ФОРМУВАННЯ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ПРАЦІ, РОЗУМІННЯ ЇЇ РОЛІ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ І В СУСПІЛЬСТВІ
Праця – основне джерело матеріального і духовного багатства суспільства, моральний обов’язок людини, фундамент особистісного розвитку.
Трудове виховання в школі посідає одне із провідних місць у системі гармонійного розвитку школярів. Необхідно, щоб бажання учня займатися певною трудовою діяльністю реалізувалося найбільш повно з опорою на інтереси, фізіологічні можливості учнів. Для цього необхідно якомога раніше починати роботу з формування позитивного ставлення дитини до праці. Найсприятливішим періодом для цього є дошкільний та молодший шкільний вік. Саме в цьому віці у процесі праці дитина набуває трудових навичок та умінь, розвиває життєво важливі компетентності.
Освітня галузь “Технології” в молодших класах реалізується через зміст навчальних предметів “Трудове навчання”(3-4 класи) та «Технології і дизайн» (1-2 кл НУШ). Трудове навчання в початковій школі є однією з ланок неперервної технологічної освіти, що логічно продовжує дошкільну освіту, створює базу для успішного опанування учнями технологій основної школи та здобуття професійної освіти, є першою сходинкою до вибору майбутньої професії.
Метою цієї освітньої галузі в початковій школі є формування і розвиток у межах вікових можливостей предметно-перетворювальної компетентності учнів. Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання наступних завдань:
За своїм змістом праця дітей початкових класів розподіляється на самообслуговування, господарчо – побутову, ручну і художню.
Самообслуговування містить у своєму складі догляд за власними речами, прибирання робочого місця, чергування у класі, ремонт підручників, посібників.
Господарчо – побутова праця – це вид діяльності, який здатний опанувати кожен учень початкових класів. Він полягає у прибиранні класної кімнати, в їдальні, догляд за партами, меблями.
Зміст освітньої галузі «Технології» визначається за такими змістовими лініями:
1. ручні техніки обробки матеріалів,
2. технічна творчість,
3. декоративно-ужиткове мистецтво та самообслуговування.
Кожна змістова лінія передбачає формування культури виконання трудових дій. У результаті трудової діяльності в учнів формуються вміння та навички з обробки матеріалів, правильне уявлення про навколишню дійсність.
Здобувачі освіти колегіуму 11 працюють за такими піручниками: 1-2 класи ( НУШ) « Я досліджую світ», 3-4 класи – І. М. Веремійчик « Трудове навчання». Також всі класи використовують альбом «Маленький трудівничок».
Навчальну програму побудовано за такими принципами:
- матеріал диференційовано за видами діяльності і матеріалами та ускладнюється в кожному класі.
- види практичної діяльності розподіляються впродовж навчального року залежно від календарних свят (держаних і релігійних), регіональних традицій і звичаїв.
Планування роботи уроків технології та дизайну в Новій українській школі підпорядковуються темам тижня (1кл.) і темам місяця (2кл.). Наприклад, якщо тема тижня «Мода», то на уроці моделюємо та виготовляємо одяг, і т. д.
Окремі елементи загальних тем навчальної програми (організація робочого місця на уроці, безпека життя при користуванні інструментами та матеріалами, бережливе та економне ставлення до використання матеріалів, самообслуговування) є наскрізними.
На уроках трудового навчання використовуються такі види робіт, що сприяють розвитку творчих здібностей дітей:
1. Робота з папером і картоном: виготовлення аплікацій, об’ємних іграшок, витинанок, палітурні роботи, робота з папером у техніці «оригамі», «пап’є-маше», конструювання іграшок зі смужок паперу, виготовлення вітальних листівок, конструювання із сірникових коробок, тощо.
2. Робота з пластичним матеріалом (пластилін, глина): ліплення орнаментів, овочів, фруктів, тварин, транспорту.
3. Робота з рослинним матеріалом: поробки з природничого матеріалу (шишки, жолуді, качани кукурудзи, каштани), аплікації з засушених листочків і квітів тощо.
4. Робота з тканиною: виготовлення простих і об’ємних аплікацій, шиття м’яких іграшок, крій і ручне шиття, вишивання серветок.
5. Конструювання виробів з інших матеріалів (пластик, пінопласт, паралон, мило, різноманітні види крупів, насіння).
6. Елементи технічного моделювання і конструювання (робота з конструктором, моделювання різноманітних транспортних засобів з картону і паперу) тощо.
Важливу роль у проведенні уроків у початковій школі відіграє вміло підібрані методи та форми роботи.
Щоб зацікавити учнів на уроках трудового навчання, використовую метод проєктів. Вони можуть бути інтегрованими з іншими освітніми галузями. Наприклад, після вивчення розділу «Народні та літературні казки» ми створювали обкладинку для шоколаду «Казковий смак», під час вивчення розділу природознавства «Осінь» брали участь у виставці «Щедрість рідноі землі».
Працюючи над твором М.Ушинського «Витівки старої зими» приготували лепбук на тему «Цікавинки про зиму», для оздоблення класної кімнати зробили колективний проєкт «Новорічна гірлянда». Як підсумок роботи з пластиліном створювали мультфільми, герої якого були виліплені з цього матеріалу.
Щоб зацікавити учнів, підсумок уроку часто проводжу у формі інсценізацій з використанням щойно виготовлених виробів.
Отримані учнями знання, сформовані вміння та навички розвиваємо на кожному уроці в школі, позаурочній діяльності, на заняттях групи продовженого дня.
Виконання трудових операцій здійснюємо не тільки на уроках, а й під час різноманітних майстер-класів, таких як виготовлення печива до свята «Миколая», розпис великодніх писанок та новорічних іграшок, а також виготовлення піци.
На своїх уроках я застосовую розмаїті види діяльності щодо трудового виховання та профорієнтаційної роботи.
Українська мова – розігрування діалогів «У магазині», «У бібліотеці», «У аптеці», «На прийомі у лікаря», «У міському транспорті».
Крісло автора : «Який шлях пройшов хліб» (професії – агроном, тракторист, комбайнер, водій, пекар, продавець.)
Читання творів: А.Костецького «Головна професія», Д. Павличка «Школа», Л. Глібова «Бачити – не бачить».
Гра «Розсипанка» (робота над прислів’ями трудового спрямування).
Математика (текстові задачі про роботу токаря, слюсаря, швачки, фермера).
Уроки трудового навчання охоплюють широке коло питань з виробничої техніки та технології. На відміну від інших навчальних дисциплін такі уроки дають можливість учням пробувати свої сили, розвивати нахили, здібності та інтереси.
Кулініч О. В.