У даному матеріалі окреслені поняття мотивації і її різновидів, мотиву, успіху, демотивації та її причин, особливості роботи мозку дитини, теорії формування мотивації та їх практичне втілення, думки нейропсихологів щодо успішності учнів
Мотивація - внутрішнє спонукання до дії; динамічний процес фізіологічного та психологічного плану, який керує поведінкою людини, визначає її організованість, активність і стійкість; здатність людини діяльно задовольняти свої потреби.
Номер слайду 3
«Не забувайте, що ґрунт, на якому будується ваша педагогічна майстерність, - у самій дитині, в її ставленні до знань і до вас, учителю. Це - бажання вчитися, натхнення, готовність до подолання труднощів. Дбайливо збагачуйте цей ґрунт, без нього немає школи.» В. О. Сухомлинський
Номер слайду 4
Формула мотивації
Номер слайду 5
Групи мотивів:
Номер слайду 6
Успіх - головне джерело мотивації учня до навчання. Тільки успіх дає задоволення від навчання і розвиває наступну внутрішню мотивацію. Ресурси (мотиви)діїУспіх
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Ознаки внутрішньої мотивації:відчуття повного (розумового і фізичного) включення у діяльність; повна концентрація уваги, думок, відчуттів на справі; чітке усвідомлення цілей, уявлення про способи їх досягнення; відсутність страху за можливі помилки і невдачі; втрата звичайного відчуття усвідомлення себе і оточення, „розчинення” у власній справі.
Номер слайду 9
Методи зовнішньої мотивації: Прохання;Порада;Переконання;Навіювання;Маніпуляція;Примушення;Наслідування. Стимул — спонукання до дії. Він виступає причиною, яка зацікавлює людину у здійсненні певної діяльності.
Номер слайду 10
Причини демотивації: Навчальні: Неготовність до навчання, запущеність;Низький рівень опанування навчального матеріалу;Формальне ставлення до навчання. Соціально-економічні: економічна криза, безробіття;бурхливий розвиток технологій;навчання не гарантує добробут;У внз навчаються за гроші.
Номер слайду 11
Причини демотивації: Виховні: Зневага родини до навчання;Зневага друзів до навчання;Знижена повага до навчання у соціумі. Профільні: Помилка у визначенні профілю навчання;Учень або не хоче вивчати матеріал на необхідному рівні, або вивчає лише те, що сам вважає необхідним.
Номер слайду 12
Кілька фактів про наш мозок: Позитивні емоції = ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ (гормон дофамін)10 хв. – час концентрації уваги мозку ( далі перерва)СТРЕС (адреналін) – ослаблення імунітету, зниження здатності навчатися, депресії Т. Чернігівська, Дж. Медіна
Номер слайду 13
ДЕНІЕЛ СІҐЕЛ ТА ТІНА БРАЙСОН: СЕКРЕТИ МОЗКУ. 12 СТРАТЕГІЙ РОЗВИТКУ ДИТИНИ Інтегрована робота лімбічної системи та префронтальної кори забезпечує формування наступних якостей особистості:прийняття обґрунтованих рішень та планування,контроль над емоціями та тілом,самопізнання,співпереживання,мораль.
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Дитина йде в школу з мотивацією:Ігровою – “грається” у навчання;Соціальною – дружити із іншими дітьми;Досягнень – за гарними оцінками;Навчальною – усвідомлене бажання вчитися.
Номер слайду 16
Мотивація знижується, або зникає? Можливо…Дитині страшно: боїться вчителя, пропустити матеріал, зробити помилку, боїться однокласників, здатися неуспішною;Учень втомився;Має місце медичний діагноз (дислексія, дисграфія, синдром дефіциту уваги і гіперактивності, різновиди мінімальної мозгової дисфункції);Дитина проявляє опір:шкільній системі, авторитарному вчителю, “мстить” за те, що у нього нема вільного часу, за образи, протистоїть батькам. Внутрішні причини: не вірить у себе, не бачить сенсу в тому, що робить, не може адаптуватися в групі, привертає увагу неуспішністю, проявляє ревнощі.
Номер слайду 17
Способами формування мотивації під час навчання повідомлення учням теоретичної значущості навчального матеріалу;практичне спрямування знань та можливість їх застосування у повсякденному житті;створення проблемних ситуацій; створення ситуації успіху;постановка близьких і далеких перспектив у навчанні.
Номер слайду 18
Засоби формування в учнів мотивів і пізнавальних інтересів: чітка організація процесу навчання;авторитет учителя;стиль спілкування;самостійна пізнавальна діяльність учнів.
Номер слайду 19
Методи стимулювання інтересу до учіння:створення ситуацій пізнавальної новизни;створення ситуацій емоційно-ціннісних переживань;створення ситуації успіху; метод здивування;опора на життєвий досвід учнів;навчальні дискусії;заохочення;пізнавальні ігри.
Номер слайду 20
Педагог – майстер мотивації: Підтримує рівний стиль стосунків між усіма учасниками педагогічного процесу;Підбадьорює учнів, коли вони зустрічаються із труднощами;Підтримує позитивний зворотній зв’язок;Піклується про різноманітність методів викладання навчального матеріалу;Привчає учнів до напруженої пізнавальної праці, розвиває їхню наполегливість, силу волі, цілеспрямованість;Заохочує виконання завдань підвищеної складності;Учить чітко визначати цілі, завдання, форми звітності, критерії оцінки;Формує почуття обов’язку і відповідальності; Учить висувати вимоги насамперед до самого себе.