КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «НЕКРАСОВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ ЯКУШИНЕЦЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ»
STEM/STEAM/STREAM - ОСВІТА
ДЛЯ
НОВОГО ПОКОЛІННЯ
«Якщо хочеш виховати в дітях сміливість розуму, самостійність як особистісну рису, створи такі умови, щоб спалахи їх думок утворювали царство думки, дай їм можливість відчути себе в ньому володарями.»
Шалва Амонашвілі
Підготувала виступ - директор, учитель зарубіжної літератури -
Марія ГРИНЬ
2022 рік
Майбутнє… Яким ми мріємо його побачити?..
Чи можуть наші випускники змінити його?
Які мають бути наші дії, учителів, щодо виховання та навчання здобувачів освіти?
У той час, коли інформаційне суспільство проходить оновлення та стрімко розвивається, основним вкладенням та головним ресурсом економіки є знання; освіта стає не лише провідною умовою самореалізації особистості, збагачення її креативності, але й фактором соціально-економічного та духовного піднесення країни, забезпечення конкурентоспроможності держави на світовій арені. Саме тому система освіти повинна забезпечити успішну життєдіяльність громадян в умовах нового суспільного життя та виховувати розумну еліту нації.
STEM-освіта – це програми навчання (курси), які готують учнів до успішного працевлаштування, до освіти після завершення базової чи повної середньої освіти, вимагає різних складних технічних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять, навіть у вивченні творчих, мистецьких дисциплін.
На думку американських вчених молодь може втратити креативність без рівносильного вивчення і розвитку науки й арт-дисциплін
За STEAM-навчання учні застосовують знання з різних областей: математики й інших точних наук, інженерії, дизайну, використовують цифрові пристрої та технології. STEAM – це універсальний практико-орієнтований підхід, який дозволяє справлятися із завданнями будь-якої складності. Водночас здобувачі осіти отримують практичну реалізацію своїх знань.
Завдання сучасної школи – створення умов для різнобічного розвитку здобувачів освіти, забезпечення активізації та розвиток інтелекту, творчого мислення, рефлексії, інтуїції, продуктивності, аналітичних умінь та навичок з урахуванням можливостей кожного школяра.
Сьогодні ми працюємо за Концепцією «Нова українська школа», в основу якої покладено принципи СТЕМ-освіти:
До ключових компетентностей Нової української школи належать:
- спілкування державною (і рідною, у разі відмінності) мовою,
- спілкування іноземними мовами,
- математична компетентність,
- основні компетентності у природничих науках і технологіях,
- інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя,
- ініціативність і підприємливість,
- соціальна та громадянська компетентності,
- обізнаність та самовираження у сфері культури,
- екологічна грамотність і здорове життя
Максимальній реалізації й успішному засвоєнню цих компетентностей допоможе впровадження принципів STEM-освіти в навчальний процес. Інтеграція та дослідницько-проєктна діяльність є провідними принципами STEM-освіти, які співзвучно переплітаються з орієнтирами НУШ
Сучасні методи навчання забезпечують активну взаємодію учнів та учителя в навчальному процесі.
Ефективним навчання є у формуванні комунікативних і мовленнєвих компетенцій школярів.
Застосування певних технологій навчання посилює розвиток навичок критичного мислення, пізнавальних інтересів; спонукає у школярів розвитку уяви та креативності; розвиває вміння швидко аналізувати певні ситуації; створювати комфортні умови навчання, коли учень відчуває успішність, свою інтелектуальну досконалість – а це робить продуктивним сам освітній процес.
Які ж технології, прийоми, методи навчання можна використовувати для впровадження, розвитку SТЕМ/STEAM/STREAM-освіти?
Із своєї практики можу стверджувати, що ефективними будуть:
- технологія критичного мислення, яка спрямована на розвиток свідомого самостійного мислення та є актуальною під час інтенсивних соціальних змін, допомагає вчитися на своїх помилках та бути інтелектуально незалежним)
- технологія зустрічних зусиль полягає у пізнанні навколишнього світу, шляху подолання незнання, що направляється педагогом і самим учнем. Адже подолання вимагає певних інтелектуальних та емоційних зусиль, вольового напруження. Учень спочатку поставлений у такі умови, що він повинен прикладати зусилля в процесі освіти. Якщо особистість виявиться непідготовленою до необхідності докладати зусиль у тій чи іншій діяльності, то навряд чи в майбутньому вона зможе досягти успіху.
- технологія створення ситуації успіху, яка не завжди має на меті досягнення успіху. Іноді учитель лише імітує успіх, тим самим створюючи бажання в учня просуватися вперед. Часто учні недооцінюють свої здібності, можливості. Вони просто не знають, що здатні впоратися із складними завданнями. Якщо їх переконати у наявності таких здібностей та можливостей, то іноді стрімко зростає працездатність та пошукова активність. А це у подальшому розвине у дитини ініціативність, підприємливість, що допоможе у дорослому житті;
- стратегія (прийом) «Перевернутий клас», яка відкриває нові можливості: індивідуальний підхід, активне навчання, широке використання можливостей для навчання мережі Інтернет, а також розвиває комунікативні компетентності, вміння вчитися упродовж життя.
- проєктні технології: створення проєкту передбачає мультипредметність (учні засвоюють загальне розуміння процесу створення і роботи над проєктом. Вирішуючи будь-яке виробниче або побутове завдання, людина змушена акумулювати знання з багатьох областей. Такий підхід корисний і потрібний в сучасній школі).
- робота в групах: маленькі команди вимагають співробітництва, взаємодопомоги і швидкого мислення, щоб досягти прогресу (співробітництво, творчість).
У ХХІ столітті зникло багато професій, технології змінюють ринок праці, тому людина майбутнього повинна вміти самоорганізовуватись, самонавчатись, володіти основами IT-технологій, знати іноземні мови. Змінюються професії: одні відходять в минуле, з’являються нові і цей процес буде продовжуватись, тому вчитись протягом життя, опановувати нові навички буде актуальним не одне десятиліття.
Упровадження принципів STEM-освіти в навчальний простір Нової української школи сприяє створенню принципово нової моделі навчання з новими можливостями для учителів та здобувачів освіти. Використовуючи інтеграцію шкільних предметів, практичну спрямованість, дослідницько-проєктну діяльність під час проведення занять, орієнтуючись у своїй діяльності на концепції НУШ і STEM, ми зможемо побудувати сучасне, економічно стабільне, з високим рівнем технологізації, розумне та щасливе суспільство.
Використані джерела: