Освітній проект. Сприяння розвитку обдарованої дитини в школі.

Про матеріал
Проект розглядає проблему підвищення творчого потенціалу особистості та створення необхідних умов для розвитку і підтримки обдарованості.
Перегляд файлу

У кожній людині сонце.

Тільки дайте йому світити.

                                                                                                         Сократ

         Освітній проект на тему «Сприяння розвитку обдарованої дитини в школі» виник на основі відсутності реалізації професійних здібностей вихованців.  Задатки є, але недостатньо сформовані здібності. Відсутність кваліфікованих працівників. Застаріле обладнання.

       Проблема актуальна. Цілодобове користування мобільним зв'язком перевершує розвиток здібностей. Боляче дивитися, як пропадає дитячий талант. Є дійсно обдаровані учні. Задатки є, але недостатньо сформовані здібності. І проблема в тому, що живуть у селі, в якому немає Будинку творчості з різноманітними гуртками. У місто після уроків не наїздишся. Дібратися можна, а повернутися ввечері ні на чому (рейсовий автобус їздить два рази на тиждень, зранку і в обід). Ось і пропадає дитяче захоплення, мрія. Часто від батьків можна почути: «Моя хоче навчитися танцювати…», «А моя гнучка, як кішка, цікавиться гімнастикою…», «Може створити такі шедеври з підручного матеріалу, що ніколи не повіриш, що зробила дитина». І дійсно, мають хист до малювання, гарно співають, але бракує навиків професійної діяльності. На проведення гуртків  коштів не виділяють. Залишаються лише уроки: по одній годині музики та трудового навчання. Ось тому постає проблема підвищення творчого потенціалу особистості та створення необхідних умов для розвитку і підтримки обдарованості.  Для прийняття рішення можна використати  метод «Шість капелюх». Сучасна школа повинна стати центром не тільки обов’язкової освіти, але й центром уроків творчості, спорту та інших видів дозвілля.


Де немає простору для прояву здібності,

там немає і здібності

                                                                                                  Л.Фейербах

          Мета проекту: підвищити творчий потенціал особистості шляхом створення необхідних умов для розвитку та підтримки обдарованості за досить короткий час.

Проект  розроблений з метою пошуку та створення умов для всебічного розвитку і розкриття інтелектуального та творчого потенціалу учнів, стимулювання творчого самовдосконалення обдарованих дітей, сприяння їхній самореалізації в сучасному суспільстві.       

   Завдання проекту:

  • Підготувати (запросити) компетентних педагогів (можлива участь батьків, громадськості).
  • Покращити взаємозв’язки із районними творчими організаціями:

Будинком творчості, Дитячою школою мистецтв, спортивною школою.

  • Організувати гуртки за інтересами.
  • Створити систему роботи із здібними та обдарованими дітьми у школі.
  •  Створити інформаційно-навчальний простір  для розвитку і підтримки обдарованих дітей.

Значущість проекту: потрібно розвивати уроджені здібності дитини  сільської малокомплектної  школи. 

Терміни – реальні: досягнення мети за рік.

Фінансування: за рахунок спонсорів, меценатів, зацікавлених батьків (можливе створення депутатами сільської ради програми «Допомога обдарованим»).

Учасники планування: адміністрація, класні керівники обдарованих учнів, їх батьки, спеціалісти, компетентні педагоги, творча громадськість села.


Здатність закладена заздалегідь,

але вона повинна стати умінням

Йоганн Вольфганг Гете

Для реалізації даного проекту, вважаю, потрібне наступне ресурсне забезпечення.

1.Із зовнішніх ресурсів:

- інституційні: співпраця чи заключення можливих договорів з позашкільними навчальними закладами, зокрема, Будинком творчості, Дитячою школою мистецтв, спортивною школою ДЮСШ; професійно – технічними, вищими навчальними закладами з можливістю спільного використання матеріально – технічної бази;

- інформаційні: Банк даних про дітей та батьків. Надання можливості навчання у вечірній школі. Використання сайту школи dobrschool@.ua, блоги вчителів. Проведення фестивалю «Мої таланти»;

- організаційні: організація системи масових культурно – пізнавальних заходів у селі, як було в далекому минулому.

 - предметні ресурси: можливе заключення договорів співпраці з сільськогосподарською майстернею села ТОВ «Перемога» чи міським механічним заводом ВАТ «Мотор Січ».

2.Із внутрішніх:

- людські: адміністрація, класні керівники обдарованих учнів, їх батьки, спеціалісти -  компетентні педагоги, творча громадськість села.

- інтелектуальні: використання інтерактивних технологій, запровадження інноваційних ідей розвитку;

- матеріальні: доступні й можливі сучасні кабінети, майстерні, творчі лабораторії, інформаційно – комунікаційні та програмно – педагогічні засоби, підручники та посібники згідно наявної обдарованості.

- фінансові ресурси: участь у соціальних проектах, благодійні внески від зацікавлених громадян, батьківські та спонсорські кошти, платні виступи, можливість створення програми «Допомога обдарованим» та бюджетного фінансування.

- мотиваційні ресурси: підвищення іміджу школи, нагородження працівників та учнів не тільки грамотами, а й грошовими преміями, тобто моральне та матеріальне стимулювання творчої молоді. Можливе  турне по Європі з метою показу своєї роботи та перейняття досвіду у відповідних до своєї здібності  колег.

 Дані ресурси використовуються для посилення освітньої та виховної діяльності, підвищення рівня професійної компетентності педагогів і підготовки їх до роботи з обдарованими дітьми, удосконалюють систему пошуку, розвитку та підтримки обдарованої молоді, сприяють позитивному розвитку соціокультурного середовища.

  Критеріями  в роботі є можливість налагодження продуктивних взаємин у колективі, можливість зрозуміти механізми впливів використаних технологій і методів педагогічної роботи.

  Показники розкриються в досягненні рівня доступу до творчого навчання, готовності навчальної бази до проведення занять, переорієнтація освітнього простору школи у зв’язку із впровадженням творчого навчання.

 Критеріями навченості також є рівень оволодіння технологією творчої праці, знання учнями фактичного матеріалу та вміння використовувати  на практиці отриманий матеріал, якість забезпечення компетентними працівниками, якість фінансового забезпечення освітнього процесу та реальні досягнення. Це можуть бути:

1.Відповідні курси для педагогів : оцінювання - сертифікат.

2.Клуб «Дозвілля» для батьків, громадськості : сільські виставки, концерти.

3.Участь обдарованої молоді у творчих конкурсах: грамоти, нагороди.

Організувати фандрейзинг: пошук людей, інформації, коштів, часу для реалізації даного проекту.


                                                  Талант - це розвиток природних схильностей

                                                                                            Оноре Бальзак

Перший підготовчий етап роботи над проектом

Робота над проектом розпочнеться у  серпні, закінчиться у червні. Триватиме  упродовж навчального  року.

Завдання: 

1. З метою залучення фахових керівників, висвітлити оголошення в усіх засобах спілкування.

2. Покращити взаємозв’язки із районними творчими організаціями:

Будинком творчості, Дитячою школою мистецтв, спортивною школою.

3. Організувати роботу вчителів – предметників та класних керівників  з обдарованими дітьми.

4. З метою визначення високого рівня задатків серед школярів, провести загальношкільний конкурс «Мої захоплення та уподобання».

5. Створити інформаційний банк даних про обдарованих дітей.

6.  Розробити план заходів з удосконалення роботи з обдарованими дітьми.  

7.  Розробити основні напрямки підтримки і роботи з обдарованою молоддю.

Очікувані результати:

  • підвищення рівня професійної компетентності педагогів;
  • удосконалення системи пошуку, відбору та підтримки обдарованих дітей;
  • консолідація зусиль місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, навчальних закладів, установ та організацій у роботі з обдарованими дітьми;
  • розширення шкільного інформаційно – ресурсного банку даних «Обдарована дитина».

Організацію команди проводить завуч: формує творчі групи за здібностями, вибирає керівників, створює необхідні умови для навчання.

Дана робота цілком і повністю підтримується директором школи, при необхідності згоджується допомогти.

Фінансування: у межах бюджетного, що здійснюється на основі Єдиного кошторису доходів та видатків. Позабюджетні кошти: здача приміщення в оренду, кредити, добровільні внески, надання закладом додаткових освітніх послуг, прибутки від реалізації навчально-виробничої продукції.

Тип освіти: мистецька.

 Форма здобуття освіти: індивідуальна, мережева.


Талант – душевне багатство, яке не можна вкрасти,

                                   але яке саме зникає, якщо не знаходить виходу.

                                                                                        В. Борисов

                        Другий організаційний етап роботи

Перші проміжні результати:

  1. Знайдені компетентні педагоги із числа вчителів школи та міста, сільських майстринь
  2. Сформовані  класи згідно здібностей учнів
  3. Створені оптимальні умови для творчої реалізації особистості
  4. Складені власні програми відповідно до набутих здібностей дитини: художня, фізична обдарованість.
  5. Складений розклад занять у зручний для педагогів час (можливі вечірні школи), зокрема з 15.00 до 17.00 години
  6. Організація проведення обучаючи  – виховних уроків  (ОВУ)

 

Адміністрація: з числа працюючих педагогів

 

Завдання:

1. Взяти  участь у створенні авторських програм та методичних розробок, спрямованих на виявлення та розвиток обдарованих дітей.

2.  Обговорити на нарадах, батьківських зборах проблеми організації роботи з обдарованими дітьми і визначити подальші перспективи (можливий SWOT - аналіз).

3. Продовжити проведення щомісячного шкільного свята «Мої захоплення та уподобання» з відзначенням обдарованих учнів та їхніх керівників.

 

 

 


Щастя в тому, щоб без перешкод виявляти

свої здібності, які б вони не були.

Аристотель

Третій аналітичний етап роботи

Процес досягнення цілей проекту контролюється через такі заходи:

  1. Щомісячний  показ, демонстрація, фестиваль  вивченого (виставка, концерт, виступ - змагання).
  2. Обговорення досягнутих результатів  на засіданні «Кола ідей».
  3. Підвищення (заохочення) професійного рівня за наявності учасників – призерів районного та обласного рівнів.
  4. Моральне та матеріальне стимулювання творчої, обдарованої молоді  (можливе турне по Європі з метою показу своєї роботи та перейняття досвіду у відповідних до своєї здібності  колег).

Мета проекту буде виконана при умові пошуку фахових учителів - професіоналів та відповідного фінансування кожної особистості.

Заключна перевірка: виконання програм ОВУ та показ індивідуальних виступів на обласному рівні – здійснюється викладачами відповідних вузів. Кастинг

Очікувані результати

  • Досягнення запланованих показників: реалізація коштів, достатня термінологія, якісні показники роботи вчителів – професіоналів та учнів – переможців.
  • Висвітлення у засобах масової інформації досягнень обдарованої молоді у різних сферах діяльності.
  • Узагальнення досвіду роботи  працівників  з обдарованими дітьми.
  • Проведення моніторингу роботи з виконання програми ОВУ.
  • Видання аналітичних матеріалів за підсумками роботи з обдарованими дітьми.
  •  Визначення нових напрямків діяльності в роботі з обдарованими дітьми.
  • Завдання і цілі  реалізовані.
  • Загальна позитивна динаміка розвитку обдарованих дітей.
  • Значний ріст особистих досягнень дитини у сфері обдарованості.

До роботи з реалізації проекту планується залучити  педагогів  «Кола ідей», викладачів вузів відповідної компетентності.

Соціальними партнерами проекту можуть стати бажаючі громадяни під час поїздок, виступів.

Умови для реалізації проекту:

  1. Нормативно – правова база:
  • Закон України «Про освіту»;
  • Закон України «Про загальну середню освіту»;
  • Закон України «Про дошкільну освіту»;
  • Закон України «Про позашкільну освіту»;
  • Національна доктрина розвитку освіти (Затверджено Указом Президента України від 17.04.2002 р. №347/2002);
  •   Постанова Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 №88 «Про вдосконалення роботи з обдарованими дітьми»;
  • Концепція Державної програми роботи з обдарованою молоддю.
  1. Фінансові: позабюджетні спонсорські, благодійні кошти, платні виступи (можливість бюджетного фінансування), участь в освітніх програмах. 

Можливі ризики:

  1. Відсутність творчих педагогів.
  2. Відсутність належного фінансування.

Зміст роботи із членами команди

  1. Шляхом діагностики виявити обдарований дітей.
  2. Розробити план заходів з удосконалення роботи з обдарованою молоддю.
  3. Сформувати класи згідно здібностей учнів.
  4. Скласти власні індивідуальні програми до набутих здібностей дитини.
  5. Розробити методику проведення обучаючи – виховних уроків (ОВУ).
  6. Організувати та підготувати до щомісячного шкільного свята «Мої захоплення та уподобання».
  7. Обговорити досягнуті результати на засіданні «Кола ідей».
  8. Узагальнити та оформити  досвід роботи педагогів з обдарованими дітьми.
  9. Провести моніторинг роботи з виконання програми ОВУ.
  10.  Організувати належне фінансування.


                                                    ВИСНОВКИ

  Зміст  проекту «Сприяння розвитку обдарованої дитини в школі» спрямований на підвищення творчого потенціалу особистості шляхом створення необхідних умов для розвитку та підтримки обдарованості впродовж навчального року. Необхідністю в написанні стала нагальна проблема: занепад уроджених здібностей в час інформаційно – комунікаційних технологій. Для розв’язання цієї проблеми були запрошені спеціалісти із спортивної школи, школи мистецтв. Педагогами розроблені програми згідно своїх обдаровань. Обучаючи – виховні уроки проводилися у зручний для учнів та вчителів час. Фінансування велося завдяки співучасті у «Програмі розвитку освіти Гуляйпільського району 2013 – 2017 років», прийнятої рішенням сесії сільської ради від 13.02.2017 року. Нагальні проблеми та надумані ідеї вирішувалися на засіданні «Кола ідей». Що педагоги, що учні отримали призові місця районного та обласного етапів Всеукраїнських конкурсів. Їх  напрацювання оцінювалися громадськістю села, компетентними спеціалістами під час проведення щомісячного шкільного свята «Мої захоплення та уподобання».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Бабко Т.М. Семінар. Ресурсне забезпечення закладу освіти.
  2. Гревцева Є.О. Семінар. Маркетингова діяльність в закладах освіти.
  3. Державний стандарт базової і повної загальної освіти.
  4. Концепція загальної середньої освіти.
  5. Кульчицька О.І. Творча обдарованість. Специфіка дитячої обдарованості // Обдарована дитина. – 2001. – №1. – С. 6–8.
  6. Перцова Н.І. Презентація. Стратегічне управління освітньою системою.
  7. Тест Векслера. – Електронний ресурс:  [http://psynet.carfax.ru/tests/wechsler.htm]. – Заголовок сторінки: Визначення  рівня інтелектуального розвитку.
  8. Тест Люшера. – Електронний ресурс:  [http://www.telegraf.ru/misc/psycho/psich15.htm]. – Заголовок сторінки: Психологічний текст.
  9. Скринька порад. – Електронний ресурс: [angelisha351.blogspot.com/2012/06/v-behaviorurldefaultvmlo.html]. – Заголовок сторінки: Увага! Обдарована дитина.

 

 

 

 

 

 

 

 


ДОДАТКИ

                                    Додаток 1

Формуляр №1

1) Клас _________             Дата заповнення «____»____________200  р.

2) Прізвище та ім’я__________________________________________

3) Дата народження «____»___________________________________ р.

4) Ким заповнювався формуляр________________________________

  Шкала:

3 – сильний, постійний вияв певної якості (визначна риса);

2 – посередній, нестійкий вияв (відзначається тільки за певних умов);

1 – слабкий вияв; .

0 – невідомо, ніколи не визначався.

                        1.          Лідерські здібності

Виявляє самовпевненість.

3

2

1

0

Намагається самостійно прийняти рішення і оточуючі надають йому право вирішувати за них.

3

2

1

0

Прагне  організувати,   упорядкувати,   вести  за  собою інших.

3

2

1

0

Співчуває іншим. Розуміє і відчуває їхні потреби.

3

2

1

0

Легко привертає до себе увагу.

3

2

1

0

 Загальна кількість балів ____________

              2.        Логічно-математичні здібності

Шукає логічні кроки і шляхи розв’язання проблем

3

2

1

0

Виявляє математичні здібності

3

2

1

0

Виявляє визначений інтерес до „точних” наук

3

2

1

0

Легко створює абстрактні формули, образи, аналоги

3

2

1

0

Любить розв’язувати складні завдання, легко знаходить, що саме потрібно з’ясувати в них

3

2

1

0

 Загальна кількість балів ____________

                

3.         Музичні здібності

Завжди шукає можливості послухати музику, живе нею.

3

2

1

0

Відчуває будь-який ритм, темп, любить танцювати, рухатись, займатись аеробікою.

3

2

1

0

Тон,  інтонації  голосу, темп  мови завжди  відповідає ситуації.

3

2

1

0

Легко запам’ятовує мелодію, влучно імітує звуки.

3

2

1

0

Часто наспівує щось своє, відбиває ритм рукою, ногою.

3

2

1

0

 Загальна кількість балів ____________

                 4.              Мовні здібності

Має великий обсяг словника.

3

2

1

0

Послуговується великим обсягом інформації.

3

2

1

0

Багато і постійно читає.

3

2

1

0

Запам’ятовує  інформацію  та  адекватно її   відтворює словесно

3

2

1

0

Послуговується   барвистою   мовою,   часто   наводить аналоги, застосовує синоніми.

3

2

1

0

Загальна кількість балів ____________

               5.     Здібності до занять науковою працею

Висловлює думки ясно і точно (як усно, так і письмово).

5

4

3

2

Читає книжки, статті, науково-популярні видання не за віком.

5

4

3

2

Розуміє абстрактні поняття.

5

4

3

2

Має чудову моторну координацію, особливо між зоровим сприйняттям і рукою (добре фіксує те, що бачить, і чітко записує те, що чує).

5

4

3

2

Після уроків любить читати науково-популярну літературу. Це їй приносить величезне задоволення.

5

4

3

2

Не засмучується, якщо її задум не підтриманий учителем або батьками. Намагається з’ясувати причини і зміст подій.

5

4

3

2

Приділяє багато часу створенню власних проектів (конструюванню радіоприймача, побудові телескопа, літального апарата, збиранню колекції тощо).

5

4

3

2

Любить обговорювати наукові події, винаходи.

5

4

3

2

 Загальна кількість балів ____________

6.   Літературний хист

Може легко побудувати розповідь, починаючи від зав’язки сюжету і закінчуючи вирішенням якогось конфлікту.

5

4

3

2

Придумує щось нове і незвичайне, коли розповідає про щось усім знайоме і відоме.

5

4

3

2

Дотримується лише необхідних деталей у розповідях про події, усе несуттєве відкидає, залишає головне, найхарактерніше.

5

4

3

2

Розповідаючи про щось, добре дотримується сюжету, розвиває основну думку.

5

4

3

2

Добирає у своїх розповідях такі слова, що добре передають емоційні стани героїв, їхні переживання, почуття. Настрої та характери.

5

4

3

2

Любить писати оповідання або вірші.

5

4

3

2

Майстерно вводить у розповідь такі деталі, що є важливими для розуміння події, про яку йдеться, і водночас не втрачає основної сюжетної лінії.

5

4

3

2

Зображує у розповідях своїх героїв дуже жвавими, емоційними, непересічними.

5

4

3

2

 Загальна кількість балів ____________

                        7.  Артистичний талант

Легко входить у роль іншого персонажу, людини.

5

4

3

2

Цікавиться акторською грою.

5

4

3

2

Змінює тональність голосу, коли говорить від імені іншої людини.

5

4

3

2

Часто розігрує якісь драматичні сценки.

5

4

3

2

Передає почуття через міміку, жести та інші невербальні засоби спілкування.

5

4

3

2

Прагне викликати емоційні реакції в інших людей, коли про щось із захопленням розповідає.

5

4

3

2

З  легкістю драматизує, передає почуття й емоційні переживання інших людей.

5

4

3

2

Пластична й відкрита для всього нового, не зациклюється на усталеному.

5

4

3

2

 Загальна кількість балів ____________

8.   Технічні здібності

Добре виконує завдання з ручної праці.

5

4

3

2  

Цікавиться механізмами і машинами.

5

4

3

2

У світ її захоплень входить: конструювання машин, приладів, моделей потягів, літаків, радіоприймачів.

5

4

3

2

Може легко лагодити зіпсовані прилади, використовувати старі деталі для створення нових виробів, іграшок.

5

4

3

 2

Розуміє причини поломки механізмів.

5

4

3

2

Любить креслити.

5

4

3

2

Читає журнали і статті про створення нових приладів і машин.

5

4

3

2

 Загальна кількість балів ____________

                             9.    Спортивні здібності

Енергійна, створює враження дитини, здатної до великого обсягу фізичних навантажень.

5

4

3

2

Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.

5

4

3

2

Постійно займається якимось видом спорту.

5

4

3

2

Бігає швидше за всіх у класі, школі.

5

4

3

2

Фізично скоординована, рухається легко і граціозно.

5

4

3

2

Любить ходити у походи, грати на відкритих спортивних майданчиках.

5

4

3

2

Віддає перевагу рухливим іграм (гра в хокей, баскетбол, футбол тощо).

5

4

3

2

 Загальна кількість балів ____________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Поради Девіда Льюїса батькам щодо розвитку обдарованої дитини

1. Відповідайте на запитання дитини якомога терпляче і чесно, серйозні запитання дитини сприймайте серйозно.
2. Створіть у кімнаті місце - вітрину, де дитина може виставляти свої роботи. не сваріть дитину за безлад  під час її творчої роботи.
3. Відведіть дитині кімнату чи куточок винятково для творчих занять.
4. Показуйте дитині, що ви любите її такою, якою вона є, а не за її досягнення.
5. Проявляйте турботу.
6. Допомагайте дитині будувати її плани та приймати рішення.
7. Показуйте дитині цікаві, пам’ятні  місця.
8. Допомагайте дитині нормально спілкуватися з дітьми, запрошуйте їх до своєї оселі.
9. Ніколи не кажіть дитині, що вона гірша за інших дітей.
10. Ніколи не карайте дитину приниженням.
11. Купуйте дитині книжки за її інтересами.
12. Привчайте дитину самостійно мислити.
13. Регулярно читайте дитині або разом з нею.
14. Пробуджуйте уяву та фантазію в дитини.
15. важно ставтеся до потреб дитини.
16. Щодня знаходьте час, щоб побути з дитиною наодинці.
17. Дозволяйте дитині брати участь у плануванні сімейного бюджету.
18. Ніколи не сваріть дитину за невміння та помилки.
19. Хваліть дитину за навчальну ініціативу.
20. Учіть дитину вільно спілкуватися з дорослими.
21. У заняттях дитини знаходьте гідне похвали.
22. Спонукайте дитину вчитися вирішувати проблеми самостійно.
23. Допомагайте дитині бути особистістю.
24. Розвивайте в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
25. Ніколи не відмахуйтесь від невдач дитини.
26. Заохочуйте в дитині максимальну незалежність від дорослих.
27. Довіряйте дитині,  вірте  в її здоровий глузд.

 

 

docx
Додано
31 січня 2019
Переглядів
1259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку