«Примусити не можна зацікавити»
Про формування в ліцеїстів позитивного ставлення до навчання.
(Виступ на засіданні педагогічної ради)
На бажання дитини вчитися впливає безліч чинників. Елементарний здоровий сон робить не лише навчання, а й життя продуктивним, щасливим. Спосіб , умови життя, рухова активність…. Недаремно провідною ідеєю нашого закладу є «Розбудова еко-системи смарт-ліцею та формування здоров’язберігаючого овітнього середовища як оптимальна модель здобуття освіти»
У 2022-2023 навчальному році Державна служба якості освіти України презентувала дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни. Дослідники виокремили п’ять чинників, які вплинули на успішність школярів і школярок з початку повномасштабної війни:
Як же , не дивлячись на умови, в яких знаходиться країна, освіта загалом, зацікавити, а не заставляти вчитись?
«Щоб дитина хотіла вчитися, дозвольте їй більше рухатись» -я в цьому переконалась, працюючи над темою «Використання здоров’язберігаючих технологій у роботі з молодшими ліцеїстами». Під час проведення уроків приділяю особливу увагу фізкультурним руханкам, проводжу хвилини психогімнастики, використовую казкотерапію, ландшафтотерапію, арттерапію, сміхотерапію, дихальну гімнастику, танцювальну терапію, музикотерапію, технологію «вертикалізації поз»( працюємо почергово за «стоячою партою»)…
Практична робота. Вчителі поділені на групи заздалегідь. Для цього пропоную кожному із мішечка витягнути картинку: посмішка – психологічна комфортність, книжка – інтелектуальна комфортність, хліб – фізична комфортність.
Основна умова для цієї гри — цілковита тиша. Не можна перемовлятися чи підказувати.
Перший кладе монетку на будь-який палець. Завдання сусіда — забрати цю монетку та передати її далі по колу, використовуючи тільки один палець. У тій групці, де порушили тишу, монетку повертають до першого і починають заново. Перемагає група, яка найшвидше передала монетку по колу.
Чим помічна ця гра?
Вправа допоможе дітям самоорганізуватися і діяти як команда. Однак за рахунок тиші кожен усвідомлює, що навіть у команді часто потрібно думати і приймати рішення самостійно. А ще — розуміти одне одного без слів. Після закінчення гри дозвольте дітям кілька хвилин обговорити свої успіхи та невдачі. Вчитель має прослідкувати, щоб обійшлося без взаємних образ, а критика була об’єктивною.
І група виконує вправу «Перша фраза»: підібрати декілька фраз, з яких учителю треба почати урок, щоб у дітей склався позитивний емоційний та водночас діловий настрій на урок та обіграти їх.
Можна використати ситуацію «спізнення»
ІІ група. Закінчити вислів
Ш. «Частіше запрошуйте на урок Момуса – бога сміху й жартів, щоб прогнати з уроку … (…Морфея – бога сну).
Придумати чи пригадати смішинки для уроків.
Підсумок. Використовуйте будь-яку можливість для гумору в класі. Пам’ятаєте, нам ще Леся Українка заповідала: «Щоб не плакать, я сміялась». У важкі для країни часи почуття гумору підвищує рівень життєстійкості та адаптивних можливостей психіки в дорослих і дітей. Розказуйте анекдоти, «смішинки», кумедні історії або просто діліться незабутнім досвідом. Та й зі свого боку намагайтеся не сприймати речі надто серйозно весь час. Який би предмет ви не викладали, можна пов’язати його з реальними ситуаціями із життя, і ви одразу помітите щире зацікавлення учнів.
ІІІ група. Методична казка. «Метелик» В.О.Сухомлинський
Метелик народився ввечері. Злетів він зі свого листочка. Сонце вже сховалося за обрій. Летить метелик, дивиться з подивом на квіти, на місяць. Раптом бачить щось яскраве, світле. «Це, мабуть, сонце», - думає Метелик. Поспішає до нього. А то не сонце, то лампочка. – Не поспішай, метелику, зупинись. Бо тільки-но доторкнешся до неї – згориш.
Творче завдання для груп. Який може бути методичний висновок цієї казки відносно взаємостосунків педагога та учнів?
Можливий висновок. Учні, як метелики, летять до вчителя, вбачаючи в ньому не лише носія знань та культури, а й товариша, помічника. Тому наша задача не обпекти дитячу душу, не залишити на ній рани від жорстокості, зневаги й байдужості.
Вправа 2. «Могутня ріка»
Мета: Покращення навичок тайм-менеджменту, мотивації та
самодисципліни.
1. Візьміть аркуш та намалюйте русло великої річки – Амазонки,
Дніпра, Нілу, тощо. Це ваш щоденний потік уваги і часу. Початок річки –
це ранок, а кінець – вечір.
2. Тепер нехай кожен учасник намалює канали, якими відходить вода
з річки. Кожен канал – це справа, яку вам треба виконати за день:
почистити зуби, поснідати, дістатися школи, тощо. Додавайте як великі,
так і малі чи не дуже важливі справи: пограти у телефоні, переглянути
соцмережі, зробити бутерброд, піти погуляти з друзями, послухати
музику. На цьому етапі стане помітно, куди протягом дня тече ваша увага.
3. Наскільки потужною лишилася ваша ріка наприкінці дня? Скільки
уваги й часу було витрачено і на що? Які канали є найбільшими? Чи
приносять вони найбільше користі?
4. Спробуйте економити воду, відрізавши непотрібні канали
тимчасово або засипаючи їх зовсім. Чи стало у річці більше води? На що
можна її витратити?
Ефект: Найбільшим архітектором нашої мотивації є звички та
правильний спосіб життя. Якісна мотивація не може бути виключно
короткостроковою – вона має стати постійною.
Струмочки непомітних справ розпорошують нашу увагу та сили щодня,
зменшуючи мотивацію та сили, відведені для виконання великих цілей.
Пропозиція до проекту рішення педагогічної ради: провести анкетування учнів « Що впливає на мою успішність»
СМІШИНКИ
1.«Кмітливий»
Учитель вирішив перевірити учнів* на кмітливість:
— Хто хоч один раз обпікся, той завжди боїться вогню. Скажи що-небудь схоже.
Учень відповів:
— Кого один раз вимили, той боїться води!
— Що це таке, діти? — запитує.
— Ха, та це ж кавун, Маріє Іванівно! — вигукує Вовчик.
— Ні, це мічурінське яблуко,— з єхидною посмішкою каже вчителька.
Наступного дня вчителька приносить диню.
— Діти! Що це?
— Диня! — каже Вовчик.
— Неправильно! Це мічурінська слива.
Вовчик на третій день приносить портфель раків і, висипавши їх на стіл учительки, запитує:
— Маріванно, а оце що таке?
— Як що? Звичайно ж, раки!
— Ні, Маріванно, неправильно! Це мічурінські таргани! :))
3. Приїхала бабуся в гості до онуків.
Ну, Васильку, скажи, скільки тобі років, і одержиш за кожен рік по цукерці.
Давайте, бабуню, я краще скажу, скільки років вам!
4.На уроці математики учитель запитав Петрика:
Скажи, як розділити сім груш між вісьмома товаришами?
Найкраще зварити узвар, — відповів Петрик.
5. Така історія трапилася вдома:
- Тату, допоможи мені задачу розв'язати.
- А ти сам подумай.
- Думав.
- Ну й що ж ти придумав?
- Тебе попросити.
6. Скаржиться син батькові:
- Тату, щось наш учитель плутає.
- Чому ти так думаєш?
- Учора сказав, що 2 і 2 разом дає 4, а сьогодні, що 3 та 1 - також 4.
7. На уроці фізики:
- Що таке кінська сила?
- Це сила одного коня,
- А якщо десять з половиною кінських сил?
- Тоді буде десять коней і одне лоша .
Фрази-мотиватори на щодень для ваших учнів
Ви надихаєте мене бути кращим учителем, коли…
Ти зараз на правильному шляху!
Ти дуже старанно над цим попрацював.
Я пишаюся тим, як ви працювали сьогодні.
А зараз виходить значно краще!
Я знала, що ти зможеш.
Мої вітання, чудова робота!
Продовжуй працювати над цим, успіх зовсім скоро.
Діти, ваш мозок, певно, наполегливо працює — ви все швидко зрозуміли.
Зроби ще раз і отримаєш гарний результат.
Твоя ідея чудова!
Клас, яка гарна командна робота!
Я бачу, тебе не спинити на шляху до успіху.
Ваші ідеї такі креативні!
Давай разом подумаємо, як це зробити?
Сенсаційно! Ти, мабуть, багато тренувався (працював).
Як же гарно ти впоралась!
Мені до вподоби хід твоїх думок!
Ти дуже гарно висловилась.
О, ти зробив це блискуче!
Чудово висловлюєш свої почуття.
Я знаю, що це важко, але ти майже впоралась.
Фантастичне вирішення питання!
Я знаю, що тобі було важко, але ти залишався таким сконцентрованим.
Все вийшло швидше, тому що ви працювали разом.
Чудова спроба! Ти справжній творчий мислитель. Ти можеш. Крапка.
Створюємо стікери-мотиватори для онлайн-навчання
Ви можете створити мотиваційні стікери для дистанційного навчання власноруч. Ваші учні точно оцінять їхню ексклюзивність та ваш фірмовий стиль. Обов’язково використовуйте фрази, які полюбляєте казати дітям.
Коротка покрокова інструкція для створення стікерів у Telegram:
У нас є спільне і відмінне, з чимось ми погоджуємось, а з чимось – ні, і це природно. Але в нас спільна мета, і це нас об’єднує. Бажаю вам успіхів у роботі. Частіше посміхайтеся, щоб спілкування було легким і приємним.