У Національній Доктрині розвитку освіти України в ХХІ столітті, Концепції художньо-естетичного виховання учнів у загальноосвітніх навчальних закладах та Концепції загальної мистецької освіти визначено основну мету освіти, спрямовану на естетичне виховання та всебічний розвиток людини як найвищої цінності суспільства, на формування її духовних смаків, ідеалів, плекання талантів та художньо-творчих здібностей
Зміст мистецької освіти. Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.
Використання інноваційних педагогічних технологій на уроках мистецтва *У сучасному процесі навчання повинні використовуватися як традиційні, так і інноваційні методи навчання, які не менш дієві, а в інших випадках без них просто не обійтися. * Потрібно, щоб вони були у постійному взаємозв’язку і доповнювали один одного. Ці два поняття мають існувати на одному рівні.
Аналіз останніх досліджень і публікацій Інноваційна діяльність вчителя у сучасній освіті – важлива складова освітнього процесу. До розгляду цієї проблеми звертається багато сучасних науковців, таких як: Т. В. Захарчук, О. М. Бордюк, Т. М. Турчин, К. Кравченко., О. Пантюк, А. Щиголєва тощо. Актуальні проблеми мистецької освіти у своїх наукових доробках висвітлюють О. В. Лобова, Л. М. Масол, Л. С. Аристова, О. О Гумінська, Г. Падалка, Л. Г. Кондратова, А. Растригіна,О. Рудницька, Л. Хлєбнікова,та ін
Сучасний вчитель мистецтва має бути одночасно і викладачем, і вихователем, і організатором педагогічного процесу. У процесі навчання мистецтву учитель має сформувати у школяра прагнення бути неповторною особистістю , допомогти відшукати оригінальне, самобутнє розв’язання творчих завдань, вільно реалізувати свої творчі можливості. Використання інноваційних педагогічних технологій на уроках мистецтва
Використання інноваційних педагогічних технологій на уроках мистецтва * У педагогіці термін «інновація» інтерпретується як нововведення, що поліпшує хід і результати навчально-виховного процесу. * Воно має латинське походження і в переклaді означає зміну, оновлення, новаторське рішення.
Використання інноваційних педагогічних технологій на уроках мистецтва* нестандартні форми навчання (діалог, дискусія, "скарбничка почуттів", методика незакінченого речення, опитування-тести, "щоденник музичних вражень", складання "словника почуттів музичних творів"); * імітація організації естетичної творчої діяльності (урок-мандрівка по музичному театру, урок-мандрівка по картинній галереї, урок-фольклорного свята, урок-книжковий ярмарок, уроки-кіностудії, урок-концерт, урок-репортаж з художньої виставки, урок-репетиція, урок-спектакль, уроки, які спираються на видуманих казкових героїв…)
Використання інноваційних педагогічних технологій на уроках мистецтва* методи (інтерактивні, ігрові, проблемно-пошукові, візуальної демонстрації, кінестетичного сприйняття та передачі естетичної інформації, методи художнього виконання, синектики, художньо-творчих аналогій, навчально-критичного вираження, вживання в естетичний об’єкт)
Використання інноваційних педагогічних технологій на уроках мистецтва* прийоми (створення яскравих образно-наочних уявлень, ситуацій успіху, взаємодопомоги, спонукання до пошуку альтернативного рішення, пластичного моделювання, зорової стимуляції, синкретичного занурення в художній образ), рефлексивні прийоми – аранжування, емфатичного слухання та здійснення самостійних художньо-творчих проектів…
*Для ефективного застосування інтерактивних методів, вчитель має ретельно планувати свою роботу: * використовувати методи, які відповідають віковій групі учнів, їхньому досвідові роботи з інтерактивними методами;* дібрати для заняття таку інтерактивну вправу, яка давала б учням “ключ” до засвоєння теми;* дати завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, обміркувати, виконати самостійні підготовчі завдання;
Використання інноваційних педагогічних технологій на уроках мистецтва* упродовж інтерактивної вправи дати учням час обміркувати завдання, щоб вони сприйняли його серйозно, а не виконували механічно; * враховувати темп роботи кожного учня і його здібності; * на одному занятті використовувати один - два інтерактивних методи; * провести обговорення за підсумками виконання інтерактивної вправи, у тому числі актуалізуючи раніше вивчений матеріал.
Музично-творчі завдання *Якби ти був композитором, якою була б твоя музика? Які почуття ти передав би в ній?* Добери музику, що відповідала б характеру мами, тата, доброї та злої людини і т. ін. * Добери музику, що має звучати у найщасливіший день. * Склади мелодію до улюбленого вірша або тексту. Рефлексія
М’яч із термінами.* Гра дозволяє засвоїти, повторити музичні терміни. Її можна використовувати, як повторення матеріалу, підсумок уроку, теми. Кидаючи м’яч, учень називає термін. Той, хто його спіймав, розкриває зміст терміна так, щоб утворилося речення. Кидає м’яч наступному, називаючи новий термін. Приклад: Варіації – музична форма, в якій музична тема повторюється з деякими змінами.
Музичне доміно.* Учні об’єднані в групи. Кожній з груп пропонують аркуші, на яких записано декілька фраз (до10), які не мають закінчення. На інших аркушах – їх закінчення. Необхідно підібрати правильні закінчення до цих фраз. Приклад(6 клас): Сюїта – це твір, що…( складається з різних частин, об’єднаних спільним задумом). Реквієм – це… (заупокійна меса). Гімн – це…( хвалебний твір урочистого характеру). Цикл «Пори року» написав…( А. Вівальді)Е. Гріг видатний…(норвезький композитор)Рондо в турецькому стилі написав…(В. А. Моцарт)Угорську рапсодію написав…(Ф. Ліст). Сопрано – це …( високий жіночий голос).
Митці та їх твори.* Гру можна проводити ланцюжком по кожному з рядів. Кожний ряд є командою. Один учень називає прізвище композитора, художника, скульптора тощо, інший має швидко назвати його твір. Якщо відповідь вірна, естафета гри передається наступному. Якщо учень відповідає невірно, або затримується з відповіддю, він вибуває з гри і його замінює інший. Перемагає той ряд, де залишилося більше гравців
Змагання.* На підсумковому уроці учням пропонують об’єднатися в групи і записати на аркушах паперу терміни, прізвища композиторів, художників, скульпторів, назви творів, з якими ознайомились у даній навчальній темі. Коли завдання виконано, учень однієї з груп зачитує записані слова. Інші групи викреслюють назви, що повторюються. Група, в якій залишилось найбільше не- закреслених термінів, перемагає.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: 1.Інтернет ресурси https://drive.google.com/file/d/0 B_UTXseyf. X4t. MXYtaz. VCSU01 Qmc/viewта сайти педагогів: Грицини О http://artteacher.ucoz.ru/load/muzichne_mistectvo/1_klas_nush/45;блог. Т. Часникhttp://talya62.blogspot.com/2. Турчин Т. М. Інновації в сучасній початковій загальній музичній освіті : зб. наук. праць / [ под ред. О. П. Щолоковой] // Науковий часопис. – Вип. 16 (21). Частина 2. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014. – С. 171-175.3. Захарчук Т. В. Інноваційні технології навчання в сучасній школі / Захарчук Тетяна Віталіївна / Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації: Український науковий журнал / Гол. ред. В. М. Бебик. 2011. №3. 1. Бордюк О. М. Сутність інновацій та інноваційних процесів у мистецькій освіті : зб. наук. праць / [ под ред. О. П. Щолоковой] // Науковий часопис : Гуманістичні орієнтири мистецької освіти (27-29 квітня 2011 р.) : зб. матеріалів IV Міжнар. наук.-практ. конф. – К. : НПУ, 2011. – С. 41-45.4. Інноваційні технології роботи психологічної служби : методичний посібник / [Алєксєєва С. В., Бардаченко Т. І., Галаган Ю. О., Ільницька А. В., Сирота Л. В., Сухенко Я. В.] ; за ред. Я. В. Сухенко. – Полтава : ПОІППО, 2011. 109 с.5. Інтерактивні технології навчання / Україномовні реферати. URL: http://www.refotext.com/referat-text-16587-1.html.6. Кравченко К. Використання інтерактивних методів навчання та організація ігрової діяльності на уроках музики / К. Кравченко // Шкільний світ. – 2011. – № 35. – С. 1–10.7. Пантюк О. Інтерактивні вправи на уроках музичного мистецтва / О. Пантюк // Мистецтво в школі. – 2010. – № 10. – С. 2– 6. 10. Поліщук Л. Використання інтерактивних технік для формування й розвитку емоційно-чуттєвої сфери учнів на уроках музичного мистецтва / Л. Поліщук // Мистецтво в школі. – 2010. – № 10. – С. 7–12.8. Щиголєва А. Застосування інтерактивних технологій на уроках музичного мистецтва / А. Щиголєва // Мистецтво в школі. – 2011. – № 9. – С. 4–7.