Виступ на педраді: "Особливості інклюзивного навчання у ДНЗ"

Про матеріал
У наш час актуальною проблемою є інклюзивне навчання, тобто створення такого освітнього середовища, яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку. Тому останнім часом у світовій освітній практиці застосовується термін "інклюзія" (від англ. inclusion – включення) – процес реального включення всіх громадян, які мають труднощі у психофізичному розвитку, в активне суспільне життя.
Перегляд файлу

Особливості інклюзивного навчання у ДНЗ

 

                                                                       Виступ підготувала

                                                                    Крапивницька А. О.

                                                                     практичний психолог

                                                                    ДНЗ «Сонечко»

                                                                                           

 

У наш час актуальною проблемою є інклюзивне навчання, тобто створення такого освітнього середовища, яке б відповідало потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку. Тому останнім часом у світовій освітній практиці застосовується термін "інклюзія" (від англ. inclusion – включення) – процес реального включення всіх громадян, які мають труднощі у психофізичному розвитку, в активне суспільне життя.

Саме період дошкілля відіграє важливу роль у становленні особистості і є сензитивним для формування її первинного світогляду, самосвідомості, розвитку соціальних властивостей. Саме в цей час закладаються передумови майбутньої навчальної діяльності дитини, йде активний розвиток її пізнавальних можливостей. Як свідчить практика, дошкільники, які потребують корекції психофізичного розвитку, адаптуються до життя у загальноосвітніх навчальних закладах краще, ніж у спеціальних закладах. Особливо помітна різниця у набутті соціального досвіду.

У 1994 році Саламанкською декларацією уведено в міжнародний вжиток термін «інклюзія» -

1) розширення концепції інтеграції, яка залучає не тільки дітей з особливими потребами, які мають відповідну довідку, але всіх дітей групи, зі своїми труднощами і різномвнітностями, з метою сприяння взаємопроникнення стосунків між дітьми з особливими потребами і їх однолітками;

2) процес визнання та поваги індивыдуально-людських відмінностей, який дає змогу всім громадянам, зокрема і тим, які мають труднощі у розвитку, інші відмінності, брати участь у суспільному і соціальному житті  та проголошено принцип інклюзивної освіти – гнучка індивідуалізована система забезпечення рівного доступу до якісної освіти здоровим дітям і дітям з особливими потребами шляхом організації їх навчання, виховання, розвитку в ДНЗ на основі застосування особистісно-орієнтованих методів, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей. Стверджуючи основні права та унікальність кожної дитини, цим документом визначено, що системи освіти (за усіма віковими групами) мають бути розроблені у відповідності з індивідуальними потребами у контексті інклюзії [19].

 Інклюзивна освіта передбачає не лише активне включення й участь дітей  обмеженими можливостями в навчальному процесі загальноосвітнього навчального закладу, але більшою мірою перебудову всього процесу загальної освіти як системи для забезпечення освітніх потреб всіх дітей.

Навчання  і виховання в інклюзивних закладах передбачає застосування індивідуальних, групових форм роботи , враховуючи вплив різних видів розладів і хвороб на процес навчання, використання особистісно-орієнтованих підходів у навчально-виховному процесі.  При навчанні діти набувають знань про права людини (хоча їм це не викладається спеціально), і це призводить до зменшення дискримінації, оскільки діти вчаться спілкуватися один з одним, вчаться розпізнавати і приймати відмінність [25].

Робота  в інклюзивному дошкільному закладі  має відповідати наступним принципам :

1) визнання факту, що кожна дитина – це особистість;

2) забезпечення персоналізації індивідуальних розвивальних програм,

тобто складання програм з урахуванням потреб окремо узятої дитини в рамках спільної активної діяльності і загальних цілей навчального закладу;

3) накопичення цінного методичного досвіду для надання дітям підтримки в навчанні, розвитку і активній участі в житті дитячого садка;

4) забезпечення постійної адаптації дошкільного закладу до потреб  дитини.

 

Самим першим про дітей з обмеженими можливостями говорив відомий письменник, педагог- новатор і мислитель В. О. Сухомлинський, він  казав такі слова :“Знедолена  природою дитина не повинна знати,  що у неї слабкий розум, слабкі сили. Виховання такої дитини має  бути у сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим.”

І на останок пропоную переглянути відео про дітей з особливими потребами і Казку « Соловейко з одним крилом»

 

Використані джерела:

 

  1. Бондар В. Інтеграція дітей з обмеженими психофізичними можливостями в загальноосвітні заклади: за і проти / В. Бондар. // Дефектологія.- №3.- С. 25
  2. Інклюзивна освіта: теорія та практика: навчально- методичний посібник / [ Колектив авторів; За заг. Ред. С. П. Миронової]. – Кам`янець – Подільський: Кам`янець – Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2014.- Частина 2.- 184 с.
  3. Організація інклюзивної освіти в дошкільному навчальному закладі: Навчально-методичний посібник для науково-педагогічних працівників, студентів вищих навчальних закладів / Дімітріс Аргіропоулос, А. П. Салацька, Н. П. Тарнавська, І. І. Катинська – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2016.- С. 19, 25
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мацак ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
16 листопада 2019
Переглядів
5409
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку