«ПРЕДМЕТНО-РОЗВИВАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ
ЛОГОПЕДИЧНОЇ ГРУПИ»
(З ПЕДАГОГИЧНОЇ СКРИНЬКИ)
ПІДГОТУВАЛА:
ВЧИТЕЛЬ – ЛОГОПЕД
ДНЗ № 42
ПЕРЕПЕЛЯТНИК Л.М.
Предметно-розвивальне середовище
Доведене, що на розвиток дитини дошкільного віку великий вплив має навколишній його простір, середовище, у якому він перебуває більшу частину часу.
Організація предметно-розвивального середовища — невід'ємна складова педагогічного процесу в дошкільному навчальному закладі. В умовах дошкільної установи таким середовищем є групова кімната. У ДНЗ, де має забезпечуватися виконання не лише навчально-виховних, а й корекційно-розвивальних та пропедевтичних завдань, це набуває особливого значення. Відтак актуальною сьогодні є потреба в оновленні підходів до створення предметно-розвивального середовища для логопедичної групи. Це, зокрема, забезпечить:
♦ пришвидшення процесу адаптації дітей до умов дошкільного закладу;
♦
підвищення інтересу, вироблення мотивації до співпраці педагогів з дошкільнятами через ігрову діяльність;
♦ постійне закріплення вивченого навчального матеріалу;
♦ встановлення взаємозв'язку в роботі логопедів, вихователів та батьків.
У мікрозонах виділяються окремі сектори, наповнення яких сприяє цілісному гармонійному розвиткові дитячої особистості і розвиткові мовлення зокрема. Кожен з них має свою специфічну мету й відповідне обладнання.
Логопеди нашого ДНЗ разом з вихователями постійно вдосконалюють вже наявні мікрозони в групах. Саме в моїй групі, де я працюю, ми разом з вихователями створили мікрозони або сектори, які мають назви
В основу наповнюваності цих зон ми вкладаємо тематику тематичне планування по лексичних темах. Добір ігрового й дидактичного матеріалу здійснюється на основі рекомендацій логопеда, що робить його взаємодія з вихователями не формальним, а й плідним. Зміст визначається не випадково, а в відповідності із програмою, фізіологічними й психолого-педагогичними особливостями формування мови при загальнім її недорозвиненні.
Дидактичне оснащення повинне відповідати структурі мовних порушень дітей, індивідуальним і віковим особливостям. Досвід показує, що тільки при такому підході можлива ефективна корекція мови дошкільників. При випадковому формальному доборі ігор обсяг сприйняття дітей виявляється перевантаженим і навченість різко знижується. Матеріал, що знаходиться в мікрозоні, має багатофункціональний характер. Ігри повинні бути підібрані в порядку наростаючої складності, спрямовані на розвиток (корекцію) мови й внемовних психічних процесів і функцій, що становлять психологічну базу мови. Ігровий і дидактичний матеріал заміняється або поповнюється в щотижня, залежно від лексичної теми.
Зараз ми пропонуємо вам провести невелику екскурсію до логопедичної групи для дітей молодшого віку із ЗНМ. Для цього ми поділемось на три підгупи згідно кольору анкет, що знаходяться у вас на столах. Група з синіми анкетами буде досліджувати роздягальню, з червоними – групову кімнату, з зеленими – логопедичний кабінет.
В анкетах поданий перелік секторів, на які поділені групова кімната, роздягальня, логопедичний кабінет.
АНКЕТА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ЛОГОПЕДИЧНОГО КАБІНЕТУ
Вам необхідно визначити, яку мету несе кожен сектор для вирішення корекційно-розвивальних задач в групі для дітей із ЗНМ. А також, можливо, додати свої пропозиції або рекомендації, якщо ви вважаєте за потрібне.
Отже, предметно-розвивальне середовище у логопедичній групі для дітей дошкільного віку із ЗНМ не тільки забезпечує умови для формування та розвитку мовлення. Воно виступає також одним з основних засобів розвитку всіх аналізаторів, адже саме на четвертому році життя у дошкільнят формуються сенсорні здібності. Вільна взаємодія малят у правильно організованій ігровій діяльності розвивального середовища позитивно впливає не лише на формування їхнього мовлення, а й на інтелектуальний розвиток загалом.
АНКЕТА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ГРУПОВОЇ КІМНАТИ
АНКЕТА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗДЯГАЛЬНІ