Сарненська ЗОШ І-ІІ ступенів №6
Сарненської міської ради
Сарненського району
Рівненської області
Матеріали виступу на педагогічній раді
«Особливості дистанційного навчання дітей
з особливими освітніми потребами»
Підготувала
асистент вчителя
інклюзивного класу
Гришкевич Н.А.
Доброго дня ще раз, шановні колеги! Тема мого виступу – «Особливості дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами».
Карантин вніс дуже багато змін у життя кожної людини, в тому числі й учнів з особливими освітніми потребами. А саме:
Дистанційне навчання передбачає доступ до інтернету учнів та педагогів, технічне забезпечення освітнього процесу, а також володіння вчителями технологіями дистанційного навчання. Тому для роботи з класом обирається найбільш оптимальний варіант зв’язку.
Дистанційне навчання для учнів з ООП можна застосовувати, спираючись на чотири головні принципи дистанційного навчання:
Інклюзивне навчання – це навчання для всіх дітей, про це потрібно пам’ятати. А також про те, що проведення вчителем саме онлайн-уроків забезпечує дітям з ООП контакти і спілкування з іншими дітьми. Тобто, онлайн-уроки є тією соціалізацією, яка була закладена в основу інклюзивного навчання.
До процесу дистанційного навчання мають бути залучені всі члени команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП, які реалізовують Індивідуальну програму розвитку учня чи учениці.
Необхідно визначити труднощі, з якими стикається дитина під час дистанційного навчання, чого вона не може зробити, а також окреслити сильні сторони. Наприклад, є учень, який не може висловити думку письмово чи усно, але з легкістю виконає тестові завдання.
Вчитель повинен розробляти уроки з огляду на індивідуальні можливості кожного учня, підібрати онлайн-інструменти для закріплення навчального матеріалу та найбільш зручні інтернет-платформи. Уроки мають відбуватися зранку онлайн або офлайн. Для ефективної взаємодії усіх учасників дистанційного навчання необхідно розробити правила поведінки під час онлайн- або офлайн-уроків. Тобто, має залишитися звичний режим дня.
Особливу увагу варто звернути на домашні завдання для учня з ООП. Вони повинні бути зменшені за обсягом, прості у виконанні (враховуючи можливості учня з ООП ), чітко сформульовані, з різними електронними матеріалами та ресурсами, алгоритмом їх виконання. Також варто вказувати терміни виконання домашніх завдань для тих учнів з ООП, які можуть їх дотримати, а це також залежить від індивідуальних особливостей учнів. Часто трапляється, що дитина залишається без нагляду або контролю батьків, тоді учень може взагалі не виконувати ніякої навчальної діяльності, маніпулювати батьками. На жаль, це траплялося і з нашим учнем з ООП. При спілкуванні з мамою учня виявлялося, що завдань він не виконував, а вдома говорив, що зробив завдання. Та й самі батьки не завжди зацікавлені у навчанні своїх дітей, вважають це суто обов’язком вчителів.
Оцінювання учнів з ООП в умовах дистанційного навчання здійснюється за тими ж критеріями, що й до цього. Оцінювання може бути в режимі онлайн, в електронних щоденниках, на дистанційних платформах, а після закінчення дистанційного навчання оцінювання відбудеться очно, оцінки будуть внесені до класного журналу. Ще одним видом оцінювання є портфоліо. В учня з ООП нашої школи також є накопичувальне портфоліо, де зберігаються зразки його робіт з предметів, ілюстративні фото, грамоти, цікава інформація про учня.
У дистанційному навчанні батьки мають стати нашими партнерами. Тобто, перша робота має відбутися саме з ними, а вже далі – з їхніми дітьми з ООП. Адже батьки стають каналом комунікації між учителем і учнем з ООП. Всі результати навчальної роботи варто фіксувати в електронних щоденниках, де інформація стає доступною одночасно і вчителям, і батькам. Якщо у когось із батьків немає можливості користуватися інтернетом, тоді вже варто встановити із ними телефонний зв'язок. Треба заздалегідь пояснити батькам, якої саме допомоги ви від них чекаєте. Але в будь-якому випадку необхідно бути толерантними та доброзичливими. Адже батьки – не вчителі, не варто перекладати на них свої обов’язки, у них теж є своя робота і свої проблеми. Але допомогти зробити домашнє завдання – їхній обов’язок. Батьки повинні бути зацікавленими у навчанні своїх дітей. Хоча на практиці так буває далеко не завжди.
Під час дистанційного навчання я не вела щоденника спостережень за учнем з ООП. Адже батькам також не варто набридати, та й не кожен дорослий зможе коректно описати процес навчання дитини. Проте необхідну інформацію можна частково отримати від вчителів-предметників.
Важливо, аби під час дистанційного навчання практичні психологи, вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, вчителі лікувальної фізкультури не припиняли реалізовувати корекційну складову інклюзивного навчання. Оскільки мета навчання – набуття учнями й ученицями компетентностей, а мета корекції – створювати умови для реалізації внутрішнього потенціалу дитини, допомагати у подоланні та компенсації тих відхилень, які заважають розвитку.
Обов’язки асистента вчителя під час дистанційного навчання чітко сформульовані в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році.
Отже, в умовах використання технологій дистанційного навчання асистент вчителя:
Пам’ятайте про загальні правила визначення пріоритетів вибору цілей у навчанні та розвитку учнів з особливими освітніми потребами:
Не забувайте мотивувати учнів, створювати ситуації успіху, хвалити, бути терплячими і толерантними. Адже це величезний стимул для всіх дітей.
Хочеться закінчити свій виступ словами Василя Сухомлинського:
«Ми повинні думати про те, що ми вкладаємо в душу людини… Вірте в талант і сили кожного учня.»
Дякую за увагу!
1