Мовно-літературний квест "Вчіться складно говорити своїм рідним словом"

Про матеріал
Брейн - ринг з української мови та літератури для учнів 6 класів до Декади української мови та літератури «Вчіться складно говорити своїм рідним словом»
Перегляд файлу

Брейн - ринг з української мови та літератури для учнів 6 класів

до Декади української мови та літератури

«Вчіться складно говорити своїм рідним словом»

Мета: розширити та збагатити знання учнів про мову та літературу; формувати в учнів розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування знань з мови та літератури на практиці; пам’ять, увагу; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності.

Перебіг заходу:

Вступне слово вчителя:

Доброго дня, конкурсанти та глядачі! Усім відома істина, що мова — це душа народу, святиня, з якою пов’язане не тільки минуле народу і його сьогодення, а й прийдешні віки.

Наче з поля чи з лугівки,

У розповні літа

Чую голос перепілки

З чебреців чи жита.

То говорить поле хлібне,

Луг, трава шовкова…

Найдзвінкіше слово рідне,

Найрідніша мова

М. Сингаївський

 Діти! Сьогодні ви маєте можливість позмагатися на звання кращих знавців мови та літератури між учнями 6-х класів. Змагання проходитимуть у формі брейн-рингу. Слово «Брейн» – блискуча думка, ідея; «ринг» – майданчик для змагань, арена

Наш брейн-ринг присвячений Декаді української мови та літератури. Мета її полягає у розширенні й поглибленні ваших знань про рідну мову, вихованні шанобливого ставлення до рідного слова та надбань української літератури. Мова – це той інструмент, який єднає націю, народ в єдине ціле. Це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати.

Правила гри такі: у нас є 2 команди в яких беруть участь по 6 осіб. Вони виконують конкурсні завдання, застосовуючи своє знання граматики української мови, поезії, фольклору тощо. Під час гри ви покажете свій рівень загальної ерудиції, творчі здібності й уміння працювати в команді.

Переможе та команда, яка дасть більше правильних відповідей на поставлені питання та краще впорається з усіма завданнями.

А судити поєдинок команд буде шановне журі у складі:

члени журі:

Для початку познайомимося з командами.

Перша команда « Я – українець»

Учасники:

Капітан команди –

Друга команда «Я – патріот»

Учасники:

Капітан команди-

На дошці ви можете побачити карту за якою ми рухатимемося сьогодні і можете побачити, що на нас чекає. Перед вами 7 конкурсів. (Читаю з дошки)

Тож я оголошую перший конкурс і це у нас:

1. Конкурс «Розминка» (10 балів)

Це конкурс, де ви зможете продемонструвати свої знання з рідної мови . По черзі кожній команді я буду читати запитання з мови, а ви, порадившись 5 секунд, маєте дати відповідь.

Кожна правильна відповідь принесе команді 1 бал. Всього – 10 питань з мови.

Щоб дізнатися, яка команда буде першою починати гру, вам треба відгадати загадку:

Паперовий кораблик щодня

Перевозить у трюмах знання,

Після плавання цей корабель

Повертається в рідний портфель.

(Книга)

Запитання для першої команди

  1.     Скільки букв в українському алфавіті? (33)
  2.     Які знаки в українській мові не є розділовими? (Дефіс, апостроф)
  3.     Перекладіть українською мовою слово «торжественное мероприятие» (урочистий захід)
  4.     Що означає фразеологізм «Переливати з пустого в порожнє» ( вести пусту розмову)
  5.     Чи потрібен апостроф у слові верф’яний?
  6.     Визначте рід іменника ШИНПАНЗЕ (чоловічий)
  7.     Назвіть останній відмінок української мови. (Кличний)
  8.     Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)
  9.          Якою частиною мови може бути слово мати? (Іменник, дієслово)
  10.     Як називається чуже мовлення, передане дослівно? (Пряма мова)

Запитання для другої команди

  1.     Скільки звуків в українській мові? (38)
  2.     Скільки частин мови в українській мові? (10)
  3.     З яких літер в українській мові не починаються слова? (Ь, И)
  4.     До якого роду належить іменник СИРОТА? (Спільного)
  5.     Чи ставиться апостроф у слові ТЬМЯНИЙ? (Ні)
  6.     Що означає фразеологізм «давати куті меду»? (перебільшувати)
  7.     Що вивчає пунктуація? (Вживання розділових знаків)
  8.     До якої частини мови належить слово «Я»? (займенник)
  9.     З чого складається граматична основа речення? (Підмета і присудка)
  10. Другорядний член речення, який відповідає на питання Який? Яка? Яке? (Означення)

УЧИТЕЛЬ: Шановне журі, підсумуйте правильні відповіді першого етапу.

А ми переходимо до наступного завдання. Яке називається:

  1.               Конкурс «Редактор» - (5 б.)

Завдання цього конкурсу: відредагувати подані речення. Я даю вам листучки із завданями нижче ви маєте їх відредагувати. Поки наші команди працюють наші вболівальики відгадуватимуть цікаві питання, тим самим додаючи бали своїм командам.

Речення:

  1.               У мовознавчому турнірі приймали участь учні 7 класу. (У мовознавчому турнірі брали участь учні 7 класу)
  2.               Більша частина учнів не виконала домашнє завдання. (Більшість учнів не виконала домашнє завдання)
  3.               Урок розпочинається в 8 годин. (Урок розпочинається о 8 годині)
  4.               Закрий вікна, бо сквозняк. (Закрий вікна, бо протяг)
  5.               Я приніс свою автобіографію, як ви і просили. (Я приніс автобіографію)
  6.               Дніпро – сама більша річка України. (Дніпро – найбільша річка України)
  7.               Дошку вимили чистою тряпкою. (Дошку вимили чистою ганчіркою)
  8.               Напротязі місяця слід пройти медичне обстеження. (Протягом місяця слід пройти медичне обстеження)
  9.               У серпні місяці народився Іван Франко. (У серпні народився Іван Франко)
  10.          У лікарні є вільна вакансія терапевта. (У лікарні є вакансія терапевта)

 

Завдання для вболівальників: відгадати мовні загадки-жарти.

На честь кого, чоловіка чи жінки, названий київський собор, побудований Ярославом Мудрим? (жінки, Святої Софії)

Іменник «біль» – чоловічого чи жіночого роду? (чоловічого)

Хто автор відомої всім пісні «Червона рута»? (чоловік, Володимир Івасюк)

Хто з українців першим переміг на Євробаченні? (жінка, Руслана)

Заради кого Сулейман втримувався від нападів на Україну? (жінки, Роксолани)

Іменник «тюль» – чоловічого чи жіночого роду? (чоловічого)

Очіпок – це предмет одягу жінки чи чоловіка? (жінки)

7 січня святкують народження жінки чи чоловіка? (чоловіка, Ісуса Христа)

Коромисло – це знаряддя яким користувались частіше жінки чи чоловіки? (жінки)

Хто з українців вперше злітав у космос? (чоловік)

Скільки є голосних звуків?(6)

Які звуки «заховалися» у букві «ща»(ш + ч)

Як називається частина слова, яка стоїть між коренем і закінченням?(Суфікс)

Доберіть антонім до слова сильний.(Слабкий)

Замініть словосполучення одним словом: сильний дощ.(Злива)

Як називають такі слова: завірюха, віхола, хуртовина? (Синоніми)

До тексту можна дібрати? (Заголовок)

Скільки звуків у слові джміль?(4)

Який рід у слова – слива? (Жіночий)

Слово свято пишемо з апострофом чи ні?(Ні)

Завершили? Я передаю ваші відповіді журі, а ми переходимо до наступного конкурсу, який називається:

  1.               Конкурс «Літературна вікторина».

Гра «Так! – Ні!»

Я по черзі ставлю кожній з команд питання ви відповідаєте. Якщо довго не даєте відповідь, то це право переходить до іншої команди. Цей конкурс розпочинає команда …

  1.                    Русальні пісні належать до пісень літнього циклу (Так).
  2.                    Купальські пісні співали під час купання в річці чи озері (Ні).
  3.                    Вертеп – це ляльковий театр (Так).
  4.                    Щедрувальники – це господарі, які накривали щедрий та багатий стіл для гостей (Ні).
  5.                    Колядки співали на Новий рік (Ні).
  6.                    Центральними образами колискових є дитина, котики, гулі (Так).
  7.                    Русальні пісні співають на Купала (Ні).
  8.                    Твір «Євшан-зілля» належить до прозових (Ні).
  9.                    Гудець не зміг переконати ханського сина повернутися додому (Ні).
  10.               Під впливом пахощів євшан-зілля половецький син побачив Київ, князів (Ні).
  11.               Т. Шевченко народився на Черкащині (Так).
  12.               Змалку Тарас мав талант письменника (Ні).
  13.               Малий Тарас служив козачком у Карла Брюллова (Ні).
  14.               У вірші «Думка» Т. Шевченка козак пішов шукати дівчину (Ні).
  15.               Духовим гімном України є твір «Молитва» (Так).
  16.               У творі «Іван Підкова» козаки збираються в похід на Москву (Ні).
  17.               Перший твір Леся Українка написала у 13 років (Ні).
  18.               Леся Українка знала 10 іноземних мов (Так).
  19.               Леся Українка здобула освіту в жіночій гімназії (Ні).
  20.               Батько Федька був багатою людиною (Ні).
  21.               Толя був найкращим другом Федька (Ні).
  22.               Федько не обманював батька (Так).

Учитель: Прошу шановне журі підвести підсумки конкурсу.

А ми йдемо далі до наступного конкурсу під назвою:

  1.                    Конкурс «Відгадайте шаради».

Умови його такі, я читаю вам три слова, а ви із значущих частин маєте скласти слово. Я даю вам листочки. Поки я питаю іншу команду ви маєте розгадати шараду й дати відовідь. Тож ми робитимемо це по черзі. Розпочинає команда…

А) Корінь від слова «тепло»

Суфікс від слова «столиця»

Закінчення від слова «земля»

(Теплиця)

 

Б) Префікс від слова «посадка»

Корінь від слова «двірник»

Закінчення від слова «земля»

(Подвір’я)

 

В) Префікс від слова «під’їхав»

Корінь від слова «водичка»

Суфікс від слова «лісник»

(Підводник)

 

Г) Префікс із слова «відпустка»,

Корінь із слова «загадка»,

Суфікс і закінчення із слова «виставка»

(Відгадка)

 

Д) Префікс від слова «розмова»,

Корінь від слова «писати»,

Суфікс і закінчення від слова «піонерка».

(Розписка)

 

Е) Префікс із слова «приїзд»,

корінь із слова «казати»,

суфікс і закінчення із слова «ніжка».

(Приказка)

Учитель: Прошу членів журі підвести підсумки конкурсу «Відгадай шаради». А на наших учасників вже чекає наступний конкурс під назвою:

  1.               Конкурс «Чий це портрет?» - 5 б.

Проектор вам показує відомих письменників, творчість яких ми з вами вивчали. Ваше завдання відгадати, хто зображений на портреті? Кожна правильна відповідь – 1б. Отож розпочинає конкурс команда …

(Учитель кожній команді по черзі пропонує відгадати письменника або поета, зображеного на портреті. Кількість портретів – по 5 кожній команді).

Учитель: прошу членів журі підбити підсумки. А ми переходимо до наступного конкурсу. Він називається:

  1.               Конкурс «Дуель»

Діти, ви знаєте, що таке дуель?

Це поєдинок із застосуванням зброї між двома противниками за викликом одного з них. Але наскільки вам відомо слово – це також зброя, але мирна. За допомогою слова ведеться боротьба за соціальну справедливість, права людини. Слово є зброєю за просвітництво та освіту, а також зброєю у дискусіях з безлічі важливих питань, що хвилюють людей.

Тому для грамотної та освіченої людини так важливо добре володіти словом. Вміти красиво писати, яскраво та культурно висловлюватись та вправно користуватися своєю ерудицією. «Якщо слово – це зброя, то, як усяку зброю, його треба доглядати та чистити» – говорив про досконалість мистецтва словесності українській поет-класик Максим Рильський.

А завдання полягає у розтлумаченні фразеологізму «Розтлумач фразеологізм» (по 1 балу за правильну відповідь)

Це конкурс капітанів, так що попрошу їх вийти до мене. Кожен по черзі отримує листочок із фразеологізмами, читає перший фразеологізм супернику і той має швиденько одним словом чи двома розтлумачити його нам. Після відповіді той учень що відповів запитує свого суперника. Відповідь, оцінюється в 1 бал, у разі затримки бал переходить в іншу команду суперника.

  1.               Як зірок на небі – багато.

Пасти задніх – відставати.

Збити  з пантелику – заплутати.

Брати ноги на плечі – тікати.

  1.               Ворон лічити – байдикувати.

Покласти зуби на полицю – голодувати.

Від горшка два вершка – маленький.

На голках сидіти – переживати.

  1.               Нагріти руки – збагатитися.

Ні пари з вуст – мовчати.

Побити горшки – посваритись.

За царя Панька, як була земля тонка – давно.

  1.               Прикусити язика – замовкнути.

Як кіт наплакав – мало.

Зарубати на носі – запам’ятати.

Мов у воду опущений – сумний.

Учитель: прошу членів журі підбити кількість балів отриману учасниками за цей конкурс. Наступний наш конкурс називається:

  1. Конкурс «Запитання на вибір»

Умови його такі: на дошці розцвіла квіточка з 6 пелюстками. Кожна має назву свого розділу, що вивчає мову. Представники команд вибирають пелюстки і відповідають на питання. Якщо нелегко відповісти, можна 10 секунд, порадитися з командою, тоді відповідати. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Синтаксис і пунктуація

1. Що становить собою граматичну основу речення? (Підмет і присудок)

2. Назвіть другорядні члени речення. (Додаток, означення, обставина)

3. Як називаються речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)

4. Як називаються речення, у яких є тільки головні члени речення? (Непоширені)

5. Із яких слів складається словосполучення? (Нерівноправних; одне головне, а друге залежне)

6. Як називаються слова, які в реченні відповідають на одне і те ж питання і належать до одного і того самого слова? (Однорідними)

7. Яке речення називається складним? (У якому дві або більше граматичних основ)

 

Лексика

1. Що значить лексичне значення слова? (Увесь зміст слова)

2. Як називається слово, що має одне значення? (Однозначним)

3. Слова можна вживати в прямому значенні, а можна... (в переносному)

4. Слова, однакові за звучанням, але різні лексичним значенням, називаються... (омонімами)

5. Що таке антоніми? (Слова протилежного значення)

6. Чи належать до омонімів однозвучні слова — різні частини мови? (Ні)

7. Як перекласти з грецької «однойменний»? (Синонім)

 

Морфологія

1. Частини мови бувають самостійними і... (службовими)

2. Ця частина мови дає назву всьому, що нас оточує. (Іменник)

3. Цю частину мови зазвичай використовують у загадках, адже вона характеризує предмет, не називаючи його. Використання цієї частини мови у мовленні робить його образним, емоційним. (Прикметник)

4. Яка частина мови приводить у рух все, що нас оточує? (Дієслово)

5. Яка частина мови з успіхом замінює іменники, прикметники, числівники? (Займенник)

6. Сполучник — це самостійна чи службова частина мови? (Службова)

7. З яких двох коренів грецьких слів походить термін «морфологія»? (Morpho («морфо») — вид, форма і logos («логос») — слово, вчення)

 

Орфографія

1. Назвіть слова з префіксом прі. (Прірва, прірвистий, прізвище, прізвисько)

2. У яких словах не відбувається спрощення? (Кістлявий, хвастливий, шістнадцять, зап’ястний, пестливий, Хворостняк)

3. У якому дієслові пишеться дві букви л? (Ллє)

4. Перед якими буквами пишеться префікс с? (К, п, т, ф, х)

5. Після яких букв не пишеться м’який знак? (Б, п, в, м, ф,ж, ч, ш, щ, р)

6. Перед якими буквами пишеться апостроф? (Я, ю, є, ї)

7. Які префікси пишуться з буквою з? (Роз-, без-)

 

Будова слова

1. Як називається частина слова, що змінюється? (Закінчення)

2. Для чого служить закінчення? (Для зв’язку слів у реченні)

3. Як називається спільна звукова частина споріднених слів? (Корінь)

4. За допомогою чого утворюються нові слова? (Суфіксів префіксів)

5. Сонце, сонцю, сонця — це спільнокореневі слова, чи щось інше. Якщо інше, то що саме?

6. Як називається частина слова без закінчення? (Основа)

7. Що містить у собі основа? (Лексичне значення)

 

Фонетика й орфоепія

1. За чим розміщені слова в словниках і енциклопедіях? (За алфавітом)

2. Скільки у слові складів? (Стільки, скільки голосних звуків)

3. Як називаються склади, що закінчуються на голосний? (Відкритими)

4. Посилення голосу на одному із складів слова називається... (наголосом).

5. Чи завжди буквосполучення дж, дз позначає один звук? Якщо ні, то коли два? (Ні. Д — закінчується префікс, з, ж — починається корінь)

6. Які два знаки, крім букв, вживаються в українській мові? (Апостроф і дефіс)

7. Яке буквосполучення не може стояти на початку слова або складу? (Ьо)

 

УЧИТЕЛЬ: Шановне журі, підведіть підсумки будь ласка нашого брейн-рингу.

Завершальна частина

Наша мова усім світом визнана наймилозвучнішою серед мов. Вона переткана й вишита калиною, у ній дзвенить слава запорожців, нею написані невмирущі твори Котляревського, Шевченка, Франка, Карпенка-Карого, Лесі Українки, вона живеш у піснях народу.

А зараз журі оголосить переможця.

Видатний давньогрецький філософ Сократ зробив свого часу висновок: «Чим більше я знаю, тим більше я не знаю».

Людина приходить у світ для того, щоб постійно вдосконалювати, насамперед – себе, свій духовний світ, свої знання, уміння, навички, здібності.

Саме тому протягом, майже, всього життя людина наполегливо навчається.

Важливо лише те, що всі ми відчуваємо потребу в збагаченні знаннями, отриманні задоволення від інтелектуальної спроможності. Тож будьте розумними!!!!

Підсумок конкурсу.

От і наш цікавий захід добіг до свого логічного кінця. Переможці отримують сертифікат на 12 балів з української мови, команди, що посіли 2 місце, – сертифікати на 11 і 10 балів з української мови відповідно.


Речення:

  1. У мовознавчому турнірі приймали участь учні 7 класу.
  2.               Більша частина учнів не виконала домашнє завдання.
  3.               Урок розпочинається в 8 годин.
  4.               Закрий вікна, бо сквозняк.
  5.               Я приніс свою автобіографію, як ви і просили.

 

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

Речення:

  1. Дніпро – сама більша річка України.
  2.               Дошку вимили чистою тряпкою.
  3.               Напротязі місяця слід пройти медичне обстеження.
  4.               У серпні місяці народився Іван Франко.
  5.               У лікарні є вільна вакансія терапевта.

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________

 

________________________________________________________________


Речення І команда:

  1. У мовознавчому турнірі приймали участь учні 7 класу. (У мовознавчому турнірі брали участь учні 7 класу)
  2.               Більша частина учнів не виконала домашнє завдання. (Більшість учнів не виконала домашнє завдання)
  3.               Урок розпочинається в 8 годин. (Урок розпочинається о 8 годині)
  4.               Закрий вікна, бо сквозняк. (Закрий вікна, бо протяг)
  5.               Я приніс свою автобіографію, як ви і просили. (Я приніс автобіографію)

 

Речення ІІ команда:

  1. Дніпро – сама більша річка України. (Дніпро – найбільша річка України)
  2.               Дошку вимили чистою тряпкою. (Дошку вимили чистою ганчіркою)
  3.               Напротязі місяця слід пройти медичне обстеження. (Протягом місяця слід пройти медичне обстеження)
  4.               У серпні місяці народився Іван Франко. (У серпні народився Іван Франко)
  5.               У лікарні є вільна вакансія терапевта. (У лікарні є вакансія терапевта)

 


  1. Як зірок на небі -…
  2.  Пасти задніх –
  3. Збити  з пантелику –
  4. Брати ноги на плечі –
  5. Ворон лічити –
  6. Покласти зуби на полицю –
  7. Від горшка два вершка – .
  8. На голках сидіти –
  9. Нагріти руки –
  10. Ні пари з вуст –
  11. Побити горшки –
  12. За царя Панька, як була земля тонка –
  13. Прикусити язика –
  14. Як кіт наплакав –
  15. Зарубати на носі –
  16. Мов у воду опущений –

 


Таблиця результатів брейн-рингу: _____________________________________________

Назви конкурсів

Команда «Я українець» 6- А

Команда «Я – патріот» 6-Б

Примітка

Розминка

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Редактор

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Конкурс вболівальників

 

 

 

Літературна вікторина

(максимум 4 бали)

 

 

 

Відгадай шаради

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Чий це портрет

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Дуель

(кожна відповідь –1 бал)

 

 

 

Запитання на вибір:

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Загальна кількість балів

 

 

 

 


Таблиця результатів брейн-рингу: _____________________________________________

Назви конкурсів

Команда «Я українець» 6- А

Команда «Я – патріот» 6-Б

Примітка

Розминка

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Редактор

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Конкурс вболівальників

 

 

 

Літературна вікторина

(максимум 4 бали)

 

 

 

Відгадай шаради

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Чий це портрет

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Дуель

(кожна відповідь –1 бал)

 

 

 

Запитання на вибір:

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Загальна кількість балів

 

 

 

 


Таблиця результатів брейн-рингу: _____________________________________________

Назви конкурсів

Команда «Я українець» 6- А

Команда «Я – патріот» 6-Б

Примітка

Розминка

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Редактор

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Конкурс вболівальників

 

 

 

Літературна вікторина

(максимум 4 бали)

 

 

 

Відгадай шаради

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Чий це портрет

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Дуель

(кожна відповідь –1 бал)

 

 

 

Запитання на вибір:

(1 бал за правильну відповідь)

 

 

 

Загальна кількість балів

 

 

 

 


 

 

 

 

C:\Users\InozemnaDeutch\Desktop\Безымянный.png

C:\Users\InozemnaDeutch\Desktop\Безымянный.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\InozemnaDeutch\Desktop\Безымянный.pngC:\Users\InozemnaDeutch\Desktop\Безымянный.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\InozemnaDeutch\Desktop\10.png

C:\Users\InozemnaDeutch\Desktop\11.png

docx
Додано
10 лютого 2023
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку