Виступ практичного психолога на психолого-педагогічному семінарі з теми !Навчання і виховання успіхом".

Про матеріал
Створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили – головна мета діяльності вчителя.
Перегляд файлу

Криворізька гімназія № 87

Криворізької міської ради

 

Психолого-педагогічний семінар «Навчання і виховання успіхом»

 

Дата проведеня: січень 2024 р.

Підготувала: практичний психолог

Щербанюк О.В.

 

Виступ практичного психолога

 

 Шановні колеги. «Навчання і виховання успіхом» - так звучить тема нашої зустрічі. Чи актуальна вона в умовах сьогодення, яке, на жаль, ускладнене умовами воєнного часу? Здавалося б, сьогодні є  безліч інших проблем, які нам необхідно вирішувати. Можливо, наразі і не до успіху в навчанні і вихованні-  може сказати дехто із батьків і навіть педагогів?

 Давайте розмірковувати разом.

 На мій погляд, успіх взагалі, в якій би галузі його не розглядати – це сильний додатковий імпульс до активної роботи, це засада позитивного ставлення до будь-якої діяльності, а що стосується освітнього процесу (процесу навчання і виховання) – це його рушійна сила. 

 Тож пропоную обговорити цю важливо тему, в процесі обговорення дуже поділитись один з одним своїм досвідом з окреслених питань і підсумувати  наші напрацювання виробленням рекомендацій для подальшої роботи.

 Проблема успішності в останні десятиліття все частіше стає предметом дослідження психологів. Психологи відповідають на питання про те, з чого складається успішність, які аспекти лежать в її основі і яким чином можна допомогти людині у вирішенні проблеми досягнення життєвого успіху взагалі і освітнього успіху зокрема.

 Не буду сьогодні багато говорити про теоретичні засади теми, тому що впевнена – наша аудиторія складається з грамотних і досвідчених педагогів, зверну увагу тільки на те, що для колег, які все ж таки потребують занурення в тему успішного навчання і виховання, я розмістила на платформі виховна робота Googleclassroomнеобхідні для цього матеріали, з якими кожен бажаючий може ознайомитись в разі необхідності.

  Я ж зараз хочу звернути вашу увагу на те, що слід розділити поняття «успіх» і «ситуація успіху».

 Успіх – це перш за все позитивний результат, який отримується від систематичного виконання роботи.

  Відома американська психологиня і автор популярних книг, доктор Джойс Бразер сдала таке трактування цього поняття:

  «Успіх змінює людину. Він робить її впевненою у собі, надає їй гідності, і людина виявляє в собі якості, про які не підозрювала раніше».

 Висловлювання про успіх інших, добре відомих нам  педагогів, як от

К.Ушинський, Я.Коменський, А.Макренко, В.Сухомлинський ви можете прочитати на окремому слайді презентації на платформі ВР, про яку я вже говорила.

 Говорячи про успіх в освітньому процесі, можна підібрати синоніми до цього поняття. Це могли би бути слова, які ви бачите на екрані (уміння, старання, пізнання, інтерес, хвала), і цей список кожен із вас міг би ще продовжити.

 А от ситуація успіху -  це трохи інше поняття.

 Ситуація - це поєднання умов, що забезпечують успіх, а сам успіх - результат подібної ситуації.

 Ситуація - це те, що здатний організувати вчитель.

 Про такі ситуації розповідає в своїй книзі «Школа без невдах» американський психолог Уільям Глассер.

 В одному із класів американської середньої школи з'явився психолог, щоб провести дослідження розумових здібностей дітей. Після відповідних тестів він оголосив прізвища тих, хто показав найвищий «коефіцієнт інтелектуальності». При цьому дослідник свідомо здійснив підробку: серед тих, кого він назвав «найрозумнішими», більше половини насправді мали середні або невисокі інтелектуальні можливості. Через рік, прийшовши до тієї ж школи, психолог виявив, що всі ті, кому він створив репутацію «найрозумніших», є кращими учнями в класі. Адже про його підробку ніхто не знав! Отже, репутація розумників спонукала слабих школярів виявляти цікавість і старанність у навчанні.

Ситуація успіху - досить тонкий психолого - педагогічний інструмент. Ним повинен володіти кожний учитель, але для цього потрібне хороше розуміння обстановки, індивідуальності учнів, упровадження цілої палітри педагогічних прийомів.

 Вони, ці прийоми, нам всім добре відомі, тому докладно зупинятись на них не буду (див. презентацію). Скажу тільки, що створювати такі ситуації може тільки творчий учитель, а саме такі вчителі працюють в нашій школі.

 Практичні поради з назвами таких прийомів і їх описами ви також зможете знайти в презентації, вони можуть стати в нагоді як молодим фахівцям, так і більш досвідченим педагогам.

 Особливо хочу звернути вашу увагу на те, що психологи радять обов’язково звертатися до емоційного аспекту успіху, говорячи про успіх, як своєрідний поштовх до наступних дій.

 Науковці застерігають: «… прийшло покоління digitalnative (цифрове рідне) – тобто, це діти, які очікують від сучасної освіти більшої самостійності, незалежності і меншої кількості авторитетів.

 Змінюються в зв’язку з цим і вимоги до вчителя: він сьогодні не ретранслятор, а вчитель – коуч, тренер, фасилітатор. Якщо раніше вчитель лише давав готові відповіді на питання, то нині ця траєкторія змінилась. Сьогодні вчитель допомагає учням сформулювати власні питання, вчить їх правильно ставити й шукати на них відповіді. Вчитель має робити виклики учням, мотивувати їх добиватися більшого, надихати створювати, тобто виконувати роль тьютора (це той, хто допомагає, індивідуально працює, виявляє освітні запити, планує освітню діяльність, організує рефлексію, проєктує наступні кроки в освіті, застосовує методи навчання, засновані на співпраці, активній участі дитини в навчанні).

 В освіті спокон віку є така народна мудрість: "Не вчіть дітей так, як вчили вас, бо вони живуть в інші часи."

 Якщо не так, то як? Відповідь на це запитання підказує нам саме життя, коли більша частина всього освітнього процесу відбувається онлайн, коли новий час робить українській школі нове соціальне замовлення, коли часто приходиться проводити навчальні заняття з учнями навіть в укритті.

 Виклики часу переживають не тільки здобувачі освіти, а й вчителі, які повинні вже не навчати так, як ми це робили раніше, а надавати освітні послуги.

З певними труднощами зіткнулися педагоги, які за короткий час вимушені були не просто опанувати володіння цифровими технологіями, а й зробити їх використання основним змістом своєї роботи. З цією задачею наш колектив справився успішно, проблеми в цьому напрямку у нас відсутні. Але виникають деякі  питання:

-         Як зробити так, щоб на онлайн-уроки виходила максимальна кількість учнів?

-         Як працювати з тими, хто виходить на них рідко або не виходить взагалі?

-         Як оцінювати навчальні досягнення учнів, особливо тих, хто працює несистематично?

-         Як, в кінці кінців, в нових умовах на уроці і в позаурочний часстворювати ту саму ситуацію успіху, про яку ми сьогодні говоримо?

 

 Відповіді на ці та інші питання доводиться шукати кожному з нас самостійно. Я знаю, що серед наших педагогів є багато таких, що вже напрацював  свій особистий певний досвід в цьому напрямку. Цей досвід, я впевнена, постійно оновлюється. Хочу вас запросити до діалогу. Давайте поділимось один з одним своїми напрацюваннями, бо саме поширення свого практичного педагогічного досвіду є необхідною складовою нашої діяльності.

/виступи педагогів закладу/

Закінчення

 Дякую всім, хто приєднався до діалогу, поділився досвідом.

 В педагогіці, як, втім, і в медицині, не існує єдиної панацеї на всі життєві випадки. Тому й ситуацію успіху треба застосовувати продумано, з урахуванням багатьох чинників.

 Нашим дітям сьогодні особливо потрібна підтримка, захист, надійність, віра, любов. Вони не можуть існувати, не відчуваючи уваги до себе. На підсвідомому рівні це для них – найважливіший фактор життя. І тому вони постійно, на тому ж підсвідомому рівні, привертають до себе увагу як позитивними, так і негативними вчинками. Наголошуючи час від часу на гарних якостях дитини, ми стимулюємо їх закріплення.

 Думаю, ви погодитеся зі мною, що створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили – головна мета діяльності вчителя.

 Основна частина нашої роботи завершується.

 Прийшов час вироблення рекомендацій.

/Зачитування, обговорення і доповнення рекомендацій семінару/

 

Наприкінці нашої зустрічі я хочу звернути вашу увагу на відносно нове слово.

 

 Саблімінал — це аудіо-афірмація, яка прихована під спокійною музикою, звуками природи та звичайним шумом. 

 

 Взагалі багато успішних людей вже усвідомили і активно використовують таку зброю, як афірмації. Наслідуючи їхній приклад, ви зможете досягти всіх поставлених вами цілей і перепрограмувати своє мислення в потрібному напрямку.

 Хто знає, можливо, саме це відокремлює вас від вашого особистого успіху?

 Психологи стверджують, що за допомогою афірмацій ви можете запрограмувати себе на успіх і стати щасливіше.

 Я підготувала для вас посилання на афірмації ісаблімінал, скористайтеся ними і будьте успішні.

 Дякую за роботу.

 

Аффірмації успіху:

https://www.youtube.com/watch?v=nDME-jZIbr4

5 потужних фраз за 5 хвилин:

https://www.youtube.com/watch?v=EeOrjpsmNi8

 

Саблімінал : 

https://www.youtube.com/watch?v=LPB9k9VQtS0

 

https://www.youtube.com/watch?v=Bn2djyhYwgA

 

Для дітей -  Шлях до успіху (веселий мультик-пісенька): https://www.youtube.com/watch?v=ngC5oYaNN28

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 січня
Переглядів
113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку