Ознаки внутрішньої мотивації:відчуття повного (розумового і фізичного) включення у діяльність; повна концентрація уваги, думок, відчуттів на справі; чітке усвідомлення цілей, уявлення про способи їх досягнення; відсутність страху за можливі помилки і невдачі; втрата звичайного відчуття усвідомлення себе і оточення, „розчинення” у власній справі.
Причини демотивації: Навчальні: Неготовність до навчання, запущеність;Низький рівень опанування навчального матеріалу;Формальне ставлення до навчання. Соціально-економічні: економічна криза, безробіття;бурхливий розвиток технологій;навчання не гарантує добробут;У внз навчаються за гроші.
ДЕНІЕЛ СІҐЕЛ ТА ТІНА БРАЙСОН: СЕКРЕТИ МОЗКУ. 12 СТРАТЕГІЙ РОЗВИТКУ ДИТИНИ Інтегрована робота лімбічної системи та префронтальної кори забезпечує формування наступних якостей особистості:прийняття обґрунтованих рішень та планування,контроль над емоціями та тілом,самопізнання,співпереживання,мораль.
Мотивація знижується, або зникає? Можливо…Дитині страшно: боїться вчителя, пропустити матеріал, зробити помилку, боїться однокласників, здатися неуспішною;Учень втомився;Має місце медичний діагноз (дислексія, дисграфія, синдром дефіциту уваги і гіперактивності, різновиди мінімальної мозгової дисфункції);Дитина проявляє опір:шкільній системі, авторитарному вчителю, “мстить” за те, що у нього нема вільного часу, за образи, протистоїть батькам. Внутрішні причини: не вірить у себе, не бачить сенсу в тому, що робить, не може адаптуватися в групі, привертає увагу неуспішністю, проявляє ревнощі.
Способами формування мотивації під час навчання повідомлення учням теоретичної значущості навчального матеріалу;практичне спрямування знань та можливість їх застосування у повсякденному житті;створення проблемних ситуацій; створення ситуації успіху;постановка близьких і далеких перспектив у навчанні.
Педагог – майстер мотивації: Підтримує рівний стиль стосунків між усіма учасниками педагогічного процесу;Підбадьорює учнів, коли вони зустрічаються із труднощами;Підтримує позитивний зворотній зв’язок;Піклується про різноманітність методів викладання навчального матеріалу;Привчає учнів до напруженої пізнавальної праці, розвиває їхню наполегливість, силу волі, цілеспрямованість;Заохочує виконання завдань підвищеної складності;Учить чітко визначати цілі, завдання, форми звітності, критерії оцінки;Формує почуття обов’язку і відповідальності; Учить висувати вимоги насамперед до самого себе.