Виступ "STEM/STEAM/STREAM-освіта для нового покоління"

Про матеріал
Технології, прийоми, методи для впровадження STEM/STEAM/STREAM-освіта у НУШ.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «НЕКРАСОВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ ЯКУШИНЕЦЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ»

 

 

 

 

 

 

STEM/STEAM/STREAM - ОСВІТА

                    ДЛЯ        

   НОВОГО  ПОКОЛІННЯ

 

 

 

«Якщо хочеш виховати в дітях сміливість розуму, самостійність як особистісну рису, створи такі умови, щоб спалахи їх думок утворювали царство думки, дай їм можливість відчути себе в ньому володарями.»
Шалва Амонашвілі

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала виступ - директор, учитель зарубіжної літератури -

Марія ГРИНЬ

2022 рік

       Майбутнє… Яким ми мріємо його побачити?..

       Чи можуть наші випускники змінити його?

       Які мають бути наші дії, учителів, щодо виховання та навчання здобувачів освіти?

       У той час, коли  інформаційне суспільство проходить оновлення та стрімко розвивається, основним вкладенням  та головним ресурсом економіки  є знання; освіта стає не лише провідною умовою самореалізації особистості, збагачення її креативності, але й  фактором соціально-економічного та духовного піднесення країни, забезпечення конкурентоспроможності держави на світовій арені. Саме тому система освіти повинна  забезпечити успішну життєдіяльність громадян в умовах нового суспільного життя та виховувати розумну еліту нації.

       STEM-освіта – це  програми навчання (курси), які готують учнів до успішного працевлаштування, до освіти після завершення базової чи повної середньої освіти, вимагає різних  складних технічних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять, навіть у вивченні творчих, мистецьких дисциплін.

      На думку американських вчених молодь може втратити креативність без рівносильного вивчення і розвитку науки й арт-дисциплін

     За STEAM-навчання учні застосовують знання з різних областей: математики й інших точних наук, інженерії, дизайну, використовують цифрові пристрої та технології. STEAM – це універсальний практико-орієнтований підхід, який дозволяє справлятися із завданнями будь-якої складності. Водночас здобувачі осіти отримують практичну реалізацію своїх знань.

     Завдання сучасної школи – створення умов для різнобічного розвитку здобувачів освіти, забезпечення активізації та розвиток інтелекту, творчого мислення, рефлексії, інтуїції, продуктивності, аналітичних умінь та навичок з урахуванням можливостей кожного школяра.

     Сьогодні ми працюємо за Концепцією «Нова українська школа», в основу якої покладено принципи СТЕМ-освіти:

  •  це такий підхід до навчання дитини, коли за основу беруть не набуття знань, а вміння їх здобути, застосувати, не втрачаючи при цьому себе, як особистості.
  • отримання знання не тільки окремими предметами, а за допомогою інтеграції кількох напрямів в єдине ціле.

      До ключових компетентностей Нової української школи належать:

- спілкування державною (і рідною, у разі відмінності) мовою, 

- спілкування іноземними мовами,

- математична компетентність,

- основні компетентності у природничих науках і технологіях,

- інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, 

- ініціативність і підприємливість,

- соціальна та громадянська компетентності,

- обізнаність та самовираження у сфері культури,

- екологічна грамотність і здорове життя

       Максимальній реалізації й успішному засвоєнню цих компетентностей допоможе впровадження принципів STEM-освіти в навчальний процес. Інтеграція та дослідницько-проєктна діяльність є провідними принципами STEM-освіти, які співзвучно переплітаються з орієнтирами НУШ

      Сучасні методи навчання забезпечують активну взаємодію учнів та учителя в навчальному процесі.    

       Ефективним навчання є у формуванні комунікативних і мовленнєвих компетенцій школярів.

      Застосування певних технологій навчання посилює розвиток навичок критичного мислення, пізнавальних інтересів; спонукає у школярів розвитку уяви та креативності; розвиває вміння швидко аналізувати певні ситуації; створювати комфортні умови навчання, коли учень відчуває успішність, свою інтелектуальну досконалість – а це робить продуктивним сам освітній процес.

       Які ж технології, прийоми, методи навчання можна використовувати для впровадження, розвитку SТЕМ/STEAM/STREAM-освіти?

      Із своєї практики можу стверджувати, що ефективними будуть:

- технологія критичного мислення, яка спрямована на розвиток свідомого самостійного мислення та є актуальною під час інтенсивних соціальних змін, допомагає вчитися на своїх помилках та бути інтелектуально незалежним)

- технологія зустрічних зусиль полягає у пізнанні навколишнього світу, шляху подолання незнання, що направляється педагогом і самим учнем. Адже подолання вимагає певних інтелектуальних та емоційних зусиль, вольового напруження. Учень спочатку поставлений у такі умови, що він повинен прикладати зусилля в процесі освіти. Якщо особистість виявиться непідготовленою до необхідності докладати зусиль у тій чи іншій діяльності, то навряд чи в майбутньому вона зможе досягти успіху.

- технологія створення ситуації успіху, яка не завжди має на меті досягнення успіху. Іноді учитель лише імітує успіх, тим самим створюючи бажання в учня просуватися вперед. Часто учні недооцінюють свої здібності, можливості. Вони просто не знають, що здатні впоратися із складними завданнями. Якщо їх переконати у наявності таких здібностей та можливостей, то іноді стрімко зростає працездатність та пошукова активність. А це у подальшому розвине у дитини ініціативність, підприємливість, що допоможе у дорослому житті;

- стратегія (прийом) «Перевернутий клас», яка відкриває нові можливості: індивідуальний підхід, активне навчання, широке використання можливостей для навчання мережі Інтернет, а також розвиває комунікативні компетентності, вміння вчитися упродовж життя.

- проєктні технології: створення проєкту передбачає мультипредметність (учні засвоюють загальне розуміння процесу створення і роботи над проєктом.  Вирішуючи будь-яке виробниче або побутове завдання, людина змушена акумулювати знання з багатьох областей. Такий підхід корисний і потрібний в сучасній школі).

- робота в групах: маленькі команди вимагають співробітництва, взаємодопомоги і швидкого мислення, щоб досягти прогресу (співробітництво, творчість).

      У ХХІ  столітті зникло багато професій, технології змінюють ринок праці, тому людина майбутнього повинна вміти самоорганізовуватись, самонавчатись, володіти основами IT-технологій, знати іноземні мови. Змінюються професії: одні відходять в минуле, з’являються нові і цей процес буде продовжуватись, тому вчитись протягом життя, опановувати нові навички буде актуальним не одне десятиліття.

     Упровадження принципів STEM-освіти в навчальний простір Нової української школи сприяє створенню принципово нової моделі навчання з новими можливостями для учителів та здобувачів освіти. Використовуючи  інтеграцію шкільних предметів, практичну спрямованість, дослідницько-проєктну діяльність під час проведення занять, орієнтуючись у своїй діяльності на концепції НУШ і STEM, ми зможемо побудувати сучасне, економічно стабільне, з високим рівнем технологізації, розумне та щасливе суспільство.

 

Використані джерела:

  1. STEM-освіта. URL: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/.
  2. Концепція «Нова українська школа». Інформаційний збірник МОН України. 2016. URL: http://mоn .gоv. uа.
  3. https://op.ua/ru/pedclass/naukova-stattya/uprovadzhennya-stem-osviti-v-osvitniy-proces-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli
  4. https://limpopo-club.kiev.ua/stem-osvita-oriyentir-na-majbutnye/
  5. https://kdpu.edu.ua/press-centre/novyny/novyny-osvity/17706-pidhotovka-spetsialistiv-novoho-formatu-realizatsiya-kontseptsiyi-nush.html (до презентації)
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. ЛЕБІДЬ ОЛЬГА МИКОЛАЇВНА
    Дякую за корисний та змістовний матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
21 жовтня 2022
Переглядів
1232
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку