння загальноприйнятих норм суспільства, намагаємося допомогти учням усвідомити важливість досягнення в житті найвищих вершин саморозвитку, як у професійному, так і в загальнолюдському просторі. Формуванню акмеологічної компетентності особистості сприяють інтерактивні методи навчання, адже вони допомагають виробленню в учнів комплексу позитивних ділових якостей: уміння працювати в парах, групах, установлювати особистісні контакти та обмінюватися інформацією. Основне завдання акмеологічних технологій – сформувати та закріпити в самосвідомості людини затребувану необхідність у самосвідомості, саморозвитку й самореалізації, що дозволяють спеціальними прийомами та техніками самоактуалізувати особистісне та професійне «Я».