Виступ на педраді "Формування у молодших школярів ціннісного ставлення до праці" .

Про матеріал
Матеріал є доповіддю на педагогічній раді на тему ""Формування у молодших школярів ціннісного ставлення до праці, розуміння її ролі у житті людини і суспільства" .
Перегляд файлу

 

ФОРМУВАННЯ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ПРАЦІ, РОЗУМІННЯ ЇЇ РОЛІ У ЖИТТІ ЛЮДИНИ І В СУСПІЛЬСТВІ

 

Праця – основне джерело матеріального і духовного багатства суспільства, моральний обов’язок людини, фундамент особистісного розвитку.

Трудове виховання в школі посідає одне із провідних місць у системі гармонійного розвитку школярів. Необхідно,  щоб бажання учня займатися певною трудовою діяльністю реалізувалося найбільш повно з опорою на інтереси, фізіологічні можливості учнів. Для цього необхідно якомога раніше починати роботу з формування позитивного ставлення дитини до праці. Найсприятливішим періодом  для цього є дошкільний та молодший шкільний вік. Саме в цьому віці у процесі праці дитина набуває трудових навичок та умінь, розвиває життєво важливі компетентності.

Освітня галузь “Технології” в молодших класах реалізується через зміст навчальних предметів “Трудове навчання”(3-4 класи) та «Технології і дизайн» (1-2 кл НУШ). Трудове навчання в початковій школі є однією з ланок неперервної технологічної освіти, що логічно продовжує дошкільну освіту, створює базу для успішного опанування учнями технологій основної школи та здобуття професійної освіти, є першою сходинкою до вибору майбутньої професії.

Метою цієї освітньої галузі в початковій школі є формування і розвиток у межах вікових можливостей предметно-перетворювальної компетентності учнів. Для досягнення зазначеної мети передбачається виконання наступних завдань:

  1.              формування в межах вікових можливостей узагальнених способів  предметно-перетворювальної діяльності з дотримання безпечних прийомів ручної праці та економного використання матеріалів;
  2.              розвиток творчих здібностей, елементів графічної грамоти, вміння працювати в команді та навичок виконання операцій з ручних технік обробки матеріалів;
  3.              набуття досвіду предметно-перетворювальної та побутової практичної діяльності.
  4.              виховання в учнів  шанобливого ставлення до людей праці та їх професій, трудових традицій українського народу.

За своїм змістом праця дітей початкових класів розподіляється на самообслуговування, господарчо – побутову, ручну і художню.

Самообслуговування містить у своєму складі догляд за власними  речами, прибирання робочого місця, чергування у класі, ремонт підручників, посібників.

 Господарчо – побутова  праця – це вид діяльності, який здатний опанувати кожен учень початкових класів. Він полягає у прибиранні класної кімнати, в їдальні, догляд за партами, меблями.

 Зміст освітньої галузі «Технології» визначається за такими змістовими лініями:     

1.   ручні техніки обробки матеріалів,

2.   технічна творчість,

3.  декоративно-ужиткове мистецтво та  самообслуговування.    

 Кожна змістова лінія передбачає формування культури виконання трудових дій. У результаті трудової діяльності в учнів формуються вміння та навички з обробки матеріалів, правильне уявлення про навколишню дійсність.

Здобувачі освіти колегіуму 11 працюють за такими піручниками: 1-2 класи ( НУШ) « Я досліджую світ», 3-4 класи – І. М. Веремійчик « Трудове навчання». Також всі класи використовують альбом «Маленький трудівничок».

         Навчальну програму побудовано за такими принципами:

-  матеріал диференційовано за видами діяльності і матеріалами та ускладнюється  в кожному класі.

- види практичної діяльності розподіляються впродовж навчального року залежно від календарних свят (держаних і релігійних), регіональних традицій і звичаїв.

Планування роботи уроків технології та дизайну  в Новій українській школі підпорядковуються темам тижня (1кл.) і темам місяця (2кл.). Наприклад, якщо тема тижня «Мода», то на уроці моделюємо та виготовляємо одяг, і т. д.

Окремі елементи загальних тем навчальної програми (організація робочого місця на уроці, безпека життя при користуванні інструментами та матеріалами, бережливе та економне ставлення до використання матеріалів, самообслуговування) є наскрізними.

        На уроках трудового навчання використовуються такі види робіт, що сприяють розвитку творчих здібностей дітей:

1. Робота з папером і картоном: виготовлення аплікацій, об’ємних іграшок, витинанок, палітурні роботи,  робота з папером у техніці «оригамі», «пап’є-маше», конструювання іграшок зі смужок паперу, виготовлення вітальних листівок, конструювання із сірникових коробок,  тощо.

2. Робота з пластичним матеріалом (пластилін, глина): ліплення орнаментів, овочів, фруктів, тварин, транспорту.

3. Робота з рослинним матеріалом: поробки з природничого матеріалу (шишки, жолуді, качани кукурудзи, каштани), аплікації з засушених листочків і квітів тощо.

4. Робота з тканиною: виготовлення простих і об’ємних аплікацій, шиття м’яких іграшок, крій і ручне шиття, вишивання серветок.

    5. Конструювання виробів з інших матеріалів (пластик, пінопласт, паралон, мило, різноманітні види крупів, насіння).

6. Елементи технічного моделювання і конструювання (робота з конструктором,  моделювання різноманітних транспортних засобів з картону і паперу) тощо.

 Важливу роль у проведенні уроків у початковій школі  відіграє вміло підібрані методи та форми роботи.

Щоб зацікавити учнів на уроках трудового навчання, використовую метод проєктів. Вони можуть  бути інтегрованими з іншими освітніми галузями. Наприклад, після вивчення розділу  «Народні та літературні казки» ми створювали обкладинку для шоколаду «Казковий смак», під час вивчення розділу природознавства «Осінь» брали участь у виставці «Щедрість рідноі землі».

Працюючи над твором М.Ушинського «Витівки старої зими» приготували лепбук на тему «Цікавинки про зиму», для оздоблення класної кімнати зробили колективний проєкт «Новорічна гірлянда». Як підсумок  роботи з пластиліном створювали мультфільми, герої якого були виліплені з цього матеріалу.

Щоб зацікавити учнів,  підсумок уроку часто проводжу у формі інсценізацій з використанням щойно виготовлених виробів.

 Отримані учнями знання, сформовані вміння та навички розвиваємо   на кожному уроці в школі, позаурочній діяльності, на заняттях групи продовженого дня.

Виконання трудових операцій здійснюємо не тільки на уроках, а й під час різноманітних майстер-класів, таких як виготовлення печива до свята «Миколая», розпис великодніх писанок та новорічних іграшок, а також виготовлення піци.

На своїх уроках я застосовую розмаїті види діяльності щодо трудового виховання та профорієнтаційної роботи.

Українська мова – розігрування діалогів  «У магазині»,  «У бібліотеці», «У аптеці», «На прийомі у лікаря», «У міському транспорті».

         Крісло автора : «Який шлях пройшов хліб» (професії – агроном,  тракторист, комбайнер, водій, пекар, продавець.)

Читання творів: А.Костецького «Головна професія», Д. Павличка «Школа», Л. Глібова «Бачити – не бачить».

Гра «Розсипанка» (робота над прислів’ями трудового спрямування).

Математика (текстові задачі про роботу токаря, слюсаря, швачки, фермера).

    Уроки трудового навчання охоплюють широке коло питань з виробничої техніки та технології. На відміну від інших навчальних дисциплін такі уроки дають можливість учням пробувати свої сили, розвивати нахили, здібності та інтереси.

 

                                                             Кулініч О. В.

docx
Додав(-ла)
Кулініч Оксана
Пов’язані теми
Технології, Інші матеріали
Додано
24 липня
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку