Виступ на педагогічній раді "Особливості дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами"

Про матеріал
Питання організації дистанційного навчання для учнів з особливими освітніми потребами є дуже актуальним. Як проводити урок? Як залучити асистента вчителя, батьків дитини? Як зацікавити учня? Яке домашнє завдання буде доречним? Відповіді на ці та інші питання - в матеріалах виступу.
Перегляд файлу

Сарненська ЗОШ І-ІІ ступенів №6

Сарненської міської ради

Сарненського району

Рівненської області

Матеріали виступу на педагогічній раді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Особливості дистанційного навчання дітей

з особливими освітніми потребами»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                            Підготувала

                                                                                     асистент вчителя

                                                                                         інклюзивного класу

                                                                                   Гришкевич Н.А.

Доброго дня ще раз, шановні колеги! Тема мого виступу – «Особливості дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами».

Карантин вніс дуже багато змін у життя кожної людини, в тому числі й учнів з особливими освітніми потребами. А саме:

  • Зміни в режимі дня: кожна дитина з ООП потребує часу для адаптації – хтось адаптується одразу, а інші не можуть цілий урок висидіти перед монітором, потребують додаткових перерв, можуть ходити по кімнаті, відволікатися на сторонні речі, навіть вимикати зв'язок. Тому потрібно створити такий режим дня для дитини, який схожий із попереднім.
  • Перехід до нової дистанційної форми навчання: немає такої як раніше  взаємодії із вчителем, можливостей для спілкування, обговорення, контролю діяльності учнів порівняно із класно-урочною формою навчання. для ефективної взаємодії усіх учасників дистанційного навчання необхідно розробити правила поведінки під час онлайн-уроків. 
  • Неможливість зустрічатися з друзями, однокласниками.
  • Буденність, одноманітність днів: або навпаки: деякі учні схильні сприймати дистанційне навчання як додаткові канікули, від цього знижується якість навчання.

Дистанційне навчання передбачає доступ до інтернету учнів та педагогів, технічне забезпечення освітнього процесу, а також володіння вчителями технологіями дистанційного навчання. Тому для роботи з класом обирається найбільш оптимальний варіант зв’язку.

Дистанційне навчання для учнів з ООП можна застосовувати, спираючись на чотири головні принципи дистанційного навчання:

  1. Принцип інтерактивності: усі діти класу мають навчатися разом, але з допомогою компютерно-інформаційного середовища. Тобто, дитина з ООП має продовжити контактувати з однокласниками, учителями, асистентом вчителя. Але тут варто враховувати технічні можливості та наявність інтернету в учня.
  2. Принцип індивідуального підходу: обов’язково треба враховувати особливості нозології дитини  для того, щоб вона ефективніше продовжила навчання, адже діти з ООП дуже різні і мають різний рівень пізнавальних можливостей.
  3. Принцип диференціації: дистанційне навчання передбачає навчання за можливостями кожного з учасників навчального процесу, тут застосовуються технології різнорівневого навчання. Цей принцип також важливий при оцінюванні учнів.
  4. Принцип пластичності: навчання має відбуватися в необхідному темпі учня, тут також треба враховувати особливості нозології дитини.

Інклюзивне навчання – це навчання для всіх дітей, про це потрібно пам’ятати. А також про те, що проведення вчителем саме онлайн-уроків забезпечує дітям з ООП контакти і спілкування з іншими дітьми. Тобто, онлайн-уроки є тією соціалізацією, яка була закладена в основу інклюзивного навчання.

  До процесу дистанційного навчання мають бути залучені всі члени команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП, які реалізовують Індивідуальну програму розвитку учня чи учениці.

Необхідно визначити труднощі, з якими стикається дитина під час дистанційного навчання, чого вона не може зробити, а також окреслити сильні сторони. Наприклад, є учень, який не може висловити думку письмово чи усно, але з легкістю виконає тестові завдання.

Вчитель повинен розробляти уроки з огляду на індивідуальні можливості кожного учня, підібрати онлайн-інструменти для закріплення навчального матеріалу та найбільш зручні інтернет-платформи. Уроки мають відбуватися зранку онлайн або офлайн. Для ефективної взаємодії усіх учасників дистанційного навчання необхідно розробити правила поведінки під час онлайн- або офлайн-уроків. Тобто, має залишитися звичний режим дня.

Особливу увагу варто звернути на домашні завдання для учня з ООП. Вони повинні бути зменшені за обсягом, прості у виконанні (враховуючи можливості учня з ООП ), чітко сформульовані, з різними електронними матеріалами та ресурсами, алгоритмом їх виконання. Також варто вказувати терміни виконання домашніх завдань для тих учнів з ООП, які можуть їх дотримати, а це також залежить від індивідуальних особливостей учнів. Часто трапляється, що  дитина залишається без нагляду або контролю батьків, тоді учень може взагалі не виконувати ніякої навчальної діяльності, маніпулювати батьками. На жаль, це траплялося і з нашим учнем з ООП. При спілкуванні з мамою учня виявлялося, що завдань він не виконував, а вдома говорив, що зробив завдання. Та й самі батьки не завжди зацікавлені у навчанні своїх дітей, вважають це суто обов’язком вчителів.

Оцінювання учнів з ООП в умовах дистанційного навчання здійснюється за тими ж критеріями, що й до цього. Оцінювання може бути в режимі онлайн, в електронних щоденниках, на дистанційних платформах, а після закінчення дистанційного навчання оцінювання відбудеться очно, оцінки будуть внесені до класного журналу. Ще одним видом оцінювання є портфоліо. В учня з ООП нашої школи також є накопичувальне портфоліо, де зберігаються зразки його робіт з предметів, ілюстративні фото, грамоти, цікава інформація про учня.

У дистанційному навчанні батьки мають стати нашими партнерами. Тобто, перша робота має відбутися саме з ними, а вже далі – з їхніми дітьми з ООП. Адже батьки стають каналом комунікації між учителем і учнем з ООП. Всі результати навчальної роботи варто фіксувати в електронних щоденниках, де інформація стає доступною одночасно і вчителям, і батькам. Якщо у когось із батьків  немає можливості користуватися інтернетом, тоді вже варто встановити із ними телефонний зв'язок. Треба заздалегідь пояснити батькам, якої саме допомоги ви від них чекаєте. Але в будь-якому випадку необхідно бути толерантними та доброзичливими. Адже батьки – не вчителі, не варто перекладати на них свої обов’язки, у них теж є своя робота і свої проблеми. Але допомогти зробити домашнє завдання – їхній обов’язок. Батьки повинні бути зацікавленими у навчанні своїх дітей. Хоча на практиці так буває далеко не завжди.

Під час дистанційного навчання я не вела щоденника спостережень за учнем з ООП. Адже батькам також не варто набридати, та й не кожен дорослий зможе коректно описати процес навчання дитини. Проте необхідну інформацію можна частково отримати від вчителів-предметників.

Важливо, аби під час дистанційного навчання практичні психологи, вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, вчителі лікувальної фізкультури не припиняли реалізовувати корекційну складову інклюзивного навчання. Оскільки мета навчання – набуття учнями й ученицями компетентностей, а мета корекції – створювати умови для реалізації внутрішнього потенціалу дитини, допомагати у подоланні та компенсації тих відхилень, які заважають розвитку.

Обов’язки асистента вчителя під час дистанційного навчання чітко сформульовані в Інструктивно-методичних рекомендаціях щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році.

Отже, в умовах використання технологій дистанційного навчання асистент вчителя:

  • організовує спільно з учителем/ями освітній процес з використанням технологій дистанційного навчання;
  • забезпечує комунікацію закладу освіти та батьків (інших законних представників дитини) з метою організації навчання учнів з особливими освітніми потребами;
  • координує дистанційне навчання з батьками (іншими законними представниками) дитини, у тому числі завчасно попереджає про зміни розкладу, необхідні навчально-дидактичні матеріали тощо;
  • здійснює підготовку матеріалів для дистанційного навчання для учнів з особливими освітніми потребами, у тому числі консультує батьків щодо їх використання;
  • забезпечує підготовку індивідуальних завдань та адаптацію їх до використання в умовах дистанційного навчання;
  • забезпечує індивідуалізацію технологій дистанційного навчання з урахуванням особливих освітніх потреб, у тому числі обирає відповідні інструменти, консультує батьків щодо технічних особливостей їх використання з учнями з особливими освітніми потребами;
  • асистує вчителю під час проведення дистанційних занять, до прикладу: допомагає вчителю під час поділу учнів на пари і групи в ZOOM-конференціях, може приєднуватись до будь-якої пари/групи в будь-який момент, допомагати та виправляти помилки, слідкувати за підняттям рук учнів;
  • надає учню та його батькам (іншим законним представникам) рекомендації щодо дотримання норм при користуванні комп’ютерною технікою.

Пам’ятайте про загальні правила визначення пріоритетів вибору цілей у навчанні та розвитку учнів з особливими освітніми потребами:

  1. забезпечення безпеки життя та здоров’я;
  2. навички соціальної взаємодії та спілкування;
  3. адаптивні та побутові навички;
  4. академічні компетенції.

Не забувайте мотивувати учнів, створювати ситуації успіху, хвалити, бути терплячими і толерантними. Адже це величезний стимул для всіх дітей.

Хочеться закінчити свій виступ словами Василя Сухомлинського:

«Ми повинні думати про те, що ми вкладаємо в душу людини… Вірте в талант і сили кожного учня.»

Дякую за увагу!

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
2314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку