Виступ на педагогічній раді на тему: "Стратегія якості як основа освітньої політики"

Про матеріал

Якість освіти - це реальність чи черговий міф? Колеги однозначно на це питання не відповіли. Одні вважають, що це реальність, інші що міф. І міф, і реальність існують разом. Міф - це поки що реальність, яка не настала. Міф може виражати впевненість, що кращого поки і нема, але завтра все може змінитися. Можна сказати по-філософськи, що міф - це «напружена реальність».

Перегляд файлу

Стратегія якості як основа освітньої політики

Якість освіти як ключова категорія нової парадигми освіти, як основа політики

Забезпечення якості освіти НУШ -  крок до сучасного освітнього середовища

Шановні колеги!

     Дозвольте розпочати педагогічну раду з теми «Якісна освіта - стандарт нового покоління: досвід, реалізація, перспективи»

     Якість освіти - це реальність чи черговий міф? Колеги однозначно на це питання не відповіли. Одні вважають, що це реальність, інші що міф. І міф, і реальність існують разом. Міф - це поки що реальність, яка не настала. Міф може виражати впевненість, що кращого поки і нема, але завтра все може змінитися. Можна сказати по-філософськи, що міф - це «напружена реальність».

     Проблема якості шкільної освіти знаходиться сьогодні в епіцентрі уваги освітян, батьків і суспільства загалом.

     Досягнення більш якісної і доступної для всіх дітей у світі є гострою потребою часу.

Англійський письменник Редьярд Кіплінг писав: «Освіта - найвеличніше з усіх земних благ, але тільки тоді, коли вона найвищої якості. Інакше вона абсолютно даремна».

Стратегія якості як основа освітньої політики

Якісна освіта нині є однією з обов'язкових умов існування будь – якої країни. Світове співтовариство визнало, що освіта, добробут і здоров'я людини – головні чинники рівня її життя, а якість освіти є пріоритетом розвитку громадянського суспільства.

Так, забезпечення якісної освіти, оцінювання її результативності та управління якістю - одне з основних завдань сьогодення,  яке має не лише педагогічний чи суто науковий аспекти,  а й соціальний,  політичний та управлінський.

Дійсно, якість освіти визначає якість життя людини і суспільства. Нині освіта характеризується не лише рівнем знань, умінь і навичок, а і якістю особистісного,  світоглядного, громадянського розвитку майбутнього покоління.

Змінюється час, змінюються і вимоги до якісної освіти. Сьогодні школа у всьому оновлюється і перебудовується. І педагогічна рада покликана змінити старі педагогічні уявлення і орієнтири про якісну освіту, активізувати і інтегрувати потенціал всього колективу на вирішення даної проблеми.

 Головним сьогодні є усвідомлення цієї проблеми, розуміння того, що таке якість освіти, чим вона визначається та від чого залежить, як її можна підвищувати і чому з такими утрудненнями просувається цей процес.

Схвалена урядом Концепція НУШ і закон  України «Про освіту» визначили основні напрями і завдання реформи загальноосвітнього закладу. Всі повинні усвідомити, що НУШ – це, насамперед, якісна школа.  Місія їїдопомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем і учнями, батьками, громадою.

Відповідальність за майбутнє

Сутність якісної освіти в контекстах

Шановні колеги! Ви маєте пакет документів з теми.

 Надзвичайно важливим є визначення самого поняття «якість освіти», «якість освітньої діяльності».  Що ж ми розуміємо під цим поняттям?

Ми спробували дати визначення цьому поняттю та його елементам в педагогічному колективі.

На думку вчителів:

  • якість освіти  - це відповідність певним вимогам, які визначені стандартами і нормативами, особистісні  досягнення учнів, колективу школи, захищеність дитини і комфортність її перебування в школі;
  • рівень сформованості предметних компетентностей у дітей;
  • якість викладання, технології, вихованість, соціальні компетентності, зацікавленість батьків і дітей, висока результативність освітнього процесу, якість результату навчання та виховання.

На думку вихователів та окремих вчителів:

  • це певний рівень знань і вмінь, розумового,  фізичного і морального розвитку, якого досягли учні закладу відповідно до запланованих цілей навчання та виховання;
  • виховання основних норм моралі;
  • виховний план + майстерність вихователя + матеріальна база узагальнюючі    

У законі України «Про освіту» V  розділ присвячений забезпеченню якості освіти. Відповідно до закону України «Про освіту»,  якість освіти – це відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором щодо надання освітніх послуг.

Якість освітньої діяльності – це рівень організації, забезпечення та реалізація освітнього процесу, що гарантує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором щодо надання освітніх послуг.

Узагальнюючи, можна сказати, що якість освітице показник результативності освітнього процесу закладу. Провідними факторами, які сприяють успішності динаміки розвитку школи, є юридичний, науковий, кадровий, психологічний, економічний,  інформаційно-методичний та управлінський.

 Кожен із названих факторів є важливим для реалізації головної стратегічної мети навчального закладу, яка орієнтована на різнобічний розвиток особистості і може бути досягнена лише за умов системності  і скоригованої роботи усіх підрозділів освітнього процесу.

Колеги, зверніть увагу, що слово, яке найчастіше буде звучати сьогодні – не тільки  на уроці, а й серед освітян, це слово «якість». Один  з найдопитливіших колег підрахував, що в законі України «Про освіту» слова «якість, якісний» вживаються 152 рази. Як на мене, це дуже важливо, таким чином підкреслюється значення освіти, не лише  освіти, а  якісної освіти, з іншого боку  це означає, що освіта набуває оцінювальної форми: підлягає і може бути виміряна.

Якість освіти

У чому сутність якісної освіти?

 Це поняття у світі розуміють по-різному. У широкому сенсі  якість освітице збалансована відповідність процесу, результату та освітньої системи межі, потребам і соціальним нормам (стандартним освіти).

У вузькому розумінні якість освіти - перелік вимог до особистості,  освітнього середовища і системи освіти, яке реалізує їх на певних етапах навчання та виховання.

Міжнародний інститут планування освіти пропонує розуміти якість освіти як якісні зміни в освітньому процесі і в навколишньому середовищі учнів, які можна зафіксувати і як поліпшення їхніх знань, умінь і цінностей. Тобто йдеться про певні норми (стандарти), очікування та відповідність одержаних результатів, які повинні бути якісними.  Якість освіти варто розглядати в динаміці.

Забезпечення якості освіти в НУШ:  Крок у майбутнє та час змін у системі якості освіти

Нині Україна робить впевнені кроки до розбудови системи забезпечення якості освіти, щоб сформувати довіру суспільства до навчальних закладів, органів управління освітою та гарантувати високий рівень якості навчання та виховання у школі.

      Новий закон України «Про освіту» ввів нові поняття:

  • інституційний аудит ( 1раз на 10 років) оцінити якість процесів у закладі освіти та надати рекомендації щодо поліпшення процесів (може бути і позаплановий - у випадку низького рівня освітньої діяльності або скарги батьків);
  • громадська акредитація, що здійснює незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти;
  • проведення моніторингу якості освітньої діяльності та якості освіти;
  • затвердження нетипових освітніх програм. Ці (і не тільки) функції буде здійснювати Державна Служба якості освіти України замість колишньої Державної інспекції навчальних закладів України.

У нашій області створено Дніпропетровський регіональний центр оцінювання якості освіти (ДРЦОЯО).

Формами оцінювання якості освіти в повній загальній середній освіті є:

  • зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО);
  • державна підсумкова атестація (ДПА);
  • PIZA  (програма міжнародного оцінювання учнів).

Серед критеріїв оцінки аудиту будуть:

  • освітнє середовище закладу освіти;
  • ефективність навчання та виховання
  • система оцінювання здобувачів освіти;
  • організація і хід освітнього процесу;
  • педагогічна діяльність педпрацівників школи;
  • управлінські процеси закладу.

Виступ голови Держслужби якості освіти України

 Руслана Гурака (відео уривок)

  Діяльнісний підхід до забезпечення якості освіт (єдність процесу та результату)

Якими є показники результативності роботи навчального закладу у сучасних умовах за І семестр 2018-2019навчального  року

    Систематизуємо та  зіставимо реальний стан з очікуваними результатами. Якість початкової та базової освіти – це рівень здобутих учнями знань, умінь і навичок, компетентностей відповідно до стандартів освіти.

Якість шкільного навчання в системі вимог компетентнісної освіти

(слайд рівні навчальних досягнень учнів за І семестр)

    Позбавлено сенсу проводити моніторинг оцінок чи порівнювати оцінки учнів різних класів однієї школи, якщо такі оцінки виставляються  в умовах відсутності належної внутрішньої системи забезпечення якісної освіти в школі. За теперішньої практики оцінки учнів виражають лише різні бачення та підходи до процесу оцінювання вчителем академічних успіхів учнів.

   Слід враховувати, що різні класи мають різні стартові  умови і різний контингент учнів. Спроба здійснювати моніторинг лише шкільних оцінок по класах не може повною мірою оцінити конкретні зусилля педагогічного колективу та керівництва школи в забезпеченні якості освіти, піддати сумніву практику та результати оцінювання в навчальному закладі.   

    Для вчителів в цілому має створюватися  атмосфера, в якій вони цінують свої професійні вміння – головне завдання у справі забезпечення якості освіти.

    Часто вчителі не дуже добре розуміють, як потрібно виставляти оцінки та бали, зокрема підсумкові;  не можуть пояснити, якими саме процедурами вони керуються при виставленні оцінок.

   При моніторингу процедур оцінювання потрібно звертати увагу на розуміння вчителями  значення оцінки в навчальному процесі, розуміння критеріїв оцінювання та порядку формування підсумкового балу.

    Моніторинг процедур оцінювання та забезпечення якості освіти покликаний захищати гідність та професійність вчителя.

Методична робота як умова розвитку професійної компетентності педагогів

   Підвищенню професійного рівня педагогів, а значить і якості освіти, суттєво сприяє проведення методичних заходів.

     Педагог, як і учень, повинен багато вчитися. Творчий педагог бажає високих результатів своєї роботи; запрошує «до себе», щоб поділитись своїми наробками і відвідує уроки інших вчителів з метою «взяти для себе щось нове», беручи участь у конкурсах «Вчитель  року 2019» (номінації «географія» Козлова К.М., «основи здоров'я» Гласова І.В.);  «Вихователь року», у СП,   майстер-класах, методичному дні «Майстерність без меж»; методичному тижні вихователів.

Знаннями може поділитися лише той, хто сам багато знає і уміє, хто має достатній досвід і бажання самовдосконалюватися.

Методична робота як умова розвитку професійної компетентності педагогів

Ріст педагогічної майстерності - необхідний показник якості освітнього процесу

    Зрозуміло, професійна компетентність педагога впливає на якість освіти. Вона проявляється в умінні навчати та виховувати учнів.

    Основні вимоги особистісно-орієнтованої системи розвитку професійної компетентності педагогів як засіб підвищення якості освіти:

  •  систематично займатися науково-методичною діяльністю;
  • до навчально-методичного забезпечення підготовки фахівця;

до підвищення самоосвітньої діяльності.

В особистій практиці сховані таємниці швидких і надійних успіхів

 Я.А. Коменський

    Педагогу постійно треба займатися самоосвітою, бути в центрі педагогічного життя, цікавитись новим і перспективним.

   Виставка:

 «Публікації» ( розповсюдження педагогічного досвіду)

«Самоосвіта»  (участь  у вебінрах з актуальних тем НУШ)

Компетентнісний підхід як основа якості змісту освітнього процесу

    Учителі школи чітко розуміють, що компетентнісну освіту на предметному та міжпредметному  рівнях орієнтовано на засвоєння особистістю конкретних навчальних результатів, знань, умінь, навичок, досвіду, рівень засвоєння яких дозволяє діяти адекватно у певних навчальних і життєвих ситуаціях.

    Ефективне застосування компетентнісної моделі навчання на уроках допомагає сформувати в учнів цілу низку предметних та ключових компетентностей.  Спираючись на власний досвід і наукові рекомендації, вчителі проводять більш сучасні уроки,  зорієнтовані на реалізацію компетентнісного підходу

Новітні технології як засіб підвищення якості освіти

    На якість освіти впливає багато факторів, проте є серед них такі, що суттєво підвищують продуктивність діяльності вчителів і вихователів і закладу в цілому – це педагогічні технології. Зрозуміло, що сьогодні в школі потрібен не лише хороший  вчитель та вихователь,  а й педагог- технолог, педагог-майстер, педагог-новатор.

Впровадженню сучасних педагогічних технологій приділяється в закладі багато уваги: ця робота здійснюється через методичну діяльність (участь учителів у роботі ШМО,  самоосвітню діяльності,  через освітню діяльність (проведення уроків, позакласних заходів)).

Урок як організована форма навчання постійно зазнає багатьох змін у своїй природі у зв'язку зі змінами вимог якісної освіти.

Інтегровано особистісно-орієнтована технологія освітнього процесу як засіб підвищення якості освіти

Міжпредметна інтеграція: уроки з міжпредметними зв'язками

Інтегрований урок

Бінарний урок

Створення середовища для розвитку критичного мислення на уроках

Нетрадиційні уроки

    Спираючись на власний досвід, наукові рекомендації, вчителі показали сучасний урок, зорієнтовний на реалізацію компетентнісного підходу.

Інноваційні технології, які є провідними в роботі вчителів через взаємодію удосконалюють  урок загалом, підвищують його ефективність та є основними для реалізації компетентнісного підходу в навчанні та практичному застосуванні.

     Вчитель Талаш Ю.К. показала, як застосовувати на уроках мультисенсорний метод (інтерактивну дошку) – це ефективний і доцільний засіб формування мотивації школярів до вивчення предметів. Цей метод сприяє розвитку комунікативних здібностей учнів (показала Бондар О.В. на позакласному заході з англійської мови «У світі професій»).

     Крім цього, використання мультисенсорного методу у викладанні дозволяє відійти від традиційних форм навчання й підвищити особистісно-зорієнтоване навчання учнів, оптимізувати засвоєння правил,  а також подолати монотонність заняття.

Ріст участі учнів у творчих конкурсах - необхідний показник якості освіти

    Підвищенню ефективності позакласної роботи з предметів, стимулюванню саморозвитку учнів сприяє олімпіадний рух.

У районних олімпіадах брали участь 3 учні:

 з хімії -                    (вч. Гласова І.В.)

 з української мови  - Бурковський В. (вч.Бабкова Н.А.)

  з англійської мови  -                          (вч.Бондар О.В.)

     Наполеглива та плідна робота вчителів Іванової Г.А.,  Бобокало І.В., Бєднової Т.В., Талаш Ю.К., Міцури А.П., Зеркаль Н.В., Козлової К.М.,  Скрипальової Г.Б.  в цьому напрямі дає можливість досягти більш високих результатів у навчанні учнів, про що свідчить участь  учнів школи в різноманітних міжнародних, Всеукраїнських, міських,  районних олімпіадах та нагороди вчителів-предметників. (див. виставку «Результативність участі учнів» у творчих конкурсах різних рівнів та «Наші нагороди»)

Позакласна робота з предмету як засіб підвищення навчання

   Кожного року по -новому проходять традиційні предметні тижні, під час яких проводяться конкурси, тематичні виставки і обов'язково предметні тижні включають відкриті виховні заходи.

     Однією з ключових категорій  Нової парадигми допрофільної шкільної освіти є заохочення учнів до вивчення курсів за вибором, факультативних курсів, гурткової роботи тощо,  які дають можливість учням опанувати та використовувати набуті знання у різних життєвих ситуаціях.

НУШ: виховна робота. Забезпечення якості виховного процесу

Якою мірою реформа освіти зачепила проблеми виховання?

Як визначається у Концепції НУШ, виховний процес має бути невід'ємною складовою освітнього процесу і орієнтуватися на загальнолюдські цінності.

    Якщо у навчальній діяльності більш-менш чітко окреслені показники, критерії та рівні навчальних досягнень учнів, то  у вихованні визначення якості виховного процесу є складним і проблематичним питанням.

    Школа для дитини - це простір, у якому вона вчиться будувати доросле життя в майбутньому.  Наскільки воно буде успішним, щасливим і здоровим -  залежить від багатьох чинників, зокрема: створення акмеологічного виховного простору,  розуміння дитиною своєї ролі у шкільному колективі, в сім'ї, розуміння батьками своєї ролі у вихованні власної дитини.

     Інтегральним результатом функціонування виховної системи, як і педагогічної в цілому, якістю виховання приймається життєва активність, життєтворчість особистості, підгрунтям якої виступають національно-культурні і вселюдські цінності.

Забезпечення якості виховного процесу шляхом формування в учнів ціннісних орієнтирів

    Проблема не тільки в необхідності, а й  в тому,  що виховання повинне відбивати не тільки реалії сучасності, а й прогнози майбутнього.

    Аналіз анкетування учнів 9 класу «Очікування учнів щодо підготовки в школі» , а саме: до чого має готувати школа і до чого готує школа, показав,  що необхідно удосконалювати роботу педагогічного колективу з учнями з таких питань як:

  • ставити цілі та досягати їх;
  • застосовувати знання для вирішення проблем;
  •  діяти згідно з морально-етичними принципами;
  • спілкуватися в багатокультурному середовищі;
  • підприємливість;
  • компетентності в природничих науках і технологіях

 Однієї з форм оцінювання якості освіти в школі є програма міжнародного оцінювання  - PIZA, в  якій брали участь 10 учнів випускного 9 класу (недолік – соціальна незрілість деяких випускників)

     Пріоритетним завданням розвитку виховної системи школи є створення належних умов для особистісного зростання кожного вихованця,  розвитку його творчої особистості та активного включення в діяльність та  соціум.

     Отже, результати моніторингу виховання є його якість,  яка розкривається в стійких тенденціях особистісного зростання суб'єктів виховної роботи,  у розвитку учнівського колективу відповідно до засобів, що застосовуються у  виховній роботі її суб'єктами. Виховний простір школи необхідно розглядати з точки зору того, наскільки він безпечний, моральний, сповнений довіри, і вільний, демократичний,  відкритий тощо.

Відповідальність батьків за якість освіти

Завдання. Поясніть символічне значення образу, з чим асоціюється образ

    Успішність розвитку освітньої галузі, якість надання освітніх послуг у багатьох випадках залежить від тісної співпраці закладу та батьків. Тому зневага своїми обов'язками чи байдужість до дитини однієї зі сторін негативно позначається на функціонуванні складових педагогічного трикутника: батьки- дитина- педагоги, гальмує належний розвиток і формування зростаючої особистості. Оптимізація взаємодії закладу і сім’ї – необхідна умова  успішного навчання та виховання.

    Участь батьків у освіті дитини, відповідальність за її навчальний прогрес, виховання, є не тільки їх правом, а й обов'язком (закон України «Про освіту»).  Батьки мають розглядати зі школою відповідальність за якість освіти. Відповідно, вони мають право голосу при прийнятті школою рішень, які стосуються освітнього процесу.

    Але вчителі в анкетах на питання: «Що потрібно змінити в закладі в першу чергу, щоб поліпшити якість освіти?» відмітили небажання деяких батьків брати участь у навчанні і вихованні власної дитини. Адже без підтримки і контролю зі сторони батьків важко отримати високих позитивних результатів. Досягти балансу прав, обов'язків відповідальності у трикутнику педагоги- дитина- батьки можна через тісну співпрацю, взаєморозуміння, партнерство, довіру, діалог і комунікацію, повагу усіх сторін освітнього процесу,  дотримання вимог чинного законодавства.

   Оцінювання школи: бачення батьків.

Метою моніторингу було визначення рівня задоволення батьків учнів освітніми послугами. Було визначено критерії оцінювання.

Якісна освіта це необхідність як для суспільства, так і для кожного з нас особисто

 Слід зазначити, що освіта в школі має значний потенціал, який дозволяє належним чином вирішувати завдання сьогодення. За роки діяльності школи напрацьовано багато цікавого та корисного матеріалу. Деякі уроки та виховні заходи є традиційними, увійшли в життя також цікаві уроки та виховні заходи.

 Підвищення якості неможливе без змін і перетворень. Якість освіти розглядається як динамічне та інтегративне утворення, сукупні властивості якого здатні задовольняти здобувачів освіти, їх постійно зростаючі вимоги і потреби.

 Однією із складових систем якості освіти є проведення регулярних опитувань (анкетування) учнів, педагогів, батьків.

1. При проведенні моніторингу педагогів щодо якості освітніх послуг, більшість педагогів задоволена, або в цілому задоволена якістю освіти в нашому закладі, мотивуючи свою думку тим, що «результати освітнього процесу показують розвиток компетентностей учнів, що відповідають Державному стандарту», «активна участь учнів у конкурсах, олімпіадах», «висококваліфіковані спеціалісти, використовують новітні технології», враховують індивідуальність кожного учня.

Але були і такі відповіді: «не дуже», «не зовсім, ідеалу не буває», «в цілому задоволена, але вважаю загальну картину завищеною», « не зовсім, завжди є до чого прагнути», «є над чим працювати»

2. На питання, які позитивні зміни в діяльності навчального закладу ви можете відмітити за останній час, в основному, педагоги відмітили зміцнення матеріально – технічної бази (особливо в НУШ), вчителі вбачають позитивні зміни в демократичній атмосфері, високому рівні інформованості з боку адміністрації, в практичній спрямованості нарад, СП, майстер-класів, у професійному зростанні підвищення рівня самоосвіти, в інновації навчання, свободи і виборі технологій навчання, у зміні підходів до навчання, програм, підручників, вихователі – у соціальній адаптації учнів, у направленості виховних заходів на практичне застосування, у ставленні адміністрації до ситуаціях.

 Деякі педагоги написали «таких змін не помітила» або поставили прочерк.

3. Якою ви бачите практичну освіту в країні та що хотіли б у ній змінити?

  • Змінити ставлення батьків до вчителя;
  • Щоб навчання і виховання протікали природньо;
  • Внести зміни в якість програм, удосконалення підручників;
  • Оновити матеріально-технічну базу кабінетів;
  • Виділяти кошти на різні види навчання педагогів.

А деяких педагогів все влаштовує сьогодні. А невидимість помітних змін в закладі та перспектив у майбутньому сьогодні, можливо пояснюється тим, що, незважаючи на перші кроки НУШ, не нагромадилося ще критичної маси професіоналізму, яка необхідна для того, щоб відбулися позитивні зміни (не говорячи про кардинальні зміни).

 В анкеті «Якою є наша школа?», де ви навчаєтесь, необхідно було оцінити, що є більш типовим для нашої школи, які види діяльності переважають, та вибрати з двох протилежних описів школи той, який краще підходить для нашої школи, учні відмітили деякі з них, на які варто звернути увагу:

вчити кожного:

не всі педагоги піклуються про те, щоб усі учні - відмінники, середнячки та ті, які відстають - отримали якнайбільше знань. Не всі зацікавлені в тому, щоб учні були добре підготовлені до подальшого навчання, тестів та іспитів;

розвивати інтереси та захоплення:

до уваги беруться лише уроки та оцінки. Деякі педагоги не вміють зацікавити учнів, і якщо в учня є якесь захоплення, він розвиває його поза школою;

допомогати розуміти світ:

учні отримують багато інформації, яку вони не можуть використати. Це не допомагає зрозуміти світ, що їх оточує. Вони вчаться і виховуються, будучи відірваними від того, що діється в їхній місцевості, в Україні, у світі;

заохочувати до справи:

учні рідко працюють в командах. Вони не вчаться обговорювати, спільно планувати та розподіляти завдання. Важливим є те, щоб учень був краще від інших, а не те, щоб він умів з ними співпрацювати

На питання «Чи цікаво тобі на уроках, виховних годинах?» багато відповіли «більшість цікаві».

Але в анкетуванні деякі учні відмітили, що на уроках і виховних годинах «рідко роблю щось цікаве», «нудьгує на більшості».

 Вони відмітили, що в основному використовуються словесні методи (розповідь, лекція).

Назвали також тренінги, проектні роботи, роботу в групах, парах, використання ІКТ, конкурси.

Як найкраще організовані і найбільш корисні для них учні вважають: олімпіади, конкурси з предметів, практичні роботи з інформатики, ходити в кіно, сімейні вечори, боротьба з ВІЛ.

 Відносини, що склалися в класі між учнями охарактеризували так: не ідеальні, погані, є в класі «особливі» учні, сварки; між учнями та педагогами.

Анкетування продемонструвало показову невідповідність оцінок якості освітнього процесу з деяких критеріїв педагогами, батьками та дітьми й існування проблем( деякі з них озвучені в ході доповіді), які потребують вирішення:

  • проблеми у реалізації Держ. стандартів, критеріїв оцінювання; нерідко спотворюють суть стандартів і порушують їх;
  • проблеми взаємовідносин у трикутнику «педагоги-учні-батьки», що розглядаються на всіх рівнях: «учні-учні», «учні-педагоги», «батьки-педагоги»;
  • не задоволення суб’єктів освіти, їх батьків результатами освітнього процесу (скарги)
  • невключеність навчального закладу до інноваційної діяльності, науково-методичної діяльності;
  • орієнтація на середньостатистичного учня;
  • масовість заходів;
  • недостатня мотивація до навчання;
  • слабка підтримка власної активності в освітньому процесі;
  • недостатнє самоврядування в школі;
  • несистемний аналіз та самооцінка діяльності, при проведенні якого підвищується відповідальність адміністрації, педагогів, здобувачів освіти, з’являється розуміння освітніх потреб закладу;
  • діє і старий недолік нашої в цілому доброї системи освіти-формалізація;
  • звичайно існують і деякі сили інерції, що перешкоджають багатьом змінам.

    Коли ми звітуємо про повсюдне покращення (інакше складно собі уявити) освітнього процесу, ми все частіше зустрічаємося з проявами дитячої жорсткості, агресії, байдужості та іншими негативними проявами поведінки. МОН вимушено реагувати на це, визначаючи проблемність дитячого, а отже і шкільного середовища.

    Не працює основний спосіб управління якістю освіти – а саме:

Індивідуальний моніторинг динаміки просування кожної дитини в освітньому процесі, іншими словами – аналіз рівня навченості та вихованості учнів, аналіз розвитку особистості дитини і досягнення ним відповідних результатів у відповідності з індивідуальними можливостями.

     За наслідками проведення діагностичних контрольних робіт на початок року, за І семестр, оцінювання досягнень учнів за І семестр, психолого-педагогічних консиліумів в 1,5 класах педагоги не застосовують психолого-педагогічні міри для оцінки ефективності роботи педагогів з окремим учнем.

     Психологи, визначивши рівень інтелектуального розвитку учня, можливо, в якійсь мірі повинні скласти прогноз того, які беруть успіхи в навчанні даного учня, проаналізувати відповідність досягнень запланованим результатам, побачити динаміку змін особистісних характеристик дитини, тобто визначити якість освіти. Таким чином, кожен вчитель та вихователь повинен одержати інформацію про окрему дитину, клас або паралель класів з метою подальшої конкретної роботи педагога в даному напрямі з кожною дитиною.

    Вчителі-предметники, класні керівники та вихователі не проводять самоаналіз роботи з учнями з низьким рівнем досягнень, не визначають причин поганої поведінки.

    В анкетуванні педагогів «Що потрібно змінити в закладі освіти в першу чергу, щоб поліпшити якість освіти?» вчителі звернули увагу на психологічний супровід моніторингових досліджень, а саме:

  • психологам необхідно проводити  психологічні дослідження рівня розвитку  інтелектуальної, мотивованої сфери, темпових показників, з урахуванням реальних навчальних досягнень учнів складати прогнози для кожного учня;
  • проводити консультації з педагогами, які працюють в даному класі, щодо корекційної роботи (індивідуальні заняття з деякими учнями проводяться)

Кількісні критерії абсолютно не показують реальної картини й можуть її навіть спотворювати. Необхідно спрямувати діяльність на отримання якісних характеристик.

Формула перезавантаження сучасного педагога як гарантія успішної НУШ.

Успішність учня – якість роботи вчителя і вихователя

Ми спробували подивитися на якість освіти очима дітей, учителів, вихователів, батьків. Кожен бачить якість освіти по-різному(інколи в протиріччях). Ми ж хочемо щоб це розуміння було єдиним.

 Створення НУШ, у якій будуть використовуватися нові форми, методи і засоби навчання та виховання, новий рівень організації управлінської діяльності, можливо за умови створення ефективної системи забезпечення якості освітнього процесу.

 Оцінювання педагогічних працівників здійснюється шляхом аналізу виконання ними посадових обов’язків та індивідуальної участі в освітньому процесі, дотримання академічної доброчесності. Якість освіти найбільше залежить від вчителя та вихователя. Тому для нас важливо відійти від старих парадигм. Учитель та вихователь не має права задавати учням зубрити предмети та сценарії виховних заходів, натомість має розвивати дитину і створювати атмосферу, у якій цікаво, і дитина схоче навчатися і виховуватися.

 Сучасні умови розвитку освіти вимагають від учителя та вихователя новий підхід до планування уроків, виховних заходів, а саме такий, що виховує потребу у вивченні рідної мови, англійської мови, формує духовний світ учнів, загальнолюдські ціннісні орієнтири, виробляє в учнів уміння і навички користуватись засобами предметів та поняттями виховних заходів в різних життєвих ситуаціях.

 Особистісно-орієнтовані ефективні урок та виховна година, на які чекають діти – це нелегко. Потрібно відповідально ставитися до своїх обов’язків, але найбільше – вийти на сучасний рівень педагогічного мислення. Прагнення провести завтрашній урок та виховний захід краще за сьогоднішній починається з його підготовки. Педагог має володіти добре розвиненими навичками моделювання, проектування, конструювання уроку та виховного заходу.

 Головними завданнями педагога, на мою думку, є мотивування учня до ініціативи та самостійності. Нова роль педагога – роль фасилітатора, консультанта, наставника, який допомагає, підтримує дитину в її освітній діяльності через педагогіку партнерства. На уроках та виховних заходах ми зобов’язані готувати освічених людей, які спроможні користуватися уміннями та навичками, які закладені в чинних програмах з предметів та орієнтирів з виховання.

 Навчання та виховання по-старому не зможе вписатися в оновлений освітній простір для дітей нового покоління. Варто заново з’ясувати і усвідомити, як це – навчати та виховувати. Перед кожним із нас два шляхи: жити минулими, хоча і великими заслугами, заплющивши очі на кардинальні зміни, прирікаючи своїх учнів на життєву неуспішність, або пробувати щось змінити у своєму ставленні до забезпечення якості освітнього процесу.

Формування академічної доброчесності та відповідальності

Академічна доброчесність – це нове поняття Закону України «Про освіту» (ст.42).

Що таке академічна доброчесність та академічна відповідність – це чесний та відповідальний підхід до освітньої та наукової діяльності, дотримуватися якої зобов’язані обидві сторони.

 «Чим чесніше людина, тим менше вона підозрює інших в безпечності»

Марк Туллій  Цицерон.

  1. Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначення законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та впровадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання або наукових (творчих) досягнень.
  2. Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками передбачає…, об’єктивне оцінювання результатів навчання;

здобувачами освіти – передбачає: самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання.

Що вважається порушенням академічної доброчесності: академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація, списування, обман, хабарництво, необ’єктивне оцінювання – свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти, за що несуть обидві сторони академічну відповідальність.

 Вважаю, що доброчесність у навчанні необхідно розглянути в ході підготовки до уроків, виховних годин, бесід, дискусій, батьківських зборів.

Говоримо про головне

Стратегічна сесія щодо створення внутрішньої системи якості освіти  в школі: розбудовуємо разом

      Закон України «Про освіту» вимагає, щоб кожен навчальний заклад мав внутрішню систему забезпечення якості освіти. Натомість про саме внутрішню систему забезпечення якості освіти інформації дуже мало. Нині розроблені методичні рекомендації «Стандарти та рекомендації щодо функціонування системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти (внутрішньої системи забезпечення якості освіти)». Вона складається з конкретних елементів: дев'ять з них визначені законом України «Про освіту» (стаття 41, пункт 3).     

     Забезпечення відповідної якості освітньої системи забезпечується завдяки об'єктивній інформації про функціонування та розвиток всіх її елементів, яка отримується в моніторинговому  режимі.

     Розбудова НУШ – це довготермінова реформа, яка лише розпочалась, але нинішні школярі повинні відчути зміни і отримати кращу якість освіти.

      Ми всі причетні до внутрішньої системи якості освіти. Це наша спільна відповідальність, це наша спільна зацікавленість, це наша спільна робота.

    Як виміряти чи оцінити якість освіти?

    Освітній моніторинг - необхідна умова вибору вчителями і вихователями, адміністрацією школи адекватної моделі навчання та виховання, управління з метою  коригування освітнього процесу та підвищення його якості. «Якщо не міряти результати, то не можна відрізнити успіхи від поразки».

(Девід  Осборн, австралійський політик і дипломат).

      Запрошую на стратегічну сесію, мета якої визначити і обговорити уявлення педагогів про внутрішню систему забезпечення якості освіти, що сприятиме колективному баченню шляхів реалізації вимог якості освіти за напрямами.

рупи демонструють презентації творчих наробок з даного питання)

Якою має бути система внутрішкільного забезпечення якості у навчанні (початкова та основна школа)

  • педагогічна діяльність;
  • освітнє середовище;
  • здобувачі освіти та результати навчання та виховання;
  • управління закладом освіти, лідерство;
  • оцінювання школи: бачення батьків;
  • ідеальна школа очима учнів

Система управління якістю освіти   Бобокало І.В., вчитель української мови і літератури.

Якою має бути система внутрішнього забезпечення освіти в початковій школі? Зеркаль Н.В., Печерна В.В., вчителі початкових класів.

Моніторинг рівня навчальних досягнень учнів Бєднова Т.В., вчитель математики. Моніторинг стану викладання предметів Бабкова Н.А., вчитель української мови і літератури.

Моніторинг професійної компетентності вчителя  Іванова Г.А., вчитель зарубіжної літератури

Якою мірою модернізації освіти зачепила проблеми якості виховання? (моніторинг виховної роботи) Грецька Т.С., вихователь.

Технологічне забезпечення якості  освітнього процесу з фізичного виховання та оздоровчої роботи  Семенюк Т.О., вчитель фізичного виховання

Рефлексія «Відкритий мікрофон»

Займіть позицію щодо забезпечення якості освітнього процесу «Я мушу...»

Які завдання школи,  ваші особисті щодо поліпшення якості освітнього процесу? (програма мінімуму)

  1. Сприяти розвиткові особистості
  2. Формувати особистість, здатну критично мислити
  3. Навчати вмінню вчитися
  4. Такий навчальний процес, щоб усі учні опанували, принаймні базові знання і вміння
  5. Розвивати самостійність, почуття відповідальності, підприємливість
  6. Підготувати учнів до дорослого життя
  7. Заповнити прогалини у навчальній та виховній роботі, оздоровчій роботі
  8. Плекати майбутню інтелектуальну еліту
  9. Виховувати загальну культуру, заповнити прогалини у культурі учнів
  10. Виховувати громадян України
  11. Розвинути почуття взаємодопомоги, солідарності
  12. Підготувати учнів до складання іспитів у технікуми, коледжі і т.д.

А тепер замініть ці висловлювання, які почнете зі слів «Я можу....»

    Мені хотілось би процитувати слова американського автора Зіги Зіглера

«Якщо ти можеш щось уявити - ти можеш цього досягти!»

     Я закликаю уявити сьогодні ефективну, результативну внутрішню систему забезпечення якості освіти НУШ, школи, де є  щасливими діти, педагоги, батьки.

 

Якою має бути школа щоб вона вважалась якісною
(модель)

 якісь педагогів

керівництво школи

Концепція школи

освітній процес

результати освітнього процесу

 підтримка учнів під час освітнього процесу

Якість освіти як головний критерій оцінювання діяльності закладу

      Думаю, що в ході педради при розв'язанні проблеми забезпечення якості освіти виникло багато питань, нестандартних ситуацій, складаються нові міфи.  У кожного з нас є своє бачення  і своє розуміння проблеми. Одні знаходять в розв’язанні  проблеми плюси, інші -  мінуси.  Інколи ми не хочемо приймати реально існуюче і називаємо це міфом, обмежуючи своїм розумінням реальність.

     Але в школі є творчі педагоги – однодумці, які намагаються змінити сучасну якість освіти, і це реальність.

      Отже, забезпечення якості освіти є головною засадою освітньої діяльності закладу, однією з найважливіших умов довіри, мобільності, мотивації учнів, сумісності й привабливості навчання та виховання.

     Відповідальність за якість освіти несуть усі представники спільноти закладу: адміністрація, вчителі і вихователі, здобувачі освіти, батьки.

     Кожен заклад освіти прагне бути кращим і надавати свої послуги на найвищому рівні, щоб забезпечити своїх учнів якісною освітою. А для цього необхідно не лише  грамотно організувати освітній процес та взаємодію з громадськістю, а й планувати подальші дії, що сприятимуть розвитку нашої школи.

     Тому, одним із найважливіших завдань нашої школи повинен стати пошук шляхів підвищення якості освітнього процесу, що є перспективним напрямком нашого дослідження і яке потребує подальшого вивчення та впровадження в систему шкільної освіти закладу.

      Будемо працювати над розробкою Концепції розвитку нашого закладу з даного питання на 5 років.

      Напередодні Нового року заведено оглядатися назад, згадувати найкраще в році, що минає, будувати плани на майбутнє...

     Тож на цій педраді ми намагались охопити всі знакові питання, поглянувши на них крізь призму майбутнього.

         Чи є надія на зміни? Авжеж, є. Є надія, що в Україні таки  прийдуть до влади люди з громадянською позицією, що суспільство нарешті усвідомить, що за такої освіти наша країна і наші діти не зможуть конкурувати з рештою світу, що професія Вчителя нарешті поверне собі втрачену повагу і буде потрібним чином винагороджуватися.

     Коли це станеться? Це залежить від нас. Лише від нас. Від кожного з нас. І починати вже треба було позавчора.

     Як говорить Леся Українка «Contra spem spero!» -  «Без надії сподіваюсь!»

     Щиро вдячна всім  за участь та змістовну роботу. Сподіваємось, що матеріали педради допоможуть нам у професійній роботі.

Веселих вам свят і успішного 2019 Нового року!

Дякую за увагу!

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
31 січня 2019
Переглядів
12346
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку