Виступ на педагогічну раду
на тему: “Сучасний вчитель
і сучасний урок в період формування нової сучасної школи”
( узагальнені результати опитування учнів та вчителів )
Практичний психолог Ліпко А.В.
2019 р.
Сучасний урок, якісний урок, якісна освіта — всі ці питання постійно перебувають у полі уваги не тільки вчителів: вони хвилюють випускників, їх обговорюють батьки, роботодавці, висуває держава як одну з головних проблем забезпечення якісної освіти. Ми, вчителі, маємо усвідомити: щоб освіта була якісною, педагогічну діяльність слід спрямовувати не тільки на засвоєння учнями знань, предметних умінь і навичок, а й на засвоєння ними способів, методів і прийомів, на розвиток здібностей у пізнанні нового, незнайомого, на створення умов для розвитку самостійності та набуття ще в шкільному віці досвіду вирішення проблеми, реалізації своїх намагань як в освітній діяльності, так і загалом у суспільстві. Виходячи з нових реалій і потреб суспільства, ми розуміємо та відчуваємо на практиці: особливістю сучасності стає те, що людина для самореалізації в суспільстві має набути вміння самостійно, усвідомлено робити вибір, активно діяти та природно сприймати зміни, вміти структурувати свій життєвий простір і вчитися протягом життя. Готуючись до педагогічної ради, я спілкувалась з учнями та вчителями, вивчала їхню думку по темі “Сучасний погляд учня на сучасного вчителя і на сучасний урок в період формування нової сучасної школи”. Метою даного анкетування було виявити та порівняти погляди вчителя і учня на сучасного педагога. Учасникам анкетування пропонувалося 5 запитань відкритого і закритого типу, які характеризують сучасного типу. За результатами анкетування можна зробити наступні висновки: на запитання «Які якості повинні переважати у сучасного вчителя?» учні у більшості відповіли доброта, почуття гумору, чесність, розуміння, знання предмету; вчителі на це ж запитання відповіли: знання предмету, комунікабельність, доброта, терплячість. Друге запитання мало на меті проранжувати якості педагога від найважливішого до менш важливого. Учні на перше місце поставили доброту, далі чесність, потім знання предмету, відкритість, а на останні місця потрапили такі якості як наполегливість і чарівність (обаяние). Вчителі ж на перше місце поставили знання предмету, потім толерантність, комунікабельність, чесність, останні місця посіли доброта і чарівність. Найголовніша відмінність у відповідях на це запитання у тому, що перше місце у учнів (доброта), посіло передостаннє місце у вчителів. На запитання «Яких якостей не вистачає сучасному вчителю?» учні відповіли взаєморозуміння з учнями та почуття гумору; вчителі ж вважають що терплячості та також взаєморозуміння з учнями. Наступне запитання звучало для учнів: На що ви звертаєте увагу, коли вчитель заходить до класу? В першу чергу діти звертають увагу на настрій вчителів. А вчителі в свою чергу заходячи у клас звертають увагу на готовність дітей до уроку та на їх настрій. Ну і останнє запитання звучало так «Якими якостями вчитель не повинен володіти? Серед запропонованих варіантів, а саме: поділ на «мазунчиків» і інших учнів, грубість, байдужість до учнів, не одним із перерахованих якостей; учні як і вчителі надали перевагу останньому варіанту відповіді: жодним з перерахованих якостей.
Виходячи з вищесказаного можна створити образ сучасного учителя очима учнів:
Портрет сучасного вчителя вийшов різнобічним. Але як би не змінювався час, які б нові вимоги до вчителя не пред'являлися, багато чого залишається незмінним. Учитель для своїх учнів, як і раніше, повинен бути розуміючим, терплячим, розумним та не забувати про доброту.