Складові інклюзіїприйняття у навчальні заклади всіх дітей без винятку; залучення всіх дітей з різними (відмінними) здібностями до тих навчальних закладів, які б вони відвідували, диференційовані підходи у викладанні; використання всіх можливих місцевих ресурсів для забезпечення різноманітних освітніх потреб учнів.
Термінологія Диференційоване викладання – підхід до викладання, який визнає індивідуальні особливості учнів і враховує їх у навчальномупроцесі з метою допомагати учневі досягати максимального успіху. Асистент учителя – особа для наданняпідтримки вчителям та учням з особливими потребами
ТермінологіяІндивідуальний навчальний план (ІНП) – письмовий план на рік, який складає і впроваджує команда для задоволення індивідуальних навчальних потреб учня. Курикулум. Термін «курикулум» походить від латинського слова curriculum, що дослівно означає – програми для розвитку дітей.
Термінологія. Чим відрізняється асистент учителя від асистента дитини?Що таке адаптація. Адаптація – це зміни в навчальному процесі, можуть стосуватися способу сприйняття навчального матеріалу (візуально, аудіально), його опрацювання та способу представлення (оцінка результатів). Адаптація не стосується змін у змісті навчального матеріалу. У чому полягає важливість модифікацій?Модифікації, на відміну від адаптації, передбачають зміни змісту або концептуальної складності навчального завдання.
Термінологія. Що таке універсальний дизайн і розумне пристосування?Інклюзивна мова – Індивідуальна форма навчання – спосіб організації навчальної діяльності, який регулюється певним, наперед визначеним розпорядком, забезпечується педагогічними працівниками за місцем проживання учнів (удома)
Планування ефективної програми. Ефективна програма:• побудована навколо потреб індивідуального учня;• добре спланована, гнучка і постійно коригується, залежно від не-обхідності, щоб краще задовольняти такі потреби;• інклюзивна і дає змогу учням максимально долучатися до загаль-ного навчального процесу на основі типової навчальної програми;• цілісна і впроваджується послідовно, незважаючи на можливі зміни середовища;• передбачає співпрацю батьків і вчителів.
Обмін інформацією. Завдяки обміну інформацією команда підтримкистворює повнішу характеристику учня, ніж це вдалося бодній особі. Після вивчення наявних даних члени командиможуть ухвалити рішення про необхідність подальшоїоцінки. Вона допомагає краще зрозуміти виклики, з якимистикається учень, віднайти шляхи їх подолання. Напрацювання загальної характеристикиучня. Загальна характеристика – це стислий і всебічнийопис сильних та слабких сторін, досягнень учня, складенийу письмовій формі. Спираючись на неї, команда підтримкивизначає сильні сторони й пріоритетні навчальніпотреби.
Сфери. Виокремлюють такі сфери, або специфічні аспекти розвитку:комунікація (вербальна й невербальна);когнітивна/академічна;трудова діяльність;відпочинок / проведення вільного часу;соціальні навички й стосунки (напр.: навички гри, чутливість доінших, здатність брати на себе відповідальність);самообслуговування (напр.: одяг, їжа, особиста гігієна);самостійне життя (напр.: вміння розпоряджатися грішми,розпоряджатися своїм часом, розмовляти по телефону);фізична (напр.: мобільність, навички великої та дрібної моторики).
Індивідуальні очікувані результати навчанняІндивідуальні очікувані результати навчання (ІОР) – це стисліформулювання, де сказано, що учень має знати й вміти робити докінця навчального року. Кожен індивідуальний очікуваний результат має:бути спрямованим на задоволення певної пріоритетної навчальної потреби, вказаної в загальній характеристиці учня;випливати з його поточних досягнень;враховувати ступінь прогресу учня за попередній період;бути достатньо складним, щоб мотивувати учня;бути досяжним; робити акцент на тому, чого учень має навчитися (замість того, чого його навчатимуть вчителі); визначати, що учень робитиме (а не які дії припинить).
S M A R TІ н д и в і д у а л ь н і о ч і к у в а н і р е з у л ь т а т и н а в ч а н н з а к р и т е р і я м и S M A R TSpecific - конкретність Чітке й однозначне формулювання індивідуальних навчальних завдань. Measurable - вимірюваність Індивідуальні завдання сформульовано таким чином, що дає змогу описати очікувані успіхи учня та оцінювати їх. Achievable - досяжність Таке індивідуальне завдання – реалістичне для учня. Relevant - актуальність Таке індивідуальне завдання – значиме для дитини. Timerelated- визначеність у часі Таке індивідуальне завдання може бути досягнуто за певний проміжок часу, зазвичай впродовж одного навчального року.
О р і є н т о в н и й ш а б л о н д л я н а п и с а н н я І О Р з а м е т о д и к о ю. S M A R T[Учень] [дієслово в майбутньому часі] [що/яким чином][за якими критеріями] [де] [за який термін]. Розпливчасте формулювання ІОР К покращить свої навички функціонального читання. Формулювання ІОР відповідно до критеріїв SMART До кінця червня 201.. року на уроках англійської мови й літератури в 9 класі К самостійно читатиме щоденну газету й знаходитиме потрібну інформацію (відповідно до завдання вчителя) на 90% правильно. Розпливчасте формулювання ІОР Саймон вдосконалить свої соціальні навички. Формулювання ІОР відповідно до критеріїв SMART До кінця червня 201 року під час 10-хвилинної гри з друзями-ровесниками С тричі робитиме хід відповідно до своєї черги й демонструватиме таку поведінку впродовж 5 наступних днів.
Що таке інклюзія? Інклюзія – це про ВСІХ нас. Інклюзія – це жити повним життям. Інклюзія – це вчитися жити разом. Інклюзія цінує багатоманітність і розвиває спільноту. Інклюзія – це про наші здібності, наші таланти і те, як ми ділимося ними. Інклюзія – це не лише про інвалідність чи особливі потреби.