Види виступів за метою висловлювання Інформування (звіт, доповідь, лекція, урок, семінар) Що? – Як? – Для чого? – У який спосіб? Переконання (промова, презентація, дискусія, виховна година) Ретельний добір аргументів – розташування їх у порядку наростання переконливості – наголошення на основних аспектах теми – заклик до певних дій. Створення настрою ( виступ під час урочистостей, свят, ювілеїв тощо) Вміння надати темі нове, незвичне (бажано дотепне) значення-доброзичливий, шанобливий підтекст промови - оригінальна, нетрадиційна форма.
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок №2 – наскрізна тема і структура Виступ має стосуватися однієї теми або історії. Вона тема повинна інтригувати і містити не більше 15 слів. Варто знайти відповіді на наступні запитання: хто цільова аудиторія, який її рівень обізнаності, чого вона очікує, чим цікавиться. Наскрізна тема допомагає побудувати структуру виступу.
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок №2 – наскрізна тема і структура вступ (знайомство зі слухачами та окреслення змісту виступу); проблематика (чому ваша тема важлива); основна частина (факти, погляди, ваше ставлення); практична цінність(для чого ви це говорите?); висновок
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок №3 – пояснення і переконання Часто буває, що слухачі не є експертами у темі, яку освітянин хоче розкрити. Поняття, які зрозумілі одному, можуть бути незнайомими іншому. У цьому випадку слід пояснювати терміни і складні процеси, використовувати метафори і надавати приклади. Секрет переконання простий: зрозумілі аргументи, надані від сильнішого до слабшого.
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок №4 – фактчек (довіряй, але перевіряй) завжди перевіряйте факти (краще уточнити дати, імена чи місця, ніж потім виправдовуватися перед аудиторією за свою неуважність), хтось з аудиторії може перевірити факти через гаджети; невідповідність фактажу та трактування термінів може викликати питання щодо вашої компетентності у заявленій темі.
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок №5 – візуалізація (сприйняття на слух + зоровий контакт) Фото, схеми, таблиці, відео, графіка – підкріплюють слова , роблять промову доступнішою та актуальнішою. Важливо пам’ятати: відсутність слайдів краще, ніж погані слайди. Немає часу на презентацію-відмовтеся від неї.
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок №6 – репетиція Відомий давньогрецький оратор Демосфен ніколи не виступав без підготовки. Він вважав, що для того, аби вплинути на публіку, необхідно відпрацювати кожну фразу, підключаючи міміку і жести. Також цього правила дотримувався Стів Джобс. Кожній презентації Apple передували години репетицій. Саме репетиції дозволяють подивитися на себе збоку та перевірити, чи вистачає вам відведеного часу. Записуйте виступ на телефон, щоб відмітити небажані жести, замінити важкі для вимови слова та правильно розставити паузи і акценти.
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок №7 – одяг Про одяг, як і про текст публічного виступу, варто подумати заздалегідь, дізнатися чи є дрес-код та як виглядає сцена аби не зливатися з інтер’єром. Найкраще одягнути щось зручне. Це додасть вам впевненості і ви виглядатимете спокійно і впевнено.
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок № 8 – “Ні!” страху Страх може зіпсувати навіть найкращий виступ. Психологічний настрій має бути позитивний. Використайте прийом під назвою “Ммм…”. Потрібно детально уявити, як чудово все відбувається, як проходить виступ, як усім цікаво і всі аплодують. Вкінці подумки промовити: “Ммм, виступ”, неначе це улюблена страва. Ще один спосіб швидко заспокоїтися – це робити дихальні вправи. Кисень надає спокій. Глибоко вдихайте діафрагмою і повільно випускайте повітря з легень. Третій варіант зняти напругу – це привести в тонус м’язи та побороти емоційну скутість. Рухайте щелепою, робіть зарядку, жестикулюйте, присідайте, тощо.
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок №9 – контакт з аудиторією Що робити? перед початком виступу огляньте зал, встановіть зоровий контакт з двома-трьома слухачами і посміхніться, якщо посміхнуться у відповідь, значить декілька людей вже на гачку. наступний інструмент, який створює соціальні зв’язки – це сміх, жартівлива історія за темою – це гарний спосіб зламати бар’єр між учасниками освітнього процесу, встановити взаєморозуміння та діалог.
10 кроків до підготовки публічного виступу Крок №10 – щирість Вінстон Черчилль був впевнений, щоб зворушити слухачів, необхідно бути щирим та відвертим. Щоб когось переконати, необхідно повірити в це самому. Аудиторія завжди відчуває настрій оратора, тому будьте природніми. Не соромтеся демонструвати справжні емоції, але не перегравайте.
№1. Копірайтерські прийоми Просійте все зайве, говоріть по суті, простою зрозумілою мовою. Складайте короткі речення. Одна думка – одне речення. Складні, незрозумілі широкій аудиторії слова, терміни і поняття забираємо. Зарозумні слова забираємо. Абстрактні фрази описуємо конкретними словами, які однозначно розуміє аудиторія. Використовуємо порівняння (це як холодний душ). Уникаємо пасивних дієслів (рекорд поставлено – ми поставили рекорд).
№2. Потужний початок Правила та секрети публічного виступу доводять, що у вас є 30 секунд, щоб завоювати увагу аудиторію. Від того, як ви почнете свій виступ, залежить, чи будуть вас слухати і наскільки уважно. Тому перші секунди мають бути ідеальні. Якщо «зачепити» людей з перших слів, дати інтригу, тоді протягом всього виступу перед аудиторією вам буде легше на неї впливати.
№3. Потужне закінчення Придумати потужне закінчення – спонукайте слухачів. Якщо не сказати людям, що вони мають зробити, про що подумати, що саме запам’ятати, то вони цього й не зроблять. І тоді хоча текст промови гарний, вона все ж може не досягти цілі, заради якої говорилася. У кримінальному процесі підсудному надають останнє слово після того, як усі сторони справи висловилися. З цими словами суддя чи присяжні йдуть у нарадчу кімнату приймати рішення. І ці слова підсудного – це останнє, що вони візьмуть з собою і запам’ятають. Так само і з останніми словами спікера у його виступі.
№4. Зовнішній вигляд Спрацьовує перше враження. Спікера зустрічають за зовнішнім виглядом ще до того, як він почне говорити. Щоб із самого початку не зняти зі себе бали і не «відрізати» частину людей, які перестануть слухати чи сприймати вас серйозно, а навпаки – зацікавити їх, треба мати достойний зовнішній вигляд. Одяг має бути чистим, охайним. Важливо: відповідати уявленням аудиторії про те, як має вдягатися людина вашої професії. Поки ми не Цукерберги , ми не можемо вдягатися, як хочемо.
№8. Негативні невербальні сигнали Голова: Не робити різких незвичних рухів, які свідчитимуть про нервозність. Не опускати низько підборіддя (погляд з-під лоба). Не піднімати підборіддя високо (погляд зверхності). Очі: Підтримувати зоровий контакт з аудиторією. Не дивитися в зал протягом довгого періоду без зорового контакту з конкретною людиною. Переводити погляд з людини на людину плавно, не перескакувати різко по залу і не водити поглядом як вентилятор в офісі. Не говорити тоді, коли підглядаєте в текст – говорити тільки тоді, коли ви дивитеся на аудиторію.
№8. Негативні невербальні сигнали Руки: Чергувати різні види жестів, а не повторювати один і той же. Задіювати для жестикуляції̈ дві руки, а не тільки одну. Жестикулювати 80% часу виступу, 20% часу руки можна не задіювати. Не нависати і не спиратися на трибуну, не триматися міцно за неї. Не використовувати жести, що свідчать про нервозність: гратися з ручкою, іншими дрібними предметами, доторкатися до носа, вуха, підборіддя, лиця, поправляти зачіску чи одяг тощо. Не змикати руки в замок, не складати руки на грудях та за спиною, не тримати руки в кишенях.
№9. Загальна впевненість Контролюйте поведінку до і під час виступу. Коли вас запросять на до виступу, йдіть зі свого місця з рівною поставою та впевненою ходою. Після закінчення виступу не тікайте відразу, а зачекайте, прийміть усі подяки, дайте відповідь на запитання і – повертайтеся на своє місце чи до ведучого (залежно від ситуації̈). Покидайте сцену також з рівною поставою та впевненою ходою.
№10. Аналіз досвіду Умовою потужного виступу є висновки з попередніх промов. 90% людей не аналізують свої виступи і тому протягом років роблять одні й ті ж помилки та не вдосконалюються як оратори. Коли виступаєте – організуйте, щоб це зняли на телефон. І через кілька днів подивіться відео, проаналізуйте і подумайте, що можна покращити.
Що не треба робити 1. Нарікання Почніть свій виступ без нарікань. Навіть, якщо ви обурені організацією заходу чи якимись нюансами, які перешкоджають вашому публічному виступу. Якщо ви приготували презентацію, а показати її неможливо через факап організаторів, то не говоріть про це зі сцени. Просто прийміть, що всяке буває. Сцена – це не місце для розбірок. Якщо ж ви почнете виступ перед аудиторією з нарікань або претензій і негативу, то справите враження ниючої та незадоволеної людини, чого не люблять слухачі..
Що не треба робити Недоречний жарт Не починайте виступ із жарту чи анекдоту просто так, щоб показати, що ви веселий хлопець або дівчина. Також не варто розповідати якусь смішну історію, що сталася вчора чи по дорозі на захід, яка не має відношення до змісту вашого виступу і ви не придумали, як її пов’язати з вашим виступом. Жарт можна використати тільки тоді, якщо він дійсно смішний, реально підходить і має якесь відношення до змісту виступу.
Що не треба робити «Приватні» розмови Не ведіть розмови з подіуму з конкретними людьми, хіба якщо це стендап (сольний гумористичний виступ перед аудиторією). Якщо в залі є люди, яких хочеться привітати і це доречно, то можна це зробити. Але не варто говорити про те, що стосується вас особисто з людиною з залу і про це ніхто більше не знає.
Що не треба робити Вибачення за якість виступу або свої ораторські навички Не применшуйте своє вміння виступати і взагалі не говоріть про свої ораторські навички на сцені. Якщо ви скажете: “Ну, я не зовсім гарний спікер” або “Я не зовсім підготувався”, то вже можете сідати, бо вас і так слухати ніхто не буде. Такі фрази зразу відключають увагу аудиторії. Дайте собі шанс виступити гарно. Вийдіть на сцену і виступіть максимально добре, як можете на цей момент.
Що не треба робити Стандартні фрази Не розпочинайте свій публічний виступ з кліше. Наприклад: “Я зараз буду говорити від щирого серця”. У нас кожний другий виступаючий, особливо політик, каже, що говорить від щирого серця. Люди давно втратили довіру до таких висловлювань. Має бути дійсно якась надзвичайна подія, яка трапляється раз на 100 років, щоб такі слова у вашому виконанні були доречними.
Що не треба робити Нудна інформація та подяка організаторам Не говоріть те, що буде нудно слухати людям із залу. Наприклад, їм не цікаво знати, що вам приємно бути на цьому заході, або слухати про вашу вдячність організаторам. Це банальні слова, які ніхто не оцінить. Коли хочете подякувати, то майстерно інтегруйте це у середину промови, а не у вступ. Не розповідайте, через які труднощі вам довелось пройти, щоб підготувати свій виступ, та як складно було сьогодні потрапити на цю подію, і яка взагалі ви зайнята людина, і що аудиторії пощастило вас слухати, тощо. Це нікого не цікавить, дайте людям те, за чим вони сюди прийшли.